Mye av problemet i debatten som omhandler kostnader offshore er basert på misunnelse. Jeg jobber selv offshore og får til stadighet høre at lønnskostnadene utgjør en så liten del av operasjonene offshore at å kutte her ikke utgjøre noe som helst i totalen. En typisk riggleie for en halvtnedsenkbar borerigg er ca 400 000$ i døgnet.
Jeg vil påstå at hovedproblemet med kostnadsnivået offshore er at det har blitt en ukultur blant leverandørindustrien der man ser at man kan melke oljeselskapene for penger. Et løfteskrev for industrien på land som koster 50 000kr vil koster 300 000kr dersom det skal brukes offshore. Ja det skal godkjennes og har flere sertifikater og tester, men prisforskjellen står ikke i stil til arbeidet. Jeg lånte en minnepinne på jobb engang. Den var EX-godkjent og hadde en spesialkontakt for å kobles til boreutstyr. Prislapp 14000kr. Da jeg åpnet denne minnepinnen var det en 64gb USB-stick fra Scandisc inni. Oljeselskapene må se grundigere gjennom hva de betaler for og eventuelt opprette egne og rimeligere godkjenningsorgan. De ny redningsflåtene kan sikkert kjøpes for en fjerdedel av prisen dersom de ikke har offshoregodkjenning. Jeg ønsker selvsagt det beste og sikreste utstyret på jobb, men jeg syns prisen på mye av det er latterlig i forhold til arbeidet som ligger bak.
Til Silverwrx, er lønnen hinsides? Grunnlønna er som i industrien generelt, og så får man kompensert for at man jobber natt, helg, helligdager og er bortreist 24 timer i døgnet. Reisetid, utsettelser, kurs og lignende går på fritiden og er som regel ikke betalt.
http://www.industrienergi.no/modules/m02/article.aspx?ArtId=22734