Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

San Francisco

San Francisco #1761532 24/03/2014 22:10
PetterR Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
USA-tur på gang i slutten av april og det legges opp til noen dager fri i San Francisco - planen er da å leie sykler, sykle over Golden Gate og utforske Marin County på nordsiden. Fant noen få poster fra gammelt av her i forumet (bl.a. denne websiden http://www.mountainbikingmarin.com/) som linker opp butikker for sykkelutleie og driver med guiding.

Noen her på forumet som har erfaringer fra tilsvarende?
Tips til sykkelutleie? Butikker? Regner med vi må ta med sko, pedaler og hjelm?
Kan vi sykle på egenhånd eller bør vi ha guide?

Alle tips mottas med takk!

Mosjonist!
Re: San Francisco [Re: PetterR] #1762176 26/03/2014 07:57
joakims Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
Jeg var i San Francisco en kort tur i juni i fjor, og testet stisykling sammen med en lokalkjent kamerat. Gjorde også en del research selv på forhånd, og kan oppsummere som følger:
- Jeg fikk inntrykk av at de fleste stiene i Marin County er stengt for sykling. Det er noen unntak, men jeg fikk høre at dette for det meste er "fire roads" og lite egentlig stisykling.
- Landeveissykling i Marin County er meget bra. Rett over Golden Gate kommer man seg bort fra hovedveien og inn på mindre trafikerte veier. Litt dårlig dekke noen steder, men det oppveies av utsikten over stillehavet.
- For stisykling dro vi til Skeggs point, som ligger i "Corte de Madera Creek Open Space Preserve", se f.eks. http://bayarearides.com/rides/skeggs1/. Dette var et utrolig bra sted, med stier som ligger et sted mellom typiske norske stier og maskinbygde freeride-løyper. Veldig annerledes enn Oslo-marka, men ekstremt gøy. Stedet er populært blant syklister, og parkeringsplassen er liten, så det lønner seg å være tidlig ute. Kjøreturen fra SF sentrum er 30-40 minutter uten trafikk.
- Sykkelutleie finnes i store mengder i San Francisco, men ikke alle har gode terrengsykler. Jeg leide en Santa Cruz Tallboy LT hos Pacific Bicyle (pacbikes.com). Jeg hadde med egne sko, pedaler og hjelm, men pedaler og hjelm kunne jeg nok ha leid der også. Butikken ligger i gangavstand fra Union square.

God tur!

Re: San Francisco [Re: joakims] #1762179 26/03/2014 08:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: joakims

- For stisykling dro vi til Skeggs point, som ligger i "Corte de Madera Creek Open Space Preserve", se f.eks. http://bayarearides.com/rides/skeggs1/. Dette var et utrolig bra sted, med stier som ligger et sted mellom typiske norske stier og maskinbygde freeride-løyper. Veldig annerledes enn Oslo-marka, men ekstremt gøy. Stedet er populært blant syklister, og parkeringsplassen er liten, så det lønner seg å være tidlig ute. Kjøreturen fra SF sentrum er 30-40 minutter uten trafikk.
God tur!

Dette er en fin plass og en av mine favorittsteder å sykle da jeg bodde i The Bay Area. To ganger arrangerte jeg en tur som dekker alle stiene i parken uten at man sykler samme sti to ganger samme vei - i tillegg til at alt som er artig nedover, sykles nedover. Turen er 72km lang med 4000 høydemeter og tar en hel dag. For et utvalg av godbitene, få med deg Giant Salamander, Resolution, Manzanita og Steam Donkey. South Leaf er også bra, selv om det er en lang klatring tilbake.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: San Francisco [Re: PetterR] #1762637 26/03/2014 21:50
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
Legendariske Tamarancho trails i Fairfax / San Rafael er verdt turen, de har bl.a. en ny løype "flow trail". Fantastisk vakkert terreng. Du får leid virkelig fete sykler hos Sunshine Bicycles.

http://www.sunshinebicycle.com/tamarancho/

Redigert av Heliboy; 26/03/2014 21:53.

Løvsteika
Re: San Francisco [Re: PetterR] #1762655 26/03/2014 23:03
PetterR Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk for tipsene.
Skjønner at det er den "skeggs" nettsiden som gjelder da, GeirK og joakims.

Landeveissykling er ikke aktuelt, joakims, så da er vel Marin county også mindre aktuelt....

