Hva som er innarbeidet praksis må nå gjennomgås av arrangør og det må bli gjort endringer i forhold til oppsamling og lokalisering av matstasjoner (den etter ringebu er jo helt kokok) Turritt er turritt og det er vel på tide at styrkeprøven endrer sin "franchise"
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Jeg plukket opp en kar som hadde punktert for noen år siden. Det regelrett bøttet ned og var ganske kaldt. Han skalv, hakket tenner og relativ kald da han kom i inn i bilen. Vet ikke hvor lenge han hadde stått der, men jeg minnes han var glad
Jeg kan aldri huske å ha sett en oppsamlerbil på Styrkeprøven. Ser også for meg at det kan by på et par logistikk utfordringer å skulle samle folk opp på en strekning på 55 mil.
Vi fikk jo en liten forsmak på arrangørens servicebiler i 2013. Fra Djupdalen og inn til mål var det ikke lov til å ha følgebilene bak seg. Da skulle arrangøren stille med servicebiler på den strekningen. Vi hadde en på laget som punkterte for andre gang opp Djupdalen, han hadde ingen flere slanger og håpet da på å møte servicebilen. Det endte med at han måtte gå fra Djupdalen og inn til mål, noe som er en ganske voksen distanse med sykkelsko i pøsende regnvær etter å ha syklet ca 180 km. Han så ikke snurten av servicebilene på hele gåturen. Og vi startet veldig tidlig i lagkonkurransen på L-O så det var ikke det at servicebilene var opptatt med å hjelpe andre, de eksisterte nok ikke. Og da lurer jeg på hvilket opplegg de tenker seg i år, med oppsamler biler som skal plukke opp brutte ryttere helt fra Trondheim til Oslo.
Hvis vi ser bort fra diskusjonen om hvorvidt lagtempolag med kjøpte ryttere og opp mot et par hundre tusen i budsjett har noe med begrepet "turritt" å gjøre; hva er det som tilsier at det har blitt så mye vanskeligere for den enkelte å gjennomføre styrkeprøven uten stort støtteapparat?
Lange turritt har i alle år vært gjennomført uten følgebil, men med rikholdige lommer,..
Lange turritt har i alle år vært gjennomført uten følgebil, men med rikholdige lommer,..
Da må man i så fall stryke ritt, og kalle det tur. Ritt er jo en prestasjonsform der en måler krefter, og da er det vel et poeng å legge forholden til rett for å prestere.
Nå er det Styrkeprøven som har lagt opp til at dette er en lagkonkurranse og selv det er mosjonister så betyr vel ikke det at man ønsker å kjøre så fort som mulig? Det må jo legges til at trafikkbildet er litt annerledes i dag enn for 15-20 år siden. Selv om jeg er ganske sikker på at det blir ble brukt følgebiler da også.
Men jeg ser ikke problemet med å ha 1 bil bak og 1 bil foran. Så får man heller forby pes. Men da kan man i det minste få nytt hjul, klær, mat eller få sitte på dersom uhellet er ute. Jeg vet ikke hva som er mest trafikkfarlig, å ha folk gående langs østre Aker vei eller ha 1 bil bak?
Da må man i så fall stryke ritt, og kalle det tur. Ritt er jo en prestasjonsform der en måler krefter, og da er det vel et poeng å legge forholden til rett for å prestere.
Det har en vel aktive ritt til? Dette er vel i samme ånd som arrangøren av Bergen -Voss som jobber febrilsk med å tone ned rittet til et tur ritt (bevisst mellomrom der). Her har det aldri vert lov med følgebil, noe som selvfølgelig hadde vert ønskelig. Det endrer jo bare premissene for styrkeprøven, noe som vil jo bare gi rittet nok en dimensjon i utfordring. Men jeg forstår godt frustrasjonen fra de som bruker dette som en max konkurranse, men en må vel heller lage en slags eliteklasse i turrittene, og la de evt kjøre på andre premisser?
