Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny jobb. Ferieforvirring!

Ny jobb. Ferieforvirring! #1763232 28/03/2014 08:56
R
Roffan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Hei,

Jeg begynner i ny jobb 1. april etter å ha jobbet i nåværende jobb siden 1. juni 2013 (ikke lenge, jeg vet, men livet er for kort til å ha det kjipt på jobb). Etter mine utregninger har jeg opparbeidet med 18 dager ferie i denne stillingen, og jeg har ikke tatt ut noe av dette. Jeg har heller - åpenbart - ikke tid til å ta ut denne ferien før jeg begynner i ny jobb. Jeg var av den oppfatning at dette bare overføres til ny arbeidsgiver, men etter å ha snakket med forskjellige folk er jeg nå veldig forvirret.

Er det noen der ute i det allmektige forum som kan fortelle meg hvordan jeg kommer best ut av dette? Skal jeg få utbetalt lønn for de feriedagene jeg ikke får tatt ut?

/K

Re: Ny jobb. Ferieforvirring! [Re: Roffan] #1763235 28/03/2014 09:03
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Man får utbetalt opptjente feriepenger når man slutter i en jobb. Disse er det lurt å spare litt, fordi:

Du har naturligvis ikke opparbeidet deg noe feriepenger eller feriedager i din nye jobb. Så hvis du skal ha ferie i år må du ta ferie uten lønn hos din nye arbeidsgiver. Du har uansett krav på 5 ukers ferie per år, uavhengig av om det er med lønn, feriepenger, eller ikke (husker ikke om det er noe avkortning ift om man ikke er ansatt hele året). Derfor bruker du da feriepengene du opparbeidet deg i din forrige jobb som feriepenger nå.

Man overfører altså ikke feriedager eller penger mellom arbeidsgiverne, men man sparer utbetalte feriepenger fra forrige arbeidsgiver og bruker av dette når man tar ferie uten lønn hos den nye.

Re: Ny jobb. Ferieforvirring! [Re: Roffan] #1763236 28/03/2014 09:03
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Du har ikke opparbeidet ferie, du har opparbeidet feriepenger. De kommer til utbetaling, enten nå med en gang eller i juni. (Kan avtales)

Ang. ferie har du rett på full ferie i.h.t. ferieloven. Følgende er relevant for din situasjon:

Quote:

(3) (Feriens lengde ved ansettelse i ferieåret)

Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager.

Arbeidstaker kan bare kreve feriefritid etter forrige ledd i den utstrekning det godtgjøres at full ferie ikke allerede er avviklet hos annen arbeidsgiver tidligere i ferieåret.

Re: Ny jobb. Ferieforvirring! [Re: Roffan] #1763237 28/03/2014 09:04
Dan Offline
More than words
More than words
Man må alltid skille på feriedager og lønn. Dine feriedager fra i fjor trenger ikke ny arbeidsgiver å bry seg om. Derimot har du rett til 25 dagers ferie i 2014 fra ny arbeidsgiver siden du blir ansatt før 1. oktober.

Pengene er annen ting. Hvis du hadde tatt ut feriedagene hos din gamle arbeidsgiver så ville du ha fått et tilsvarende lønnstrekk. Siden du ikke tar ut feriedagene så slipper du det lønnstrekket. Opparbeidedet ferielønn skal du derimot få ut fra gammel arbeidsgiver. Og den bør du da ikke kjøpe sykkeldeler for, men derimot bruke for å dekke lønnstrekket ny arbeidsgiver vil gjøre når du tar ut feriedager, siden du ikke har jobbet opp ferielønn hos ny arbeidsgiver i løpet av 2013.

Re: Ny jobb. Ferieforvirring! [Re: Dan] #1763251 28/03/2014 09:19
gare Offline
More than words
More than words
Feriedager overføres ikke med mindre man bytter arbeidsplass innen samme arbeidsgiver. Dine opptjente feriedager er således "tapt" men du har jo tjent opp feriepenger som kan utbetales på siste lønn, eller i juni(litt etter avtale).
Hos din nye arbeidsgiver har du rett på tre uker sammenhengende ferie i sommer, men du har ingen plikt til å ta tre uker sammenhengende. De feriepengene du har/får fra forrige arbeidsgiver bør absolutt spares til en eventuell sommerferie hos ny arbeidsgiver. Du kan jo også høre med ny arbeidsgiver hvordan det stiller seg med ferie uten lønn/avspasering/låne en uke fra neste år for å se om du kan komme bedre ut av dette økonomisk/praktisk.
En ting til, det vil bli trukket skatt av de feriepengene du har til gode for 2014, til tross for hva mange tror, så er ikke feriepenger skattefrie i og med at de beregnes inn i skattetrekket over et helt år slik at du allerede har betalt skatt på feriepenger til gode i 2013, men ikke i 2014.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Ny jobb. Ferieforvirring! [Re: eirikbk] #1763264 28/03/2014 09:46
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Sitat: eirikbk
*snipp*
Du har uansett krav på 5 ukers ferie per år

Dette er ikke korrekt. Ferieloven sier du har krav på 25 virkedagers ferie, lørdager regnes som virkedag.

Dette blir da 4 uker + 1"Grodag".

I konkurranseutsatte små private bedrifter er det ikke uvanlig at man kun har 4 uker + 1 dag.

Sindre R.

Re: Ny jobb. Ferieforvirring! [Re: sindrer] #1763319 28/03/2014 11:30
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: sindrer
*snipp*

Dette er ikke korrekt. Ferieloven sier du har krav på 25 virkedagers ferie, lørdager regnes som virkedag.

I konkurranseutsatte små private bedrifter er det ikke uvanlig at man kun har 4 uker + 1 dag.

Huffda. Synes 5 uker er lite jeg. 8 begynner å bli passe.

Re: Ny jobb. Ferieforvirring! [Re: sindrer] #1763327 28/03/2014 11:39
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: sindrer
*snipp*

Det var jo kjipt for de som blir berørt. Heldigvis har jeg hos min nåværende arbeidsgiver krav på fem ICON_SMILE Men det er vel da pga tariff.

Moderator  support