Ritt og lisens - melde seg inn i klubb?
|
Ritt og lisens - melde seg inn i klubb?
12/03/2014 14:05
|
Loff 1
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Lurte litt på å delta på et par ritt denne sesongen - de to jeg så langt har blinket ut er TSR (fordi det virker gøy), og Valdresrittet (fordi det er rett ved hytta). Om jeg finner ut at ritt er gøy kan det jo hende jeg prøver å hive meg med på noen flere også.
Nå er jeg strengt tatt totalt uten ambisjoner om plassering; så lenge jeg kommer meg i mål før eventuelle cut-offs er jeg happy. Hovedgrunnen til at jeg har lyst til å prøve meg på ritt, er at jeg ifbm. jogging/løping fant ut at det igrunn var veldig artig å melde seg på et løp i ny og ne. Så tanken var å sjekke om det gjelder terrengsyklingen også.
Imotsetning til løping, dog, så er det jo litt dyrere med lisensene, dermed lurer jeg på om det er lurt å melde seg inn i en klubb - leste en tråd her om forsikring som grunn til å ha helårslisens også - og har jo erfart at å dure rundt på stier med sykkel jo definitivt er litt mer risky en enn joggetur...
Så spørsmålene blir: - bør jeg melde meg inn i klubb? - isåfall hvilken? (Rye er vel de som har treninger fra sognsvann, som er mest tilgjengelig for meg, men finnes det flere gode alternativer?) - om jeg melder meg inn i klubb og løser helårslisens, må jeg sykle ritt i klubbdrakt da? - er det teit å sykle ritt om man ikke egentlig har andre ambisjoner enn å ha det morro?
|
|
|
Re: Ritt og lisens - melde seg inn i klubb?
[Re: Loff 1]
12/03/2014 15:57
|
olechr
More than words
|
More than words
Så spørsmålene blir: - bør jeg melde meg inn i klubb? - isåfall hvilken? (Rye er vel de som har treninger fra sognsvann, som er mest tilgjengelig for meg, men finnes det flere gode alternativer?) - om jeg melder meg inn i klubb og løser helårslisens, må jeg sykle ritt i klubbdrakt da? - er det teit å sykle ritt om man ikke egentlig har andre ambisjoner enn å ha det morro?
-Skal du sykle noen ritt så er det lurt å melde seg inn i klubb. -Litt ettersom hva du er ute etter. Felles treninger, ikke osv. Hvis du bare ønsker å ha en klubb for å løse lisens så kan klubben jeg er medlem av være et alternativ: www.veloclub.no-Som mosjonist så er ikke det så farlig med klubbdrakt. Reglene sier vel at du skal men på det nivået det hørtes ut som du snakker om går det helt fint uten klubbdrakt. -Det er absolutt ikke teit, er jo det som burde være poenget med ritt for 99%. Jeg syntes det er mye teitere med de på 50 år som trur trondheim-oslo er et proff ritt og oppfører seg som om de er proffer bare mye mer hovent. Så smell til med eller uten klubb.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
12/03/2014 21:27
|
endred
Avhengig
|
Avhengig
Anbefaler klubb og lisens! Koster 600 og det er prisen på engangslisens på ca tre ritt. Forsikringen dekker også skader når du sykler på egenhånd, både til jobb og på sti. Les mer om reglene på NCFs side.. Klubbdrakt eller ei er vel opp til hver enkel klubb?
Og så har forhåpentligvis klubben noen hyggelige fellestreninger du kan slenge deg med på:-)
Redigert av endred; 12/03/2014 21:28.
|
|
|
[Re: olechr]
13/03/2014 12:00
|
cfs
Avhengig
|
Avhengig
Jeg synes det er noe merkelig at du som en ellers fornuftig kar fronter en klubb som VeloClubb.no. Mener å ha fått med meg at du er opptatt av rekruttering og satsing på ungdommen. Det er i de tradisjonelle klubbene rundt om i landet rekrutteringen skjer. Med medlemskap i klubb følger også forpliktelser som dugnad osv. Liker derfor ikke VeloClubs markedsføring hvor de (han ?) sier : " Du slipper dugnad og forpliktelser".
Jeg håper, for sykkelsportens fremtid, at ikke dette blir et populært tilbud. Klubbene trenger inntekter i form av medlemskontingenter og dugnadsinnsats.
