|
|
Vil forby følgebiler
|
Re: Vil forby følgebiler
[Re: sykkeloyvind]
24/03/2014 14:52
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Bare å forby bilene, men de vil fortsatt være der.. De vil være like mange også, bare uten klistremerker i bakruta.. Det er uansett litt trist at store klubber legger ned masse ressurser på DSS mens de knapt har et elitelag for unge fremadstormende, eller en satsing i veterancup. Her er jeg ganske uenig. Det er mer enn nok klubber som legger godt tilrette for elitelag for junior og u-23 i Norge. Så lenge det er en betydelig overvekt av klubbens medlemmer som ønsker lagtemporitt og satsning må de da få lov til det? Trist er klubber som ikke arrangerer eller gir noe tilbake til sykkelsporten 
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
24/03/2014 17:47
|
okr
Medlem
|
Medlem
Det er uansett litt trist at store klubber legger ned masse ressurser på DSS mens de knapt har et elitelag for unge fremadstormende
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_201...rope_Tour_teamsUnge fremadstormende syklister har antageligvis aldri, noen sted i verden, til noen tid, hatt det så enkelt som norske syklister har det i dag.
|
|
|
[Re: lim3]
24/03/2014 20:15
|
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Styrkeprøven har gjort seg selv en bjørnetjeneste ved å ikke slå ned på uvettig kjøring fra mange lag over flere år, og sett igjennom fingerne på alt for mye. F. eks den pesing som ble gjort av et Rye lag i fjor var helt tullete. Det er slik også Veivesenet og politiet får med seg. Min personlige mening er at det må endres regelverk og rittform for de som virkelig ønsker å sykle fort som lag på de store turrittene, og heller ha aktivritt også i lagtempo. Veldig bra oppsummert. Når ikke de lagene som føler at de har mye å vinne på å tøye/bryte reglene føler at det er noen reell fare for å bli busta, baller det bare på seg. Jeg mista det meste av lysten til å kjøre L-O etter fjoråret både av alle regelbruddene (som jeg tildels var med på!) og generelt dårlig karma med flere punkteringer, og det veier ikke #denfølelsen av å oppnå lag-målet på målstreken opp for. Ender nok opp med å sykle DSS igjen, men bare hvis jeg ser at arrangementet blir gjennomført på en tryggere måte som appellerer mer til sykkelglede enn til å sette nye rekorder.
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
[Re: ]
24/03/2014 21:16
|
olechr
More than words
|
More than words
Ingenting er så ekkelt som en mosjonist som liker å sykle, ned ikke er rask nok til å vinne noe som helst. Det er en patetisk skikkelse som drives av å ta penger fra de aktive og da særlig små barn med stort talent. Her trur jeg du tar helt feil av hva folk skriver. Verken Øyvind eller noen andre har noe som helst i mot mosjonister vil jeg tru. Mosjonister er helt topp. Men arranger ritt da som er for mosjonister. Hvor det er likt for alle. Det er som du sier et mosjonsritt ikke Tour De France. Hva man da skal med følgebilene skjønner jeg ikke.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: Alpers]
24/03/2014 23:48
|
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Hva er egentlig en mosjonist? Jeg regner meg selv som aktiv, i motsetning til mosjonist, fordi mye av treningen min har som mål å gjøre meg raskere enn andre i kappestrid. Jeg begynte med landeveissykling altfor seint til å kunne overbevise meg selv om at jeg kan få en klubb til å satse på meg, men det er det lite jeg kan gjøre med nå  Mosjonister for meg er de som sykler for helsas og syklingens skyld, og er med i ritt primært for opplevelsen og det sosiale.
