Sommeren
er var i anmarsj her i Trøndelag, og jeg ønsket meg en fin sommersykkel/caféracer.
Jeg ønsket å bygge selv, og hadde følgende kravspec:
Rimelig sykkel som jeg kunne bruke til og fra skole og jobb uten å være nervøs
avslappet geometri, med noe mer oppreist sittestilling enn det jeg har på Vengen min
Pålitelig drivverk, med lite vedlikehold
Noe morsomt og eksotisk, uten at det er flashy
Holdbart
mekanisk 10-delt, slik at jeg kunne bruke deler jeg har fra før av.
Ut i fra denne listen dro jeg ut på leting på det store internettet. Jeg fikk sabla lyst på en titanramme fra Van Nicholas, nemlig
Aquilo.Videre så jeg at rammen var forhåndsdrillet for Di2. Bestemte meg derfor å kjøre på med Ultegra 6870 Di2 gruppesett.
Etter hvert så listen min slik ut:
Rimelig sykkel som jeg kunne bruke til og fra skole og jobb uten å være nervøs
avslappet geometri, med noe mer oppreist sittestilling enn det jeg har på Vengen minPålitelig drivverk, med lite vedlikehold
Noe morsomt og eksotisk,
uten at det er flashyHoldbart
mekanisk 10-delt, slik at jeg kunne bruke deler jeg har fra før av.Jeg hadde Ultegra 6780 på min forrige sykkel, og vil nesten påstå at overgangen til Dura-Ace 9000 nesten var en negradering. Nesten. Påliteligheten og presisjonen i Di2-giringen var upåklagelig, og dette er noe jeg har savnet.
Jeg valgte titan, mest på grunn av nysgjerrighet. Jeg har prøvd det meste av rammematerialer(stål, alu, karbon, magnesium) men ikke titan, så nå var det på tide.
Det som er bestilt er følgende:
Aquilo ramme
Setepinne i samme finish som ramma
Van Nicholas setepinneklemme i titan
Generisk karbongaffel
FSA styrelager
Ultegra 6870 girgruppe
Ultegra 6800 krank, kjede, kassett og bremser
Det jeg mangler videre, er hjulsett. Vurderer Ultegra 6800, eller selvbygg. Tanker?
Dette blir moro!
Vintersykkelen får bli skolesykkel om sommeren også. Ikke noe problem.