Og folk forteller livlig om sine opplevelser av rittet fra følgebilene på Styrkeprøvens facebook-sider. For ett dusteopplegg av symbolpolitikk som som vanlig belønner de som gir faen...
Siden jeg var i en slags følgebil ... vi gav IKKE faen, og de få gangene vi lå bak laget vårt var det fordi det var umulig å komme forbi. Men vi støttet laget som best vi kunne via mobiltelefon og radio og det var greit å kunne gi backup-sekker til de to som måtte gi seg på Ringebu. Man har kanskje behov for litt mer klær og mobiltelefon/lommebok om man plutselig må se på toget som et alternativ.
På den annen side postet vi vel i sin helhet på egen side.
At det tar betydelig kortere tid å erstatte hjul med hjul ved punktering enn å stå langsetter veien i tusmørke å mekke er en annen ting som taler for at følgebiler i mange sammenhenger øker sikkerheten.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Vil forby følgebiler
[Re: ]
#181514730/06/201414:08
Nei, men dette med langing og bilpes har jo alltid vært forbudt. Det var ikke noe forbud om å kjøre en bil med matkasser og organisere matstopp på siden av veien. Jeg skal vel være med på at vi strakk regelverket relativt langt med å ha med en bil med backup-sekker, men vi kjørte ikke med laget i den forstand av i lå kloss oppi dem uansett.
De har klart å lage god granfondo-stemning i Sverige på Vätternrunden. Der er det også forbudt med følgebiler, og jeg så vel heller ingen private matstasjoner eller langing, iallefall veldig få. Men logistikkmessig er den mye bedre med start og mål samme sted, og de har 8 matstasjoner på runden. Stemningen rundt der var helt flott, mye av det tror jeg skyldes at det ikke lages en resultatliste. Tidtaging er det, så alle får en tid, men det lages ikke en rangert liste. Da blir skuldrene litt lavere enn i tilsvarende ritt her i Norge.
Spørsmålet er om nordmenn gidder å sykle slike ritt, med konkurranseånden som er her i landet.
Ikke direkte sammenliknbart, men Skarverennet er kjempe poppis uten at det er resultatlister (kun for eliteklassen).
edit: håper ikke det blir noe sykkelritt med like mye alkohol da...
Redigert av BeefCake; 30/06/201414:14.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
#181517230/06/201415:03
Det var ikke noe forbud om å kjøre en bil med matkasser og organisere matstopp på siden av veien.
Kapt hos oss tolke hvertfall "Alle andre former for bistand" dithen at andre biler enn frontbilen ikke fikk lov til å ha noe som helst med rytterne i laget å gjøre i det hele tatt.
Det ble jo da til en laaaang flaskebyttestopp da dette lå i frontbilen. Så vi tapte tid der, mens andre strakk strikken og sparte tid.
Nå så jeg at det fakisk er hvertfall ett lag som ble disket pga følgebilgreiene. Helt i henhold til reglene, men døden for rekruttering av syklister som har lyst til å perse fra Trondheim.
Skal du holde deg trygg på å ikke fryse ihjel ved å bryte ved teknisk på dovre, må du jo ha en sekk med fjellklær og tørt skift, samt sko å gå med. Eller du kan strekke strikken og kjøre i tempodrakt og satse på "sikkerhetsbilen". Det er jo hvertfall klart hvem som får seg en tidsfordel blant de to ytterpunktene.
Jeg har kommentert arrangementet Styrkeprøven et annet sted, men det er da virkelig lite som minner om kos i mål. Det er skikkelig nedtur å komme inn i mål.
Jeg tipper at til neste år så er det langt færre lag som gidder å kjøre Styrkeprøven og dermed så blir det kanskje litt mer turfokus
Jeg mistenker at NCF ønsker Styrkeprøven og lagkonkurranseformen ditt pepper'n gror.
Men hvordan Styrkeprøven som eneste arrangør har klart å IKKE få til dette med servicebil er jo litt rart siden de fleste andre arrangører klarer dette helt utmerket.
#181518930/06/201415:30
Det kommer vel litt an på hvordan det gikk resultatmessige også. Vi hadde jo en eurforisk bromance i målområdet før vi fikk oss litt varm mat i teltet :-).
