Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Ute/sommervannkran?

Ute/sommervannkran? #1758868 19/03/2014 21:52
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Vil ha et uttak til på huset og det enkleste er å borre hull i veggen og hente vannet fra vannet som forsyner kjøkkenkrana. Jeg ser for meg en kopling under vasken med et grenuttak som skal gå til utekrana (helst med stoppekran). Fra denne koplingen har jeg tenkt at en eller annen pvc slange som er godkjent for trykket i huset skal gå under kjøkkenbenken og opp til en albue som igjen er koblet opp på en standard utekran. Uttaket skal kun benyttes på sommerhalvåret og vil ikke være i bruk når kulda setter inn.
Jeg sliter litt med å finne ut eksakt hva jeg trenger pluss at et tips om hvor i oslo/bærum/drammen/mjøndalen jeg kan finne en bra sjappe hadde blitt tatt veldig godt imot.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Ute/sommervannkran? [Re: sanouka] #1758912 20/03/2014 05:59
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Bauhaus på Liertoppen har sannsynligvis alt du trenger og mye mer...

Re: Ute/sommervannkran? [Re: sanouka] #1758924 20/03/2014 06:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg ville fått en rørlegger til å ta denne jobben. Hvis du får lekkasje i dette opplegget, kan du få en saftig avkorting fra forsikringsselskapet fordi du gjorde jobben selv.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Ute/sommervannkran? [Re: GeirK] #1758930 20/03/2014 06:45
K
Kardam Offline
Entusiast
Entusiast
K

Grusgubbe og langtursyklist
Re: Ute/sommervannkran? [Re: GeirK] #1758938 20/03/2014 07:11
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: GeirK
Jeg ville fått en rørlegger til å ta denne jobben. Hvis du får lekkasje i dette opplegget, kan du få en saftig avkorting fra forsikringsselskapet fordi du gjorde jobben selv.
Dette kan være lurt å sjekke ut. Det er ikke noe lovpålagt krav om å bruke fagfolk, men det skal monteres (og dokumenteres) at det er forskriftsmessig utført, noe det er fullt mulig å få til på egenhånd. På den annen side har enkelte forsikringsselskap strengere vilkår på dette området enn enn loven tilsier og setter krav til bruk av fagfolk ved mindre ombygging og vedlikehold.

Re: Ute/sommervannkran? [Re: sanouka] #1758966 20/03/2014 08:05
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg veit såklart at man sikkert skal bruke rørlegger, men det har jeg altså ikke tenkt å gjøre på en så enkel jobb. Vil faktisk hevde at mulighetene for lekkasje er større ved å få inn en overbetalt klabbetass som møkker ned kåken min mens han jobber enn hvis jeg gjør dette selv. Risikoen ved en evt lekkasje og forsikring er jeg villig til å ta........føles ikke akkurat ut som å solere trollveggen må jeg si.

Re: Ute/sommervannkran? [Re: sanouka] #1759006 20/03/2014 08:48
J
jman76 Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: sanouka
Jeg veit såklart at man sikkert skal bruke rørlegger, men det har jeg altså ikke tenkt å gjøre på en så enkel jobb. Vil faktisk hevde at mulighetene for lekkasje er større ved å få inn en overbetalt klabbetass som møkker ned kåken min mens han jobber enn hvis jeg gjør dette selv. Risikoen ved en evt lekkasje og forsikring er jeg villig til å ta........føles ikke akkurat ut som å solere trollveggen må jeg si.

Jøss, nå var det nesten så jeg trodde svigerfar hadde logget seg på terrengsykkel.no et lite øyeblikk ICON_SMILE

Re: Ute/sommervannkran? [Re: sanouka] #1759040 20/03/2014 09:26
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det er helt korrekt og du skal være håndtlanger. Oppmøte kl 07.00 på søndag, husk varme klær det er du som skal jobbe ute.

Re: Ute/sommervannkran? [Re: sanouka] #1759306 20/03/2014 17:45
?
åneidu Offline
Entusiast
Entusiast
?

Overbetalt? Hvor har du det fra?

Re: Ute/sommervannkran? [Re: sanouka] #1759335 20/03/2014 18:22
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Snaue 33.000 i måneden, soleklart overbetalt.

Re: Ute/sommervannkran? [Re: Tange] #1759338 20/03/2014 18:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det kunne vært interessant å høre hva trådstarter mener at en rørlegger skal tjene.

