Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Familietur til Island- tips?

Familietur til Island- tips? #1755684 13/03/2014 07:20
tons Offline OP
underyter
OP Offline
underyter
Hei,
familien (2 voksne, 3 barn 4-11år) skal en uke til Island i juli. Tar i mot alle nyttige og unyttige tips om hvor vi kan bo, hva vi bør se og hva vi kan droppe.

Ørjan

Just do it later
Re: Familietur til Island- tips? [Re: tons] #1755752 13/03/2014 09:46
Per-Pusling Offline
Entusiast
Entusiast
Du kan droppe den blå lagune, det er ei turistfelle, der ein badar i kjølevatnet til eit geotermalt kraftverk.
Sprengissandur er fasinerande, men strengt tatt berre ei stor og død audemark med milevis med vaskebrett.
Eg anbefalar å ta turen til Vestmannaeyjar, men stikk innom Volcano house i Reykjavik fyrst og få med dykk kinoen om vulkanutbrotet på 70-tallet. Det vil gje dykk eit inntrykk av omfanget av katastrofen som ramma øygruppa.
Når dykk er i hovudstaden, stikk og innom resturanten Fiskmarkadurinn , som har fantastisk god mat!
Om dykk har god tid: leig ein bil og kjør rundt heile øya.
Verdt å sjå:
Vestmannaeyjar
Dyrholaey
Thingvellir

Edit: Kinoen passar truleg ikkje for born.

Redigert av Per-Pusling; 13/03/2014 09:49.
Re: Familietur til Island- tips? [Re: tons] #1755779 13/03/2014 10:25
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Den blå lagune har riktig nok blitt en turistmagnet, men med god grunn. Vel verdt et besøk spør du meg.
Ellers er det bare å stikke innom et av de lokale sundlaugene for den autentiske badeopplevelsen. Gullfoss, Geysir og Thingvellir er også turismangeter, men flotte atraksjoner med kort reisetid fra Reykjavik.
Å leie bil og kjøre rundt er fint, spesielt om man liker camping og kommer seg litt utenfor allfarvei.
Å leie hest, og ri med guide er også å anbefale.
God tur!

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Familietur til Island- tips? [Re: tons] #1755818 13/03/2014 11:57
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Man drar ikke til Island uten å bade. Det er kultur. Badeanlegg finner du over alt, koster lite, og er alltid i prima stand.

Dyrepark, lekeland etc i Laugar-dalen midt i byen er også en fin short-stop for barnefamilier.

Verdens beste pølser (dere utsagn) finne du i Pølseboden i sentrum. Nærmere forklaring unødvendig.

Skal dere innendørs-shoppe så er Kringlan eller Smaralind gode alternativ. Husker ikke i farten hvem som er hvem. Det største har en del med mini innendørs tivoli, kinoer, Fridays og alt slik som på papiret er blæhhh, men gjerne tiltrekker seg også småbarnsforeldre. Spesielt på regnværsdager.

Du må selvsagt besøke sykkelbutikken Ørninn. Større butikk er vanskeligere å finne. Selger kun Trek og har på en lørdag i sesong opptil 10 ansatte som betjener «gulvet», i tillegg til svært verksted etc. Det kuleste er at de har 20-30 hyllemeter i 3 høyder med kun barnesykler - snakk om rekruttering!!

Tar du vei #1 - Sydlandsveien mot sør-øst ut av byen passerer du på første strekning et lite område som ser ut som mars. Rød stein og krater. Litt morsomt. Sykle stiene også artig. Fortsett veien gjennom fjellene og til Hveragerdi. Da er du i et område av øya det boble rett under overflatene. Stiene ut fra golfbanen og nordover er breie, synlige og flotte fjellturer som veksler mellom månelandskaper, grønne oaser og varme kilder. Sikkert en suveren friluftsopplevelse for barn. Flott stisykling, også. Men bare hold barn på avstand fra boblende kulper. Derimot er elva som renner der varm og flere steder behagelig varme kulper man kan ta seg en pause i. ..

Mossfel er nærmeste lille ås/fjell som ligger rett nord-øst på vei ut av byen. Drøye 300 moh., fin fin utsikt og start på dagen. Stier på begge sider av «fjellet» leder opp. Kan også sykles (ikke av barn, altså).

Nyte strandlivet? Ved enden av Reykjavik-flyplass (innenlands, i sentrum av byen. Altså ikke Keflavik), ligger den en man made-strand. Grunn, barnevennlig, og om jeg ikke husker feil å bobler det ut noe grunnvann der som gjør at det blir god temperatur i vannet.

