Var tog skammen vægen ??
|
Var tog skammen vægen ??
28/03/2014 15:19
|
Abit
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
At dama tør å stå frem offentlig. Hadde skammet meg over å ha blitt: BUSTED !!!!!!!!!!!!! Sparken etter at arbeidsgiver sendte instagram feriebilder til NAV.. Her må staten snart sette en grense. Skal man som sykemeldt tillate sydenturer fordi "bra for gikta" osv, så vil vi uungåelig få enda flere reumatikere og andre velferdsstatslige lidelser.. Sydenturer er godt for oss alle. Også de av oss som ikke får dem på statens regning eller som betalt ferie. Det pussige er likevel at noen våger å stå frem og skylde på staten, med trutmunn på bildet, og lissom ta det som en selvfølge at dette har jeg selvfølgelig gjort meg fortjent til og såpass skylder Norge betydelige meg. "Alle norske kvinner har jo minst krav på at staten fikser alt og har full forståelse for hvor vanskelig de har det". http://www.dagbladet.no/2014/03/28/nyheter/arbeidsliv/innenriks/sykemelding/helse/32530587/Er sydenturer så bra for henne, så må de jo være helt kurerende for hele Gaustad og Sandvikens beboere. Ikke mye hjelp dem får, utenom medisiner (neddoping) og "samtaler". Ei tvangstrøye dann und wann og litt mer skremselspropaganda i form av fastbinding til seng.
Redigert av Abit; 28/03/2014 15:22.
|
|
|
Re: Var tog skammen vægen ??
[Re: Abit]
28/03/2014 15:25
|
Abit
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Artikkelen må skrives ut og tas med til mine "saksbehandlere". SUG KUUUK. haha
Yeaaah.. Av og til er avisene gode å ha...
"Saksbehandler. Så hva har Norge egentlig gjort for meg annet enn å fucke opp alle mine muligheter og dermed lysten til å realisere mine talenter ???"..... Så dasker jeg artikkelen i bordet "..så hvorfor skulle jeg gidde å yte noe tilbake, annet enn å stoppe å spre negativitet. Her kan du rette opp litt og få slutt på at det gir meg litt hevnglede å demotivere andre" Uuuu....lol. Artig prosess det derre derre
Redigert av Abit; 28/03/2014 15:34.
|
|
|
28/03/2014 16:22
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Tydeligvis flere måter å forstå artikkelen på. jeg tror journalisten og hun nav dama forsøker å belyse det uetiske og kanskje ulovelige i hvordan arbeidsgiveren nær sagt ivrig (overivrig) prøver å skaffe seg ammunisjon for rettmessig å kunne si opp hun nav dama pga. feilaktig sykemelding (Noe de ikke klarte, ho ho ho.).
Meld gjerne tilbake etter at du har forsøkt strategien din hos nav!
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
28/03/2014 16:25
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Sånn av ren nysgjerrighet. Om du kun skal bruke bildene i artikkelen som underlag: Hvordan tror du hun fikk jobb hos entreprenøren i første omgang.
Det bes om at du svarer på dette uten å tenke sånn at det gjenspeiler hva du intuitivt tenker!
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
28/03/2014 18:58
|
Abit
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ja vi vet nok begge svaret.
Hun er ganske sexy. Må bare dele erfaringen min da om at foxyness og "godt knull" er lite korrellert. Fra 0 mot -1.. Disse revene er ofte i senga som ellers i livet: Nyte for å yte. Nei gutter. Kapp tissen. Det er det man virkelig sparer pengene på.
Redigert av Abit; 28/03/2014 18:59.
|
|
|
29/03/2014 16:32
|
Fossi
Avhengig
|
Avhengig
Det beste er jo at vedkommende er overrasket over at jobben har hentet bildene fra hennes "private" profil på sosiale medier. Man kan diskutere hvem som har tråkket mest i salaten her, men jeg vil påstå at i det du legger ut et bilde på instaface så er det ikke veldig privat lengre.
Bikeless no more
If you ain't a cowboy, you ain't nothing.
|
|
|
30/03/2014 18:13
|
haaplost
Entusiast
|
Entusiast
Skal man som sykemeldt tillate sydenturer fordi "bra for gikta" osv, så vil vi uungåelig få enda flere reumatikere og andre velferdsstatslige lidelser..
