|
|
Vil forby følgebiler
|
Re: Vil forby følgebiler
[Re: sykkeloyvind]
20/03/2014 12:43
|
MisterJ
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Legger man inn 4-5 lange-stasjoner underveis så er det ikke verre enn at man bryter der og får transport osv derfra, evt ringer en kompis med bil som allerede står på langestasjonen.
Hvis det er sånn at de som detter av et stort lagtempolag automatisk setter seg i bilen så er det noe galt med innstillingen.
Disse kompisene, hvordan skal de komme seg til langestasjonene? Må de ikke kjøre dit? Gitt at man ikke på forhånd har bestemt seg for hvor man skal bryte så må nødvendigvis disse kompisene flytte på seg. Og det blir vel i traséen til rittet? Heller følgebiler enn en masse kompiser og onkler som veler rundt mellom matstasjonene. Og det med innstillingen: Hvis man kjører til man får melkesyre helt ytterst i hårstråa for å bidra til et rekordforsøk, og det medfører at man må hive inn håndkledet og sykkelskoa halvveis - er det da noe galt med innstillingen?
Redigert av MisterJ; 20/03/2014 12:45.
|
|
|
[Re: ]
20/03/2014 12:45
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Har du eller ØysteinL faktisk ramlet tidlig av et lagtempolag på T-O eller L-O eller liknende?
Jeg har syklet alene fra Minnesund i striregn i L-O et av de første årene det ble arrangert, da det fortsatt var åpen rekordpulje. Jeg har også syklet i en liten gruppe på 2 i 10 mil i Odda-Bø etter å ha falt av tetpulja, men ikke blitt kjørt inn av neste gruppe. Er det virkelig sånn at mange stiller i disse lagtempogruppene med en plan om å sette seg i bilen ved Bolleland?
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
20/03/2014 12:54
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har du eller ØysteinL faktisk ramlet tidlig av et lagtempolag på T-O eller L-O eller liknende?
Jadda, har gått i en velt på Støren, med "bare" 500km til mål (riktignok i pent vær, men fullførte delvis solo)...og møtt veggen på Valdresflya (i et fåtall plussgrader).
Redigert av Oystein L; 20/03/2014 12:59.
|
|
|
20/03/2014 12:58
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Er det virkelig sånn at mange stiller i disse lagtempogruppene med en plan om å sette seg i bilen ved Bolleland?
Jeg kan bare svare for min erfaring fra Rye her. I alle ritt sykler man til mål når man har falt av, såfremt det ikke er medisinske årsaker til at man faller av. I Trondheim-Oslo er det som oftest slik at de fleste setter seg i bilen/blir kjørt til togstasjonen når de blir blåst av. Dette fordi de har gitt 100% for laget og er de fakto helt ferdige når de slipper. Du sykler ikke solo fra Dombås og inn til Økern når du har en dårlig dag å slipper tidelig og har gitt alt allerede. På L-O bør de fleste klare å karre seg til Oslo uansett når de måtte bli blåst av toget. EDIT: Men det finnes selvsagt unntak. Har opplevd at noen har fortsatt til mål uansett også.
Redigert av KenR; 20/03/2014 13:00.
|
|
|
20/03/2014 14:19
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Det er da ikke noe problem å kle seg for et sykkelritt med varierende vær. Det er slutten av juni vi snakker om her. Det er mulig du har egnet bekledning som tåler et stort spenn av temperaturer. Jeg har ikke det, og jeg er ikke blant de som har minst tøy å velge i. Nå kom Øyvind med nettopp et eksempel på et sett med klær som burde holde for de fleste anledninger (som du tydeligvis unnlot å sitere). Kjørte selv T-O i fjor uten noe som helst klesskift (og da var det ganske varierende vær, fra regn og ikke veldig mange pluss over Dovrefjell, til oppholds og varmt nedover Gudbrandsdalen). Jepp, man ristet litt over Dovrefjell, men det fungerte egentlig ganske bra.
|
|
|
[Re: Alpers]
20/03/2014 14:27
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Tiden er inne for å gravlegge denne særnorske form (30 manns lagtempo) for "sykkelritt" og problemet er løst.
|
|
|
20/03/2014 14:37
|
hbs
Ringrev
|
Ringrev
Må gjerne gravlegge lagtempo for min del, men da tror jeg mye av interessen rundt rittet forsvinner. Da er det billigere å sykle det som en tur uten startnummer.
|
|
|
20/03/2014 14:45
|
prøver
Avhengig
|
Avhengig
Ved å gravlegge lagtempo eksluderer man samtidig 1350 ryttere under forutsetning av full lagpuljer. Nå vil selvfølgelig noen av disse deltatt uansett, men...
