Litt bakgrunnshistorie for de som ikke leser lokalaviser for Fredrikstad: Det er en Rom-familie på 20-25 personer som har oppholdt seg i Fredrikstad i ca. 8 år. De har blitt jaget fra sted til sted og det siste stedet de var valgte grunneier å fjerne campingvognene og vrake dem mens Rom-folket var hjemme på juleferie. Fjerningen var legitim, ikke vrakingen og denne Rom-familien har fått erstattet campingvogner og en økonomisk erstatning på 50.000 kroner fra den lokale bedriften (Borg havn). Samtidig har Fredrikstad kommune tilrettelagt en tomt på et nedlagt pukkverk for disse og selvsagt er lokalbefolkningen (og Fredrikstad-folk generelt) i harnisk og vil ha dem sparket til helvete ut av byen. Kommunen stiller også visse strenge krav som skal oppfylles for at de skal få beholde tomta, bl.a. at de skal oppføre seg i henhold til norske lover.
Jeg er mer der at jeg vil gi dem en sjanse nå som de har fått et sted de får lov til å være. De er ikke lenger lovløse og får ro til å få fokuset vekk fra kampen om et sted å være. Jeg applauderer tiltaket fra Fredrikstad kommune.
Så, samme dag som Rom-folket flytter camping-vognene sine til den nye leiren kommer følgende sak i avisa:
http://www.f-b.no/nyheter/forste-dag-i-romleiren-her-fant-lasse-sin-stjalne-sykkel-1.8347165Denne historien skurrer noe veldig hos meg, nemlig, og det på grunn av nettopp sykkeltypen Lasse kjente igjen fra "et bilde i avisen". Det er den velkjente Yosemite ATB og Lasse er helt sikker på at det er hans stjålne sykkel ved å se et bilde av den i avisa i en annen artikkel angående romleiren.
Jeg kan ikke for alt i verden se hvordan han kan være sikker på at det er hans sykkel ut fra et bilde og jeg har bedt Fredriksstad blad be Lasse om dokumentasjon vha spesielle kjennetegn eller dokumentert rammenumer. Jeg klarer ikke å se om klistremerket på overrøret er et sykkelregister-merke eller noe annet. Det hadde i så fall vært et veldig enkelt bevis.
For meg ser dette ut som et forsøk på å "sette dit" rom-folket. "Sykkeltyven" sier at han har fått den av en narkoman i byen, noe som jeg anser som mer sannsynlig.
Så hva synes dere? Er dette en troverdig historie om en lykkelig oppklaring av et sykkeltyveri eller er det løgn fra en Rom-hater for å sette en spiker i kista for rom-folket? Jeg håper jo at begge har rett. At det virkelig er Lasse sin sykkel OG at "sykkeltyven" har fått den av en narkoman. Men det er som sagt noe som skurrer.