Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Pulsklokkedilemma Nykjøp.

Pulsklokkedilemma Nykjøp. #1755780 13/03/2014 10:26
M
Mosjonist1 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Gps'en på min Polar RS 300X har aldri fungert. Ellers er klokka bra, men skal nå byttes ut. Jeg er villig til å legge litt penger på bordet for å få en treningskamerat som jeg blir fornøyd med i mange år fremover. Garmin har mye fint. Valget så ut til å falle på 620, helt til jeg så at denne ikke er kompatibel med tråkksensor. 910xt har dette på smørbrødlista, men denne er noe gammeldags? 610 er vel også kompatibel med tråkksensor, men skjermen er noe liten, synes jeg. 620 er vel mer en ren løpeklokke, muligens. 910xt er jævlig stor og stygg, men er vel en bra klokke fremdeles.
-Men er tråkksensor noe en "bør" ha?

Jeg betalte 300.- for mine 300gr terreng-SPD pedaler hos Biltema.
- Hva betalte du for dine Shimano Xtr pedaler, og hvor tunge er de?
Re: Pulsklokkedilemma Nykjøp. [Re: Mosjonist1] #1755796 13/03/2014 11:05
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Det skal komme en firmwareoppdatering til 620 som gir den 'sykkelmodus' med støtte for tråkkfrekvens akkurat slik som 610 har.

Et annet alternativ er nylig lanserte Fenix2 som i tillegg til tråkkfrekvens også støtter watt. Den støtter også svømming, alpint og mye annet rart.

910XT er fortsatt svært kapabel, men en mulig ulempe med den er at man ikke kan bruke den som 'vanlig' klokke.

Jeg er selv i markedet etter en klokke som kan erstatte min 610 og Edge 500, og foreløpig ser Fenix2 mest aktuell ut.

Ellers er det ekstremt detaljerte tester av alle de modellene du nevner og flere til her: www.dcrainmaker.com.

Hilsen Torstein

With light parts come great responsibility
Re: Pulsklokkedilemma Nykjøp. [Re: Mosjonist1] #1755842 13/03/2014 12:27
Loff 1 Offline
Entusiast
Entusiast
Har en FR620 selv, kjøpte på en litt sånn "helvete-heller"-impuls da den plutselig var tilgjengelig etter å ha vært vanskelig å få tak i.

Jeg opplever den som en veldig rendyrket løpeklokke. Mulig det blir bedre med noen firmware updates, men synes det er litt kjass at det ikke går an å fortelle den at man går på ski, spiller innebandy eller trener styrke; men må stille om dette i ettertid.

F.eks. registreres farts-data uansett - fordi den har et innebygget aksellerometer den bruker, og alltid antar at du er på løpetur. Meningen med featuren er at den skal kunne måle hastighet også innendørs, uten å kreve bruk av en footpod. Men siden det ikke kan skrus av, så slår det f.eks. inn også når jeg trener styrke. Sving litt på armene, så tror den plutselig at man løper avgårde i hele 2 km i timen. Er jo bare å ignorere det, men selv tar jeg meg i å lure på om jeg kanskje skulle ha en Fenix2 i tillegg... og ettersom den egentlig ser ut til å ha alt FR620'n har lurer jeg jo da litt på hva jeg så skal bruke 620'n til.

Kanskje jeg kan få solgt den til en eller annen gram-jeger; sånne folk som skrur av for-giret og flytter kjedet med hendene for å spare vekt... FR620'n veier vel ~40gram mot Fenix'ens ~80-90, så for sånne folk burde den jo være ideéll ICON_SMILE

Re: Pulsklokkedilemma Nykjøp. [Re: Loff 1] #1755892 13/03/2014 13:24
M
Mosjonist1 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Informative svar så langt. Bra!
Hvor vanlig er det at det kjøres slike oppdateringer, for å bli kvitt småplukk?
Det er jo en liten stund siden 620 kom ut, mener jeg. Rart ting ikke har skjedd.

Fenix2 er sikkert en bra klokke, men da sprenger jeg nok budsjettet mitt. Jeg har studert den på nett, og ser kjempebra ut.
Jeg driver med en del forskjellig aktivitet, som sykkel, rulleski og løping. Dette funket fint med Polar appen på telefonen, der en har mange valg. Men så går det en god del strøm også, særlig på kald telefon senhøstes.

Re: Pulsklokkedilemma Nykjøp. [Re: Mosjonist1] #1755912 13/03/2014 13:56
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Sykkeloppdateringen til 620 skal komme 'Spring 2014'.

Fenix2 og 620 har faktisk samme veiledende pris fra Garmin, så når Fenix'en blir allment tilgjengelig vil det nok ikke skille allverden ute i butikkene.