Forøvrig enig i at man fint kan sykle alle distanser i Styrkeprøven uten følgebil. Skillet her går mellom tur og lagkonkurranse. Jeg har deltatt i begge versjoner, og vil påstå at problemet ikke er de registrerte bilene men alle de andre. Det kunne vært interessant å tatt en opptelling på hvor mange «lag» som starter i fellesstarten som også har 1 eller flere følgebiler. Jeg vil tro det er overraskende mange, og i mine øyne er det disse som lager problemer. Det er disse lagene og rytterne som klumper seg sammen til grupper på 50-100 ryttere + 5-10 følgebiler bak. Utrolig gøy å ligge fremst i en sånn pulje å se halen, men ditto kjipt om man sitter i bilen bakerst og vil forbi.
Redigert av prøver; 20/03/2014 14:45.
Scott Foil Premium Scott Scale 30
|
|
|
20/03/2014 15:09
|
olechr
More than words
|
More than words
Kjørte selv T-O i fjor uten noe som helst klesskift (og da var det ganske varierende vær, fra regn og ikke veldig mange pluss over Dovrefjell, til oppholds og varmt nedover Gudbrandsdalen). Jepp, man ristet litt over Dovrefjell, men det fungerte egentlig ganske bra. Nå snakket vi vel ikke om bekledning mens man syklet, men tøy man bør ha med seg om man må bryte og ikke har hverken følgebil eller service fra arrangør. Slik er det da i alle ritt? Når man sykler maraton ritt i øs pøs regnvær i alpene så er det da ikke noe bil bak eller mulighet til å få klær. Hvis det blir for tøft for deg å sykle ritt uten å være sikker på å ha tørt tøy, ja så er styrkeprøven for tøfft for deg. Da kan du glede deg til det blir velodrom.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: hbs]
20/03/2014 16:25
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Må gjerne gravlegge lagtempo for min del, men da tror jeg mye av interessen rundt rittet forsvinner. Da er det billigere å sykle det som en tur uten startnummer. Uten at jeg kjenner historien for lagsyklingen godt: laginndellte puljer gjør jobben for arrangøren MYE lettere. Ikke bare i Styrkeprøven, men for alle ritt som etterhvert har denne startformen. Lagene tar ansvar for langing av og drikke, stiller med frontbil, følgebiler, teknisk assistanse, transport av skadde/brutte ryttere osv. Veivesenet og politiet ønsker puljestart, helst delt inn etter lag og/eller ferdighetsnivå. Det blir vanskeligere og vanskeligere å få godkjent ritt med fellestart. I ØR har vi de siste årene operert med puljer på 150-200 ryttere for å beholde litt fellestart, men rittet er under press for å lage mindre puljer. Mange ryttere ønsker lag og mindre puljer pga egen sikkerhet. Dette kommer sikkert av den massive veksten vi har hatt på landeveien, og ditto mange uerfarne syklister som føler seg utrygge i felt. Det er altså mange grunner til den særnorske lagtempoen, og det er dels gode grunner til å fortsette med det, spesielt sett fra arrangørens synspunkt. Styrkeprøven vil ALDRI kompensere for en brøkdel av det apparatet som lagene samlet stiller med i dag. Men viktigst er nok presset fra veimyndigheter og politi. Fellestart som turritt er en utdøende art i Norge, frykter jeg.
