Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

HJELP: 8-delt girshifter til 6-delt kassett

HJELP: 8-delt girshifter til 6-delt kassett #1761123 24/03/2014 11:03
Øyvind Waitz Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Jeg har fått min første landeveissykkel. Fikk en Peugeot fra midten av 80-tallet av svigers. Er ganske bra holdt og fungerer fint til mitt bruk, bortsett fra girene. Det sitter på Shimano Sora 8-speed (virker som det er 8 og ikke 9, klarer bare gire 7 ganger), Shimano Tiagra 9-speed bakgir og 6-delt kassett. Hva bør jeg gjøre for å få gir som fungerer greit? Skal ikke legge mye penger i det, bruker bare sykkelen til enkle treningsturer og pendling.
-Kan jeg kjøpe en 8-delt kassett så vil det fungere?
-Hvordan vet jeg om jeg har kassett eller frikrans?
-Bør jeg investere i Shimano 105 9-speed girshiftere og 9-delt kassett?

Alle svar og tips mottas med takk!

Redigert av oyvindw; 24/03/2014 12:04.
Re: HJELP: 8-delt girshifter til 6-delt kassett [Re: Øyvind Waitz] #1761330 24/03/2014 14:59
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: oyvindw
Jeg har fått min første landeveissykkel. Fikk en Peugeot fra midten av 80-tallet av svigers. Er ganske bra holdt og fungerer fint til mitt bruk, bortsett fra girene. Det sitter på Shimano Sora 8-speed (virker som det er 8 og ikke 9, klarer bare gire 7 ganger), Shimano Tiagra 9-speed bakgir og 6-delt kassett. Hva bør jeg gjøre for å få gir som fungerer greit? Skal ikke legge mye penger i det, bruker bare sykkelen til enkle treningsturer og pendling.
-Kan jeg kjøpe en 8-delt kassett så vil det fungere?
-Hvordan vet jeg om jeg har kassett eller frikrans?
-Bør jeg investere i Shimano 105 9-speed girshiftere og 9-delt kassett?

Alle svar og tips mottas med takk!

8-delt kassett er vel rett og slett breiere enn en 6-delt? Hvis det ikke sitter spacere innenfor kassetten så får du ikke på noe som er breiere.
Mener 8-delt og 6-delt har samme avstand mellom tannhjulene, så det burde gå an å justere den girveksleren som er der til å fungere

Re: HJELP: 8-delt girshifter til 6-delt kassett [Re: Øyvind Waitz] #1761400 24/03/2014 18:25
gare Offline
More than words
More than words
Har du gammel 6-speed uniglidekassett bak er spacingen større mellom tannhjulene til at det skal gå greit, er det et standardboss på bakhjulet kan du sannsynligvis bytte til åttedelt kassett og alt vil være ok.

Et bilde av bakhjulet fra siden der du har tatt det av sykkelen vil vise deg om det er kassett eller skrukrans, men du vil jo forsåvidt se det selv også.

Skulle det mot formodning ikke virke med en 8-delt kassett er det bare du som vet om det er verdt å bytte til 9-delt eller 10-delt for den saks skyld. Det trenger ikke koste så altfor mye selv om du må bytte kassett og skiftere. Bakgiret skal takle alle varianter.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: HJELP: 8-delt girshifter til 6-delt kassett [Re: Øyvind Waitz] #1761759 25/03/2014 11:42
Øyvind Waitz Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Takk for svar.
Jeg hadde den inne hos Felgen for retting av felgene. Der oppdaget de også det med giret. De sa at jeg har kassett men siden jeg har Helico Matic-hjul så må jeg ha nytt hjul hvis jeg skal få på 8-delt kassett. Vet ikke hvorfor det. Men synes det ser ut som jeg har plass til 8-delt kassett i ramma. Legger ved bildet av kassett og hjul i ramma.

Vedlegg
kassett.jpg (444.51 KB, 158 nedlastinger)

Moderator  support, Valentino