Skulle jo helst gått i mål på toppen av Carl Johan til konfetti og hair metall på PA-anlegget, men skjønner jo at grusplass i gokk er mer tilpasset det sportslige nivået :-)
Resultatet var bra Men lunken melk og halv banan drar lissom ikke party stemningen.
Stemningen rundt der var helt flott, mye av det tror jeg skyldes at det ikke lages en resultatliste. Tidtaging er det, så alle får en tid, men det lages ikke en rangert liste. Da blir skuldrene litt lavere enn i tilsvarende ritt her i Norge.
Spørsmålet er om nordmenn gidder å sykle slike ritt, med konkurranseånden som er her i landet.
Möjligt att det är en skillnad men om du vill ha en resultat lista så finns det http://resultatjakt.se/events/vatternrundan_2014/ Jag tycker också att det verkar vara många som har tidsmål och lagtempo förekommer det också.
Så väldigt stor skillnad mellan konkurranse ånde mellan norge och sverige tror jag inte det är. Det är ju för exempel inte så att svenskarna snillt släpper fram varandra i första backen i vasaloppet...
Jeg mistenker at NCF ønsker Styrkeprøven og lagkonkurranseformen ditt pepper'n gror.
Men hvordan Styrkeprøven som eneste arrangør har klart å IKKE få til dette med servicebil er jo litt rart siden de fleste andre arrangører klarer dette helt utmerket.
Nå var det vel verken arrangøren eller NCF, men Politiet som som stilte en del betingelser for å tillate rittet; blant disse var nei til følgebiler og nattpuljer etter Dombås...
#181519730/06/201415:40
Det kommer vel litt an på hvordan det gikk resultatmessige også. Vi hadde jo en eurforisk bromance i målområdet før vi fikk oss litt varm mat i teltet :-).
Skulle jo helst gått i mål på toppen av Carl Johan til konfetti og hair metall på PA-anlegget, men skjønner jo at grusplass i gokk er mer tilpasset det sportslige nivået :-)
Vi hadde målgang på Rådhusplassen i '98, men det var jo begrenset suksess
Jeg forstår at det er politiet som sier nei, men da må jo Styrkeprøven gjøre en dårlig jobb ovenfor myndighetene da andre arrangører klarer å få til et slikt samarbeid.
Serviceteamet vårt følte seg trakassert av politiet. Tror det var på strekka mellom Kvam og Lillehammer at to betjenter på MC kjørte ved siden av bilen og glodde inn i bilen og stirret på sjåfør flere ganger.
Det virket som om de hadde bestemt seg for å ta noen for å sette et eksempel før neste år. De fant ikke noe å ta oss på, så da ble det Bergen som syklet bak oss som fikk svi i stedet.
Kunne muligens heller ha tatt gærningen i Audi R8 som blåste forbi 12 biler i en sving i en hastighet jeg anslår var 200+.
Jeg forstår at det er politiet som sier nei, men da må jo Styrkeprøven gjøre en dårlig jobb ovenfor myndighetene da andre arrangører klarer å få til et slikt samarbeid.
Her er det veldig opp til det enkelte politidistrikt, og enkelte steder er arrangørene nesten maktesløse. Skal retningslinjene følges bokstavelig (som enkelte i etaten ønsker) er det inn med vanlige vikepliktsregler overalt hvor det ikke er politiregulert.
#181528430/06/201418:10
Ja, måten det handles på tyder jo på at det er noen motiver som ikke her helt opp i dagen og som gir de rare utslagene.
Trafikkmessig ikke rare forskjellen fra en hvilken som helst landeveistur. Noen forbikjøringer her og der, litt kø gjennom diverse sentrum osv. Sånn sett fra lagstartssiden hvertfall.
På den annen side skjønner jeg jo NCF godt også. Gamle mosjonister som bruker penger på seg sjøl fremfor å putte de på unge håpefulle er jo en stygg utting. Over-the-hill gubber har å skamme seg, og har de ikke skam nok i livet, skal det betales! Og lagstart (hvertfall på DSSP) krever jo helårslisens, så det er null ekstra i kassa for for forbundet. Og ikke er det noe OL-gren heller, så da har man ikke noen å nekte å dra til dit heller. Sånt gnager nok.
