Jagd ut av skogen av en hissig "grunneier"!?!
|
Jagd ut av skogen av en hissig "grunneier"!?!
13/03/2014 12:58
|
catocato
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Noen som har en mening om dette?
I går kveld opplevde jeg noe litt rart.
Jeg og en kompis syklet opp fra parkeringsplassen ved Tærud Skole, i Skedsmo. Vi fulgte grusveien/lysløypa opp til der den deler seg. Til dere som ikke er kjent, så går lysløypa her mot venstre, mot høyre kommer du opp på Høgmåsan på blåsti. I dette krysset er det etablert fast lavo/bålplass, som jeg og veldig mange bruker i helgene. Sola hadde tatt veldig godt der oppe, så jeg og kompis ble litt våryre på de tørre stiene som går på kryss og tvers i området. Etter ca 3 minutter kommer det en kar brasende mot oss, og hoyer at det ikke er lov å sykle i skogen. Han var lei av at sånne "degoser", hans uttrykk, syklet rundt i skogen hans. Vi ble litt satt ut, prøvde å prate om det, men vi kom ingen vei. Han kunne visst alle lover, som han mente forbød generell sykling i skogen. Han mente også at vi kunne glemme å sykle i Ulvedalen i år, (en annen fin blåsti som går rundt opp mot Høgmåsan), når snøen går der. Kompisen min lurte på om det var derfor han hadde satt opp et nytt piggtrådgjerde ca 100 meter langs Ulvedalsstien. Han mente at dette var satt opp for å holde sauene på plass. Vi prøvde hele tiden å holde en rolig kommunikasjon med fyren, men han hadde bestemt at det ikke skulle være noe sykling utenfor grusveien i år.
Er dette tilfelle, og hva sier loven på dette området? Vill ikke skape dårlig steming med "grunneier" for alle andre der oppe, men for oss så virker dette ganske urimelig.
Det skal også sies at han trampet tilbake inn i skogen, og kom i full fart ut igjen på en ATV etter noen minutter. Denne ødelegger visst ikke skogen hans..
Cato
|
|
|
Re: Jagd ut av skogen av en hissig "grunneier"!?!
[Re: catocato]
13/03/2014 13:05
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Spørs jo med hva du mener med"ble litt våryre" da...
|
|
|
13/03/2014 13:11
|
catocato
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det betyr at vi syklet av veien/snøen ut på den tørre stien..
|
|
|
13/03/2014 13:13
|
ostemann
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
13/03/2014 13:20
|
GeirK
More than words
|
More than words
Noen som har en mening om dette?
I går kveld opplevde jeg noe litt rart.
Jeg og en kompis syklet opp fra parkeringsplassen ved Tærud Skole, i Skedsmo. Vi fulgte grusveien/lysløypa opp til der den deler seg. Til dere som ikke er kjent, så går lysløypa her mot venstre, mot høyre kommer du opp på Høgmåsan på blåsti. I dette krysset er det etablert fast lavo/bålplass, som jeg og veldig mange bruker i helgene. Sola hadde tatt veldig godt der oppe, så jeg og kompis ble litt våryre på de tørre stiene som går på kryss og tvers i området. Etter ca 3 minutter kommer det en kar brasende mot oss, og hoyer at det ikke er lov å sykle i skogen. Han var lei av at sånne "degoser", hans uttrykk, syklet rundt i skogen hans. Vi ble litt satt ut, prøvde å prate om det, men vi kom ingen vei. Han kunne visst alle lover, som han mente forbød generell sykling i skogen. Han mente også at vi kunne glemme å sykle i Ulvedalen i år, (en annen fin blåsti som går rundt opp mot Høgmåsan), når snøen går der. Kompisen min lurte på om det var derfor han hadde satt opp et nytt piggtrådgjerde ca 100 meter langs Ulvedalsstien. Han mente at dette var satt opp for å holde sauene på plass. Vi prøvde hele tiden å holde en rolig kommunikasjon med fyren, men han hadde bestemt at det ikke skulle være noe sykling utenfor grusveien i år.