- Robert Green Ingersoll
Re: Ute/sommervannkran? [Re: sanouka] #1759347 20/03/2014 18:42
Morten DMR Offline
Veteran
Veteran
Jeg vil se førog etter bilder!

Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
Re: Ute/sommervannkran? [Re: GeirK] #1759349 20/03/2014 18:43
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Det kunne vært interessant å høre hva trådstarter mener at en rørlegger skal tjene.

+1

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Ute/sommervannkran? [Re: sanouka] #1759350 20/03/2014 18:43
gundogs Offline
Medlem
Medlem
Kan ikke snakke for trådstarter, men jeg synes det hadde vært fint om rørleggeren kunne jobbe gratis. Har også et ønske om å finne en elektriker som jobber gratis - gjerne også med gratis materiell. Selvfølgelig en kjempeflink en:)

Re: Ute/sommervannkran? [Re: sanouka] #1759362 20/03/2014 18:55
T
Therminator Offline
Entusiast
Entusiast
T
Kunne gjerne betalt som antydet over og mere til om Norge hadde hatt et skatteopplegg som hos Søta Bror. Arbeide i eget hjem med håndtverker refunderes hva angår kostpris arbeidstimer (ikke materialer). Tar knekken på svart arbeide.

Stifinner
Re: Ute/sommervannkran? [Re: sanouka] #1759367 20/03/2014 19:02
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Mange (hårsåre) rørleggere her inne tydeligvis ICON_LAUGH

Re: Ute/sommervannkran? [Re: sanouka] #1759372 20/03/2014 19:07
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
er verken hårsår eller rørlegger, men som tidligere freelancer syns jeg det er like interessant hver gang noen skal ha en tjeneste gjort, og mener at de vet best hva det burde koste.

// K

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Ute/sommervannkran? [Re: sanouka] #1759379 20/03/2014 19:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hva mener du at en rørlegger burde tjene?

- Robert Green Ingersoll
Re: Ute/sommervannkran? [Re: KKippernes] #1759382 20/03/2014 19:14
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: KKippernes
er verken hårsår eller rørlegger, men som tidligere freelancer syns jeg det er like interessant hver gang noen skal ha en tjeneste gjort, og mener at de vet best hva det burde koste.

// K

Jobba du i FBI da eller.....

Re: Ute/sommervannkran? [Re: GeirK] #1759393 20/03/2014 19:27
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Hva mener du at en rørlegger burde tjene?

På bygda hvor jeg skal ha tjenseten utført er det mye enmannsforetak, og rørleggertjenestene er av en eller annen grunn ikke like påvirket av østeuropeisk arbeidsinnvandring så her er det faktisk ganske dyrt, men jeg forstår at jeg burde ha lagt til "firmaer" for ikke å hisse på meg en flokk av forumdeltakere ICON_LAUGH
Når dette er sagt så kunne jeg godt ha droppa det med pengene for det er egentlig ikke der det ligger. Det er mer at man (som alle andre jeg kjenner til) har så dårlig erfaring med representanter fra Håndverkerstanden både når det gjelder tidsbruk/anslag, gjennomføring og generell orden at alt man kan fikse selv blir akkurat det. 33000 i mnd er ikke overbetalt, men ligger vel der de fleste sykepleiere på eldresenter, bussjåfører, lærere mm tjener så det er vel greit nok. De fleste håndverkere jeg har møtt uten å skulle ha en tjeneste ser jo forøvrig ut til å tjene det dobbelte netto og vel så det ICON_WINK

Re: Ute/sommervannkran? [Re: sanouka] #1759417 20/03/2014 20:15
progres Offline
Besatt
Besatt
basert på egne erfaringer har trådstarter helt rett. Jeg fikk skiftet ut to - 2- seksmeters strekk med 12 mm kopperrør i garasjekjelleren i fjor. Bandittene tok 18k for jobben , ikke rørleggerne , men bedriften.
For å spisse det hele brukte de bilen min ( som sto i samme garasje der arbeidet ble utført) som arbeidsbenk med småbulker og flussyre(?) skader i fleng. Dette ble påtalt til bedriften som beklaget,og beklaget og beklaget .... og ikke noe mer.

Til jobben som skal gjøres av trådstarter: enkel sak. anbefaler at du først monterer en innvendig stoppekran og fører et nytt, skrånende uttak gjennom veggen til en ny, utvendig krane.

