Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Svalbard tur, noen som har vært der?

Svalbard tur, noen som har vært der? #1758732 19/03/2014 17:18
J
Josruu Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
J
Faren min blir 60 år i september og har alltid hatt lyst til å dra til Svalbard. Han er ekstremt glad i jakt og friluftsliv og skulle han til Svalbard skulle ha ihvertfall ikke ligge på hotell men aller helst i ei fangsthytte eller noe lignende. Er det noen her inne som har vært på Svalbard og kan anbefale ett selskap som driver med turer osv der?eler som har kjennskap til en tur noe ala det jeg beskriver?

2015 Saracen Ariel 152 27.5"
2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
Re: Svalbard tur, noen som har vært der? [Re: Josruu] #1758739 19/03/2014 17:32
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A

Re: Svalbard tur, noen som har vært der? [Re: Josruu] #1758785 19/03/2014 19:29
J
Jahlbye Offline
Fersking
Fersking
J
Spitsbergentravel har en del "ekspedisjoner" som hundekjøring, vintersafari o.l. Vinterbesøk med scooter leie er heeeeelt sjef der oppe!

Re: Svalbard tur, noen som har vært der? [Re: Josruu] #1758793 19/03/2014 19:46
S
SnorreSprett Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Det er ikke så enkelt å få låne hytte hvis man ikke er fastboende. Sjekk med Røde kors, de har ei fin hytte i Reindalen, men det er en litt kjedelig tur. Hundeklubben har ei hytte på Kap Laila. Men Jeger og fisk som sundan foreslår har flere hytter. Hva med å sjekke det private markedet? Sett inn en annonse i Svalbardposten. Men det store spørsmålet er hvor og når? I begynnelsen av juli begynner elvene å minke, og de blir lettere å krysse. Det er fint å være på fottur til midten av september. Områdene rundt Longyearbyen er ikke de mest spektakulære. Store daler, vide fjorder og kjedelige fjell. Men man kan ha fine dagsturer med start fra Lyb. Jeg har gått hele Adventdalen, Reindalen og Grønndalen, og de fleste sidedalene, men det er ikke spennende. Men med båt eller kajakk så kommer man seg effektivt rundt. Jeg anbefaler nord-vest Spitsbergen. I praksis alt nord for Isfjorden. Ny Ålesund og Kongsfjorden, Krossfjorden er magisk! Men da begynner det å bli dyrt og komplisert. Anbefaler også å bli med på en båttur eller tre. Barenstburg er en stygg, skitten by, men mange turer går til spektakulære breer og fuglefjell. Pyramiden og Grumant er også verdt et besøk. Flere operatører tilbyr dagsturer. Det er noen år siden sist jeg var på Svalbard, så sjekk regler for ferdsel og meldeplikt hvis dere skal i nasjonalparker. Husk våpen og isbjørnsikring rundt teltet. Begge deler kunne man leie i en av de mange, gode sportsbutikkene tidligere. Sjansen for å møte isbjørn på sommeren er liten, men jeg ville likevel ikke ha sovet i telt uten snublebluss eller isbjørnvakt.

Re: Svalbard tur, noen som har vært der? [Re: Josruu] #1758827 19/03/2014 20:41
J
Josruu Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
J
Takker for svar:) Når er ikke sikkert enda men regner ikke med det blir før utpå høsten i slutten av september. For hans del så er det nok ikke så farlig om det er sommer eller vinter men jeg vil tro det kansje er hakket mer dyreliv på sommer enn på vinter.

Svalbard jeger og fiskeforening skal få en mail, takk for det tipset!
Fant overnatting på båten i isen og det kunne kansje ha vært noe men aller helst noe som var mer "ute i naturen". Ei hytte hadde absolutt vært det beste.

Re: Svalbard tur, noen som har vært der? [Re: Josruu] #1758870 19/03/2014 21:54
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg var på tur der oppe for noen ehhh... mange (15+) år siden i ca 14 dager. Da overnattet vi i telt og la opp en enkel rute selv. Vi var ca 7 dager på fottur og leide og en gummibåt som vi brukte til å komme oss rundt i 7 dager.

Det tryggeste er kanskje å skaffe seg en guide, men vi gikk på egenhånd. Med gevær, snublebluss og litt annet utstyr følte jeg meg trygg. Lurest hadde det sikkert vært med isbjørnvakt, men vi var så pass unge at vi dreit i det.

Å gå på egenhånd er forresten ikke noe jeg vil anbefalle helt ukritisk til alle.

Men det er sikkert mulighet å kjøpe seg trygghet med en guilde. Det er mye mer slike muligheter nå.

Så vidt jeg husker var vi i Barentsburg, Isfjord radio, van postbreen, Pyramiden, Grumantsbyen, Colesbukta osv. Stort sett rundt isfjorden, altså.

Og ja, Svalbard er helt Amazing. Har vært der en gang seinere, men da var det ikke tid til tur, dessverre.

-Tobias

Redigert av tobiast; 20/03/2014 06:42.
Re: Svalbard tur, noen som har vært der? [Re: Josruu] #1758875 19/03/2014 22:01
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Svalbard er fantastisk. Pass bare på å ikke bli bitt av basillen - med mindre du akter å reise tilbake ICON_SMILE

Svalbard.net er ei ok side å skaffe seg oversikt på. I tillegg til de store operatørene som har veldig strømlinjeformede opplegg så har du også mindre, slik som poliarctici.com som kjører mer skreddersydde opplegg for mindre grupper.