Sunshine Bicycles var alt på radarn, Heliboy. ICON_SMILE

Mosjonist!
Re: San Francisco [Re: PetterR] #1762717 27/03/2014 08:39
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Kan anbefale en real road-trip til Downieville.
Jeg dro en tur dit når jeg var over for en stund siden...moro :-)
#enduro-mekka :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: San Francisco [Re: PetterR] #1762959 27/03/2014 15:32
FredrikA Offline
Avhengig
Avhengig
Les om mine erfaringer med Mountainbikingmarin på bøoggen min, fantastiske folk og selvfølgelig fantastiske stier hvor røttene til Mountainbikingen stammer fra.

Anbefales!

Fredrik Arnesen
Team Ibis Norway
Mail:fredrik.arnesen@gmail.com | Blog
Twitter/Insta: @fredrikarnesen / #terrengsykkel
Re: San Francisco [Re: PetterR] #1763108 27/03/2014 20:43
FredrikA Offline
Avhengig
Avhengig

Fredrik Arnesen
Team Ibis Norway
Mail:fredrik.arnesen@gmail.com | Blog
Twitter/Insta: @fredrikarnesen / #terrengsykkel
Re: San Francisco [Re: RazeFaze] #1763179 28/03/2014 06:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: RazeFaze

Slutten av april betyr stort sett snø i Downieville, men kanskje ikke i år hvor det har vært megatørt i California.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: San Francisco [Re: GeirK] #1763424 28/03/2014 14:19
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Sitat: RazeFaze

Slutten av april betyr stort sett snø i Downieville, men kanskje ikke i år hvor det har vært megatørt i California.

Jeg leste ikke datoer, beklager.
Jeg har lest en plass at de nettopp har fått litt nedbør, og skulle starte opp sti-vedlikehold 7-8. april men at shuttles åpner i begynnelsen av Mai.

Forøvrig derfra, nedre del... 22. mars...

http://vimeo.com/89820734

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: San Francisco [Re: PetterR] #1763584 28/03/2014 22:15
PetterR Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk, Fredrik. Hadde sett på blogginnlegget ditt tidligere, fant det i en gammel tråd her på forumet. Har tatt kontakt med sunshine bicycles nå...

Vi kommer vel ikke til å utforske de groveste stiene, men heller ha noen gode langturer i nytt og ukjent terreng av type grus og lett sti. Halvdempere duger nok lenge.

Mosjonist!
Re: San Francisco [Re: PetterR] #1790905 19/05/2014 22:07
PetterR Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Skal våge meg utpå noen anbefalinger etter denne turen - dersom andre har tenkt seg til San Francisco området for å sykle...

Tur 1;
Det er kanskje ikke så mye sti, men det er fint å få med seg turen opp til Mt. Tamalpais (Mt. Tam!) fra Mill Walley. Det er 700 hm stigning på såkalte fire roads som er på linje med gode traktorveier her. Flott utsikt og fin rasteplass - og deretter laaangt nedover. Ikke så veldig krevende men flere flotte singletracks - f.eks. Coastal View trail (ca 15-20 min med panoramautsikt). http://www.everytrail.com/guide/coast-view-trail-loop-mt-tamalpais-state-park
På returen er det en herlig singltrack oppover fra Muir beach.

Tur 2;
China camp state park; http://www.singletracks.com/bike-trails/china-camp.html
15 km singletrack - ikke for krevende. Fint for en ettermiddagstur... ICON_SMILE

Tur 3;
Sykkelparken ved Skeggs point; http://trails.mtbr.com/cat/united-states...52_4519crx.aspx
Her går det mye rett-opp-og-ned. Prøvde flere av god-stiene GeirK tipser om i et tidligere innlegg her! Det var vått når vi var der, men her var det rom for å teste syklene mere... Og kjekt med leiebil når man må sette de møkkete syklene inn i den etterpå! ICON_SMILE

Ang. sykkelleie - vi leide Trek 29" fulldempere fra City Cycle shop - de har butikk både i SF sentrum og i Corte Madera (Marin). Godt vedlikeholdte sykler! Fryd og gammen.

Kan trygt anbefales å utvide en eventuell businessreise dit med noen dager...!!!

Kan dele flere detaljer om noen er interessert (har turene logget på strava'n min):

Mosjonist!

Moderator  support