Et par ting som frister veldig med Fenix2 er Alpint modusen som automatisk pauser klokka når du sitter i heisen, i tillegg kan den brukes til å fjernstyre Garmins Virb kamera. Temmelig hendig i bakken ICON_SMILE

Re: Pulsklokkedilemma Nykjøp. [Re: torsteinvh] #1755923 13/03/2014 14:10
Loff 1 Offline
Entusiast
Entusiast
Har allerede kommet noen oppdateringer til 620'n, så er ikke det at det ikke kommer noe fra Garmin. Men sykkel-oppdateringen, som jo er en litt større oppdatering, tar typisk noe lengre tid. Dessuten har den ikke vært på markedet i mer en noen måneder, så har foreløpig ikke klart å bli altfor utålmodig på oppdateringer.

Men altså; Fenix2'en ut til å bli et veldig, veldig fristende alternativ for alle som ikke i all hovedsak bare driver med løping. Av kommentarene til DCRainmaker som kan være verdtg å tenke litt på, er at betjeningen av Fenix2'en blir noe med komplisert - som jo er en naturlig effekt av at den har langt flere features. Igjen synes jeg FR620'n viser seg som en spesialisert løpeklokke - det er den første pulsklokken jeg har hatt siden gode, gamle Polar S625X hvor det faktisk er ganske greit å endre litt på oppsettet mens man løper - men dette er jo dels fordi man slipper menyvalg for alpin-moduser, navigering,
etc. etc.

Dog, med nok innsats på programvaresiden burde det jo være mulig å håndtere også dette, men der er det vel ingen produsenter og/eller modeller som synes å nærme seg helt, virker nesten mer som om de er mer opptatt av å differensiere modellene slik at du nettopp vil ha en FR620 til løping, en Edge til sykling og en Fenix til alt annet.

Redigert av Loff 1; 13/03/2014 14:11.
Re: Pulsklokkedilemma Nykjøp. [Re: Mosjonist1] #1755928 13/03/2014 14:24
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
nå kommer det vel kanskje en 920xt "snart" som vil dekke behovet til de som liker å sykle og løpe, men som ikke har behov for kamerastyring og diverse heismoduser. 910 ble annonsert oktober for 3 år og skulle bli lansert til julesalget. Synes 910 fungerer helt utmerket, men nye ting er jo alltids artig

Re: Pulsklokkedilemma Nykjøp. [Re: peterpan] #1755978 13/03/2014 16:57
M
Mosjonist1 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
920xt høres jo interessant ut, men det kan ta tid.....
Jeg har satt meg ned for å studere Fenix2. Det ser ut som den er mer enn en ren løpeklokke ja. Etterhvert kommer jeg til å tilbringe mye tid på sykkelen også, og Fenix2 ser ut til å ha det meste som 620 har å by på. Ser ut til å være en modernisert 910xt, som jo er en multisport/triatletklokke.
-Men hva er forskjellen på Fenix og Fenix2?

Re: Pulsklokkedilemma Nykjøp. [Re: Mosjonist1] #1755989 13/03/2014 17:40
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Mosjonist1
-Men hva er forskjellen på Fenix og Fenix2?

Står litt om det her:
http://www.dcrainmaker.com/2012/10/garmin-fenix-in-depth-review.html#comment-399110

Kort sagt så har ikke Fenix mulighet for avanserte svømmefunksjoner (kanskje ikke så farlig) og mangler kobling mot watt-målere (potensielt mer viktig).

På meg så virker det også som om Fenix2 er litt mer rettet mot multisport med litt mer logisk knappefunksjonalitet og slikt. Fenix 2 har også 'hvit-på-svart' skjerm, mens Fenix har tradisjonell LCD.

Re: Pulsklokkedilemma Nykjøp. [Re: Mosjonist1] #1756244 14/03/2014 10:24
M
Mosjonist1 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Både FR620 og Fenix 2 mangler Virtual racer. 910xt har dette. Men om dette vil bli et savn er usikkert.
Fenix2 kan kjøre bare en tilkobling/aux av gangen. Slik jeg forstår det er det da ikke mulig å kjøre Ant+ og eventuell blåtann samtidig. Et lite minus der.
Og et større minus er at skjermen har tre linjevisninger, mot FR620's 4.

-Slik det ser ut per dags dato kommer jeg til å vente til oppdateringen på FR620 kommer, og jeg får se hvor fort Fenix2 faller i pris.

Re: Pulsklokkedilemma Nykjøp. [Re: Mosjonist1] #1756339 14/03/2014 14:36
P
Pettersmart87 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Polar kommer med ny toppmodell om ikke så lenge. Ser slank og pen ut også ICON_SMILE http://www.kondis.no/polar-lanserer-ny-toppmodell.5387650-127145.html

Re: Pulsklokkedilemma Nykjøp. [Re: Mosjonist1] #1756544 15/03/2014 09:44
M
Mosjonist1 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Ja, V800 kan fort bli et alternativ. Det drøyer stadig med lanseringsdato. Petter Northug var avbildet med denne klokka i Adresseavisen her en dag, så jeg. Enkelte i det Finske langrennslandslaget har hatt denne klokka i hele skisesongen. Siden Polar er finsk
er det vel snakk om ren produkttesting, kanskje.
Landslagene her til lands har vel gjort avtale med Garmin.