I tillegg så er Thingvellir etc som nevnt obligatorisk.. ICON_WINK

Del stien, skru av Strava
Re: Familietur til Island- tips? [Re: tons] #1755825 13/03/2014 12:08
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Ikke så relevant kanskje, men jeg var på Island nå i helga. Fantastiske folk og fine omgivelser, fikk et par turer i helikopter til toppen av fjellet også :

HELISKIING VIDEO : http://vimeo.com/88610205

Vi dro til Akureyri nord på Island for å være med på Iceland Winter Games, fem timer i bil fra Reykjavik (45 min m fly)

Her er noen levende bilder fra skisenteret utenfor Akureyri;
RAILJAM med PK Hunder og Aleksander Aurdal : https://vimeo.com/88890605

Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Familietur til Island- tips? [Re: tons] #1756565 15/03/2014 11:14
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Eg held med Per-Pusling i at den Blå Lagune er den største turistfella på Island. Jarðböðin er ein litt mindre versjon av same konseptet som ligg ved Mývatn, nord på Island. Her kostar inngangen for vaksne 3000ISK, som er under halvparten av kva det kostar i den Blå Lagune, men framleis veldig dyrt etter kva bading ellers kostar i landet. Omtrent alle småbyar på Island har utandørsbasseng som kostar rundt 300-500ISK, så mitt beste badetips er å til dømes finne ulike basseng for kvar dag om de reiser litt rundt.
Å komme rundt heile Island på ei veke trur eg vert litt knapt, men samstundes så vert det nok litt lenge å berre halda seg i området rundt Reykjavík. Ein fin måte å oppleva essensen av Island då er å leige ein bil som er forsikra for køyring på F-veg, og så dra tvers gjennom landet til Akureyri.

Det er stor forskjell, geologisk og klimatisk, på nord og sør, og i området her er det mykje spanande å sjå, som til dømes Húsavik som er eit fint utgangspunkt for kvalsafari, og det allereie nemde området rundt Mývatn med Jarðböðin, lavaformasjonane i Dimmuborgir og den underjordiske varme kjelda Grótagjá.
Island har ein almannaréttur som er ganske lik den norske, så ein slik biltur kan også vera eit fint utgangspunkt for ein telttur i unik natur.

Andreas Tveit
Re: Familietur til Island- tips? [Re: Laxeluz] #1757410 17/03/2014 16:02
tons Offline OP
underyter
OP Offline
underyter
Tusen takk for info. Her må det planlegges.

Just do it later
Re: Familietur til Island- tips? [Re: tons] #1757494 17/03/2014 19:27
O
okk Offline
Medlem
Medlem
O
Landmannalaugar er også et flott, vulkansk område, med turisthytte, muligheter for fotturer og varme kilder rett utenfor hytta.
Flott opplevelse for små og store.
Det går terrenggående busser dit fra Reykjavik, vet ikke hvordan veien er nå, men før var den dårlig. Ingen broer, du må krysse elvene med bil.
Den gangen jeg var der var elvene så store at bare bussene og de største monsterbilene kom over. Vannet stod høyt opp på siden av bussen. Selv en stor 4WD er ikke alltid nok.

Re: Familietur til Island- tips? [Re: tons] #1757723 18/03/2014 08:32
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Du må ha med deg den blå lagune. Lukter prump, men ville personlig ta det på kvelden etter mørkets frembrudd om mulig, tøff lyssetting, litt romlemantisk bortsett fra svovel/prumpelukta.

Middag i den roterende restautranten. Tøft. Barna vil huske det.

Ser de har stengt NASA nattklubb, like bra, ikke noe sted for barn.

Riding med barna, 4x4 osv.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Familietur til Island- tips? [Re: tons] #1758566 19/03/2014 11:51
talliere Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sjekk Golden Circle, er jo 'turist' ruten men det er jo fordi det er mye bra å se der : geysir, heftige fosser og vill natur. Ridetur er også moro men barn på 4 år er kanskje litt for små for mange timer på hesteryggen.

Re: Familietur til Island- tips? [Re: tons] #1758595 19/03/2014 12:30
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Thorsmørk eller Þórsmörk; sykt fint og spesielt landskap. Vil tro det er en opplevelse for kidsa å ta bussen (!) inn det med elvekryssing osv. underveis. Alternativt, litt enklere vei inn til Landmannalaugar. Derfra er det enkel tilgang til Brennisteinsalda, en vulkan på 8-900 meter. Fine farger på fjellet, og noe spesiell natur også her. En fin ting med Landmannalaugar er en oppdemmet kulp som fylles av varmt vann fra bakken og gjør det til en (litt for) het opplevelse å bade der. Vet ikke hvordan det er der nå, men da jeg var der var det mulig å leie hest for å dra på utflukt derfra.

Moderator  support