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
[Re: Moonlit]
25/03/2014 11:08
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Vet ikke helt hvordan man skal definere en mosjonist, men at mosjonistene har alt for høye ambisjoner og helt feil utstyr er i hvert fall klart (skal vi tro artikkelen på Landevei).
|
|
|
25/03/2014 11:24
|
goerbi
Ivrig
|
Ivrig
Bare å forby bilene, men de vil fortsatt være der.. De vil være like mange også, bare uten klistremerker i bakruta.. Det er uansett litt trist at store klubber legger ned masse ressurser på DSS mens de knapt har et elitelag for unge fremadstormende, eller en satsing i veterancup. Her er jeg ganske uenig. Det er mer enn nok klubber som legger godt tilrette for elitelag for junior og u-23 i Norge. Så lenge det er en betydelig overvekt av klubbens medlemmer som ønsker lagtemporitt og satsning må de da få lov til det? Trist er klubber som ikke arrangerer eller gir noe tilbake til sykkelsporten Er det virkelig nok av gode tilbud for unge ryttere? Jeg kan ikke akkurat si meg enig i det. Antall hardtsatsende klubblag kan telles på én hånd.
Hjelperytter for Landevei! Landevei.no TVK Elite
|
|
|
[Re: Øyvind V]
25/03/2014 11:32
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Må si meg helt enig med sykkeloivinds artikkel. DSSP kan og bør bli en stor folkefest, et turritt av dimensjoner, på samme måte som for eksempel Vätternrundan. Fokuset bør ligge på gjennomføring for alle, ikke et dårlig kamuflert uoffisielt NATO-mesterskap i langdistanse lagtempo.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: rockphotog]
25/03/2014 11:37
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Fokuset bør ligge på gjennomføring for alle I dette "alle" ligger jo også de som vil kjøre så fort de klarer med tempodrakt og -hjelm, høyprofilhjul og timer fra sydensykling. Hvem setter grensa for hvor fort/sakte det skal være lov til å sykle de ulike distansene?
|
|
|
[Re: Øyvind V]
25/03/2014 11:46
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I dette "alle" ligger jo også de som vil kjøre så fort de klarer med tempodrakt og -hjelm, høyprofilhjul og timer fra sydensykling. Hvem setter grensa for hvor fort/sakte det skal være lov til å sykle de ulike distansene?
Det er vel ikke hastigheten som er problemet? Utfordringen kommer når man velger proffløsninger som krever langing fra bil og et stort serviceapparat i form av følgebiler, noe som knapt er praktisk og sikkerhetsmessig mulig på annet enn veier stengt for annen trafikk...
|
|
|
25/03/2014 11:51
|
hbs
Ringrev
|
Ringrev
Langing fra bil da virkelig ikke lov?
Tror man skille mellom mosjonisten som vil sykle tur og super/elite mosjonisten som vil sykle fort. Sistnevnte vil nok synes en tur er litt kjedelig men er langt fra god nok til å kjøre NC. At man ønsker å konkurrere har nå plutselig blitt litt 2011.
|
|
|
[Re: Oystein L]
25/03/2014 11:54
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
I dette "alle" ligger jo også de som vil kjøre så fort de klarer med tempodrakt og -hjelm, høyprofilhjul og timer fra sydensykling. Hvem setter grensa for hvor fort/sakte det skal være lov til å sykle de ulike distansene?
Det er vel ikke hastigheten som er problemet? Ikke vet jeg, men det kan virke sånn ut fra den saken som ligger på landevei. Tempodrakt og -hjelm, høyprofilhjul og solid treningsgrunnlag gir jo fart. Og det nevnes 40 km/t "midt i lørdagstrafikken". Det er derfor jeg lurer.
|
|
|
25/03/2014 12:04
|
hbs
Ringrev
|
Ringrev
Til de som virkelig mener det er følgebiler som skaper de trafikkfarlige situasjonene og at mosjonister som vil konkurrere bør kjøre Master eller NC: Ta en titt på den videoen her: Ca 8:40 min uti https://www.youtube.com/watch?v=WwXhAqBi07kOg den her fra Sepura: https://www.youtube.com/watch?v=I537Pjt2T48Hva er mest trafikkfarlig? Ceresrittet eller den bilen som ligger bak Sepura?