Er dette tilfelle, og hva sier loven på dette området? Vill ikke skape dårlig steming med "grunneier" for alle andre der oppe, men for oss så virker dette ganske urimelig.
Det skal også sies at han trampet tilbake inn i skogen, og kom i full fart ut igjen på en ATV etter noen minutter. Denne ødelegger visst ikke skogen hans..
Cato Her er hva jeg har hatt god erfaring med: Stille spørsmålet "Hva sier friluftsloven om det?"
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: ostemann]
13/03/2014 13:32
|
ostemann
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
For øvrig er både bruk av motorkjøretøy i utmark og piggtråd som hovedregel forbudt ...
|
|
|
[Re: ostemann]
14/03/2014 07:44
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Allemannsretten gjør at Norge er ett flott land å leve i for alle friluftsinnteresserte,
at vi %vis har en relativt stor andel (bygde)tullinger rundt forbi gjør bare landet herligere !
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
14/03/2014 09:04
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Minner meg om den gangen vi var på ferie på Hvaler, og ruslet på tur rundt en odde. Stien forsvant idet vi nærmet oss en hytte, så vi trakk helt ned til vannet 100 m unna og kløyv over noe svaberg. Da kom jaggu hytteeieren poppende ut, og BRØLTE "Kan dere VÆR SÅ SNILL å bruke stien BAK hytta??"
Han satt sikkert med kikkert dagen lang, for å kunne "be" folk om å ikke passere mellom ham og vannet. Men så så det ikke ut til at han hadde det så veldig godt med seg selv heller, da.
|
|
|
14/03/2014 09:21
|
South
Fersking
|
Fersking
Sykling er faktisk regulert i lovverket sammen med bruk av hest. Det er ikke lov til å sykle utenfor stier i skog, også gjelder den generelle regelen at det er lov med sykling så lenge dette ikke er til skade for andre. Her blir det rom for litt tolkning. eks: En grunneier kan nekte sykling/ridning på sin eiendom når området er aktivt plantefelt hvor ridning og sykling vil påføre skade på de verdiene som er der. Har ikke alle §§ i hode men det heter seg noe slikt 
|
|
|
[Re: South]
14/03/2014 09:48
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Sykling er faktisk regulert i lovverket sammen med bruk av hest.
Det er ikke lov til å sykle utenfor stier i skog, Ja. http://lovdata.no/lov/1957-06-28-16/§2også gjelder den generelle regelen at det er lov med sykling så lenge dette ikke er til skade for andre. Her blir det rom for litt tolkning. Ingenting er vel tillatt hvis det er til skade for andre, men her burde du kanskje komme med litt dokumentasjon. eks: En grunneier kan nekte sykling/ridning på sin eiendom når området er aktivt plantefelt hvor ridning og sykling vil påføre skade på de verdiene som er der. Har ikke alle §§ i hode men det heter seg noe slikt Da er det vel uansett ikke snakk om utmark. Ferdsel i innmark er noe ganske annet, og ikke det vi snakker om: http://lovdata.no/lov/1957-06-28-16/§3
|
|
|
[Re: Stein]
14/03/2014 10:42
|
South
Fersking
|
Fersking
eks: En grunneier kan nekte sykling/ridning på sin eiendom når området er aktivt plantefelt hvor ridning og sykling vil påføre skade på de verdiene som er der. Har ikke alle §§ i hode men det heter seg noe slikt Da er det vel uansett ikke snakk om utmark. Ferdsel i innmark er noe ganske annet, og ikke det vi snakker om: http://lovdata.no/lov/1957-06-28-16/§3 Det fremkommer ikke fra spørsmålet om det er plantefelt eller ikke, er dessverre ikke kjent i det område, så kan ikke uttale meg om det. Men om det skulle være plantefelt så gjelder jo: §3 <Eier eller