|
Billån
|
Billån
31/03/2014 15:13
|
jonasto
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Godagen Da var det på tide med ny bil, og skal bli lånekunde. Dette er nytt for meg, så tenkte å høre om det var noen tips til hvordan gå frem. Bilen jeg har sett meg ut ligger rundt 250-300k. Spørsmålet er hva som er "vanlig" i forhold til nebetalingstid, lånebløp/egenandel etc? Takk for hjelpen 
Specialized S-Works Stumpjumper HT XX1 Gavia Imperiale SR1 BMC SLR02
|
|
|
Re: Billån
[Re: jonasto]
31/03/2014 16:05
|
Josruu
Veteran
|
Veteran
Nedbetalingstid kommer vel helt ann på hvor mye du vil og klarer å betale i måneden. Lånte til bil selv i fjor og endte opp med santander da de var absolutt billigst. Billigere enn banken hvor jeg er totalkunde også. De var også meget raske til å ordne opp når jeg fant bilen jeg ville ha.
2015 Saracen Ariel 152 27.5" 2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
|
|
|
31/03/2014 17:45
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Beste er å låne på huset og justere månedlig innbetaling.
Det å låne til bil med bilen som sikkerhet er uforholdsmessig dyrt dersom man ser bort fra enkelte kampanjer hos bilforhandlere.
|
|
|
01/04/2014 06:27
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Det er ikke billånet som ruinerer deg, det er kostnadene på bilen (verditap, servicer, drivstoff, BILVALG) og slikt. Eller bortfall av inntekt, eller at du kjøper for dyr bil i forhold til din inntekt.
Huslån får du nede i 3,6% om dagen, og billån fullfinans på 6% uten kampanje, så differansen på 2,4% gir 2.400 mer i året på hver hundretusen. Sånn sett så koster det 7.200 året (600.- i mnd) mer å fullfinansiere i bilen med 300.000 i lån i bilen kontra i en bolig (som jeg antar du ikke eier enda).
Selv mener jeg at den FØRSTE bilen og finansieringen (da spesielt løpetid målt mot verditap) er viktigere enn noen annen du kjøper.
Ellers er det greit å nevne: Fullfinans billån så er det maks 8års løpetid. Bilens alder+lånets løpetid skal ikke overstige 12år. Egenkapital på 15% (minimum) åpner opp for 10års løpetid (biler i norge holder seg godt i pris, og kjøper du en nybil av ok merke som er kurant som bruktbil, og har den i 10år, så kommer du ut med ca 50.000 i verdi nesten okkesom etter de 10årene. Ta gjerne opptil 10års billån, men betal ned ekstra på det det du klarer. Ha alltid penger på regningskonto/bufferkonto.
Hver 100.000 du låner koster deg 500.- i måneden i renter (6%) med billån.
For 300K så kjøper du NYBIL.
Fremgangsmåte, tja, jeg ville nok hørt med forhandlere, de tjener rått på å selge finansiering hos deg. men det er noen kampanjerenter, og enkeltheten som jeg liker selv, og forhandlere er som regel rimeligere enn (vi) i bank klarer, samt noen herlige lokketilbud på forsikring som det er greit å hoppe på (for et år). Nå må du egentlig ha 35% egenkapital for å få lån hos bilforhandler, men de reglene(halleluja vi har noen herlige regler i Noreg som staten pålegger oss) sveiper enkelt forhandlere utenom. Bank er flinkere til å regne på om du har råd til bilen og du skal få ganske uavhengige råd. Der kan du og søke om finansbevis før du har funnet bil. Det finnes både fine nettløsninger for billån.
Selv kjøpte jeg en bil i 2001 til 310.000. Den har verdi på latterlige 150.000 i 2014 (ca300hk og 4wd), og jeg eier den dag i dag. Ganske imponerende lavt verditap. Har og en "hot pick" 2014 modell som jeg har tro på vil holde bruktprisen sin godt til nypris 300K, og vurderer å bestille selv. Kan sende tipset på PM. Når du kjøper en bil, så velger du hvilket verditap du skal ha. Verditapet overstiger rentekostnadene dine.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
[Re: silverwrx]
01/04/2014 07:12
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Det er ikke billånet som ruinerer deg, det er kostnadene på bilen (verditap, servicer, drivstoff, BILVALG) og slikt. Eller bortfall av inntekt, eller at du kjøper for dyr bil i forhold til din inntekt.
