Jeg var i San Francisco en kort tur i juni i fjor, og testet stisykling sammen med en lokalkjent kamerat. Gjorde også en del research selv på forhånd, og kan oppsummere som følger:
- Jeg fikk inntrykk av at de fleste stiene i Marin County er stengt for sykling. Det er noen unntak, men jeg fikk høre at dette for det meste er "fire roads" og lite egentlig stisykling.
- Landeveissykling i Marin County er meget bra. Rett over Golden Gate kommer man seg bort fra hovedveien og inn på mindre trafikerte veier. Litt dårlig dekke noen steder, men det oppveies av utsikten over stillehavet.
- For stisykling dro vi til Skeggs point, som ligger i "Corte de Madera Creek Open Space Preserve", se f.eks.
http://bayarearides.com/rides/skeggs1/. Dette var et utrolig bra sted, med stier som ligger et sted mellom typiske norske stier og maskinbygde freeride-løyper. Veldig annerledes enn Oslo-marka, men ekstremt gøy. Stedet er populært blant syklister, og parkeringsplassen er liten, så det lønner seg å være tidlig ute. Kjøreturen fra SF sentrum er 30-40 minutter uten trafikk.
- Sykkelutleie finnes i store mengder i San Francisco, men ikke alle har gode terrengsykler. Jeg leide en Santa Cruz Tallboy LT hos Pacific Bicyle (pacbikes.com). Jeg hadde med egne sko, pedaler og hjelm, men pedaler og hjelm kunne jeg nok ha leid der også. Butikken ligger i gangavstand fra Union square.
God tur!