Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lengde krankarmer

Lengde krankarmer #1756795 16/03/2014 02:56
A
Abit Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Gjenbesøkte en eldre artikkel. Leste denne gangen mange av innleggene under selve artikkelen og ble litt inspirert. Spesielt ettersom jeg i dag testa 2 nye sykler jeg har satt sammen, med konklusjon om at jeg kommer antagelig til å bytte rundt krankene. Korteste til landeveien.

http://www.slowtwitch.com/Tech/Crank_Length_and_Gearing_4095.html

Krankarmlengde er et interessant emne. Det åpner opp for trening av ulike deler av kroppens ben og også for ulike slitasjeskader. Litt interessant å høre hvilke erfaringer som fins der ute

Noen av mine tanker og erfaringer. Illustrativt sett en 180mm vs 130mm.

Kort sagt: Full/ATG Vs Kvart knebøy
Sadel må lengre ned for å utjevne økt avstand kl 6, hvilket igjen gir større bøy i kneet kl 12.

En ATG bøy vs kvarting, blir litt som å hoppe lengde med og uten tillløp. Det er starten på ATG som er virkelig tung. Og så når man "sticking point" litt under parallelt. Sticking point, som ligger i navnet, er et nåløyet. Man har løftet overkroppen vertikalt, slik at man ikke gjør en "buttwink" bøy. Dvs skyter rumpa opp først. Ved sticking point, så ligger tilnærmet all motstand på låra. Veldig lite, relativt sett fordel på resten av kroppen. 150kg med hele kroppen har litt forenkla sagt blitt til 150kg på låra alene. Og for å holde stilen her. For å ikke velte fremover igjen med overkropp for å ta et nytt "tilløp", så kreves mye av kjernemuskulaturen også.

Kvartbøy har, etter min mening, intet "sticking point". 150kg i kvart, er langt enklere. Men å stoppe kvartvei, belaster knærne ganske mye. I hvert fall mine. Og bittelittegrann slurv her, så kommer gjerne litt klikkelyder fra knærne etter noen økter. Litt som rust. Kvartbøy er veldig quads-spesifikk. Mer vastus lateralis og mindre medialis, enn ATG. Det krever mindre av kjernemuskulaturen, da hofte aldri er så bøyd i utganspunktet, og det krever mindre spredning av lår, og damed mindre vastus medialis og glutes.

Erfaringer og mer subjektivte påstander. 180mm gir et sticking point sånn ca rundt kl 10-11. Får man armen i gang her, så glir resten lettere. Er man på letteste i motbakke og sliter, så man det jobbes hardt for å holde pendelen i gang, slik at man får noe gratis rundt nevnte punkt. Denne jobbingen kjenner jeg godt i rumpe og nedre del av korsrygg. Enda mer rygg på landeveissykkel. Men i knærne, så kjenner jeg absolutt ingenting. No pain whatsoever. Med mindre jeg slipper opp kjernemuskulaturen. Da overfører jeg intensiteten mer til quads/lateralis og kneområdet, mindre til medialis-glutes/korsrygg.

På 130mm eller 170mm i virkeligheten, så brukes mindre hele kroppen og mer bare nevnte deler av lår. Det blir veldig mye å gjøre for disse deler og veldig lite avlastning. Slitasje knær neste. Spesielt om man ikke er ekstrem påpasselig, har en tendens til toedipping i tråkk, veldig lite setback, litt for lang reach og andre småfaktorer.

Så om man kun kan justere på en ting, krankarmer, og ikke krever at en pasient skal bare kjøre på og trene opp det vedkommende er svak i, bytte sykkel, sette på flatbar, stramme opp kjernen, få opp kassa osv..så.....
A: "Jeg har vondt i knær, blir sliten". Lengre krankarmer
B: "Jeg har vondt i korsrygg (merk nedre, altså ikke p.g.a krumming), blir sliten". Kortere armer.

Optimal løsning. 2 like sykler, med 2 ulike kranksett, for variasjonens skyld ?

Jeg har antatt at syklisten har en kroppsbevisst holdning i utgangspunktet. F.eks vil jeg tro at en "slapp" syklist, løs kjerne, vil bruke quads uavhengig av lengde. Og at da vil lengre armer bare forverre kneproblemer. Ser for meg at vedkommende antagelig ville behold sadelhøyden, og dermed bare forsterket toedippingen for å nå ned kl 6

(Er vel egentlig litt mer landeveistema og problematikk dette, enn MTB. Kanskje skulle posta under Trening. Anyway..)

Redigert av Abit; 16/03/2014 03:08.
Re: Lengde krankarmer [Re: Abit] #1756813 16/03/2014 07:29
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Du sammenligner her kvartbøy med ATG og 150kg, men vil ikke det bli litt feil sammenligning. Tenker på det med kraft X arm på sykkelen. En annen ting blir jo at farten på foten blir jo mye høyere pr omdreining jo lengre kranken er.

