Jeg er en student på snart 19 år. Jeg har fått tilbud om å bli ambulanselærling vekke fra min hjemkommune. I kommunen er det et dårlig utleiemarked så istedenfor å leie hybel, lurer jeg på å kjøpe en leilighet og flytte bort under læretida. Jeg oppfyller kravene for å få borteboerstipend, men om jeg flytter så bur jeg vell ikke vekke og vil da ikke få denne fordelen? Så til spørsmålet, må jeg melde flytting, som student, eller kan jeg velge å beholde min adresse hjemme hos mor og fra? EVT Er det noen negative side med å ikke melde flytting?
"borteboer" betyr at du må bu ein annan plass enn foreldra dine: http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-o...er-omgjoringen/ Alle brev med offentlig info, bankkort/PIN-koder etc blir sendt til folkeregisteradressa di. Så viss du ikkje melder flytting vil det framleis bli sendt til adressa til foreldra dine. Viss du kjøper leilighet så blir du sikkert buande på samme adresse i ein del år, og da kan du likegodt melde flytting. viss du derimot er på leigemarknaden og kanskje forventer å vere litt meir mobil kan det vere eit poeng å ikkje melde flytting, så slepp du å gjere det på nytt så ofte.
så det du sier er: 1. eg MÅ ikke melde flytting selv om eg kjøper en leilighet? 2. eg kan få borteboerstipend selv om eg melder flytting pga eg ikke bur med mine foreldre?
ok det forstår eg, men eg er ikke sikker på hva fremtiden vil bringe, og om eg får jobb etter læretida, men den tid den sorg nå er eg mest interessert i å få kjøpt leiligheten, og til det må eg ha hjelp av borteboerstipendet.