Jeg forstår på en måte vegvesenet / politi sine synspunkter. Styrkeprøven har i de siste årene hatt store problemer med trafikken. Det jeg er redd for er at en slik beslutning over tid vil bety døden for DSS, og kanskje også gi smitteeffekt til andre arrangementer. Deres største problem er at rittet arrangeres på E6, hvor det f.eks i Gudbrandsdalen er få alternative veier for trafikken. Her er det puljer hvor det kanskje ligger 3-4 følgebiler bak, samt i noen tilfeller biler fra konkurrerende lag som sekunderer sitt eget lag. Det sier seg selv at da blir det veldig vanskelig å kjøre forbi. Det eneste som fungerer bra er at man har politieskorte som stopper motgående trafikk slik at trafikken kan få kjørt forbi. Dette er ikke praktisk mulig å gjøre for alle puljene, da antallet er puljer er alt for stort. I tillegg har styrkeprøven etter flere års utfordringer mhp. trafikkavvikling ikke klart å lage en optimal startordning. Problemet er at raskere puljer passerer seinere puljer som starter andre steder. Styrkeprøven har justert på starttidene sine flere ganger de siste årene. Fortsatt så har de ikke funnet det optimale. I 2013 har det vel aldri vært mer kaotisk i området rundt Råholt, hvor det ble syklet på alle mulige måter igjennom rundkjøringene der. Problemet med at raske puljer tar igjen seine puljer har alltid vært et problem. Jeg husker tilbake til min tid i Rye XP i perioden 2003-2008, at vi enkelte år begynte ta igjen store puljer lenge før Moelv. Dette er en stor sikkerhetsrisiko. Dette har med den startordningen som var i 2013 blitt litt bedre, men problemet har bare flyttet seg nærmere Oslo. Som nevnt var det rimelig kaos i Råholt i 2013. At ikke styrkeprøven har klart å løse dette logistikk spørsmålet etter så mange år er jo litt betenkelig. Dersom det ikke er praktisk mulig, så får man heller kutte ut noen av startstedene (distanser). Sikkerhetsmessig for de raskeste lagene er det best med følgebil foran og bak. Det er det ingen tvil om. Dessverre har det vært en utvikling der det er blitt en tendens til mer og mer juks. Jeg har de siste årene stått og sett på Styrkeprøven når syklistene passerer gjennom Feiring. Det er veldig utbredt at det kjøres pes, noe som ikke hører hjemme i turritt. Det er ikke bare de raskeste puljene som gjør dette, her ser man at dette skjer nesten oftere på de puljene som bruker lengre tid. Det er også observert langing fra bil. Jeg synes det er et litt merkelig argument fra arrangøren om at de ved forbud ikke lengre kan ha obligatorisk opplæring og sanksjonsmuligheter mot dem som ikke er med på opplæring. Intensjonen med opplæring er bra, men når det ikke følges opp i praksis av arrangøren så har det ikke mye hensikt. Jeg har ikke hørt at det noen gang er noen som har fått en eller annen form for sanksjon. Dette er rart når det åpenbart foregår forhold som ikke hører hjemme i turritt.
Heldigvis er jeg arrangør av Mjøsa rundt (8. juni) som på langt nær har de samme trafikale problemene som styrkeprøven. Dette skyldes at vi arrangere på veier med mindre trafikk samt at starten er søndag morgen hvor det generelt er mindre trafikk. I tillegg arrangeres det i år i pinsen som har enda mindre trafikk. Det som for meg er litt forunderlig er at det er forskjellig praksis fra vegvesen / politi mhp godkjennelse. Styrkeprøven har de siste årene fått lov til å sykle over Mjøsbrua, noe vi har fått avslag på. Dette er litt merkelig da vi har betydelig færre deltakere som vil passere over der, kortere tidsperiode, søndag morgen, lyst (noen av deltakeren på styrkeprøven vil måtte sykle gjennom tunnelen på natterstid). Som en konsekvens av dette må vi bruke gangveien over Mjøsbrua. Vegvesenet har etter hvert gjort det mer vanskelig å få godkjennelse av ritt. Vi har de siste årene slitt veldig for å få godkjent temporitt med vending. Argumentet til vegvesenet er at da blir det syklister i begge retninger, noe som de mener ikke er bra. Konsekvensen av dette er at det etter hvert ikke er mulig å arrangere temporitt med vending på norske veier, uten å stenge trafikken helt. Med den holdningen er det også forståelig at man vil fjerne mest mulig av følgebilene. Her har Norges sykkelforbund en jobb å gjøre for å komme i dialog med vegmyndigheter / politi. Feiring IL prøver derfor i år noe nytt, da vi arrangerer et ritt i et lukket rulleskianlegg. Løypa er 3,3km og 6m bred asfalt hele veien. Her er det ingen trafikk som skal kunne skape farlige situasjoner. Rittet arrangeres 10. mai, les mer på www.feringil.no/Karidalen
Nå kjenner ikke jeg reglene for arrangering av aktive ritt, men hvis det innebærer at veien må stenges så vil det vel medføre økte kostnader til vakthold?
