Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sverting av Rom-folket eller troverdig historie?

Sverting av Rom-folket eller troverdig historie? #1760159 22/03/2014 08:34
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Litt bakgrunnshistorie for de som ikke leser lokalaviser for Fredrikstad: Det er en Rom-familie på 20-25 personer som har oppholdt seg i Fredrikstad i ca. 8 år. De har blitt jaget fra sted til sted og det siste stedet de var valgte grunneier å fjerne campingvognene og vrake dem mens Rom-folket var hjemme på juleferie. Fjerningen var legitim, ikke vrakingen og denne Rom-familien har fått erstattet campingvogner og en økonomisk erstatning på 50.000 kroner fra den lokale bedriften (Borg havn). Samtidig har Fredrikstad kommune tilrettelagt en tomt på et nedlagt pukkverk for disse og selvsagt er lokalbefolkningen (og Fredrikstad-folk generelt) i harnisk og vil ha dem sparket til helvete ut av byen. Kommunen stiller også visse strenge krav som skal oppfylles for at de skal få beholde tomta, bl.a. at de skal oppføre seg i henhold til norske lover.

Jeg er mer der at jeg vil gi dem en sjanse nå som de har fått et sted de får lov til å være. De er ikke lenger lovløse og får ro til å få fokuset vekk fra kampen om et sted å være. Jeg applauderer tiltaket fra Fredrikstad kommune.

Så, samme dag som Rom-folket flytter camping-vognene sine til den nye leiren kommer følgende sak i avisa:

http://www.f-b.no/nyheter/forste-dag-i-romleiren-her-fant-lasse-sin-stjalne-sykkel-1.8347165

Denne historien skurrer noe veldig hos meg, nemlig, og det på grunn av nettopp sykkeltypen Lasse kjente igjen fra "et bilde i avisen". Det er den velkjente Yosemite ATB og Lasse er helt sikker på at det er hans stjålne sykkel ved å se et bilde av den i avisa i en annen artikkel angående romleiren.

Jeg kan ikke for alt i verden se hvordan han kan være sikker på at det er hans sykkel ut fra et bilde og jeg har bedt Fredriksstad blad be Lasse om dokumentasjon vha spesielle kjennetegn eller dokumentert rammenumer. Jeg klarer ikke å se om klistremerket på overrøret er et sykkelregister-merke eller noe annet. Det hadde i så fall vært et veldig enkelt bevis.

For meg ser dette ut som et forsøk på å "sette dit" rom-folket. "Sykkeltyven" sier at han har fått den av en narkoman i byen, noe som jeg anser som mer sannsynlig.

Så hva synes dere? Er dette en troverdig historie om en lykkelig oppklaring av et sykkeltyveri eller er det løgn fra en Rom-hater for å sette en spiker i kista for rom-folket? Jeg håper jo at begge har rett. At det virkelig er Lasse sin sykkel OG at "sykkeltyven" har fått den av en narkoman. Men det er som sagt noe som skurrer.

Redigert av Raskall; 22/03/2014 08:34.
Re: Sverting av Rom-folket eller troverdig historie? [Re: Raskall] #1760163 22/03/2014 08:50
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Tvilsom historie. Eierne av disse sykler, har i gjennomsnitt ingen ide om hvilket bakgir syklene har. Det må i så fall være riper og/eller klistermerker alle kan se. Eventuelt at ivrige Lasse skulle ha byttet noen deler. F.eks XT bakgir.

Mange eiere av disse sykler som i min by ikke engang gidder låse dem mens de er på butikken. En nabo, kjøpte en sykkel av meg, hadde fra før en slik. For å bli kvitt den, uten å selv ta turen til fyllingen, lot han den stå ulåst i bakgården. Tok over 2 måneder før den var borte

Saken lukter litt av Elisabet Norheim ? retorikk. (Skrikehøna fra trygdekontoret)

Redigert av Abit; 22/03/2014 08:52.
Re: Sverting av Rom-folket eller troverdig historie? [Re: Raskall] #1760165 22/03/2014 08:59
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg synes også at det er en uting at man forventer at romfolk/rumenere etc skal oppføre seg iht Norsk lov.

La dem holde på med tigging, tyveri, innbrudd, prostitusjon, menneskehandel, lommetyveri og la dem for all del slå seg ned i parker og forsøple disse med skrot og avføring.
Dette er skikkelig folk - la oss ta i mot disse med nestekjærlighet, ikke forakt

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Sverting av Rom-folket eller troverdig historie? [Re: Abit] #1760166 22/03/2014 09:01
EgilS Offline
More than words
More than words
Det jeg reagerer på (slik som du skriver det) er at "de" skal holde norske lover. Hva betyr det? At om én av de bryter loven så har ikke "de" holdt lovene? Å stille alle til ansvar for den enkeltes handlinger er tvilsomt i beste fall (og brudd på menneskerettighetene i ytterste fall?).

Re: Sverting av Rom-folket eller troverdig historie? [Re: EgilS] #1760171 22/03/2014 09:15
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: EgilS
Det jeg reagerer på (slik som du skriver det) er at "de" skal holde norske lover. Hva betyr det? At om én av de bryter loven så har ikke "de" holdt lovene? Å stille alle til ansvar for den enkeltes handlinger er tvilsomt i beste fall (og brudd på menneskerettighetene i ytterste fall?).