Huslån får du nede i 3,6% om dagen, og billån fullfinans på 6% uten kampanje, så differansen på 2,4% gir 2.400 mer i året på hver hundretusen. Sånn sett så koster det 7.200 året (600.- i mnd) mer å fullfinansiere i bilen med 300.000 i lån i bilen kontra i en bolig (som jeg antar du ikke eier enda).
Selv mener jeg at den FØRSTE bilen og finansieringen (da spesielt løpetid målt mot verditap) er viktigere enn noen annen du kjøper.
Ellers er det greit å nevne: Fullfinans billån så er det maks 8års løpetid. Bilens alder+lånets løpetid skal ikke overstige 12år. Egenkapital på 15% (minimum) åpner opp for 10års løpetid (biler i norge holder seg godt i pris, og kjøper du en nybil av ok merke som er kurant som bruktbil, og har den i 10år, så kommer du ut med ca 50.000 i verdi nesten okkesom etter de 10årene. Ta gjerne opptil 10års billån, men betal ned ekstra på det det du klarer. Ha alltid penger på regningskonto/bufferkonto.
Hver 100.000 du låner koster deg 500.- i måneden i renter (6%) med billån.
For 300K så kjøper du NYBIL.
Fremgangsmåte, tja, jeg ville nok hørt med forhandlere, de tjener rått på å selge finansiering hos deg. men det er noen kampanjerenter, og enkeltheten som jeg liker selv, og forhandlere er som regel rimeligere enn (vi) i bank klarer, samt noen herlige lokketilbud på forsikring som det er greit å hoppe på (for et år). Nå må du egentlig ha 35% egenkapital for å få lån hos bilforhandler, men de reglene(halleluja vi har noen herlige regler i Noreg som staten pålegger oss) sveiper enkelt forhandlere utenom. Bank er flinkere til å regne på om du har råd til bilen og du skal få ganske uavhengige råd. Der kan du og søke om finansbevis før du har funnet bil. Det finnes både fine nettløsninger for billån.
Selv kjøpte jeg en bil i 2001 til 310.000. Den har verdi på latterlige 150.000 i 2014 (ca300hk og 4wd), og jeg eier den dag i dag. Ganske imponerende lavt verditap. Har og en "hot pick" 2014 modell som jeg har tro på vil holde bruktprisen sin godt til nypris 300K, og vurderer å bestille selv. Kan sende tipset på PM. Når du kjøper en bil, så velger du hvilket verditap du skal ha. Verditapet overstiger rentekostnadene dine. Meget bra beskrivelse. Jeg ser på bilutgifter som en strøm av kostnader, ikke som en sum ved kjøp. Altså, bilutgifter består av følgende årlige eller månedlige poster: - Verditap - Service - Reparasjoner av uforutsette feil - Drivstoff og bompenger - Finansieringskostnader Har jeg glemt noe? Uansett, den samlede strømmen av utgifter er det som bestemmer om du har "råd" til bilen eller ikke. Det silverwrx påpeker med nybil er at den har høyere verditap, men lavere reparasjonskostnader siden de har garanti og antakeligvis billigere servicer siden det er færre ting som skal byttes. Samlet kan man nok ha mye billigere bilhold med en fornuftig bil til 300k enn en artig sak brukt til 300k. Også en langt billigere bruktbil kan være dyrere enn en nybil siden finansieringskostnadene ikke er høye nok til å veie opp for reparasjoner og service. Men hva med lån og slikt? Gå for den billigste finansieringsløsningen. Å bruke penger man har på bok er naturligvis billigere enn lån, men ikke gratis siden du kunne hatt pengene på høyrentekonto og fått noen slanter for dem der. Hos meg er høyrentekonto og boliglån, som bilen er finansiert over, så nære i rente at forskjellen mellom å kjøpe cash og å låne er forsvinnende liten. Om du er kredittbeskranket siden du ikke kan vise til nok inntekt eller har betalingsanmerkninger er du nødt til å bite i det sure eplet og kjøpe en brukt doning og fikse den når saker og ting dukker opp.