Du har tydligvis ikke gikt.
|
|
|
30/03/2014 19:13
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Kanskje greit å lese artikkelen før du begynner med et sedvanlige oppgulpet? Bildene var i all hovedsak fra før sykefraværet, og ikke relevant for mitt arbeidsforhold, sier Anette Giphardt. Har for øvrig ingen problemer med at sykemeldte folk prøver å bli friske gjennom aktivitet og positive tiltak, heller enn å grave seg ned i egen situasjon. Det er en holdningsendring flere av våre NAV-ere burde prøve.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
31/03/2014 06:29
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Arbeidsgiver som mest sannsynlig har tråkket i salaten her Abit.
En ting er å hente ut bilder fra Instagram, Facebook, Twitter eller hva søren det nå er, en annen ting er at arbeidsgiver skal være 100% sikker og litt til, på at bildene kan ses i direkte sammenheng med saken de ønsker fremlagt. Her har de mest sannsynlig bomma!
På den annen side, mener jeg personlig at det er for høy terskel i dette landet for arbeidsgiver til å bruke bilder fra "tidenes fylletur med gutta" mot NAV og sykemeldinger for å få arbeidstaker tilbake i arbeid eller, i ytterste konsekvens, oppsagt.
Arbeidstaker har også et ansvar overfor sin arbeidsgiver. Lojalitetsansvar og respekt for arbeidsgivers tid og penger, om ikke annet.
|
|
|
31/03/2014 07:33
|
Raskall
More than words
|
More than words
vinteren/våren/sommeren 2010 syklet jeg meg arbeidsfør mens jeg var langtidsykemeldt. Skrøt av turene på facebook gjorde jeg også. Dette reagerte noen kollegaer på.
Heldigvis hadde jeg god dialog med arbeidsgiver som raskt fikk stoppet kollegaers reaksjoner på at jeg kunne sykle 4-5-6-timers turer og samtidig ikke var i stand til å jobbe.
Ting er ikke svart/hvitt her i verden.
|
|
|
[Re: Raskall]
31/03/2014 07:42
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Nemlig. Og da ser man jo at arbeidsgiveren i trådstarters tilfelle, har vært for rask på avtrekkeren, mest sannsynlig!
Det er vel uansett ikke feil å ta seg en fest selv om man er arbeidsufør?
|
|
|
31/03/2014 16:18
|
Abit
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg bryr meg egentlig ikke om hvem som har feil.
Jeg konstanterer, primært for meg selv, at det bare er i Norge dette er mulig. Null selvkritikk. Så skal ikke bare jeg begynne å ljuge med til velferdsgodene, i stedet for å gidde å prøve å nå frem til disse saksbehandlerne med fornuft. I det store og hele så vet jeg at jeg kunne bodd fast i Thailand for mange år siden. Men vil jeg egentlig det ? Reise ut fra Norge i full visshet om at Norge er et land hvor fornuften er raskeste vei til egen ulykke.. Til slutt gjør man kanskje bare det. Men er det slik, så kan jeg vel likevel få meg en jobb som en legalisert storsvindler innenfor finansbransjen og bare bli her. Men hvilket liv er det, når man egentlig gir ganske blaffen i hva andre syns om ens bragder, status og bil.. Da kan man nemlig ikke klappe seg selv på skulderen lengre uten bismak.
Og dersom jeg til slutt velger enkleste vei som en erkjennelse av at slik er det bare, så er det banna bein at folk flest for lenge siden har gitt opp å nå frem med den metoden.. Dess mer man argumenterer sin sak med trutmunn, dess tidligere vil jeg tro at personligheten vil gi opp å argumentere sin sak på rasjonelt grunnlag... Men for meg er kampen selve livet. Uten motstand, så er det ikke moro, til tross for at man ikke drukner. Stakkars lille store Oslo by, men jeg må være her, for her er mye som skjer, som ikke skjer der...
Jeg konstanterer også at dette offer-virus, nå har spredd seg slik ut at det tas for en selvfølge at trutmunn-argumenter i DB og en legeattest, uten at reporter har undersøkt f.eks hvor mange fastleger denne damen har hatt/har byttet bort, er argumenter nok i seg selv. Jeg gjentar: Hvem faen gidder å starte noe i dette land. Hvem faen gidder å ansette noen på noe mer enn midlertidige kontrakter. Dersom man virkelig ønsker økonomisk motstand, som fort sprees til sosial motstand, så er det bare å forsøke starte noe på egenhånd i Norge. Og skulle det mot alle odds fortone seg relativt glatt, så kommer staten inn med skatter og avgifter og skal ha sin ubeskjedne del.