|
|
|
20/03/2014 17:17
|
olechr
More than words
|
More than words
Slik er det da i alle ritt? Når man sykler maraton ritt i øs pøs regnvær i alpene så er det da ikke noe bil bak eller mulighet til å få klær. Nei, det er ikke det samme. Det er ikke 4-5 mil mellom serviceposter, det er ikke en betydelig fordel å kjøre med tempodrakt, du kjører ikke lag slik at alt er over ved minste tekniske... osv. Selvfølgelig kan man legge opp til mer ekspedisjonspreget on-your-own opplegg, men da er det jo mye annet som er artigere. L-O er jo fart så fort det går for mosjonister, med litt knisete følelse av protour :-). Uten det er det jo en superdøll trasé. Kjører du med sykkeltøy som er i riktig str så skal ingen fortelle meg at man tjener så utrolig mye på det. Og slik er det bare. Vil du ta kjangsen på å kjøre tempodrakt så gjør man det, men da er det en risk for at man fryser i hjel. Samme i terrenget, når man velger superlette dekk så tar man en risiko for at det er litt å tjene på det :-)
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
20/03/2014 18:03
|
murstein
Entusiast
|
Entusiast
Hvis man ønsker å beholde alle distansene er eneste løsning å skille ut lagtempogruppene som egen konkurranse og kjøre dem på et annet tidspunkt enn resten av røkla.
Eneste, eneste, eneste løsning! Aktiv lagtempo, tur-ritt for resten av oss.
(det stemmer! jeg klatrer som en murstein...)
|
|
|
20/03/2014 23:11
|
minsten
Entusiast
|
Entusiast
Det blir litt feil å sammenligne styrkeprøven med maratonritt i terrenget. Distansen mellom mat/servicestasjoner er en helt annen. Man kan vel ende opp med å måtte gå flere mil langs veien hvis uhellet er ute. Hvis du tryner og knekker styret, som skjedde med en på vårt lag, så er det veldig langt å gå enkelte steder for å få hjelp. Man kan ikke være avhengig av å ha med et familiemedlem i bil som en kan ringe til mellom Trondheim og Oslo... Jeg er veldig spent på hva arrangørene gjør hvis forbudet blir stående. Da snakker vi om en seriøs oppgradering av serviceapparatet til arrangøren.
|
|
|
20/03/2014 23:33
|
oysandr
Avhengig
|
Avhengig
Min erfaring med følgebiler da jeg skulle kjøre for å rekke ett bryllup var iallefall at de gjerne la seg i venstrefeltet og snakket med rytterne når det var lange rette strekk og forbikjøringsmuligheter. Dermed hindret de effektivt alle forbikjøringer og halen med utålmodige bilister ble svært lang. Å forby følgebiler har såklart noen ulemper for rytterne, tider vil kanskje øke fordi man trenger mer utstyr på sykkelen, men om det kan redusere blodtrykket til de som faktisk er avhengige av veien til transportformål vil det være en god ide..
Take Care!
|
|
|
21/03/2014 05:58
|
murstein
Entusiast
|
Entusiast
Det interessante med å følge denne diskusjonen er at det er så få som anerkjenner at Styrkeprøven er så mange forskjellige ritt. Det blir litt som å diskutere om ketsjup er godt på maten, men så glemmer man å skille på om man spiser pølse i brød eller rømmegrøt.
Man må ihvertfall skille på distansene. Det er forskjell på å brekke styret på Hjerkinn og på Eidsvoll. Og det burde, som flere forfekter, skilles mellom det som i realiteten er et aktivt lagtemporitt og det som reelt for mange er et turritt.
(det stemmer! jeg klatrer som en murstein...)
|
|
|
[Re: minsten]
21/03/2014 07:01
|
olechr
More than words
|
More than words
Det blir litt feil å sammenligne styrkeprøven med maratonritt i terrenget. Distansen mellom mat/servicestasjoner er en helt annen. Man kan vel ende opp med å måtte gå flere mil langs veien hvis uhellet er ute. Hvis du tryner og knekker styret, som skjedde med en på vårt lag, så er det veldig langt å gå enkelte steder for å få hjelp. Man kan ikke være avhengig av å ha med et familiemedlem i bil som en kan ringe til mellom Trondheim og Oslo... Jeg er veldig spent på hva arrangørene gjør hvis forbudet blir stående. Da snakker vi om en seriøs oppgradering av serviceapparatet til arrangøren. Jeg har kjørt maraton ritt som er 170 km hvor det er mye vanskligere å få hjelp enn hva det er langs en hovedvei. Så hva den store forskjellen går i er jeg litt usikker på. Og hva har alle de som ikke har hatt følgebil gjort før?