|
|
|
01/04/2014 07:17
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Godagen Da var det på tide med ny bil, og skal bli lånekunde. Dette er nytt for meg, så tenkte å høre om det var noen tips til hvordan gå frem. Bilen jeg har sett meg ut ligger rundt 250-300k. Spørsmålet er hva som er "vanlig" i forhold til nebetalingstid, lånebløp/egenandel etc? Takk for hjelpen Og for å svare på det egentlige spørsmålet. Renten blir nok lavere med høyere egenandel, så regn på forskjellige tilbud og se hva som er billigst. Jeg har også sett at bilforhandlere reklamerer med 1,9% flytende rente. Hva vil flytende si her? At de kan sette den opp til 10% i morgen? Noen som vet? Kan billån reforhandles på samme måte som boliglån?
|
|
|
01/04/2014 07:42
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Egenkapitalgrensene er hovedsaklig 0%, 15%, 20% og 35%. Varierer noe. 15% gir deg kanskje 8års løpetiden, men også 10års løpetiden. Rentesettingen er ofte etter 0/20/35% egenkapitalgrenser. Personlig så liker jeg 15% og 10år, eller 0% og 8år. Casher ned med bilen jeg skal selge/bytte ut etterpå. Bytter bil så ofte, at trenger jeg billån, så dytter jeg ikke det i huslånet på latterlige sub 3% rente. Jeg vil vite bilkostnaden, og bytter snitt årlig en bil, på de 3 vi har. Men det er meg. Dette kan passe bedre på en annen måte. Betaler litt ekstra for det fremfor rammelånet vi har på bolig, som har griselav rente uten/"frivillig" avdrag. Jeg skal uansett gå i 0.- eller i + på bilene jeg bytter ut/kjøper Kampanjerenten er noen ganger begrenset til 1år, andre (oftest) er at det skal være endring i markedsrenten/styringsrenten til Norges Bank før du får oppgang. Tenderer mer mot nedgang, enn oppgang. Så du vil ikke få nedgang på en kampanjerente om norges bank setter ned. Renteendringer generelt. Og jeg har og sett at feks Santander er lei til å sette opp renten mer enn nysalgsrenten. Jeg gikk da på nettsidene, og så hva nysalgsrenten var, og fikk justert alle renteendringene til å bli lik nysalgsrenten kun med en telefon til kundeservice. Men jeg husker jeg tok 3 telefoner på 1år. Da gikk jeg lei, og solgte bilen. Jeg gikk vel mest lei bilen. For et billån kan ikke refinansieres med pant i bilen, Man er STUCK til samme långiver. Dette er ikke noe fokusomeråde for staten at kunder skal kunne flytte billånet sitt(selv om det kan være mer å spare på det, enn å flytte forsikring/huslån). Virker som staten mener at personbil, det SKAL være dyrt(for det er mest populært med 5 seter). Vi har et eksepsjonelt godt pantesystem i norge, som er kopi modell for deler av verden faktisk, men akkurat fleksibiliteten på å flytte et billån med pant i bil, det går ikke uten å selge og kjøpe bilen tilbake, men dyre omregistreringsavgifter (pga samtidighetskravet). Verdt å nevne er at næringsdrivende og firma kan refinansiere billån med pant i bil (PIMA lån), men ikke privatpersoner. Det er ikke viktig for de velstående, så det er ikke prioritert (har ikke funnet noen annen fornuftig forklaring).
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
[Re: jens fredrik]
01/04/2014 09:15
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Altså, bilutgifter består av følgende årlige eller månedlige poster: - Verditap - Service - Reparasjoner av uforutsette feil - Drivstoff og bompenger - Finansieringskostnader
Har jeg glemt noe? Kan være greit å se på forsikringspremie også. Ved valg av låneprofil vil det jo alltid "lønne" seg med så kort periode man orker. En del finansierer bilen gjennom økning i boliglånet da dette som regel har bedre rente. Et bra alternativ, men da bør man betale ned den økningen i boliglån på så kort periode man orker. En del fortsetter bare med den nye avdragsprofilen på boliglånet og betaler dermed på bilen i opptil 20 år... Da er det plutselig ikke et så billig lån lenger.