Man må se det større bildet. Hvilken, om noen, fremtid er det i dette ? Hvilke signaleffekter har det ? Hva oppfordres det indirekte egentlig til ? Og er det Bongo fra Kongo som etterhvert skal finansiere dette ?
Redigert av Abit; 31/03/2014 16:23.
|
|
|
[Re: haaplost]
31/03/2014 16:26
|
Abit
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Skal man som sykemeldt tillate sydenturer fordi "bra for gikta" osv, så vil vi uungåelig få enda flere reumatikere og andre velferdsstatslige lidelser..
Du har tydligvis ikke gikt. Med 2 foreldre som har, så er det vel rimelig trolig at jeg egentlig har gikt. Bare velger å heller ha muskelsmerter etter trening og er vant til å ha smerter og derfor ikke gidder å løpe til legen. Man finner heller sine egne metoder. Som f.eks bruke mat og fysisk aktivitet til å få opp kroppstemperaturen av mangel på sydensol. De få gangene jeg har vært hos legen av andre årsaker, så hendte det en gang at jeg ymtet frempå. Fikk følelsen av å bli sett på som en narkoman som ville ha legemidler. Men typisk offer-argument. "Jeg har det så vondt at ingen som ikke lider av samme sykdom, og det gjør de jo ikke om de ikke også lider av samme psykosomatiske sykdom slik at de også har løpt til trygdekassa for lenge siden, kan noensinne forstå hvor vanskelig mitt liv er". Uinteressant småfiskprat Vil vel tro at om de hadde bytta ut Monsen og satt inn deg i stedet for, så ville vi hatt 1 episode hvor vi så at et menneske bare la seg direkte ned for å dø i ødemarka. Vedkommende har jo gikt, og kan med slike lidelser selvfølgelig ikke gjøre noe selv for å overleve og for å bedre situasjonen. Klart vedkommende skulle bare ligget der ute i regnet, for å slå telt opp blir for smertefull for et gikt-offer, å vente på ulvene... YEah... Og ellers er det jo helt opplagt at ALLE GIKT-OFRE bare må få XTR og Karbon-ramme sponset av staten. Trening er jo såååå viktig at de ellers ikke gidder, om sykkelen er av stål. For det blir aaaaltfor vondt for gikta, å løfte på en ramme av stål.. Jeeezuz Min far har vært flere ganger på cellegiftkur for gikta si. Og jeg kan vel anta at noe slikt etterhvert er det som også venter meg. Men ikke faen om han noensinne har syta over smertene. Jeg har sett han har stabla seg opp på sykkelen som en 90-åring, for å sykle til jobben. Mens bilen er parkert rett ved siden. (For ordens skyld. Det var ikke under de verste (cellegift-)periodene.)
Redigert av Abit; 31/03/2014 16:39.
|
|
|
31/03/2014 16:45
|
Abit
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg må spørre meg selv det denne dama aldri har spurt seg selv:
Hvor mange av de hun var på bildet med i Thailand, av thaiene, tror hun selv at kan ha en gikt som er langt verre en hennes egen. Men av mangel på velferdsgoder og -ordninger, så velger de likevel å trene og å stille opp bildet med denne bortskjemte vestlige jenta, mens de smiler for å ikke være uhøflige overfor henne
Fy fan ass. Egosentrismen... YEAH
Man ser jo faen med "rosa elefanter i taket" DAGLIG av og lese om slikt i avisene: "Ser på avisen, er det dette som er prisen, Så gidder jeg ikke være med, jeg tror jeg stikker på café"
Tror jaggu meg jeg skriver ut denne debatten og gir til psykiateren. Jeg kan hjelpe hennes, eller egentlig systemets, behov for å kunne putte meg inn i en boks. Dernest kan jeg jo kanskje være med å starte "interesseorganisasjonen for schizoide/borderlines/bipolare", eller hva det måtte bli, og kreve statlig finansierte sydenturer... Om den organisasjonen noensinne kommer seg lengre enn planleggingsfasen.. Skulle overraske meg veldig om man ikke er alene på generalforsamlingen der. Greit nok det da.. Selvgjort er velgjort.
Livet har lært meg at i Norge kan, og nesten bør, man alltid først spørre seg om: Hva kan systemet gjøre for meg I hvert fall lenge før man spør seg om: Hva kan jeg gjøre for meg
Prdoukt og uungåelig konsekvens: Tilværelsens uutholdelige letthet
Løsning: For å gjøre den uutholdelige letthet litt mer utholdelig, så kan man klage over den også. Gjøre seg til offer igjen.