|
|
|
21/03/2014 09:00
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
L-O uten fokus på maks fart er jo et turritt i en elendig kjedelig trase. Hvis det kun handler om fart kan dere vel kjøre 1000 runder på en velodrom?
Anonym5
|
|
|
21/03/2014 09:09
|
olechr
More than words
|
More than words
Så hva den store forskjellen går i er jeg litt usikker på. Og hva har alle de som ikke har hatt følgebil gjort før? Fordi det er lagkonkurranse hvor man ikke må ha inn alle mann. Altså er det kjørt så fort du får det minste teknisk eller må roe ned tempoet litt. Eliteryttere bør forresten være stille, siden de står av for ingenting :-D. Du har jo nytt godt av støtteapparat som henta deg ute i løypa haugevis av ganger :-) L-O uten fokus på maks fart er jo et turritt i en elendig kjedelig trase. Og ikke det jeg meldte meg på. Det er da ingen som nekter at man blir hentet nå heller? Er jo bare at man ikke kan ha bil bak. At man blir hentet når man bryter er det da ingen regel mot? He he sjelden jeg blir hentet i løypa gitt.
|
|
|
21/03/2014 09:24
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det noe forskjell på om følgebilen ligger bak laget, eller om den farter fritt mellom lag og fellstartsryttere?
For fremkommeligheten og trafikksikkerheten til alle, både syklister og bilister, som trafikkerer E6 en lørdag i juni er det detfinitivt det, ja...
|
|
|
21/03/2014 09:42
|
TrailandRoad
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hva med å sette begrensning på maks 15 rytter i hvert lag, da vil det være en mindre gruppe å kjøre forbi, man kan begrense antall følgebilger til maks en per lag? Mindre lag vil også gi flere klubber anledning til å stille lag.
|
|
|
[Re: TrailandRoad]
21/03/2014 10:44
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Hva med å sette begrensning på maks 15 rytter i hvert lag, da vil det være en mindre gruppe å kjøre forbi, man kan begrense antall følgebilger til maks en per lag? Mindre lag vil også gi flere klubber anledning til å stille lag. Uansett hva som er lov av biler burde lagene vært mindre. Sånn som det er nå er det bare store klubber som har mulighet. Blir vel begrenset moro for Rye å kjøre uten konkurranse hver år framover?
keo
|
|
|
21/03/2014 12:42
|
Cantona
Ringrev
|
Ringrev
Bare å forby bilene, men de vil fortsatt være der.. De vil være like mange også, bare uten klistremerker i bakruta..
Barberer legga:)
|
|
|
21/03/2014 13:31
|
hbs
Ringrev
|
Ringrev
Hvem er det som sier at de første lagene lager kø? De beste lagene er ikke mange ryttere igjen når de nærmer seg Oslo? I tillegg så starter man såpass tidlig at det ikke er noe trafikk å snakke om.
I fjor kjørte jeg først Lillehammer - Oslo med start lenge før Norges befolkning hadde stått opp. Dro hjem, skiftet klær og dro opp til Minnesund og syklet ned en gang til med kone som startet en del senere på dagen. Da snakker vi kø! Og hvis noen kjører følgebil der, så jeg helt enig at det er farlig. Men der er det vel egentlig ikke lov med bil?
Er det sånn her inne at det er som selv ikke kjører lagtempo som er imot følgebil? I så fall så blir det litt rart.
|
|
|
22/03/2014 12:10
|
Henning i Re
Avhengig
|
Avhengig
Er stygt redd for at detta ender med noe som er enda værre. Politiet fulgte Glava tour of norway tett i fjor. De tok på seg det meste av sikkerhet under Artic tour. Krever de slikt av alle som tenker å arrangere noe landevei i fremtiden vil det å starte i ritt bli vanvittig mye dyrere. Timelønn for en politimann i uniformert bil er kostbare greier. Ser for meg at detta kan knekke mangt et arrangørbudsjett.