Og er det noen som vet hva årsaken til at Statens Vegvesen (og politiet?) har varslet forbud mot følgebiler? Altså ikke årsaker man spekulerer i, men de(n) _faktiske_ årsaken(e)?
Nå kjenner ikke jeg reglene for arrangering av aktive ritt, men hvis det innebærer at veien må stenges så vil det vel medføre økte kostnader til vakthold?
Og er det noen som vet hva årsaken til at Statens Vegvesen (og politiet?) har varslet forbud mot følgebiler? Altså ikke årsaker man spekulerer i, men de(n) _faktiske_ årsaken(e)?
Slutt å tull a Henrik. Så hvis man ikke har følgebil så er det ikke ritt. Jeg skriver mye dumt men her slår du meg greit på skrive dumme ting fronten. Da er det ikke ritt hvis man ikke har totalt stengte veier og følgebiler. Rekk opp hånda de som har kjørt ritt i Norge da. ;-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
La meg presisere: Turritt slik det er/ var tiltenkt er jo ikke ment som en konkurransearena slik det er nå. I dag er det blodig alvor med topptrimmede Norgescupryttere på strek, og det går fortere i turklassen enn det gjør i veteran. Meningen er jo at det skal være en inngangsportal for nye syklister, ikke en arena for Norgescupsyklister som ikke har noe annet ritt den helgen. Jeg mener turritt bør være nettopp det, og ikke noe annet. Det var sikkert mange som synes det sugde å se deg og likesinnede på start i turritt, fordi det nettopp da ikke ble et nybegynnerritt slik de ønsket seg.
Nei en trenger ikke følgebil, men slik T-O har utviklet seg bør jo diskusjonen komme. Det burde kanskje vurderes å kjøre de raskeste puljene som aktiv klasse, der det er regler for følgebil, pes, løypvakter etc. Da blir denne delen av konkurransen et skikkelig konkurranseformat, mens de som ønsker å sykle Trondheim-Oslo som en tur, kan gjøre nettopp det.
Jeg har deltatt på L-O et par ganger, og er påmeldt igjen i år. Om noen hevder dette er en tur og ikke et ritt er knekkende likegyldig for meg. Jeg har absolutt ingen mening om følgebil burde være tillatt eller ikke, men jeg må si jeg flirer litt over argumentene som brukes; "umulig å gjennomføre", "vil føre til at ritt av typen DSS forsvinner", "farlig fordi folk kan velte bakerst i feltet", "hva hvis noen må bryte" etc.
Med forbehold om at jeg kun har erfaring med distansen L-O, og dermed har jeg ikke grunnlag for å mene noe som helst om de andre distansene (spesielt T-O): Jeg har, i likhet med de aller fleste deltakerne i dette og alle andre mosjonist/amatør-ritt/turer, aldri hatt følgebil. At dette skal være vanskeligere å gjennomføre enn en hvilken som helst annen sykkel/treningstur eller "tur"ritt, sliter jeg med å forstå.
Jeg har en meget god grunn til at det skal være følgebil i turritt. . VÅR BIL HAR HJERTESTARTER og den er meget godt utstyrt når det kommer til førstehjelps utstyr. Dette er en kjemperessurs. Man bør heller stille krav til følgebilene. Lys, skilting, førstehjelpsutstyr, opplæring av fører, HJERTESTARTER. Det handler om sekunder.
Høy alder og fysisk utmattelse, sier ikke noe mer.
Tempodrakt vs tempodrakt og en sekk på ryggen, utgjør en diger forskjell over disse distansene.
Hva med å droppe tempodrakten og ta på en vanlig trøye med lommer istedet?
Nå har jeg riktignok bare syklet fra Lillehammer, men har klart å komme meg derfra non-stop uten følgebil, så da klarer man kanskje å komme seg fra Trh med ett enkelt stopp om det legges til rette for det?
