Hur är det med snö i trollheimen? Hade tänkt mig någon tur i påsken.
Ser på tv att det inte är spesiellt mycket snö i närheten av åre.
Vi var nord i Trollheimen i helgen, på toppene nord for Trollhøtta, Geithetta, Jøldalen etc. Det var veldig varmt, men snøen bar godt. Vi gikk opp på nordsida av Trollhøtta (den ene av de to som er lengst nord, også kjent som Rindalstrollhøtta).
Ikke veldig mye snø, men mer enn nok til å finne fine, brede renner og/eller områder både for å gå både opp og kjøre ned. Jeg glemte skifeller igjen hjemme (darn..) og smøring av fjellski uten smørespenn i 12 plussgrader er ikke lett. Kona gikk på kortfeller, genialt konsept. Siden jeg glemte fellene ble det noe trasking på føttene når jeg gikk lei av fiskebeinsgåing, dog relativt god bæreevne de fleste steder (gikk gjennom to-tre cm med skoene). Husk at dette var opp nordsiden av fjellet. Men jeg valgte også noen rygger som var relativt frie for snø, bonus fordi det luktet så godt av lyng der!
Fin-fin nedkjøring, ca fire cm styreslush i sola og en del hardere i skyggeområdene.
For slike toppturer tror jeg snøen varer ei godt stund til, spesielt siden det er meldt kaldere vær fremover.
Se også FB-meldingene som Turistforeningen har lagt ut, mye folk i fjellet i helgen.
Bjørn