Redigert av hbs; 25/03/2014 12:06.
|
|
|
[Re: rockphotog]
25/03/2014 12:17
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Må si meg helt enig med sykkeloivinds artikkel. DSSP kan og bør bli en stor folkefest, et turritt av dimensjoner, på samme måte som for eksempel Vätternrundan. Fokuset bør ligge på gjennomføring for alle, ikke et dårlig kamuflert uoffisielt NATO-mesterskap i langdistanse lagtempo. Jeg er enig med hovedkonklusjonen, at følgebiler er unødvendige i turritt. Men forøvrig synes jeg artikkelen er elendig. Den er tendensiøs, full av løse og diffuse påstander som blir hengende i lufta og ikke underbygget og det hele støtes av et floskelspråk som bare mangler ordene "kondomdrakt" og "dødssyklister".
|
|
|
[Re: KenR]
25/03/2014 12:22
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Må si meg helt enig med sykkeloivinds artikkel. DSSP kan og bør bli en stor folkefest, et turritt av dimensjoner, på samme måte som for eksempel Vätternrundan. Fokuset bør ligge på gjennomføring for alle, ikke et dårlig kamuflert uoffisielt NATO-mesterskap i langdistanse lagtempo. Jeg er enig med hovedkonklusjonen, at følgebiler er unødvendige i turritt. Men forøvrig synes jeg artikkelen er elendig. Den er tendensiøs, full av løse og diffuse påstander som blir hengende i lufta og ikke underbygget og det hele støtes av et floskelspråk som bare mangler ordene "kondomdrakt" og "dødssyklister". +1
Redigert av Øyvind V; 25/03/2014 12:22.
|
|
|
25/03/2014 12:32
|
Myrulv
Entusiast
|
Entusiast
Har kjørt følgebil 3 ganger. En gang med minibuss som skulle samle opp de som eventuelt måtte bryte. planen var å komme tidlig avgårde for å komme raskt til Dombås og vente en stund der. Fra Trondheim og til Oppdal ble jeg liggende bak de raskeste gruppene. De var det IKKE mulig å komme forbi. Det lå opp til 10 følgebiler helt opp i feltet. Disse hadde minimal klaring seg i mellom, og ga absolutt ingen mulighet for å kjøre forbi. På en lang rettstrekke kom det 3-4 busser på rekke fossende forbi i venstre feltet.Hadde det kommet motgående trafikk hadde det blitt et blodbad. Jeg stoppet helt opp, for å lage en luke slik at bussene kunne komme inn. Det brydde de seg ikke om Bilene bak meg lå på hornet. I speilet så jeg langfingre og knyttnever, her var det ikke rom for å vise nåde! Det året ble en syklist drept av møtende tilhenger mener jeg. Etter 2 turer til med bil så var konklusjonen klar: Dette er alt for farlig. Selv om du kjører/sykler aldri så defensivt så er det veldig mange som har det altfor travelt til å tenke på konsekvensene. Både av syklister og bilister. Jeg bestemte meg derfor for å avstå fra å delta, både med bil og sykkel.
Redigert av Myrulv; 25/03/2014 12:33.
|
|
|
25/03/2014 17:23
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg kommer ikke til å stille på L-O lagkonkurranse uten følgebil noen flere. Siden laget har regnet med meg, stiller jeg jo i år.
Hvorfor kommer du ikke til å være med? Hva er det dere bruker denne følgebilen til? Selv har jeg syklet norgescup på landevei uten bil. Noe som gikk helt fint. Er du ikke med fordi du syntes rittet er gøy? At det er utfordrene? Hva er den store forskjellen med eller uten bil? Selv har jeg vurdert å være med selv, men om vi har bil eller ei driter jeg jo i. Skal jo sykle ritt ikke henge i bilen. Ellers syntes jeg artikkelen til Øyvind er veldig bra.