Redigert av Abit; 31/03/2014 17:30.
|
|
|
01/04/2014 18:27
|
haaplost
Entusiast
|
Entusiast
Du har tydligvis ikke gikt. Med 2 foreldre som har, så er det vel rimelig trolig at jeg egentlig har gikt. Bare velger å heller ha muskelsmerter etter trening og er vant til å ha smerter og derfor ikke gidder å løpe til legen. Man finner heller sine egne metoder. Som f.eks bruke mat og fysisk aktivitet til å få opp kroppstemperaturen av mangel på sydensol. De få gangene jeg har vært hos legen av andre årsaker, så hendte det en gang at jeg ymtet frempå. Fikk følelsen av å bli sett på som en narkoman som ville ha legemidler. Men typisk offer-argument. "Jeg har det så vondt at ingen som ikke lider av samme sykdom, og det gjør de jo ikke om de ikke også lider av samme psykosomatiske sykdom slik at de også har løpt til trygdekassa for lenge siden, kan noensinne forstå hvor vanskelig mitt liv er". Uinteressant småfiskprat Vil vel tro at om de hadde bytta ut Monsen og satt inn deg i stedet for, så ville vi hatt 1 episode hvor vi så at et menneske bare la seg direkte ned for å dø i ødemarka. Vedkommende har jo gikt, og kan med slike lidelser selvfølgelig ikke gjøre noe selv for å overleve og for å bedre situasjonen. Klart vedkommende skulle bare ligget der ute i regnet, for å slå telt opp blir for smertefull for et gikt-offer, å vente på ulvene... YEah... Og ellers er det jo helt opplagt at ALLE GIKT-OFRE bare må få XTR og Karbon-ramme sponset av staten. Trening er jo såååå viktig at de ellers ikke gidder, om sykkelen er av stål. For det blir aaaaltfor vondt for gikta, å løfte på en ramme av stål.. Jeeezuz Min far har vært flere ganger på cellegiftkur for gikta si. Og jeg kan vel anta at noe slikt etterhvert er det som også venter meg. Men ikke faen om han noensinne har syta over smertene. Jeg har sett han har stabla seg opp på sykkelen som en 90-åring, for å sykle til jobben. Mens bilen er parkert rett ved siden. (For ordens skyld. Det var ikke under de verste (cellegift-)periodene.) 1. Ta vare på deg selv. Ellers vil Prakteksemplaret vi alle bør streve etter være vekke. Man setter moral for seg selv, ikke andre, fordi her er det ingen objektiv korrekt reaksjonsmåte. 2.Hva har jeg med Monsens aktiviteter å bestille? Har Monsen gikt? Jeg er kurert til 95%.
|
|
|
02/04/2014 00:08
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
02/04/2014 06:25
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Jeg bryr meg egentlig ikke om hvem som har feil.
Jeg konstanterer også at dette offer-virus, nå har spredd seg slik ut at det tas for en selvfølge at trutmunn-argumenter i DB og en legeattest, uten at reporter har undersøkt f.eks hvor mange fastleger denne damen har hatt/har byttet bort, er argumenter nok i seg selv. Jeg gjentar: Hvem faen gidder å starte noe i dette land. Hvem faen gidder å ansette noen på noe mer enn midlertidige kontrakter. Dersom man virkelig ønsker økonomisk motstand, som fort sprees til sosial motstand, så er det bare å forsøke starte noe på egenhånd i Norge. Og skulle det mot alle odds fortone seg relativt glatt, så kommer staten inn med skatter og avgifter og skal ha sin ubeskjedne del.