Jeg klarer ikke å finne igjen disse betingelsene helt konkret. Men det er nok ikke snakk om kollektiv avstraffelse om jeg husker rett. Skal lete litt mer og se om jeg finner en artikkel som oppsummerer kravene som stilles.

Edit: Fant det:

Sitat: http://tinyurl.com/kgu997y

Andre forutsetninger
Dersom det skal avsettes et areal til romfolkets benyttelse er det etter rådmannens syn viktig
at bruken gjøres ihlt visse «regler». Rådmannen ser for seg at slike «regler» kan være:
- At området avgrenses tydelig
- At området holdes ryddig
- At alminnelig lov og orden følges
- At de som bruker den avsatte plassen til opphold ikke gjør kriminelle handlinger
- At de som bruker området benytter toalettløsninger
- Alle nødvendige tillatelser foreligger, herunder byggetillatelse dersom brakker føres
opp.

Edit 2: Det står også litt om konsekvenser i denne møteboka:

Quote:

Dersom de som oppholder seg på det avsatte området ikke etterkommer kommunens krav
om orden og oppførsel, vil kommunen rydde området.

Redigert av Raskall; 22/03/2014 09:22.
Re: Sverting av Rom-folket eller troverdig historie? [Re: EgilS] #1760193 22/03/2014 10:17
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EgilS

At en gruppe utsettes for negative konsekvenser av det noen få har gjort, er helt vanlig praksis på andre områder.
La oss si en gruppe fotballsupportere lager bråk. Noen i gruppen kaster stein. Hele gruppen blir jaget bort av politiet.
Brudd på menneskerettigheter? Neppe.

Re: Sverting av Rom-folket eller troverdig historie? [Re: Raskall] #1760210 22/03/2014 11:55
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er alltid noe å klage over. Slik jeg ser det burde Lasse heller takke den som hjalp ham med å bli kvitt den yosemity-sykkelen. ICON_SMILE

Redigert av mtbmaniac; 22/03/2014 11:55.
Re: Sverting av Rom-folket eller troverdig historie? [Re: Raskall] #1760306 22/03/2014 16:43
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Lasse... Den låsen er til for å brukes når du eide sykkelen. Ikke etterpå...

Enhvert tjuv kan jo bare plante en lås på en hvilken som helst sykkel, løpe hjem og hente nøkkelen og skrike "DEN ER MIN".. Lasse som er tjuven her.

Redigert av Abit; 22/03/2014 16:44.
Re: Sverting av Rom-folket eller troverdig historie? [Re: Abit] #1760322 22/03/2014 17:00
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: Abit
Lasse... Den låsen er til for å brukes når du eide sykkelen. Ikke etterpå...

Enhvert tjuv kan jo bare plante en lås på en hvilken som helst sykkel, løpe hjem og hente nøkkelen og skrike "DEN ER MIN".. Lasse som er tjuven her.

Det står bare at han ble kjørt hjem av avisa for å hente nøkkelen. De skriver ingenting om at nøkkelen passet. De skriver bare at han "undersøkte doningen" og konkluderte med at det var hans. Ser ikke noe til en lås på noen av bildene av sykkelen.

Det at en sykkel ikke er låst betyr (juridisk sett) ikke at den er fritt vilt.

Re: Sverting av Rom-folket eller troverdig historie? [Re: Raskall] #1760330 22/03/2014 17:18
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Det er alt for mye demokrati her i verden. Her burde en fornuftig diktator ryddet opp i begge leire.

Re: Sverting av Rom-folket eller troverdig historie? [Re: Raskall] #1760339 22/03/2014 17:41
K
Kull Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Ja, for det er jo helt usannsynlig at det faktisk er noen av disse folkene som har stjålet sykkelen.. ICON_SMIRK

Re: Sverting av Rom-folket eller troverdig historie? [Re: Raskall] #1760352 22/03/2014 18:14
T
Therminator Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg vil fraråde noen å motta ( gratis ? ) en sykkel av denne typen fra narkomane. Se straffeloven § 317 om heleri.

Stifinner
Re: Sverting av Rom-folket eller troverdig historie? [Re: Raskall] #1760355 22/03/2014 18:17
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Javvist. Er man først ute med boltekutteren, så hvorfor ikke fleske til å rappe en yosemite 799

Re: Sverting av Rom-folket eller troverdig historie? [Re: Therminator] #1760407 22/03/2014 20:42
K
Kull Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Sitat: Therminator
Jeg vil fraråde noen å motta ( gratis ? ) en sykkel av denne typen fra narkomane. Se straffeloven § 317 om heleri.

Indeed, jeg skjønner ikke at det at han angivelig skulle fått (?) sykkelen av en narkoman skulle gjøre saken noe bedre. Heleri er som du sier også forbudt.

Redigert av Kull; 22/03/2014 20:42.
Re: Sverting av Rom-folket eller troverdig historie? [Re: Raskall] #1760511 23/03/2014 08:48
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Hvordan dere greier å få saken til å handle om at sykkeleieren er den tvilsomme er helt utrolig.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Sverting av Rom-folket eller troverdig historie? [Re: rockphotog] #1760547 23/03/2014 10:51
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: rockphotog
Hvordan dere greier å få saken til å handle om at sykkeleieren er den tvilsomme er helt utrolig.

?
Var det noen andre etniske nordMenn i det bildet der ..

Moderator  support