|
|
|
25/03/2014 19:55
|
olechr
More than words
|
More than words
He he hvis man stiller opp i ett ritt for å kjøre i 10 mil så sette seg i bilen da har det jo ikke noe med lag å gjøre. :-)
|
|
|
25/03/2014 19:58
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
skulle til å si det! hvor er gleden av å melde seg på et 19-milsritt når man sykler som om det er 10 mil langt?
|
|
|
25/03/2014 20:01
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Og de som var lunkne har fått frostskader på kalde føtter etter de skjønte at ny L-O ordning er å tråkke til mål alene selv om du ramler av på Feiring. Den turen er sikker grei for elite- og etapperytter Aas, men den jenvne klubbrytter tar seg nok heller et turritt eller sitter i sofaen og trykker F5 på resultatservice den dagen.
Jeg heller en tur rundt Jotunheimen eller Vättern, hvor jeg kan disponere kreftene slik det passer min gjennomføring. Jeg klarer ikke helt å se sammenhengen her. Du klarer ikke å trille innover flatene til Oslo, men Jotunheimen rundt går greit? Nå skjønner jeg at du har tenkt å sykle til du er nødt til å slippe, men jeg har i hvert fall aldri vært så sliten at jeg ikke etter en liten pause hadde kunnet trille rolig i 10 mil til. Syklet i lagkonkurransen i T-O i fjor (første gang for min del). Og jeg må innrømme at det flere ganger slo meg om det virkelig var nødvendig med all organiseringen med følgebiler og greier for å komme seg fra Trondheim til Oslo. Jeg tror det blir litt "press"; når man vet at alle andre lagene har det, så kan man ikke være noe dårligere (helst bør man være enda litt bedre)
|
|
|
25/03/2014 21:23
|
Dan
More than words
|
More than words
Ikke er vi halvproffe og ikke sykler vi i turklassen. Sånn er de aller fleste lagene. Hvordan skal de forholde seg til det Aas skriver? De skal vel da kanskje innse at man må dette ned på ene siden av gjerdet, enten satse hardt og bli halvproff eller slappe av og være med på turritt. Å sykle 10 mil på bein som allerde står rett ut når du gir deg, er for spesielt interesserte. Man kan godt si så mye "den gang jeg var ung", htfu osv. Men det betyr at småklubber ikke klarer å stille et halvt lag engang. Og konklusjonen er vel da kanskje at lagtempo i den formen den utføres i Styrkeprøven ikke har noe for seg. Og når det gjelder styrkeprøve så har jeg alltid tenkt på det som den enkeltes kamp mot distansen. Ikke som et lags kamp mot klokken, hvor noen skal ofres for de som er mer eller mindre utvalgt for å komme i mål.
|
|
|
25/03/2014 21:33
|
goerbi
Ivrig
|
Ivrig
He he hvis man stiller opp i ett ritt for å kjøre i 10 mil så sette seg i bilen da har det jo ikke noe med lag å gjøre. :-) Hæ? Flere av de raskeste lagene mister jo rytter like fort. Skal da et lag som rasket sammen ryttere med ytterst forskjellige forutsetninger være noe bedre på å holde laget samlet? Man stiller ikke opp for å bare sykle ti mil, men det blir fort realitetene. Da er det to ting som er forskjellig fra fellestart: 1. Du slipper mye senere enn du ville gjort om det var en fellestart. Å sitte å bidra i laget en mil ekstra er positivt for laget. Å slippe en mil tidligere for å ha krefter til å trille til mål, er negativt for laget. Dette er en lagkonkurranse, så da søker man å gjøre det som er best for laget. 2. Når du da først må slippe med ødelagte bein, er det ingen å sykle med. Det er fem minutter mellom lagene og fra min punging i fjor husker jeg at det var utrolig glissent med ryttere og svært vanskelig noe som ikke sykla fra de sure beina mine. I alle dager da. Ta det som en tur når du først faller av da. Greit at man har vonde bein, men det tror jeg alle som har syklet en del vet går over ganske fort med litt visping. Hvis man ikke klarer å rekruttere ryttere uten følgebil er det noe alvorlig galt med moralen til veldig mange der ute!