Jeg foreslår at lagstartlisens innføres og at den blir 100.000,-!. Da blir man nok kvitt utysket, de halvtrente gubbene uten selvinnsikt kan pelle seg hjem i stua og rett hjul for poden i steden.
Blir du ikke lei av å fremføre disse konspirasjonsteoriene dine og gjenta deg selv til det kjedsommelige?
Jeg tror trafikkopplevelsen oppleves ganske annerledes fra ett felt og for de som får timevis med syklister susende forbi. Var igjen tilskuer og så mye hårreisende sykling gjennom boligområder. Var fler enn den nevnte jenta som kunne lagd førstesideoppslag. Selv som ivrig syklist må jeg si meg enig i at dette tenderer til galskap på offentlig vei. Det går kort og godt like fort i de beste lagene som under Tour de France, og der ville man vel ikke sendt feltet ut på en vei åpen for normal trafikk. Ikke kun syklistenes skyld. Hvor mange fulle, bakfulle, pillerusede eller halvblinde bilister møtte feltene på sin vei til hovedstaden?
Redigert av sls; 30/06/201418:33.
#181543030/06/201421:14
Blir du ikke lei av å fremføre disse konspirasjonsteoriene dine til det kjedsommelige?
Hva da teori? Det er jo et åpenbart faktum at forbundet melker mosjonistgubber for penger uten å gi særlig tilbake.
Det er et åpenbart faktum at forbundet mangler gangsyn når det gjelder å sende ryttere til mesterskap. Senest sist helg.
Du vet jo stort sett hva NCF "mener", langt bedre enn de som deltar i beslutningene
Maraton VM var en ren økonomisk beslutning basert på vedtette budsjetter, her stilte ikke langslaget med noen ryttere (ei heller de jentene som kunne ha plassert seg godt). Du vil nok få se flere tilfeller hvor NCF ikke sender folk til ritt på den andre siden av kloden, men heller fokuserer på ritt hvor vi kan få med flere utøvere til en langt lavere kostnad.
#181545930/06/201421:47
Ja, måten det handles på tyder jo på at det er noen motiver som ikke her helt opp i dagen og som gir de rare utslagene.
Trafikkmessig ikke rare forskjellen fra en hvilken som helst landeveistur. Noen forbikjøringer her og der, litt kø gjennom diverse sentrum osv. Sånn sett fra lagstartssiden hvertfall.
På den annen side skjønner jeg jo NCF godt også. Gamle mosjonister som bruker penger på seg sjøl fremfor å putte de på unge håpefulle er jo en stygg utting. Over-the-hill gubber har å skamme seg, og har de ikke skam nok i livet, skal det betales! Og lagstart (hvertfall på DSSP) krever jo helårslisens, så det er null ekstra i kassa for for forbundet. Og ikke er det noe OL-gren heller, så da har man ikke noen å nekte å dra til dit heller. Sånt gnager nok.
Jeg foreslår at lagstartlisens innføres og at den blir 100.000,-!. Da blir man nok kvitt utysket, de halvtrente gubbene uten selvinnsikt kan pelle seg hjem i stua og rett hjul for poden i steden.
Du har sagt mye jeg er enig med om forbundet. Men her er du duste langt ut på et jordet :-P
Og det er frivillig å være med. Klarer man ikke å sykle uten følgebil så er det strengt talt ikke så farlig. Men skjønner jo at folk trenger følgebil. For de trener 25 timer i uka i et år så bryter folk lenge før halvveis ;-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Er 100% enig i det du skriver. Den generelle sutringen fra enkelte mot at folk over 30 ønsker å konkurrere i Trondheim-Oslo og andre ritt utenom Norges Cup synes jeg er direkte smålig.
Samtidig må flere "elitemosjonister" engasjere seg i klubbene og forbundet. De eneste som gidder/orker å ta et tak i de fleste klubber i Norge er foreldre til unge utøvere i spesielt landeveismiljøet, og da blir også forbundets satsing rettet mer i den retningen.
At det ikke skal sendes ryttere til VM i terrengsykkel er ganske døvt når det sendes hele lag til mange verdenscupritt for junior på landevei.