Man må se det større bildet. Hvilken, om noen, fremtid er det i dette ? Hvilke signaleffekter har det ? Hva oppfordres det indirekte egentlig til ? Og er det Bongo fra Kongo som etterhvert skal finansiere dette ? Nå vet ikke jeg stort om deg og din rolle i samfunnet, ei heller årsaken til at du refererer til "saksbehandler" rundt deg selv. Men siden du nå er en såpass stor kritiker av samfunnet og hvordan dette er bygget opp er det fristende å spørre deg. Hvor skulle du lagt frem sakene dine, om ikke samfunnet var bygget opp nettopp slik du kritiserer det for å være? Det er nettopp takket være oppbyggingen og strukturen på det samfunnet du kritiserer at du kan sitte og legge frem / diskutere din situasjon med denne "saksbehandleren". En slags skjebnens ironi kan det nesten virke som. Er absolutt alt vel og bra i Norge? Neppe. Eneste man kan gjøre med et slikt faktum er å jobbe mer og bedre og bidra til at det som er dårlig endres. Det starter som kjent hos hver og en av oss. Det er jo dilletantene som rår etter ditt syn, om jeg har forstått deg sånn noenlunde rett. Tenk hva du kunne utrettet  Slike saker som du refererer til her kan vi synse og mene noe rundt, men vi kjenner ikke fakta godt nok til å dra noen konklusjon. Mange sliter med helsa, en del av dette synes ikke på utsiden. Andre igjen utnytter og missbruker systemet til fulle. Det er en side-effekt som er uheldig. Man må jo bare jobbe for å motarbeide dette som best man kan. Som Raskall sier, bedre at han bruker noen mnd. på å bygge seg opp så han kan komme tilbake i jobb på fulltid, enn at han sitter hjemme på sofaen, synes synd på seg selv og bare blir mer syk. Verden er slett ikke sort/hvit, det er mange nyanser i mellom. Jeg er en av de, du en annen Abit. Godt er det, ellers ville det blitt rimelig kjedelig rundt oss.
Redigert av Lurifax; 02/04/2014 06:29.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
02/04/2014 08:58
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Redigert av Marøder; 02/04/2014 08:59.
|
|
|
[Re: Marøder]
02/04/2014 09:08
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Jepp, er ikke uenig i det. I noen tilfeller så virker det som om pasientene nærmest triller legene rundt fingeren. Men hva er alternativet? Stramme inn, ja det tror jeg alle er enige i. Stramme inn så de som faktisk har problemer får større problemer, nja det er jeg ikke sikker på om alle er like enige i. System kritikk er vel og bra, men hvis man bare kritiserer og ikke kommer med alternativer så har det lett for å bli ensporet sutring uten substans. Sånn for ordens skyld kan jeg legge til at jeg har 3 uker på sykehus som eneste fravær for egen del på mine 48 år, så jeg tilhører absolutt ikke de som har hatt behov for disse tjenestene i utstrakt grad. Dog er jeg fornøyd med å være en del av et system som hjelper "Raskall" og andre med han tilbake i jobb og gir han et godt liv (bruker han som ref, siden han skrev dette selv) Selvfølgelig synes jeg det er lavmål og synd at vi ved å ha et slikt system også har åpnet for sykdomsvindel, om man kan kalle det for noe slikt. Man må bare jobbe bedre for å tett hull, uten å ramme de som må ha / ønsker / trenger hjelp for å komme seg opp på beina. Årsaken til hvorfor de trenger hjelp må man overlate til fagfolk å vurdere. At man bør ha en slags kontrollfunksjon på toppen av det hele som fungerer er hevet over enhver tvil. Dagens system ser ikke ut til å fungere slik det er ment. Da må man jobbe videre for å finne bedre løsninger.
Redigert av Lurifax; 02/04/2014 09:15.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
02/04/2014 09:38
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Alle er tjent med at det strammes inn. Troverdigheten til mennesker på trygd og sykemelding er lik null i dagens samfunn. "Det er jo kjempelett å snylte, alle gjør jo det..." De som virkelig er syke eller på trygd vil få økt troverdighet / sosialt aksept dersom de må gjennom en tøffere "kvalifisering".
Jeg tror veien å gå er å stramme hardere til. Så får man heller ha systemer for å fange opp de som mener de blir urettferdig behandlet.
|
|
|
[Re: Marøder]
02/04/2014 11:19
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Alle er tjent med at det strammes inn. Troverdigheten til mennesker på trygd og sykemelding er lik null i dagens samfunn. "Det er jo kjempelett å snylte, alle gjør jo det..." De som virkelig er syke eller på trygd vil få økt troverdighet / sosialt aksept dersom de må gjennom en tøffere "kvalifisering".
Jeg tror veien å gå er å stramme hardere til. Så får man heller ha systemer for å fange opp de som mener de blir urettferdig behandlet. Enig. Men "alle" gjør ikke dette, da hadde samfunnet stoppet opp -olje eller ei. Det er her som på veiene og på sykkelsetet, det finnes drittsekker over alt.
|
|
|
|
|