|
|
|
[Re: eirikbk]
01/04/2014 10:08
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Altså, bilutgifter består av følgende årlige eller månedlige poster: - Verditap - Service - Reparasjoner av uforutsette feil - Drivstoff og bompenger - Finansieringskostnader
Har jeg glemt noe? Kan være greit å se på forsikringspremie også. Ved valg av låneprofil vil det jo alltid "lønne" seg med så kort periode man orker. En del finansierer bilen gjennom økning i boliglånet da dette som regel har bedre rente. Et bra alternativ, men da bør man betale ned den økningen i boliglån på så kort periode man orker. En del fortsetter bare med den nye avdragsprofilen på boliglånet og betaler dermed på bilen i opptil 20 år... Da er det plutselig ikke et så billig lån lenger. Sant det, forsikring kan variere med typen bil, så den glemte jeg. Årsavgift tilkommer også, men den varierer vel ganske lite med alder. Det er sant at man må betale ned ekstra når man tar billån på boligen. Jeg har et ekstra avdrag i måneden pga. det. Fordelen her er at man kan variere nedbetalingshastigheten selv siden man kun er pliktig å nedbetale med samme hastighet som boligen. Ulempen er selvfølgelig at man kan falle for fristelsen og betale ned for sakte.
|
|
|
[Re: ]
01/04/2014 10:18
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Vi har et eksepsjonelt godt pantesystem i norge, som er kopi modell for deler av verden faktisk Enig i det, men det er også noen mangler. Man mangler jo noe som kunne het "panteopsjon", f.eks at en pant overtar når en annen forsvinner. Det virker også umulig å få lagt inn 2.prioritetspant før i tid enn 1.prioritetspant. Litt unødvendig at rekkefølgen skal være viktigere enn pantets funksjon. Det blir endel kluss om du både skal bytte bank og flytte deler av huslånet til Statens Pensjonskasse. Banken krever krever 1.pri, SPK klarer seg med 2. pri, men klusser man med rekkfølgen, blir det motsatt, og da blir ikke banken glad :-) Joda, Prioritetsvikelse heter det, og er ikke noe problem: Påtegner kun på 1.prioritets obligasjon at det "skal vike til fordel for...." og sender inn til statens kartverk ved boligpant. Pant i løsøreregisteret kan dog ikke vikes, det er ihvertfall aldri i bruk. Banken blir jo ikke glad, for da må de faktisk gjøre en liten manuell jobb  haha! Kunne jo vært kjekt med en "panteopsjon" som du skisserer. Hadde vært utrolig kjekt for inkassobyråer tror jeg, å hatt en opsjon på å få 1.prioritets pant. Tror at pantehaves samtykke til å vike prioritet er en mer rettferdig løsning.. Stakkars trådstarter, dette ble dypt. Litt mer på topic. Tja. Søk om finansieringsbevis til bil hos feks https://www.santander.no/billan_og_fritidslan.html eller hos din bank (via nett). Nettsøknader er rimeligere for banker, og er derfor priset lavere enn søknader via andre "kanaler".
|
|
|
[Re: jens fredrik]
01/04/2014 15:53
|
tech8
Entusiast
|
Entusiast
[quote=jonasto]Godagen ... Jeg har også sett at bilforhandlere reklamerer med 1,9% flytende rente. Hva vil flytende si her? At de kan sette den opp til 10% i morgen? Noen som vet? Kan billån reforhandles på samme måte som boliglån? Kampanjerenten følger markedsrenten. Så dersom du i i utgangspunktet får 1.9% kampanjerente og Norges Bank øker renten med 0.5% en måned senere, må du belage deg på å betale 2.4%. Men det gjelder begge begge veier (opp og ned). Ihvertfall har dette vært gjeldene vilkår på rentekamanjene Bmw har hatt. Vær også oppmerksom på at rentekampanjene noen ganger er tidsbegrenset, til f.eks. 3 år.
Redigert av tech8; 01/04/2014 15:55.
|
|
|
[Re: tech8]
01/04/2014 20:06
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
[quote=jonasto]Godagen ... Jeg har også sett at bilforhandlere reklamerer med 1,9% flytende rente. Hva vil flytende si her? At de kan sette den opp til 10% i morgen? Noen som vet? Kan billån reforhandles på samme måte som boliglån? Kampanjerenten følger markedsrenten. Så dersom du i i utgangspunktet får 1.9% kampanjerente og Norges Bank øker renten med 0.5% en måned senere, må du belage deg på å betale 2.4%. Men det gjelder begge begge veier (opp og ned). Ihvertfall har dette vært gjeldene vilkår på rentekamanjene Bmw har hatt. Vær også oppmerksom på at rentekampanjene noen ganger er tidsbegrenset, til f.eks. 3 år. Ok, det er jo et greit opplegg.
|
|
|
|
|