|
|
|
25/03/2014 21:51
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kan love til de som ikke har prøvd at det er bortimot 100% umulig å henge seg på f.eks Atea etter du har kjørt det du klarer i 400km når de kommer dundrende bakfra  . Det hjelper ikke med lett visping når kroppen har blitt presset til langt mer enn hva den er i stand til. Det er veldig annerledes å sykle f.eks et Norges cup ritt hvor det er tempovekslingene som ødelegger deg. Tråkker kanskje noen på tærne nå, men de som hevder noe annet tørr jeg å hevde ikke skjønner hva de snakker om.
|
|
|
25/03/2014 22:11
|
goerbi
Ivrig
|
Ivrig
I alle dager da. Ta det som en tur når du først faller av da. Greit at man har vonde bein, men det tror jeg alle som har syklet en del vet går over ganske fort med litt visping.
Du gir deg altså hvis du har vonde bein? Nå har jeg bare brutt ett ritt i mitt liv, TSR. Og det var pga et ødelagt bakhjul. Men jeg har også klart å bruke 50 minutter på siste mila på Farrisrunden etter å ha hatt to bein som ikke gikk å bøye pga kramper. Eller å ha ørska de fem siste timene på UB pga noe magetrøbbel og næringstom. Hvis man ikke klarer å rekruttere ryttere uten følgebil er det noe alvorlig galt med moralen til veldig mange der ute! Hva da moral? Det er jo bare mosjonister, så det går jo kun på motivasjon. Ikke alle synes HTFU og selvmotivasjon ved å tenke på Rapha-menn med bart er det helt store. Så man kan si hva man vil, men det er i hvertfall kroken på døra for mange småklubbers deltakelse i lagkonkurransen. Og det er vel kanskje det beste, siden det er helt krise at kompisen som kjørte deg opp til Lillehammer ligger et stykke bak laget på vei til Oslo. Hvordan i alle dager tolker du min kommentar dithen at jeg bryter ritt når jeg har "vonde bein"? Jeg bryter aldri ritt selv om jeg blir kjørt av. Hvis du tror jeg mener å bryte når jeg skriver "ta det som en tur" så betyr det altså å roe ned, stoppe på matstasjon(er) å fylle opp osv. Jeg liker å sykle, så selv om det er kjipt å miste gruppa så trenger jeg ikke hoppe i noe følgebil av den grunn. Hva HTFU og rapha-menn med bart har med saken å gjøre klarer jeg ikke helt å se. Jeg klarer heller ikke å se hvordan manglende følgebiler skal være kroken på døra for småklubber? Jeg synes småklubber er topp da de gjerne handler mest om å ha det gøy, så hvorfor det skulle være mindre fristende å sykle uten en bil bak seg skjønner jeg ikke. Om man ikke klarer å sykle 19mil bør man kanskje se seg om etter andre steder å bruke kreftene. Jeg synes hvert fall det handler litt om verdighet å gidde å sykle selvom man mister gruppa.
|
|
|
25/03/2014 22:14
|
goerbi
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kan love til de som ikke har prøvd at det er bortimot 100% umulig å henge seg på f.eks Atea etter du har kjørt det du klarer i 400km når de kommer dundrende bakfra  . Det hjelper ikke med lett visping når kroppen har blitt presset til langt mer enn hva den er i stand til. Det er veldig annerledes å sykle f.eks et Norges cup ritt hvor det er tempovekslingene som ødelegger deg. Tråkker kanskje noen på tærne nå, men de som hevder noe annet tørr jeg å hevde ikke skjønner hva de snakker om. Jeg har vel ikke skrevet noe sted at man skal prøve å henge seg på et forbipasserende lag? Snakket om å ta det rolig inn til mål i stedet for å fylle opp en følgebil. Trondheim-Oslo skal jo være en prøvelse for både kropp og sjel. Jeg synes det er pinlig å gi seg med en gang man mister gruppa.