Ja, det kan bli vanskelig å sette ny rekord, men så var det dette med turritt igjen da....
Uten følgebil så må ting gjøres litt annerledes. Man må kle seg etter været og ha løse ermer og jakke på lomma. Man må bytte ut tempodrakten med vanlig drakt slik som de fleste proffene kjører i ritt og man bør ha med seg mobiltelefon i en vanntett pose.
Legger man inn 4-5 lange-stasjoner underveis så er det ikke verre enn at man bryter der og får transport osv derfra, evt ringer en kompis med bil som allerede står på langestasjonen.
Hvis det er sånn at de som detter av et stort lagtempolag automatisk setter seg i bilen så er det noe galt med innstillingen.
Fint at en vil forby følgebil. Da er det mulig at T-O igjend blir et vanlig tur- ritt. Personlig fatter jeg ikke at en må ha sin kone/ mor/ bestemor sittende i en bil bak, i tilfelle " påsan" skulle bli sulten, våt på bena, punke, eller lei. Selv på P-B-P som er over 1100 km er ikke følgebiler lov i løypa. Ta med det en trenger til rep. og besøk matstasjonene. Det er ca. 10 stk. Da snakker vi turritt igjend. For ordens skyld : har syklet T-O fem ganger uten følgebil. Bestetid på 18 t. Med besøk på 5 matstasjoner ( ca. 1 t. 20min) Det gikk helt greit. Så da klarer alle andre det også
Men jeg ser ikke problemet med å ha 1 bil bak og 1 bil foran.
Problemet er jo når et lag tar igjen et annet og bilen foran skal stresse forbi det langsommere laget for ikke å sperre for sitt eget lag. Og bilen bak skal stresse for ikke å miste kontakten med laget. Jeg klarer ikke å se annet enn at det å ha et konkurranseritt med følgebiler på åpen europavei er så idiotisk som det går an. Videoen med Rye-bilen fra i fjor viser poenget så tydelig at ingen kan være i tvil om at det er problemer i forbindelse med dette rittet.
Det å fullføre Trondheim-Oslo er en enorm prestasjon uansett hvilken tid det sykles på, og noe helt annet enn å sykle fra Lillehammer. Konkurranseformen lagtempo for større lag krever også endel sikkerhetsmessige tiltak som arrangørene av mange ritt ikke er i nærheten av å takle på en god måte, og behovet for følgebiler har da også kommet i store grad.
Ordet turritt har vært en feil betegnelse på rittformen som kjøres i Norge. Samtidig er det ikke nok arenaer de over 35 kan konkurrere i fellesskap i foruten om veterancup, men i ofte ganske små puljer i korte ritt.
Styrkeprøven har gjort seg selv en bjørnetjeneste ved å ikke slå ned på uvettig kjøring fra mange lag over flere år, og sett igjennom fingerne på alt for mye. F. eks den pesing som ble gjort av et Rye lag i fjor var helt tullete. Det er slik også Veivesenet og politiet får med seg. Min personlige mening er at det må endres regelverk og rittform for de som virkelig ønsker å sykle fort som lag på de store turrittene, og heller ha aktivritt også i lagtempo. Kanskje økt vakthold og størrekrav til følgebiler, og hvorfor kanskje ikke mindre lag på 10-15 personer? Da kunne konkurranseformen også blitt bedre og mer spennende.
Jeg synes det er litt rart at ikke ledelsen i Styrkeprøven ser mer på årsaken til at dette blir et problem nå når det tilsynelatende har gått greit før.
Etter å både ha syklet og kjørt frontbil i flere turritt mener jeg det er soleklart at problemet skyldes de veldig store mengdene med veldig urutinerte ryttere som nå deltar i disse rittene. Det er ikke så vanskelig, hverken for biler eller raskere lag, å komme forbi et disiplinert 20-30 mannsfelt, men det er et helvete å skulle passere en dynge med 40-50 ferskinger som vingler rundt i tre fjerdedeler av veibanen.
At Styrkeprøven av kommersielle hensyn har valgt å senke terskelen for deltagelse med distanser som Hamar-Oslo og Eidsvoll-Oslo gjør at man får veldig mange store, ustrukturerte grupper som befinner seg i samme område som rekordjagertog som holder dobbelt så stor fart, hvilket er veldig farlig. Og dette blir som å blande iskrem og hestemøkk, du oppnår ikke at noen av delene egentlig smaker noe bedre, eller sagt annerledes: rittopplevelsen forringes for både de beste og de ferskeste.