Re: Pulsklokkedilemma Nykjøp. [Re: Mosjonist1] #1756556 15/03/2014 10:38
B
bjarneper Offline
Fersking
Fersking
B
Jeg har vært på utkikk etter pulsklokke med gps selv ei stund og valget falt til slutt på Suunto Ambit! Jeg er ikke så veldig interessert i watt, kadens og greier, men om man skulle være det så er denne klokka også ANT+ kompatibel. Den skal også være veldig konfigurerbar med over 1000 forskjellige aps man man legge inn, for å tilpasse forskjellige typer bruk, både av sportsgrener og også litt mer useriøse ting (antall øl forbrent pr. tur osv). Man skal også kunne lage sine egne aps om man ikke finner det man leter etter. DC Rainmaker har testa både Ambit 1 (og 2) opp mot flere klokker i dette segmentet, bla Fenix og 910XT.

Jeg kjøpte den for gps, puls/calories, barometer og høydemåler og for å ha ei fin klokke jeg kan bruke på studio og ute i skogen, i tillegg til at den ser fin ut og kan brukes til hverdags, noe jeg ikke synes er tilfelle med de mer klassiske pulsklokkene. Den er også vantett ned til 50 meter (der befinner jeg meg støtt og stadig). Suunto har "nylig" lansert Ambit2 med en utbedret multisportfunksjon for triathlonutøvere og svømmere, og denne har naturligvis blitt frontet som toppmodell nå. Dermed er prisen på den, for mitt bruk, like bra Ambit 1 dumpet. Jeg kjøpte min Ambit for 2495,- inkl. frakt fra Løbeshop.dk, kontra en veil. butikkpris på 3500-4000.

Sjekk ut DC Rainmaker og GingerRunner, begge har gode tester av denne klokka.

http://www.suunto.com/Products/sports-watches/Suunto-Ambit/Suunto-Ambit-Silver-HR/

http://gingerrunner.com/tag/suunto-ambit/

http://www.dcrainmaker.com/2012/04/suunto-ambit-in-depth-review.html

Re: Pulsklokkedilemma Nykjøp. [Re: bjarneper] #1756715 15/03/2014 19:33
toha Offline
Ringrev
Ringrev
Noen som vet hva som er forskjellen på Ambit 1 og 2?

You are what you don't shit
Re: Pulsklokkedilemma Nykjøp. [Re: toha] #1756746 15/03/2014 21:24
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: toha
Noen som vet hva som er forskjellen på Ambit 1 og 2?

DC Rainmaker Comparison Calculator

Re: Pulsklokkedilemma Nykjøp. [Re: torsteinvh] #1759343 20/03/2014 18:37
M
Mosjonist1 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Har vært inne på nett og lett rundt etter info.
Fenix 2 har spesifikasjoner som jeg liker, rett og slett. Navigasjonsmulighetene, veipunkt o.l er noe jeg ikke trenger, men de forbedrede mulighetene for multisport i forhold til 620 er bra. Bakdelen er at den er stor som en stekepanne. Jeg er liten av vekst, og bare ved å se på noen av videoene som finnes rundt omkring på nettet mener jeg å se at å jogge rundt med denne klokka vil oppleves "overdimensjonert" for meg.

Ambit2s har også flere positive sider. Innstillingene på GPS-oppdateringene, slik at en kan forlenge batterilevetiden er et pluss. I grønn eller rød utgave er dette den fineste klokka av alle, rent utseendemessig. Gingerrunner har alle de ulike applikasjonene som et positivt og et negativt tegn. Noen få er gode, og andre er ren skit. En omstendelig prosess med å laste opp øktene til Strava trekker ned.

Re: Pulsklokkedilemma Nykjøp. [Re: Mosjonist1] #1759346 20/03/2014 18:41
M
Mosjonist1 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Sitat: Mosjonist1
Og et større minus er at skjermen har tre linjevisninger, mot FR620's 4.

Forerunner 620 har også tre linjevisninger.

Re: Pulsklokkedilemma Nykjøp. [Re: Loff 1] #1759459 20/03/2014 21:11
M
Mosjonist1 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Sitat: Loff 1
Har en FR620 selv, kjøpte på en litt sånn "helvete-heller"-impuls da den plutselig var tilgjengelig etter å ha vært vanskelig å få tak i.

Jeg opplever den som en veldig rendyrket løpeklokke. Mulig det blir bedre med noen firmware updates, men synes det er litt kjass at det ikke går an å fortelle den at man går på ski, spiller innebandy eller trener styrke; men må stille om dette i ettertid.

F.eks. registreres farts-data uansett - fordi den har et innebygget aksellerometer den bruker, og alltid antar at du er på løpetur.

Hvilke aktivitetsmoduser er tilgjengelig slik det er nå, før oppdateringen kommer?

Moderator  support