|
Prosedyre for å kaste et styremedlem?
|
Prosedyre for å kaste et styremedlem?
17/03/2014 09:24
|
trondmm
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Heisann. Våren kommer og det er igjen generalforsamlingstid i borettslagene. I den forbindelse lurer jeg på hvordan man går frem hvis man vil avsette et styremedlem før han har sittet ut perioden han er valgt for?
Altså, jeg vet jo at det bare er generalforsamlingen som kan velge og avsette styremedlemmer, og at dette krever et mistillitsforslag på en generalforsamling, ordinær eller ekstraordinær. Men, når må mistillitsforslaget faktisk fremmes? I vedtektene våre står det bl.a. at generalforsamlingen kun kan behandle saker som er nevnt i innkallingen. Vil dette også gjelde mistillitsforslag, eller kan disse fremmes direkte under generalforsamlingen?
Redigert av trondmm; 17/03/2014 09:25.
|
|
|
Re: Prosedyre for å kaste et styremedlem?
[Re: trondmm]
17/03/2014 09:48
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Jeg tipper du kan ta opp saken under eventuelt-punktet. Forslaget vil da være å innkalle til ekstraordinær generalforsamling, og først da kan ønsket sak kan bli behandlet.
Svært viktig å gjøre dette riktig, så man ikke lager advokatmat til personen det måtte gjelde.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
17/03/2014 11:06
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Eventueltpunkt er vel i prinsippet fy-fy på generalforsamlinger, siden ting som ikke er omtalt i saksliste/innkalling ikke kan behandles i noen større grad. En ny innkalling til ekstraordinært er vel ingen god løsning, da krever man på nytt at folk møter opp. Noe slikt bør ha en svært god grunn, og når man har tid til å ordne dette i forkant av generalforsamlingen ville i hvertfall ikke jeg vært spesielt fornøyd med å måtte troppe opp på nytt...
Er vedkommende såpass ubrukelig at man ønsker han erstattet er vel det bare å kommunisere dette først som sist? Hvem som helst kan jo fremme mistillitsforslag, og få disse behandlet på årsmøtet/gen.forsamling?.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
17/03/2014 11:21
|
trondmm
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Sånn for å utdype, og være litt mer ærlig om mine hensikter.
Jeg ønsker ikke å kaste styremedlemmet. Tvert i mot. Han ble valgt for to år i fjor, men har flyttet i mellomtiden. Det er ikke noe krav i vedtektene om at et styremedlem skal bo i borettslaget, og styremedlemmet har ikke trukket seg. Likefullt har styreleder erklært at vedkommende er på valg i år, og at det skal velges nytt styremedlem for ett år. Genfors er på onsdag, og bortsett fra punktet om at det skal velges ett styremedlem for ett år, så er det ingenting i innkallingen som antyder at det er et ønske om å avsette noen.
Så, jeg tenkte vel egentlig bare å påpeke på genfors at vedkommende ikke er på valg, at styreleder ikke har lov til å avsette noen som helst, og at det for sent å fremme mistillitsforslag nå, hvis man vil ha det behandlet av denne generalforsamlingen. Det var dette siste punktet jeg var litt usikker på om stemte, men godt å se at flere mener det samme.
|
|
|
17/03/2014 11:30
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er helt korrekt observasjon etter hva jeg vet. Og jeg har flere erfaringer med at styremedlemmer ikke selv bor i blokka. Det har stort sett fungert fint, for de har gjerne et litt annet perspektiv.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
17/03/2014 12:39
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Trondmn.
Jeg mener du har helt rett, etter det jeg husker fra min styretid. Medlemmet er ikke på valg, er ikke utelukket av regelgrunner og har ikke bedt om å trekke seg. Dermed skal han bli sittende til perioden er ute.
Du ma ta opp din innsigelse helt i starten av GF når dagsorden tas opp til votering for ikke å bli avskåret lengre ut i møtet.
I mitt borettslag pleier vi å leie inn forretningsfører fra USBL til å lede møtet. Da får vi korrekte svar på sånne spørsmål underveis i møtet. Det har vi god erfaring med.
LarsB
|
|
|
17/03/2014 12:57
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Kan det være så enkelt som at styremedlemmet har trukket seg? Antar at en person som er valgt for to år har mulighet til å trekke seg i løpet av perioden?
|
|
|
[Re: Gråstein]
17/03/2014 16:12
|
trondmm
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Kan det være så enkelt som at styremedlemmet har trukket seg? Antar at en person som er valgt for to år har mulighet til å trekke seg i løpet av perioden? Det er mulig å trekke seg, ja. Men jeg har snakket med styremedlemmet, og han har ikke gjort dette.
|
|
|
[Re: larsb]
17/03/2014 16:18
|
trondmm
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Du ma ta opp din innsigelse helt i starten av GF når dagsorden tas opp til votering for ikke å bli avskåret lengre ut i møtet. Takk for tipset. Hadde egentlig tenkt til å vente til valgdelen av møtet, men det er nok best å ta det opp med en gang, ja. I mitt borettslag pleier vi å leie inn forretningsfører fra USBL til å lede møtet. Da får vi korrekte svar på sånne spørsmål underveis i møtet. Det har vi god erfaring med. Vi pleier også å ha en fra BORI tilstede. Men BORI-representanten borettslaget vårt har hatt i en mannsalder ble pensjonert i fjor, så jeg aner ikke hvor erfaren den som kommer i år er. Men, sannsynligvis er han mer enn kompetent nok, vil jeg tro.
|
|
|
17/03/2014 23:34
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Så det er et styremedlem du egentlig ikke aner hvordan har fungert i styret, eller som du har noe lojalitetsforhold til, eller om han har bedt om å slutte. Men du har likevel tenkt å gjøre en sak ut av at han er på valg?
|
|
|
[Re: Dexter]
18/03/2014 09:20
|
trondmm
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Så det er et styremedlem du egentlig ikke aner hvordan har fungert i styret, eller som du har noe lojalitetsforhold til, eller om han har bedt om å slutte. Men du har likevel tenkt å gjøre en sak ut av at han er på valg? Skulle ønske jeg kunne si du hadde rett på alle punkter. Et fullt så godt menneske er jeg dessverre ikke.
|
|
|
19/03/2014 09:11
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Hvis han har forberedt sak om at en erstatning for styremedlemmet som er flyttet skal velges inn i styret så kan han gjøre det. Vanligvis er det derfor man har vara-medlemmer.
For valg av medlemmer i styret kan man legge frem benkeforslag på veldig kort varsel.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
|
|