At det ikke skal sendes ryttere til VM i terrengsykkel er ganske døvt når det sendes hele lag til mange verdenscupritt for junior på landevei.
Blir det ikke sendt folk til VM? Er da ganske sikker på at det har blitt sendt folk de siste årene. Det blir ikke sendt mange nei, men det er jo fordi folk ikke er gode nok.
#181552001/07/201405:48
Sikkert en kjempemotivasjon for en av det hardest satsende talentene vi har.
VM i sykling: Kan du betale sjæl, gudd løkk in VM! NCF loves XCM, kind of.....
Bare sånn for ordens skyld så er jeg ganske sikker på at VM maraton kan du bare melde deg på. Men kan være enig at CFH egentlig burde ha få dekket turen til VM maraton. Enkelt og greit fordi han vinner ritt jevnlig her hjemme, satser hardt på maraton og er fortsatt veldig ung til å sykle maraton.
Men utonom han så er det jo liksom greit å kalle en spade for en spade. Er jo ikke slik at nivået her hjemme er sky høyt verken på rundbane eller maraton. Så hvis man ikke vinner rittene her hjemme greit så har man strengt talt ikke noe å gjøre ute heller. Jeg trur det er ganske mange som hadde fått seg et lite sjokk hvis de hadde sett hvor mye fortere det går ute. For å vise nivå forskjell hjemme/ute så hadde 2 av våre beste juniorer ikke vunnet damer junior i EM.
Alt i alt har det skjedd mye med terrengsatsningen i år. Opplegget som har vært på rundbane så langt har vært veldig bra. Og det har riktignok ikke vært noe særlig penger til maraton. Men når vi først har VM rundbane på hjemmebane så syntes jeg ikke det er feil å bruke mest mulig penger på det. Er ikke sikkert vi får det igjen.
#181552301/07/201405:51
Og det er frivillig å være med. Klarer man ikke å sykle uten følgebil så er det strengt talt ikke så farlig. Men skjønner jo at folk trenger følgebil. For de trener 25 timer i uka i et år så bryter folk lenge før halvveis ;-)
Blæhhh, dette har vi diskutert før uten å bli særlig enig.
Det virker som du ser for deg en rytter som gir opp og har lyst til å sette seg i en varm bil fremfor å trille inn skrall tid. Jeg ser for meg en rytter som er helt ferdig, enten pga å ha tatt seg helt ut i lagkonkurransen eller som har fått teknisk.
Poenget mitt er at det får de jo gjort? Meg bekjent så satt alle som brøyt fra Atea seg inn i en bil? Trur ingen står igjen oppå fjellet der og slår OL floka? Er jo bare at de ikke kan ha følgebil rett bak. At de ikke kan peses opp og få nytt hjul. Ser ikke at konkurransen blir så mye dårligere av den grunn. Man kan vel strengt talt ikke peses opp i aktive ritt heller.
Skal være litt forsiktig å uttale meg om noe som ikke tiltaler meg. Liker sykling, og blitt veldig glad i landeveissykling også, og har som mål å få syklet Jotunheimen rundt neste år og er påmeldt et Grandfondo ritt i Italia nå i Juli, det siste mest for å se hva det er for noe og at det passer med kalender/gegrafi.
Men sliter som sagt med å skjønne det jaget med å delta på L-O og T-O, med et unntak. Lagfølelsen og det å bidra sammen. Det kan jeg skjønne motiverer. Men opplegget, hvor seriøst det har blitt, for så lite, de trasene (LB må da ha kulere trase, og den jo ganske kjedelig også) og ikke minst trafikken. Nevnte LB, der sykler en også i vanlig trafikk og flere ganger jeg hadde i bakhodet at dette ikke var noe bra, men det kan hende handler om min mangel på erfaring på turritt landeveien. Og det er dette som er hovedankepunktet med å delta på et sånt ritt. Konsekvensene i trafikken blir litt for stor i forhold til moro (jeg tror) en har. Innbiller meg tempo er lavere, grupper er mindre og disse konfliktene er det mindre av på Jotuneheimen rundt. Men det vet sikkert andre her. Skal også bli spennende å se det rittet i Aostadalen går på bilfrie veier.
