Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny terrengsykkel nybegynner

Ny terrengsykkel nybegynner #1757999 18/03/2014 13:41
I
Innful Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
I
Hei! Har vurdert å kjøpe terrengsykkel, og siden det nå begynner å komme gode priser på 2013 modeller er kanskje tiden moden. Vil ha en sykkel som tåler terreng og grus, og kanskje tåler Birken i 2015. En kompis som mener jeg bør ha XT gir eller bedre, men jeg skjønner lite av dette. Er 183 cm lang og 90 kg, og ser man kan kjøpe både 26, 27 1/2 og 29 tommers hjul. Håpet å kommer fra det rundt 7- 8000,-. Noen tips på sykkel i dette segmentet? Har kikket på Hard Rocx Stome Machine 29R som kan kjøpes for en bra pris flere steder nå. Brukbart?

Re: Ny terrengsykkel nybegynner [Re: Innful] #1758028 18/03/2014 14:09
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Har ingen mening om den sykkelen du refererer til, men XT er ikke nødvendig. Du bør prioritere i denne rekkefølgen:
- Ramma. Den skal passe deg, passe bruken og være hel, stiv og fin.
- Hjulene. De skal være solide og rette.
- Dempegaffelen. Den skal være låsbar, ikke utslitt og fungere godt. Les tester.
- Bremsene. Gode skivebremser er bra. Shimano har mye bra, men også andre merker kan brukes. Du bør ha hydrauliske skivebremser, sånn at du kan bremse effekivt og likevel holde godt i styret.
- Utstyret ellers. Deore eller SLX er bra nok i massevis.
- Sete, setepinne, styrestem og styre. På en ny sykkel er det bare om å gjøre at det føles behagelig og riktig.

Kjøper du brukt, er det også viktig at du ikke ender opp med et alt for slitt drivverk. (Tannhjul og kjede.)

P.S. Denne er også innenfor ditt budsjett, selv med merverdiavgift, men jeg vet ikke noe om hvor god/dårlig den er. Canyon har imidlertid et rykte som et merke som gir mye for pengene.

Redigert av Lektoren; 18/03/2014 14:15.
Re: Ny terrengsykkel nybegynner [Re: Innful] #1758053 18/03/2014 14:51
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Mitt tips er uansett: Prøv sykkelen først. Ikke bare en trillerunde i butikken, men gi den en kilometer eller to, minst. Jeg lurte litt på en 29-er her for etpar år siden, men fant ut at det ble litt vel veltepetter med mine 158cm over bakken (noe også andre småfolk har bekrefta). Han kompisen din som sier du må ha "XT eller bedre" tar nok feil. XT "og bedre" er rimelig kostbare greier, og du trenger ikke det som nybegynner. Det kan hende du finner en sykkel til 7-8000 med XT-skifter bak, gjerne hos g-sport (de gjør mye sånt fjas) men da er det som regel kutta ned på alt det andre, så da kan bakskifteren være så XT den bare vil, det betyr lite.

Re: Ny terrengsykkel nybegynner [Re: Innful] #1758101 18/03/2014 16:55
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Høyden din tilsier at du vil finne deg til rette på alle tre aktuelle hjulstørrelser. 90kg + evt sekk gjør at ikke alle hjulsett er egnet, men det byr ikke på problemer så sant du ikke kjøper brukt sykkel som noen har oppgradert med veldig lett hjulsett.
Generelt sett får du "mest for pengene" ved å velge 26" og minst ved å velge 27.5". Dette har utelukkende med tilbud og etterspørsel å gjøre.
En kjapp titt i glasskulen røper at følgende er på vei ut: 26" hjul, 9-delt bak, 3-delt fremme, alu-ramme. Det betyr ikke at man ikke skal kjøpe det, men snarere forvente en god pris.
Ta deg en runde på nettet og gjerne innom de fysiske butikkene også for å se hva de har av tilbud på overliggere.

Enig i Lektorens prioriteringer. Vil imidlertid legge til at skal en dempegaffel ha noen verdi må den være av en viss kvalitet. Mao ikke kjøp halvgod dempegaffel. Kjøp enten en som faktisk gjør noe for deg eller en som du ikke betaler noe ekstra for. Velger du det siste kan du sette av en tusenlapp og senere kjøpe feks en karbongaffel som slanker sykkelen med en drøy kilo.

Stone Machine 29R er et eksempel på sykkel med to XT-komponenter og resten helt-ok-midt-på-treet.

Re: Ny terrengsykkel nybegynner [Re: Innful] #1758134 18/03/2014 18:10
RoyK Offline
Besatt
Besatt
En kompis sa noe om at girhendlene til XT (og kanskje SLX) er det som virkelig er bra. Deore-skifterne er jo gode nok.

Moderator  support