Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

For trygt å jobbe i nordsjøen?

For trygt å jobbe i nordsjøen? #1757517 17/03/2014 20:08
CyberTrack Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Olje-Bortens høyre hånd med et noe umusikalsk utspill, inkludert en syltynn kobling til landbruket:

http://www.t-a.no/nyheter/article9314525.ece#.UydTNZK9KSM

Noen bør påta seg oppgaven med å sensurere Vigdenes.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: For trygt å jobbe i nordsjøen? [Re: CyberTrack] #1757702 18/03/2014 08:10
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Noen burde konfrontert mannen og spurt om dette også burde gjelde politikere. ICON_WINK

Sindre R.

Re: For trygt å jobbe i nordsjøen? [Re: CyberTrack] #1757744 18/03/2014 08:50
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Rimelig drøyt det "lempe på HMS" utsagnet. Men det har jo kommet som en reaksjon på prislappen på 60milliarder for nye redningsbåter. 60milliarder er mye penger.

På en annen side, får jo ikke gjennomført store endringer i offshore.

Statoil klarte jo ikke å ta bort gratis kaffe på helikopterterminalen
http://e24.no/jobb/vurderer-aa-kutte-ut-gratis-kaffe-til-offshoreansatte/22782985

Seriøst. SÅ god kunne umulig den terminalkaffen være. Lurer på hva Wendelboe mener om terminal-vente-kaffen.

Trenger oljenæringen å redusere kostnadene? Grunnlønnen er jo dårlig, men årslønnen er jo hinsides. Kostnadene skyhøye. Men det er jo inntjeningen og.

Spørsmålet er OM skal kostnadsnivået senkes? Og eventuelt hvordan kan de senkes?

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: For trygt å jobbe i nordsjøen? [Re: CyberTrack] #1758057 18/03/2014 14:56
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jobber i oljebransjen på leverandørsiden, og har opplevd at oljeselskapene er mer gira på å få alt nytt med siste, knapt utviklede teknologi til ingenting oog forvente at det skal installeres fortere enn svint... Ikke lett å by på jobber da..

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: For trygt å jobbe i nordsjøen? [Re: CyberTrack] #1758380 19/03/2014 07:53
Fossi Offline
Avhengig
Avhengig
Mye av problemet i debatten som omhandler kostnader offshore er basert på misunnelse. Jeg jobber selv offshore og får til stadighet høre at lønnskostnadene utgjør en så liten del av operasjonene offshore at å kutte her ikke utgjøre noe som helst i totalen. En typisk riggleie for en halvtnedsenkbar borerigg er ca 400 000$ i døgnet.
Jeg vil påstå at hovedproblemet med kostnadsnivået offshore er at det har blitt en ukultur blant leverandørindustrien der man ser at man kan melke oljeselskapene for penger. Et løfteskrev for industrien på land som koster 50 000kr vil koster 300 000kr dersom det skal brukes offshore. Ja det skal godkjennes og har flere sertifikater og tester, men prisforskjellen står ikke i stil til arbeidet. Jeg lånte en minnepinne på jobb engang. Den var EX-godkjent og hadde en spesialkontakt for å kobles til boreutstyr. Prislapp 14000kr. Da jeg åpnet denne minnepinnen var det en 64gb USB-stick fra Scandisc inni. Oljeselskapene må se grundigere gjennom hva de betaler for og eventuelt opprette egne og rimeligere godkjenningsorgan. De ny redningsflåtene kan sikkert kjøpes for en fjerdedel av prisen dersom de ikke har offshoregodkjenning. Jeg ønsker selvsagt det beste og sikreste utstyret på jobb, men jeg syns prisen på mye av det er latterlig i forhold til arbeidet som ligger bak.
Til Silverwrx, er lønnen hinsides? Grunnlønna er som i industrien generelt, og så får man kompensert for at man jobber natt, helg, helligdager og er bortreist 24 timer i døgnet. Reisetid, utsettelser, kurs og lignende går på fritiden og er som regel ikke betalt.
http://www.industrienergi.no/modules/m02/article.aspx?ArtId=22734

Bikeless no more

If you ain't a cowboy,
you ain't nothing.
Re: For trygt å jobbe i nordsjøen? [Re: Fossi] #1758383 19/03/2014 07:56
magic Offline
Besatt
Besatt
Er nok ikke bare i Nordsjøen kostnadene er i ferd med å bli noe høye:

http://www.oljekrisa.no/gamechanger%20mar%202014.htm

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: For trygt å jobbe i nordsjøen? [Re: Fossi] #1758392 19/03/2014 08:02
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Fossi: mange leverandørselskaper som sliter med å levere til kundens ønskede pris med den løsningen de trenger osv. Det er så sinnsykt mye testing som må til, og når man f.eks. skal ha en EX-sertifisert minnepinne, så tipper jeg at man ikke nyter spesielt godt av masseproduksjon for å spre kostnadene for å ta frem et sånt produkt. Sånn er det bare.

Har sett tilfeller der leverandører er villige til å budsjettere med nullmargin for å holde maskineriet gående - noe som alltid ender med tap...

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: For trygt å jobbe i nordsjøen? [Re: CyberTrack] #1758408 19/03/2014 08:19
Fossi Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har sett det samme, og som du sier så er nok mangelen på masseproduksjon mye av problemet hva kostnader angår. Men det er mye utstyr som er sykelig overpriset og. Jeg tror det er store penger å spare på å få litt orden på testingen og godkjenningen.
I tillegg er det viktig å merke seg at norsk sokkel er en lønnsom arena for for eksempel Statoil. Statoil og media går hardt ut om dagen og sier at vi må gjøre norsk sokkel mer lønnsom, men det går så det griner i nordsjøen om dagen. Statoil leverte dårligere enn forventet i fjor, men investorene fikk likevel et godt utbytte. Nå ønsker de mer. Noe av grunnen til et dårligere resultat enn forventet var feilslåtte investeringer i utlandet, samt lavere gasspris enn året før. Med andre ord så står nordsjøen for svært mye av det overskuddet som er.

Bikeless no more

If you ain't a cowboy,
you ain't nothing.
Re: For trygt å jobbe i nordsjøen? [Re: CyberTrack] #1758524 19/03/2014 10:58
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Problemet er at de bestiller ofte standardløsninger de antar at leverandører har, selv om leverandørene ikke har fått mulighet til å standardisere. Og når standarden er klar, blir den forkastet til neste prosjekt. So much for standardisering.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support