Hvis man ønsker å beholde alle distansene er eneste løsning å skille ut lagtempogruppene som egen konkurranse og kjøre dem på et annet tidspunkt enn resten av røkla.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Det bør nevnes i denne sammenhengen at Styrkeprøven er eid av de største klubbene i Oslo-området. Frøy, BOC, Rye, Hero, Asker, Follo, Holmenkollen, Sagene og Hasle-Løren.
Så når vi snakker om styrkeprøven som "dem", så er det litt unøyaktig. Det er mange av "oss": Både som i deltakere og eiere.
Uten følgebil så må ting gjøres litt annerledes. Man må kle seg etter været og ha løse ermer og jakke på lomma. Man må bytte ut tempodrakten med vanlig drakt slik som de fleste proffene kjører i ritt og man bør ha med seg mobiltelefon i en vanntett pose.
Legger man inn 4-5 lange-stasjoner underveis så er det ikke verre enn at man bryter der og får transport osv derfra, evt ringer en kompis med bil som allerede står på langestasjonen.
Hvis det er sånn at de som detter av et stort lagtempolag automatisk setter seg i bilen så er det noe galt med innstillingen.
Amen
Sitat: pedaIglipp
Sitat: sykkeloyvind
Uten følgebil så må ting gjøres litt annerledes. Man må kle seg etter været og ha løse ermer og jakke på lomma.
Kle seg etter været? Været over 550km? Det er sjelden noe særlig over 10 grader på Dovre på den tiden av året, og det er rett som det er 3-4 grader.
Har kjørt fort og sakte, både med racer tandem... og alltid gjort det på denne måten både på Trondheim-Oslo og Jotunheimen Rundt. Selv om jeg har hatt fra sludd til 20+ på et og samme ritt ser jeg ikke noe stort problem i dette
Re: Vil forby følgebiler
[Re: ]
#175912620/03/201411:48
Uten følgebil så må ting gjøres litt annerledes. Man må kle seg etter været og ha løse ermer og jakke på lomma.
Kle seg etter været? Været over 550km? Det er sjelden noe særlig over 10 grader på Dovre på den tiden av året, og det er rett som det er 3-4 grader.
Quote:
Man må bytte ut tempodrakten med vanlig drakt slik som de fleste proffene kjører i ritt og man bør ha med seg mobiltelefon i en vanntett pose.
Nja, det du egentlig sier ift været er langt-langt, førstehjelpssaker, alu-pledd og sko du kan gå noen mil med.
Det er jo faktisk et stykke mellom matstasjonene.
Hvem skal man ringe til forresten? Skal man plassere venner og bekjente på strategiske steder? Skal alle i laget ha sine egne venner og bekjente for å ikke bli mistenkt for å ha undercover-følgebil til laget?
Det er da ikke noe problem å kle seg for et sykkelritt med varierende vær. Det er slutten av juni vi snakker om her.
Ulltrøye innerst, sykkeltrøye, løse ermer, sykkelshorts, løse kneir, skotrekk, jakke og eller vest. Alt dette klarer man å få med seg uten å stoppe nevneverdig. En Buff kan man kanskje unne seg også. I ritt som Odde-Bø er jo dette standard. Der sykler du over Haukeli og Røldal og går i mål i Norges varmeste område.
Antall mat- og drikkestasjoner bør økes og de ambisiøse lagene kommer jo til å ha personell her. Ved velt og skade så stopper minst en som ikke har skadet seg og så ringer man etter hjelp fra arrangøren, eller den kontakten man har avtalt skal stå nærmest. Et telefonkort rundt halsen, under trøya, kan man jo ha på laget.
Siden norske syklister er veldig ivrige på å kritisere juks blant proffer så bør de jo holde seg for gode til å jukse selv. Må en hjelper kjøre for å hente en skadet person, eller en med brekt sykkel så er jo ikke det å kjøre følgebil.
Detter du av feltet så trenger du jo ikke å bryte likevel. Flere detter av og danner buss/grupetto akkurat som i vanlige/ekte sykkelritt.