Vil ikke sammenligningen heller bli, 150 kg kvartbøy mot 100 kg ATG. Dette var bare noen tall ut fra løse lufte, tatt kun for å illustrere mitt poeng. Mulig jeg er helt på jordet her, evt bare litt ut i grøfta. Noen små justeringer for å endre litt i sittestillingen, så har du sikkert helt rett.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Lengde krankarmer [Re: Abit] #1756814 16/03/2014 07:29
runar jahren Offline
Entusiast
Entusiast
Etter mye korsryggplager i fjor hver gang jeg syklet fikk jeg tips om nettopp krankarmer...
Gikk til innkjøp på alle syklene,men har kun byttet på den ene.nettopp for å teste.
Og det ga gode resultater.kjente umiddelbart at det føltes "riktig" både for rygg og knær.
Gikk fra 175mm-170mm.selv er jeg 173cm kort og har 88cm bein

Re: Lengde krankarmer [Re: hrukin] #1756834 16/03/2014 09:03
A
Abit Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Sitat: hrukin
Du sammenligner her kvartbøy med ATG og 150kg, men vil ikke det bli litt feil sammenligning. Tenker på det med kraft X arm på sykkelen. En annen ting blir jo at farten på foten blir jo mye høyere pr omdreining jo lengre kranken er.

Vil ikke sammenligningen heller bli, 150 kg kvartbøy mot 100 kg ATG. Dette var bare noen tall ut fra løse lufte, tatt kun for å illustrere mitt poeng. Mulig jeg er helt på jordet her, evt bare litt ut i grøfta. Noen små justeringer for å endre litt i sittestillingen, så har du sikkert helt rett.

Poteito, potato. Bare tatt ut av lufta, mengden. Man kan også si som du eller at man kan si at f.eks 150 ATG blir å sammenligne med tyngre utveksling. Var ikke det nøyaktig like utvekslingsforhold jeg tenkte på, mer kvalitative forskjell, kroppslig sett. Mindre på kadens og giruveksling. Men interessant det også. Artikkelen var mest opptatt av det siste, mens meningsutvekslingene under artikkelen, dreide fokus en del over på det første

Redigert av Abit; 16/03/2014 09:12.
Re: Lengde krankarmer [Re: runar jahren] #1756837 16/03/2014 09:07
A
Abit Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Sitat: runar jahren
Etter mye korsryggplager i fjor hver gang jeg syklet fikk jeg tips om nettopp krankarmer...
Gikk til innkjøp på alle syklene,men har kun byttet på den ene.nettopp for å teste.
Og det ga gode resultater.kjente umiddelbart at det føltes "riktig" både for rygg og knær.
Gikk fra 175mm-170mm.selv er jeg 173cm kort og har 88cm bein

175 er på den lengre siden for en på 173. Og knærne har holdt seg bra ? Merker du endringer på selve lårmuskelbruken. Tenker på mindre utslag, mer konsentrert på enkelte områder. Mindre hele underkropp og mer konsentrert. Mer quads og mindre hamstring eller annet ? selv om 5mm ikke er sinnsyk endring.

Re: Lengde krankarmer [Re: Abit] #1757434 17/03/2014 17:07
runar jahren Offline
Entusiast
Entusiast
10mm totalt på hele runden er vel ganske mye?
Jeg har ikke merket noe forskjell på annet enn rygg og knær.
Iflg en tabell jeg fant på nett så havnet jeg midt mellom 172,5 og 170mm med min benlengde.

Re: Lengde krankarmer [Re: Abit] #1757478 17/03/2014 19:04
A
Abit Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Jeg merker god forskjell på 5 mm, men er jo lite ift til eksempelet jeg nevnte. Er også litt vanskelig å kartlegge for seg selv om man holder stilen like godt hele turen med de lengre armer. Og deretter litt høna eller egget. Er det lengden som påvirker stilen og derav verken, eller er det en slacky stil som gir større verkutslag når lengden øker. I vektløfting gir definitivt en slacky stil større verk når Kg økes. For en dyktig løfter, så vil ikke antall Kg påvirke stilen særlig. Helt minimalt. Holdes ikke stilen, så blir terskelløft umulige. I sykling blir ikke en større feil like synlig eller merkbar pr tråkk. Intuitive konklusjon er jo at lengden er viktigste faktor. Det hender at det opplagte ikke alltid er like opplagt. I dag holdt jeg stilen meget strikt. 175mm. Men bare småbakker, slik at kadensen aldri falt særlig, ei heller utvekslingen. Og jeg kjenner ingenting, litt overraskende, positivt og litt tankevekkende.
Har noen 145mm liggendes. Tror jeg må sette dem på for kontrasten og eksperimentets skyld

Redigert av Abit; 17/03/2014 19:19.

Moderator  support