bruker kan - uansett inngjerding - forby ferdsel over hage, plantefelt, høstsådd åker og gjenlegg (attlegg) også når marken er frosset eller snølagt, såfremt ferdselen er egnet til å volde nevneverdig skade> Ellers så kan det hende bonden benyttet seg av: http://lovdata.no/lov/1957-06-28-16/§11 denne er jo relativt klar i sin tale. Men her er det jo usikkert hva dem mener med "virke skjemmende eller føre til skade eller ulempe for noen" For å finne ut hva dem mener her så kan man jo gå inn på rettspraksis eller forarbeidene til loven 
|
|
|
14/03/2014 10:58
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Rutetips og kart over ulvedalen. http://terrengsykkel.no/index.php?stid=407Greit å vite hvor (psykisk) ustabile grunneiere holder til.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
14/03/2014 11:40
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Dersom grunneier selv freser rundt på samme området i en ATV, så er det vel neppe snakk om et aktivt plantefelt.. Men det er ikke nødvendigvis slik at man kan sykle, gå eller ri fritt der hvor det går en sti i et aktivt plantefelt heller
|
|
|
[Re: South]
14/03/2014 12:07
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Ellers så kan det hende bonden benyttet seg av: http://lovdata.no/lov/1957-06-28-16/§11 denne er jo relativt klar i sin tale. Men her er det jo usikkert hva dem mener med "virke skjemmende eller føre til skade eller ulempe for noen" For å finne ut hva dem mener her så kan man jo gå inn på rettspraksis eller forarbeidene til loven Ikke spesielt klart, synes jeg, og selv ikke den mest vrange kverulant kan nok argumentere for at pen sykling på en sti forårsaker nevneverdig skade eller ulempe. Rettspraksis her er nok ganske tydelig. Forøvrig kan man alltid når man forsøker å tolke lovtekster, lese forarbeidet til loven, som forklarer den meningen lovgiver har med loven. Her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kld/dok/rundskriv/2007/t-307-.html?id=475481
|
|
|
14/03/2014 12:10
|
Jappen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Fra friluftsloven § 3 om ferdsel i innmark:
"Eier eller bruker kan - uansett inngjerding - forby ferdsel over hage, plantefelt, høstsådd åker og gjenlegg (attlegg) også når marken er frosset eller snølagt, såfremt ferdselen er egnet til å volde nevneverdig skade."
Det skal vel mye til før man kan si at sykling på en sti gjennom et plantefelt volder "nevneverdig skade"?
Tror denne grunneieren tøyer strikken vel langt...
|
|
|
[Re: Jappen]
15/03/2014 08:29
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Plantefelt er som regel i skogen= utmark. Og granplanter representerer store verdier for grunneier, så at skaderisikoen må avveies mot retten til fri ferdsel er ikke urimelig.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
15/03/2014 08:58
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Ikke sett noen saker enda, der stisykling hindrer granskogen i å gro..
Om en skogeier irriterer seg over syklister generelt (som f.eks i trafikken), så vil jeg tro at han kan ha litt lettere for å prøve å unngå sykling i egen skog.
|
|
|
15/03/2014 11:26
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Artig lesning. Jeg mener å ha funnet den perfekte løsningen på slike utfordringer. Jeg har rett og slett gått og kjøpt min egen skau. Det er en litt klønete prosess å få det til, men er overbevist om at investeringen er god jmf et garantert økende behov for land/eiendom i årene som kommer. I mellomtiden har jeg en fantastisk lekeplass. Der er jeg konge, der bestemmer jeg!