Re: Ute/sommervannkran? [Re: progres] #1759419 20/03/2014 20:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: progres
Jeg fikk skiftet ut to - 2- seksmeters strekk med 12 mm kopperrør i garasjekjelleren i fjor. Bandittene tok 18k for jobben , ikke rørleggerne , men bedriften.

Du fant ingen billigere rørlegger?

- Robert Green Ingersoll
Re: Ute/sommervannkran? [Re: sanouka] #1759421 20/03/2014 20:22
progres Offline
Besatt
Besatt
Jeg hadde ikke tid til å snoke rundt etter special price for you my friend. Jeg kontaktet et velrenomert tromsøfirma med en antakelse om seriøsitet og pålitelighet. Never again. Det eneste de var seriøse på var kreativ regningsføring. Det inngir ikke akkurat tillit til bransjen.
Og alle vet hvilke påslag disse bedriftene har på materiellet sitt. Sammenligningen er enkel om du tar det en tur til clasern eller biltema ...

Re: Ute/sommervannkran? [Re: progres] #1759429 20/03/2014 20:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: progres
Jeg hadde ikke tid til å snoke rundt etter special price for you my friend. Jeg kontaktet et velrenomert tromsøfirma med en antakelse om seriøsitet og pålitelighet. Never again. Det eneste de var seriøse på var kreativ regningsføring. Det inngir ikke akkurat tillit til bransjen.
Og alle vet hvilke påslag disse bedriftene har på materiellet sitt. Sammenligningen er enkel om du tar det en tur til clasern eller biltema ...

Jeg ville uansett ikke sluppet løs en rørlegger eller elektriker hjemme uten å ha en idé om hva prisen ville bli. Noen ganger er det en fordel å være kontrollfrik. Og dersom du ikke synes du har råd til å bruke en time på å spare 5000 kroner, må jo det bety at du også hadde sagt nei til tilbud om jobb der du tjente 9615 kroner brutto for å sitte litt i telefonen en times tid. Netto er resultatet det samme.

Sammenligningen med Clasern og Biltema er enkel, men urettferdig fordi forretningsmodellen og volumene de flytter er vidt forskjellige.

Det er fri konkurranse i Norge. Dersom du mener at går an å tjene penger på å gjøre en jobb til den prisen du mener er rimelig og ingen gjør det, er det kanskje du som har oversett noe.

- Robert Green Ingersoll
Re: Ute/sommervannkran? [Re: GeirK] #1759435 20/03/2014 20:39
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K

Jeg fikk frostskader på rørene til en utekran, altså på innsiden av muren, og våknet av drypping på selveste julaften for et par år siden. Ringte en rørlegger asap og han kom sånn rundt midt på dagen. Han brukte et sted mellom 2 og 4 minutter på å skru av røret og plugge enden. 2800 kr, takk. Og det var ikke engang rød takst, hadde det skjedd dagen derpå hadde vel regningen vært det dobbelte.

Dette var desember det var så sinnsykt kalt for 3-4 år siden, og julaften ble det litt mildere og sprukne rør begynte å lekke. Telefonen til rørleggeren ringte konstant. Mannen som var muslim og ga blanke i hele julen, smilte fra øre til øre og fortalte at det kom til å bli noen lukrative dager som rørlegger ICON_SMILE

Re: Ute/sommervannkran? [Re: GeirK] #1759439 20/03/2014 20:44
progres Offline
Besatt
Besatt
Dersom du mener at går an å tjene penger på å gjøre en jobb til den prisen du mener er rimelig og ingen gjør det, er det kanskje du som har oversett noe.

app app. irrelevant premiss. Du har oversett det enkle faktum at saken her er at trådstarter, undertegnede og sikkert mange flere har knowhow, kompetanse,guts til å gjøre jobben - og få den like godt eller bedre utført enn om et eller annet gnomfirma skulle gjøre den.

Re: Ute/sommervannkran? [Re: sanouka] #1759455 20/03/2014 21:08
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Jeg kan på mange måter forstå sanouka. Det er utrolig mange håndverkere som gjør en elendig jobb, i tillegg til å ta seg godt betalt for det. Det eneste som faktisk fungerer er å betale dem etter at jobben er ferdig. Da har du bedre kontroll over hva det koster, og hvis det gjenstår 100 000 av betalingen så blir de plutselig langt mer samarbeidsvillige når det kommer til å rette opp eventuelle feil de har gjort. Penger er det desidert beste pressmiddelet man har ovenfor håndverkere.