|
|
|
[Re: goerbi]
25/03/2014 22:19
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kan love til de som ikke har prøvd at det er bortimot 100% umulig å henge seg på f.eks Atea etter du har kjørt det du klarer i 400km når de kommer dundrende bakfra  . Det hjelper ikke med lett visping når kroppen har blitt presset til langt mer enn hva den er i stand til. Det er veldig annerledes å sykle f.eks et Norges cup ritt hvor det er tempovekslingene som ødelegger deg. Tråkker kanskje noen på tærne nå, men de som hevder noe annet tørr jeg å hevde ikke skjønner hva de snakker om. Jeg har vel ikke skrevet noe sted at man skal prøve å henge seg på et forbipasserende lag? Snakket om å ta det rolig inn til mål i stedet for å fylle opp en følgebil. Trondheim-Oslo skal jo være en prøvelse for både kropp og sjel. Jeg synes det er pinlig å gi seg med en gang man mister gruppa. Helt enig med deg der. Bryte ritt fordi en er sliten er en uting, og spesielt ritt under 250km. Og hadde arrangørene hatt litt bedre opplegg for de som også satser på å kjøre seg helt i senk for å få vinne lagkonkurransen fra Trondheim hadde det ikke vært noe problem. Husker blant annet broren min som måtte legge seg i veikanten å sove i veikanten flere ganger for å fullføre, og det er ikke helt bra. Verken for din egen sikkerhet eller andres. Det er vel en enighet at enten må konkurranseformen endres for de som ønsker å sette rekorder på Trondheim-Oslo, ellers så må arrangøren gjøre store grep. Forøvrig synes jeg det også er tullete med dedikerte følgebiler på korte ritt som f.eks Lillehammer-Oslo, det er ikke akkurat store fjell eller farlige veier på den distansen. Dog kan det jo kanskje være greit med en bil med kyndig helsepersonell bak hver bil?
|
|
|
25/03/2014 22:24
|
goerbi
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kan love til de som ikke har prøvd at det er bortimot 100% umulig å henge seg på f.eks Atea etter du har kjørt det du klarer i 400km når de kommer dundrende bakfra  . Det hjelper ikke med lett visping når kroppen har blitt presset til langt mer enn hva den er i stand til. Det er veldig annerledes å sykle f.eks et Norges cup ritt hvor det er tempovekslingene som ødelegger deg. Tråkker kanskje noen på tærne nå, men de som hevder noe annet tørr jeg å hevde ikke skjønner hva de snakker om. Jeg har vel ikke skrevet noe sted at man skal prøve å henge seg på et forbipasserende lag? Snakket om å ta det rolig inn til mål i stedet for å fylle opp en følgebil. Trondheim-Oslo skal jo være en prøvelse for både kropp og sjel. Jeg synes det er pinlig å gi seg med en gang man mister gruppa. Helt enig med deg der. Bryte ritt fordi en er sliten er en uting, og spesielt ritt under 250km. Og hadde arrangørene hatt litt bedre opplegg for de som også satser på å kjøre seg helt i senk for å få vinne lagkonkurransen fra Trondheim hadde det ikke vært noe problem. Husker blant annet broren min som måtte legge seg i veikanten å sove i veikanten flere ganger for å fullføre, og det er ikke helt bra. Verken for din egen sikkerhet eller andres. Det er vel en enighet at enten må konkurranseformen endres for de som ønsker å sette rekorder på Trondheim-Oslo, ellers så må arrangøren gjøre store grep. Forøvrig synes jeg det også er tullete med dedikerte følgebiler på korte ritt som f.eks Lillehammer-Oslo, det er ikke akkurat store fjell eller farlige veier på den distansen. Dog kan det jo kanskje være greit med en bil med kyndig helsepersonell bak hver bil? Da er vi ganske enige, over Dovrefjell er en ting, Lillehammer-Oslo er rene parademarsjen i forhold. Og ja, det må gjøres noe med konkurranseformatet. Jeg undres på hvorfor vi har så vanskelig med å like GranFondo formatet som er superpopulært i så og si alle andre sykkelland i Europa.
|
|
|
26/03/2014 09:14
|
olechr
More than words
|
More than words
På fellestart der det jo den enkeltes kamp og ambulerende alianser som gjelder ja.