Jeg kan ta gruelig feil, for har venner som digger dette konseptet og som også digger stisykling i tilegg så skjønner at dette er gøy for mange. Men klarer ikke å se meg selv finne motivasjonen en vinter for den ene dagen i Juni for dette. Så får en bare håpe at ikke Jømna/heradsbygd neste år stiller lag med "pink edition" og begynner å mase på meg. For jeg sier nei...tror jeg.
Men mulig mitt innlegg blir OT, men hadde vært moro å høre hva som er mest motiverende for deltagelse her, om det er laget, utfordringen rent fysisk/psykisk, æren, eller den erotiske følelsen av tempodrakt og alienhjelm ?
mer on topic er at når den først har slikt ritt burde en selvsagt ha med følgebil av sikkerhetsmessig hensyn, både i forhold til klær og evt brutte løpere. Ser for meg å stå på dovre en time eller to på morgeskvisten ikke er bra for helsa..fins jo illsinte moskus der:)
Prøv å tren sammen som et lag fra 1. oktober til slutten av juni, kjøre oppkjøringsritt og finstemme "rulla" og så gjennomføre finalen fra Trondheim etter å bidratt sterkt hele veien.
Du skal lete lenge etter samme følelse og tilfredsstillelse når du kommer mål...
Styrkeprøven er noe spesielt, alt annet er bare sykkelritt.
Prøv å tren sammen som et lag fra 1. oktober til slutten av juni, kjøre oppkjøringsritt og finstemme "rulla" og så gjennomføre finalen fra Trondheim etter å bidratt sterkt hele veien.
Du skal lete lenge etter samme følelse og tilfredsstillelse når du kommer mål...
Bra svar, som gir litt mening. Men vil du si at du har blitt bedre sykelist av det sånn sett i forhold til andre ritt du skal sykle utover og sammenlignet med form du tror du hadde hatt med samme mengde på egen hånd ?
Du bygger jo mye kjørestyrke (sone 3 trening) og seighet som ikke nødvendigvis trengs i type "korte" fellesstarter. Så iforhold til andre ritt er det en enklere og mindre tidkrevende vei til gode resultater.
Men har du Styrkeprøven som mål så må det være prioriteten i sesongen.
Word! Den lagfølelsen er ca det eneste som virkelig trekker meg til L-O, men det hindra meg ikke i å legge det på hylla fordi det virkelig tok av med seriøsiteten, en kan ikke unngå farlige situasjoner og hodeløs kjøring fra både deltagere og andre om man har litt uflaks med hvem som der og da ligger først i rulla og trafikale omstendigheter.
Men jeg savner å trene målretta med en lukka gruppa hele vårparten for så å få full utløsning i slutten av juni. Innrømmer det.
Sikkert en kjempemotivasjon for en av det hardest satsende talentene vi har.
VM i sykling: Kan du betale sjæl, gudd løkk in VM! NCF loves XCM, kind of.....
Bare sånn for ordens skyld så er jeg ganske sikker på at VM maraton kan du bare melde deg på. Men kan være enig at CFH egentlig burde ha få dekket turen til VM maraton. Enkelt og greit fordi han vinner ritt jevnlig her hjemme, satser hardt på maraton og er fortsatt veldig ung til å sykle maraton.
Nivået på norske maraton-syklister er jo bedre enn på XC. Likevel sender vi buljongryttere til xc-vm på jakt etter poeng, eller til landeveisritt som hjelperyttere.
Både Borghild, Kristin Aamodt, Carl Fredrik Hagen, Henrik Kippernes, Lars Granberg og Hovdenakk kunne plassert seg bedre i maraton-VM enn noen andre enn GRDF har gjort i rundbane de siste par årene. At rittet gikk i Sør-Afrika økte kostnadene, men senket også nivået, samt at tidsforskjellen er null. En tilnærming forbundet kunne ha tatt, var å si til de gode rytterne som ville til VM at vi kan nok ikke dekke hele turen, eller finansiere et fullt støtteapparat, men vil du dra til VM skal vi hjelpe så mye vi kan. Det hadde virket motiverende og i hvert fall gitt inntrykk av at de tok maraton-grenen på alvor, også i andre sammenhenger enn når Gunn-Ritas gull brukes i sesong-rapporten.