Re: Ute/sommervannkran? [Re: sanouka] #1759514 20/03/2014 22:45
L
laurids Offline
Entusiast
Entusiast
L
Vil ha et uttak til på huset og det enkleste er å borre hull i veggen og hente vannet fra vannet som forsyner kjøkkenkrana. Jeg ser for meg en kopling under vasken med et grenuttak som skal gå til utekrana (helst med stoppekran). Fra denne koplingen har jeg tenkt at en eller annen pvc slange som er godkjent for trykket i huset skal gå under kjøkkenbenken og opp til en albue som igjen er koblet opp på en standard utekran. Uttaket skal kun benyttes på sommerhalvåret og vil ikke være i bruk når kulda setter inn.
Jeg sliter litt med å finne ut eksakt hva jeg trenger pluss at et tips om hvor i oslo/bærum/drammen/mjøndalen jeg kan finne en bra sjappe hadde blitt tatt veldig godt imot.

Du skal ha et T-rør som matcher dimensjonen på vannrøret under vasken (er det kobber, bruker du f.eks denne http://biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Klemringskoblinger/T-ror-86636/ (Husk å bruke støttehylse inne i rørenden; http://biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Klemringskoblinger/Stottehylse-10-stk-87420/ ) Kapp røret som forsyner vasken, og sett inn T-røret. Deretter skal du ha rør. Jeg ville brukt glødd kobberrør fordi det er lett å bøye: http://biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Kobberror/Kobberror-plastisolert-87962/
-I andre enden skal du jo ha utekranen. Det er fint med en frostsikker en; http://biltema.no/no/Bygg/VVS/Tilbehor/Vannutkaster-860017/. Slike kraner (vannutkastere er frostsikre fordi selve ventilmekanismen sitter på innsiden av veggen, i enden av røret som går gjennom yttervegg; i tillegg er det fall på røret (husk å borre hullet i veggen med litt fall), slik at vannet som er i den frostutsatte delen av krana renner ut når man stenger kranen. Forsikre deg om at klemringen på utekranen er i samme dimensjon som røret som du bruker. Dersom der er diskrepans mellom rørdimensjonen og koblingen, trenger du en overgang, f.eks fra 12mm (rørenden) til 1/2" (gjengene på presskuplingen i enden av vannutkasteren. Bruk hamp og pakkmiddel, eller locktite sin "ferdighamp", heller enn gjengetape. Husk støttehylse i røret i denne enden også.

Pitfalls:
Mål riktig diameter på røret under vasken (om det er kobber, er det 10, 12, eller en sjelden gang 15mm, og med overgang til 10 mm som er diameteren på røret på blandebatteriet).
Sjekk i butikken at dimensjonene stemmer på de delene du har plukket. Prøv de gjerne sammen før du tar de med hjem. Dette gjelder oogså støttehylsene.
Slikt passer best å gjøre en dag butikken har åpent. Kjipt å stå der uten å kunne skru på vannet i huset en søndag.
Det med ansvar og forsikring og sånn ser det ut til at noen andre har nevnt tidligere i tråden.
/J

I won't drink and dial anymore.
Re: Ute/sommervannkran? [Re: Tange] #1759530 20/03/2014 23:43
?
åneidu Offline
Entusiast
Entusiast
?
Sitat: Tange
Snaue 33.000 i måneden, soleklart overbetalt.

Overbetalt i forhold til hva da? Kassadamen på kiwi?

Det er en grunn til at man har et fag som rørlegger. Det er en 5 årig utdannelse for å tilegne seg kompetansen man trenger som rørlegger. Det å være rørlegger er langt mer enn å koble blandebatteriet til fru Hansen.

Og slik AS Norge er lagt opp i dag er det også veldig lite tilstrømning i yrkesfagene og da spesielt håndtverksfag. Noe som bidrar til mangel på rørleggere og som kjent så blir en mangelvare satt høyere verdi på og dermed går lønningene opp både for å holde folk i faget og ikke minst lokke folk inn i faget.

Re: Ute/sommervannkran? [Re: åneidu] #1759541 21/03/2014 05:22
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Bra at folk tør å gjøre småting i sitt eget hjem, det er nyttig almenkunskap mener jeg.
Så små jobber er det ikke gøy som håndtverker å ta på seg, det blir en fryktelig høy regning for kunden for minimalt med arbeid.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support