|
|
|
[Re: HeavyDude]
15/03/2014 12:47
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Plantefelt er som regel i skogen= utmark. Og granplanter representerer store verdier for grunneier, så at skaderisikoen må avveies mot retten til fri ferdsel er ikke urimelig. Men var dette faktisk et plantefelt? Og selv om det var det så skal da eksisterende stier ikke beplantes og skal fortsatt være farbare. Som syklist er man jo pålagt å holde seg til stier, så til forskjell fra turgåere er jo da logisk sett syklister til mindre fare for plantefelt. (Uten at jeg regner med at personer som beskrevet ovenfor lar seg nevneverdig bevege av slike ting som logikk)
|
|
|
[Re: HM1100]
15/03/2014 13:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
Artig lesning. Jeg mener å ha funnet den perfekte løsningen på slike utfordringer. Jeg har rett og slett gått og kjøpt min egen skau. Det er en litt klønete prosess å få det til, men er overbevist om at investeringen er god jmf et garantert økende behov for land/eiendom i årene som kommer. I mellomtiden har jeg en fantastisk lekeplass. Der er jeg konge, der bestemmer jeg! Hva er det du får til i skogen du bestemmer over som du ikke får til i en hvilken som helst annen skog? En mye billigere løsning på denne utfordringen er å fotelle disse lavpannene som mener at de ikke er underlagt lover de er uenige i at du har rett og de tar feil og så sykle i vei.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
15/03/2014 14:32
|
Dan
More than words
|
More than words
Hva er det du får til i skogen du bestemmer over som du ikke får til i en hvilken som helst annen skog? Du slipper å bruke tid og energi på å krangle deg til din rett med teite grunneiere. Det er ikke alle som synes at en krangel er det perfekte krydderet til en fin sykkeltur. 
|
|
|
[Re: GeirK]
15/03/2014 15:52
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Dan nevner en ting. Jeg kan feks bestemme hvem som får fiske, hvem som får jakte, hvor mye de får fange. Hvor stiene skal gå og hvor de ikke skal gå. Jeg kan og vil lage mitt eget naturreservat (ikke lov og ri eller sykle, bortsett fra for meg ;)). Om det skal bygges hytter eller ikke etc etc. Verdt det? Om det er verdt det? Veit du hva det koster? Ny bil eller egen skog, valget har vært enkelt. Folk gjør selvfølgelig som de vil, for meg er det definitivt verdt det.
|
|
|
15/03/2014 16:48
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Dan nevner en ting. Jeg kan feks bestemme hvem som får fiske, hvem som får jakte, hvor mye de får fange. Hvor stiene skal gå og hvor de ikke skal gå. Jeg kan og vil lage mitt eget naturreservat (ikke lov og ri eller sykle, bortsett fra for meg ;)). Om det skal bygges hytter eller ikke etc etc. Verdt det? Om det er verdt det? Veit du hva det koster? Ny bil eller egen skog, valget har vært enkelt. Folk gjør selvfølgelig som de vil, for meg er det definitivt verdt det. Nåja. Alt det der kan du nok ikke gjøre, ihvertfall ikke på egen hånd. Kommunen vil nok ha et ord med i laget på det meste av det du nevner, og lov om friluftslivet vil begrense din mulighet til å sperre andre ute. Du kan imidlertid håpe å bli hørt om kommunen vil regulere skogen din på en måte som du ikke skulle ønske (Men det er ingen garanti)
Redigert av sverreb; 15/03/2014 16:49.
|
|
|
15/03/2014 16:56
|
EgilS
More than words
|
More than words
Dan nevner en ting. Jeg kan feks bestemme hvem som får fiske, hvem som får jakte, hvor mye de får fange. Hvor stiene skal gå og hvor de ikke skal gå. Jeg kan og vil lage mitt eget naturreservat (ikke lov og ri eller sykle, bortsett fra for meg ;)). Om det skal bygges hytter eller ikke etc etc. Verdt det? Om det er verdt det? Veit du hva det koster? Ny bil eller egen skog, valget har vært enkelt. Folk gjør selvfølgelig som de vil, for meg er det definitivt verdt det. Du kan bestemme - hvem som får fiske - hvem som får jakte Du kan delvis bestemme - om det skal bygges hytter (mulig kommunen kan ekspropriere?) - hvor mye de får fange (kun opp til den kvoten som er bestemt) Du kan ikke bestemme - hvor stiene skal gå eller ikke gå (de blir til der folk eller dyr går, og det kan du ikke bestemme) - å ha eget naturreservat (må bestemmes av fylke/stat) - hvor folk skal ri eller sykle (så lenge de holder seg til det som er tillatt innenfor lovverket
|
|
|
15/03/2014 17:07
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Hehe. Nåja, mulig jeg drar det litt langt. Men har sjekka opp endel, og jeg kan faktiske trekke skauen ut av et større skogeierlag og da vil jeg ha 100% bestemmelse over feks jakt og fiske. Å legge til rette for eller "vanskeliggjøre" etablering av stier er lett i eget terreng. I dag eksisterer praktisk talt ingen i området.