Vi som ivrige syklister og støtteapparat må ta tak og oppføre oss ryddig i trafikken når det foregår arrangement. Det blir om å gjøre å ikke skape situasjoner som skaper negativ oppmerksomhet. Det er for mye rart som skjer selv på små trim og turritt.
20 start, to merke og en brutt!
|
|
|
[Re: Henning i Re]
22/03/2014 23:51
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Timelønn for en politimann i uniformert bil er kostbare greier. Ser for meg at detta kan knekke mangt et arrangørbudsjett. Bare en presisering: man betaler bare timelønn for betjenter etter gjeldende satser. Kjøretøy er gratis med på kjøpet om det er behov for det.
|
|
|
23/03/2014 08:35
|
Henning i Re
Avhengig
|
Avhengig
Uansett mye dyrere med helgebetalte uniformerte politifolk enn en gjeng dugnadsvillige frivillige.
20 start, to merke og en brutt!
|
|
|
[Re: Cantona]
24/03/2014 12:17
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Bare å forby bilene, men de vil fortsatt være der.. De vil være like mange også, bare uten klistremerker i bakruta.. Bare å forby doping, men det vil fortsatt være der? Er holdningen til regler såpass løs er det noe galt fatt i norsk mosjonsidrett spør du meg. Det er uansett litt trist at store klubber legger ned masse ressurser på DSS mens de knapt har et elitelag for unge fremadstormende, eller en satsing i veterancup. Når det å vinne lagpokalen i DSS er mer prestisjetungt enn gode plasseringer i cup-ritt tyder det på at DSS bør arrangeres som et aktivt ritt med alt det fører med seg. Lar ikke det seg gjøre så må deltagerne akseptere turritregler. Hva om startkontingenten for lagtempo-klassen økes slik at det kan finansiere adekvat sikkerhet?
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
24/03/2014 12:19
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Det er uansett litt trist at store klubber legger ned masse ressurser på DSS mens de knapt har et elitelag for unge fremadstormende, eller en satsing i veterancup. +1
Anonym5
|
|
|
24/03/2014 12:29
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Må si meg enig her. Det er virkelig synd å se på noen av de større klubbene ikke klarer å tilby de unge talentene ordentlige rammer for satsingen deres. Det ender bare opp med at talentene rømmer til de klubbene som har det fokuset.
|
|
|
24/03/2014 13:23
|
Cantona
Ringrev
|
Ringrev
Bare å forby bilene, men de vil fortsatt være der.. De vil være like mange også, bare uten klistremerker i bakruta.. Bare å forby doping, men det vil fortsatt være der? Er holdningen til regler såpass løs er det noe galt fatt i norsk mosjonsidrett spør du meg. Det er uansett litt trist at store klubber legger ned masse ressurser på DSS mens de knapt har et elitelag for unge fremadstormende, eller en satsing i veterancup. Når det å vinne lagpokalen i DSS er mer prestisjetungt enn gode plasseringer i cup-ritt tyder det på at DSS bør arrangeres som et aktivt ritt med alt det fører med seg. Lar ikke det seg gjøre så må deltagerne akseptere turritregler. Hva om startkontingenten for lagtempo-klassen økes slik at det kan finansiere adekvat sikkerhet? Vi er helt enige. Sommeren vil vise hvem som snur på flisa og innordner seg et regelverk, og samtidig de som ikke gjør det.. Er ganske så sikker på at mange tar den "kan ikke sykle så langt uten følgebil, dette må gjelde singelrytterne som sykler myyyye saktere enn meg" og tuter på med protour-light på halen, bare uten klistremerker.. Vi snakker om tilsvarende gruppe mennesker som sykler Birken med sand/mel/blylodd i sekken i stedet for en påkrevet vindjakke.. 
Barberer legga:)
|
|
|
|
|