Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skivebremser på sykkelkross vedlikehold

Skivebremser på sykkelkross vedlikehold #1755754 13/03/2014 09:47
tregil Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hei

Jeg bygde meg en sykkelkross sist høst med skivebremser. Tenkte at da fikk jeg leve godt med lite vedlikehold. Men nei da. Nå viser det seg problemer med bremsene. de ruster selvfølgelig slik at kalipperen setter seg og klosse slites skjevt og bremsene tar dårlig.

Er dette et vanlig problem med skivebremser? Har ikke erfaring med dette fra før.

Noen gode tips for enklere liv med skivebremser?
Er det merker som er bedre enn andre?
Har satt opp med TRP bremser og Parabox.

Re: Skivebremser på sykkelkross vedlikehold [Re: tregil] #1755768 13/03/2014 10:11
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Norsk salting er ganske aggresiv, så det kan fint hende at du opplever problemer andre land er spart for.

Nå har jeg ikke prøvd bremsene du beskriver, men på alskens vintersykler med andre hydrauliske skivebremser har jeg sjelden opplevd særlig behov for vedlikehold.

En gang i ny og ne kan du trygt ta av klossene, og rense selve kaliperen. Det er der problemene oppstår. Tipper det ligger en film på youtube som forklarer dette bedre enn meg.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Skivebremser på sykkelkross vedlikehold [Re: tregil] #1755793 13/03/2014 11:01
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Ikke noe problemer med TRP-bremsene mine her i allefall. Har spyre versjonen.
Men det er jo klart at hvis du sykler på saltede veier så MÅ du jo vaske (om ikke vaske, så i allefall spyle skikkelig) sykkelen rett etter tur. I allefall hvis du er glad i sykkelen.

Moderator  support, Valentino