Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sur hofteleddsbøyer/psoas

Sur hofteleddsbøyer/psoas #1757529 17/03/2014 20:25
R
RGi Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Har hatt en sur hofte i lengre tid nå.
Det begynte for 1,5mnd siden. Det startet underveis i en s4 intervall med litt stikking i mage/hofte som kom og gikk underveis i intervallen. Avbrøt resten av intervallene og kjørte rolig hjem. Kjente hoften ble stram på vei hjem. Dagen etter var eg ute igjen.. Nå merket eg det nesten som sting og at hoften ble stram/trekte seg sammen. Eg tok noen dager rolig og gikk til fysio etter noen dager. En sur og grinete psoas/hofteledsbøyere var vist årsaken. TFL og sartorius var også ikke helt gode. Eg har nå trent så smått kjerne og maks 1time 3ganger i uken på sykkel.. Dette kom etter en grei treningsperiode fra nov-feb. Så det er nok litt overbelastningsproblematik muligens.. Psoas er fortsatt litt sur og er smertefull til tider vist eg trener litt igjen. (Jogging/sylkling) kjennes ut som magesmerter. Har nå hatt 6dager helt fri fra trening og stretching. Men dette ser aldri ut til å bli bra. Er det andre som har vært borti slike problem?

Re: Sur hofteleddsbøyer/psoas [Re: RGi] #1757642 18/03/2014 00:06
R
RGi Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Mer stiv i hoften og noe sur muskel som går på innsiden av låret/lysken.. Men hofteleddsbøyerene går vell i det området?

Re: Sur hofteleddsbøyer/psoas [Re: RGi] #1757816 18/03/2014 10:08
R
RGi Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
hmm.. får ikke håpe det er så gæli at det må operasjon til..
hos meg så kom dette over natten.. kom hjem fra Gran Canaria trenin.. tok en dag hvile.. og startet på intervallene og bam.. der var problemet.. som lyn fra klar himmel.. ikke hatt noe smerter/murring i hofte tidligere..

Re: Sur hofteleddsbøyer/psoas [Re: RGi] #1757829 18/03/2014 10:21
pharynx Offline
Besatt
Besatt
få'ræi en MR! Når du har gått såpass lenge uten bedring ligger det nok noe annet bak problemet.

Re: Sur hofteleddsbøyer/psoas [Re: RGi] #1757834 18/03/2014 10:27
R
RGi Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
eg er ganske bra i det daglige.. men når eg sykler over 1time.. da kommer problemene.. opp til 1 time går stort sett greit...men over 1-1.5time så begynner hoften å bli sti og musklene strammer seg.. eg får prøve å få sjekket med MR eller noe ja..

Re: Sur hofteleddsbøyer/psoas [Re: RGi] #1757884 18/03/2014 11:27
tron Offline
Besatt
Besatt
Jeg var plaget av noe som ligner litt på beskrivelsene dine for et par år siden. Fikk meg en time hos fysioterapeut som bøyde og tøyde, sjekket beinlengder osv. Han kom fram til at det var en irritasjon som følge av for mange og for lange skiturer og for dårlig stabiliseringsmusklatur. Han sendte meg hjem med diverse Jane Fonda-øvelser som jeg gjorde samtidig som jeg trappet litt ned på treningen. Etter en uke var plagene vekk.

I fjor vinter var jeg i tillegg på teknikkurs med Trude Dybendal. Hun påpekte en litt pussig ting jeg av og til gjorde med hoften i diagjonalgang. Den skled liksom litt ut, noe jeg også vet jeg har en tendens til å gjøre når jeg blir riktig sliten etter en fire-fem mil. Jeg tror dette hadde med plagene å gjøre den gang. Nå er jeg veldig oppmerksom på hofte når jeg går på ski, og som sagt har aldri disse plagene dukket opp igjen.

Re: Sur hofteleddsbøyer/psoas [Re: RGi] #1757886 18/03/2014 11:28
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D

Re: Sur hofteleddsbøyer/psoas [Re: RGi] #1757927 18/03/2014 12:14
R
RGi Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
eg er rimelig mye mer stiv/stram i psoas en det bilde der ICON_WINK har strekt litt å trent litt psoas og stabilitet som eg fikk fra fysio.. men når eg strekker så får eg problem i knærne.. og trener eg psoas/stabilitet så er det fyr og flammer i hoften/lysken/magen... nå vet eg hvordan det er å bli gammel gitt ICON_TONGUE

Re: Sur hofteleddsbøyer/psoas [Re: ] #1758117 18/03/2014 17:26
G
GlobalRider Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Sitat: pedaIglipp
Men det viste seg jo tydelig være skjellet/ledd, og jeg er så godt som 100% etter operasjonen.

Hvordan fant du ut at det var ett ledd? Jeg har vært til diverse fysio og ergoterapeut pga stram psoas og smerter i lårmuskulatur.

Har visst wn skjev hofte.

Re: Sur hofteleddsbøyer/psoas [Re: RGi] #1768017 07/04/2014 08:06
R
RGi Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
var innom hos NIMI her i for en uke siden.
Spurte om det kunne være noe fysisk (FAI som du sier) hun sjekket alle vinkler på hofte og maks utslag på disse.. hun sa eg burde få smerte vist det var forkalking her. så hun mente det kun var muskulært.. tok du rønken med kontrastveske?
men slik eg forstår det så er en slik operasjon som du gikk igjennom en litt komplisert en?

har så vidt begynt å sykle noe lengre turer igjen.. men ikke helt bra i hofta enda gitt.. TTT. har fått tøyningsøvelse og en koordinasjons/styrkeøvelse.

hadde bikefit i slutten av sist uke. der så man faktisk at eg hadde forskjell på hvordan eg satt på hoftene.. venstre hofte fikk mer trykk på setet en høyre ( høyre eg sliter med) og at eg satt litt skeivt på setet. ene hofta var mer nedsegen og lit lengre fremme en den andre. husker ikke hvilken av sidene dette var.. men det gir jo en indikasjon på at ting ikke er som det skal være.. urk.

Moderator  support