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Svalbard tur, noen som har vært der? [Re: Josruu] #1758920 20/03/2014 06:20
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Var der i 2001, og da var det mulig å frese rundt på scooter etter eget forgodtbefinnende. Skikkelig cowboy. Dro over store deler av området, så ikke en eneste isbjørn. Men det betyr jo ikke at isbjørnfaren er overdrevet. Folk HAR jo blitt spist...

Tok turen tilbake i 2008, og da var det strammet inn på motorisert ferdsel. Kun guidet scooter i faste løyper. Med mindre man var fastboende. Da var det litt mer frihet. MEN, misforstå meg ikke. En guidet scootertur er veldig gøy det også. Og så vet man jo sikrere at man kommer tilbake dit man startet fra :-D

Anbefaler å dra etter at sola har satt seg på himmelen (midten av april og utover)
Enten som vintertur, mens det ennå er is på fjordene og snø på bakken, eller etter at det har blitrt sommer-sommer.
Har ikke vært der i i "mellomperioden", emn kan se for meg at det er hemmende for utfluktene med snøsmelting og halvveis islagte fjorder :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Svalbard tur, noen som har vært der? [Re: Josruu] #1758925 20/03/2014 06:30
J
Josruu Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
J
Har tatt kontakt med jeger og fiskeforeningen der og har sett på diverse utflukter på nett og det er ganske mye å velge i så jeg innbiller meg det kan bli vanskelig å bestemme seg...:)

Virker som om det er er mer utflukter der om vinteren men hundeslede kjører de med både vinter og sommer. Heldigvis har vi god tid til å bestemme oss for noe siden det ikke er før slutten av sommeren/begynnelsen av høsten.

Fly tur retur koster ikke mer enn ca 1300,- med norwegian hvis man bestiller tidlig.

Re: Svalbard tur, noen som har vært der? [Re: Josruu] #1759381 20/03/2014 19:13
Husky Offline
Entusiast
Entusiast
Svalbard har mykje å by på sommar og vinter. Skulle eg velge ville eg reist i mars/april/mai. Lyset er tilbake, fuglar vender tilbake og anna dyreliv har våkna. Det er enkelt å ta seg fram enten med ski, skuter eller hudespann. Hundespann om sommar går langs støvete trafikert veg. Isen ligg som oftast på fjorden og der har du ringselen som ligg og solar seg samt bamsen som er på jakt etter denne. Fjellreven går etter restane. Reinsdyra går i gatene, eigentleg over alt der det er bare rabbar. Dersom du er ute etter fangstmannsstil ville eg valgt Basecamp Spitsbergen: http://www.basecampspitsbergen.no. Dei har fangstmannshotell i Longyerbyen i tru fangsstil. Dei har hundegard "bygd"som ein fangsstasjon med 80-90 alaskan huskies. Med desse kan du køyre til Båten i Isen (3 dagerstur), ein opplevelse i seg sjølv, vidare kan du ta turen til hytta i Adolfbukta i nærleiken av Pyramiden. Elles tilbyr dei kortare turar i nærleiken av Longyerbyen eller til Isfjord Radio på vestkysten.
Det er fullt mogelg å ta seg rundt på eigenhand dersom du er kyndig til å bere rifle, kjenne til isbjørnfare og korleis bamsen oppføre seg, samt sette opp eigensikring rundt telt etc. Rifle, snublebluss mm er mogelg å leige. Foreningshytter vil nok vere vanskeleg for ein turist å leige. Dette er tilbod til fastbuande. Ein guida tur vil løne seg på mange måtar: tryggleik, lokalkunnskap, historekunnskap mm. Ein kan fort ende opp som desse. http://www.svalbardposten.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=4385. Ein dagsetappe på skuter kan fort bli 3-4 på ski dersom noko skulle gå gale.

Som nevnt ovanfor er Svalbardbasillen skummel. For min del starta det med eit semester på universitetssenteret. Eg eg enda opp med fem år.

Sig

Re: Svalbard tur, noen som har vært der? [Re: Josruu] #1759627 21/03/2014 08:56
J
Josruu Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
J
Kontaktet LJFF om hytte leie og det var kun til fastboende på svalbard dessverre. Men jeg fikk ett par tips det går ann å sjekke ut angående muligheter. Har lest om fangstmannshotellet men det er ikke det han øsnker. Her prater vi elendig hytte langt ifra alt og alle hvis det skal være bra nok:)

Tur på egenhånd er nok ingen fare men det hadde vært ålreit å kunne hatt ett lite opplegg klart, blir fort mer interessant da vil jeg tro.

Re: Svalbard tur, noen som har vært der? [Re: Josruu] #1760368 22/03/2014 18:44
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Bodde/var der 6 uker i 2008, fra februar til april. Jeg ville dratt i mars. Fortsatt scooterføre, og fint lys.

Scooterturer med guide (som har våpen) anbefales, prøv å få med både Barentsburg og Tunabreen/Von Post-breen (innom Fredheim og "Noorderlicht" - båten i isen). Det går fint å dra på tur alenehvis man er fjellvant og er minst to scootere i følge. Skitur opp til, og ned fra, Trollsteinen er en fin dagstur.

Sjekk:
http://www.basecampspitsbergen.com/ (anbefales!)
http://www.spitsbergentravel.no/

Sew hvilke scooter- og ski-turer de har, og bestill i god tid. Hundekjøring var morsomt.

Jeg har ørten bilder her, kanskje det kan gi noen ideer: http://superelectric.net/2008/svalbard/

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]

Moderator  support