En lagkonkurranse er jo et helt annet spill. Der er laget som får resultat. Ikke enkeltryttere. Å ofre seg for laget har da helt samme mening her som i andre lagidretter.
Hvilken rytter vant den siste lagkonkurransen i TdF lissom?
Men jeg er helt enig i at det ikke er noe vits i å ha lagkonkurranse om ikke det tilrettelegges for at det.
Så du mener at uten følgebil så er det ikke tilrettelagt for å sykle lag? Hvis man stiller opp for å bryte etter 10 mil. Ja da må man gå i seg skjæl og innse at man ikke er god nok til å være med den gruppa. Mulig det er en lagkonkurranse, men for de aller fleste så sykler man jo i lag for å få en bra tid selv.
|
|
|
26/03/2014 09:20
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Om man ikke klarer å sykle de siste milene med sure bein får klarer man i det minste klare å komme seg til nærmeste busstopp eller togstasjon. Å ha en følgebil til å plukke deg opp er idiotisk. Slik jeg ser det har lagene og følgebilene skutt seg selv i foten med måten de har operert på de siste årene. Det har vært mye hasardiøs kjøring og de kan egentlig bare skylde seg selv.
Ellers synes jeg at det absolutt må gjøres noe med rittformatet. Om Styrkeprøven skal forbli et turritt må det legges større restriksjoner på de raskeste puljene. Eller så må arrangøren oppgradere til aktiv status og arrangere rittet deretter. Noe som vil koste mye mer penger.
Jeg ønsker et tydelig skille mellom Gran Fondo-ritt og de aktive rittene her hjemme i Norge. Slik at tur kan forbli tur, og at konkurranse foregår under de riktige rammene. Rene GF-ritt tror jeg vil være en mye kulere og hyggeligere opplevelse for de aller fleste. Og en større etterspørsel etter aktive ritt vil bolstre det sportslige nivået. Noe av problemet er jo at mangelen på nok aktive ritt gjør at de aktive rytterne må migrere til turrittene.
Jeg tror man ikke skal undervurdere lagsamarbeid i fellesstarter. Snarere tvert imot. Ikke en eneste vinner av en Grand Tour i moderne tid ville vunnet uten laget sitt. Jeg har selv vært med i en gruppe under L-O der vi slo målsetningen vår med en halvtime, og jeg har ofret meg for lagkamerater i fellesstarter. Det er bare en ting som føles bedre enn å hjelpe en kamerat til et individuelt resultat, og det er å vinne selv.
|
|
|
[Re: olechr]
26/03/2014 09:53
|
hbs
Ringrev
|
Ringrev
På fellestart der det jo den enkeltes kamp og ambulerende alianser som gjelder ja.
En lagkonkurranse er jo et helt annet spill. Der er laget som får resultat. Ikke enkeltryttere. Å ofre seg for laget har da helt samme mening her som i andre lagidretter.
Hvilken rytter vant den siste lagkonkurransen i TdF lissom?
Men jeg er helt enig i at det ikke er noe vits i å ha lagkonkurranse om ikke det tilrettelegges for at det.
Så du mener at uten følgebil så er det ikke tilrettelagt for å sykle lag? Hvis man stiller opp for å bryte etter 10 mil. Ja da må man gå i seg skjæl og innse at man ikke er god nok til å være med den gruppa. Mulig det er en lagkonkurranse, men for de aller fleste så sykler man jo i lag for å få en bra tid selv. Der tar du feil. De beste lagene kjører for laget. Lagkonkurransen har aldri blitt vunnet av et lag med 30 mann i mål. Detter man av etter 10 mil så sykler man bare til mål og får en ok tid uansett
Redigert av hbs; 26/03/2014 09:55.
|
|
|
|
|