|
|
|
15/03/2014 21:04
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
sykling er lov på "opparbeidede stier", og dyretråkk er ikke "opparbeidede stier". Alle nye stier må ha tillatelse av grunneier.
Her jeg sykler er det klinsj med lokale jegere. De jakter bigtime i bynært strøk, og vil naturlig nok ikke ha sykling i marka. Ergo er det mange stygge blikk og sinte komentarer når en vaser i skogen, både på sti og utenfor sti. De vil vel egentlig ikke ha sykling noen som helst steder i området. Jeg traff en gamling som synes det var rart at folk syklet på en grusvei (!) i området, han mente det jaget bort hjorten.
Uansett så betaler de grunneierne 30 000 i året for å jakte i lendet, og det gjør ikke vi syklister. Ergo er grunneierne ganske fan av jakt, og mindre fan av sykling.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
[Re: Jomar Henriksen]
15/03/2014 22:36
|
EgilS
More than words
|
More than words
sykling er lov på "opparbeidede stier", og dyretråkk er ikke "opparbeidede stier". Finnes det en begrensning i lovverket som sier noe om type sti?
|
|
|
[Re: EgilS]
15/03/2014 22:44
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Finnes det en begrensning i lovverket som sier noe om type sti?
Ikke så jeg kan se: § 2.(Ferdsel i utmark.)
I utmark kan enhver ferdes til fots hele året, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet.
Det samme gjelder ferdsel med ride- eller kløvhest, kjelke, tråsykkel eller liknende på veg eller sti i utmark og over alt i utmark på fjellet, såfremt ikke kommunen med samtykke av eieren eller brukeren har forbudt slik ferdsel på nærmere angitte strekninger. Kommunens vedtak må stadfestes av fylkesmannen.
Om motorferdsel i utmark gjelder også lov om motorferdsel i utmark og vassdrag.
|
|
|
[Re: sverreb]
15/03/2014 22:46
|
EgilS
More than words
|
More than words
Finnes det en begrensning i lovverket som sier noe om type sti?
Ikke så jeg kan se: § 2.(Ferdsel i utmark.)
I utmark kan enhver ferdes til fots hele året, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet.
Det samme gjelder ferdsel med ride- eller kløvhest, kjelke, tråsykkel eller liknende på veg eller sti i utmark og over alt i utmark på fjellet, såfremt ikke kommunen med samtykke av eieren eller brukeren har forbudt slik ferdsel på nærmere angitte strekninger. Kommunens vedtak må stadfestes av fylkesmannen.
Om motorferdsel i utmark gjelder også lov om motorferdsel i utmark og vassdrag.
Og på fjellet trenger man ikke engang en sti ...
|
|
|
[Re: EgilS]
16/03/2014 00:27
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jaja, dette er ikke så langt ifra der hvor jeg bor(noen km er det jo). Jeg skjønner at her bør jeg sykle oftere. Jeg ville ikke diskutert med fyren i det heletatt, og syklet i veg. Jeg kan ikke se at jeg har noen plikt til å diskutere med grunneier så lenge jeg har retten på min side. Skulle han anmelde meg til politiet så vet jeg at jeg har retten på min side, og jeg bryr meg ikke. Skulle han angripe meg fysisk så påberoper jeg meg retten til selvforsvar. Dette ser jeg frem til.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
|
|