|
|
|
[Re: cfs]
13/03/2014 13:38
|
Loff 1
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Liker derfor ikke VeloClubs markedsføring hvor de (han ?) sier : " Du slipper dugnad og forpliktelser". Frykt ikke, jeg har nå meldt meg inn i Rye, kjøpt helårslisens og meldt meg på terrengsykkelrittet. Det var dog avgjørende at det ikke var veldig dyrt å være medlem i Rye vs. VeloClub; en 50-lapp ekstra er i mitt hode ubetydelig. Muligheten for å delta på fellestreninger ser jeg som et potensielt stort pluss, og jeg meldte meg til-og-med på dugnad for DH i drammen, i den tro at det sikkert er en trivelig måte å tilbringe en lørdag. Poenget mitt her er at dette nå er noe jeg aktivt har valgt fremfor VeloClub, fordi jeg hadde lyst. Om man skal øke rekrutteringen vil jeg tro det er viktig å få med så mange som mulig, og det tror jeg man bør basere på å klare å gi folk _lyst_ til å være med. At VeloClub stiller med et rimelig, ikke-forpliktende alternativ vil jeg si at i så måte er en god ting - de senker terskelen for å i det heletatt vurdere å bli med i en klubb, og bidrar til at man kan involvere seg på det nivået man ønsker, fremfor å bli påtvunget noen ferdig-pakke med dugnadsarbeide og greier bare fordi man hadde lyst til å delta i noen ritt. Er vel den gamle historien om honning kontra eddik igjen, egentlig. Uansett, takk til alle for inspirerende svar, og så er det vel bare å pønske på hva jeg bør gjøre for å bli "klar til sesongen"... intens lobbyvirksomhet for fete premier til Lanterne Rouge seiler vel opp som en klar 1ste-pri 
Redigert av Loff 1; 13/03/2014 13:41.
|
|
|
21/03/2014 13:32
|
dolmy
Fersking
|
Fersking
Som leder av en lokal klubb synes jeg det er både spekulativt og veldig synd at det dukker opp tilbud som veloclub.no. Etter å ha sjekket med forbundet et par ganger, har jeg også fått bekreftet at dette IKKE er en klubb som kan bistå med å utstede lisenser på vegne av NCF, men at de bruker raumerrytter for å få dette til. Vi som jobber knallhardt for å få til et barne og ungdomstilbud, er også avhengig av å ha et både et godt tilbud og et visst antall voksne medlemmer, uten at det har ført til et press om "dugnad og forpliktelser".. (uten at jeg kan si at noen har vondt av denslags)
Med dette oppfordrer jeg alle til å melde seg inn i en lokal klubb, og delta i et positivit felleskap. Ikke koster det noe særlig mer heller.
Redigert av dolmy; 21/03/2014 13:36.
|
|
|
[Re: dolmy]
21/03/2014 17:51
|
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Som leder av en lokal klubb synes jeg det er både spekulativt og veldig synd at det dukker opp tilbud som veloclub.no. Etter å ha sjekket med forbundet et par ganger, har jeg også fått bekreftet at dette IKKE er en klubb som kan bistå med å utstede lisenser på vegne av NCF, men at de bruker raumerrytter for å få dette til. Vi som jobber knallhardt for å få til et barne og ungdomstilbud, er også avhengig av å ha et både et godt tilbud og et visst antall voksne medlemmer, uten at det har ført til et press om "dugnad og forpliktelser".. (uten at jeg kan si at noen har vondt av denslags)
Med dette oppfordrer jeg alle til å melde seg inn i en lokal klubb, og delta i et positivit felleskap. Ikke koster det noe særlig mer heller. Jeg kunne skrevet veldig mye om din påstand om at ingen har vondt av å delta i dugnader mv, men jeg skal nøye meg med å påpeke at det er noen av oss som av personlige årsaker ikke kan dette, og da snakker jeg ikke om at man pga jobb og andre gjøremål ikke prioriterer det. Det blir for dumt hvis et krav om å være med på dugnader o.l skal umuliggjøre medlemsskap i alle sykkelklubber.
|
|
|
[Re: Open 1.0]
22/03/2014 03:17
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kunne skrevet veldig mye om din påstand om at ingen har vondt av å delta i dugnader mv, men jeg skal nøye meg med å påpeke at det er noen av oss som av personlige årsaker ikke kan dette, og da snakker jeg ikke om at man pga jobb og andre gjøremål ikke prioriterer det. Det blir for dumt hvis et krav om å være med på dugnader o.l skal umuliggjøre medlemsskap i alle sykkelklubber.
Nå er det vel et fåtall av de rene sykkelklubbene som har noe særlig med dugnader...
|
|
|
22/03/2014 06:24
|
endred
Avhengig
|
Avhengig
Kun i forbindelse med ritt og styrearbeid (som også er dugnad, dog utført av et fåtall av medlemmene i klubben)
|
|
|
[Re: Open 1.0]
22/03/2014 06:50
|
dolmy
Fersking
|
Fersking
Når er det inget krav (ikke hos oss i hvert fall) at man skal være med på dugnader, men det er jo sånn at jo fler som stiller opp, jo mindre blir det på hver. Full forståelse at det ikke passer eller er ønskelig for alle å være med på dugnader. Vi nekter ingen å være med i klubben selv om man ikke er med på dugnader.
Redigert av dolmy; 22/03/2014 06:50.
|
|
|
[Re: olechr]
22/03/2014 20:50
|
suzuki421
Avhengig
|
Avhengig
-Skal du sykle noen ritt så er det lurt å melde seg inn i klubb. -Litt ettersom hva du er ute etter. Felles treninger, ikke osv. Hvis du bare ønsker å ha en klubb for å løse lisens så kan klubben jeg er medlem av være et alternativ: www.veloclub.no-Som mosjonist så er ikke det så farlig med klubbdrakt. Reglene sier vel at du skal men på det nivået det hørtes ut som du snakker om går det helt fint uten klubbdrakt. -Det er absolutt ikke teit, er jo det som burde være poenget med ritt for 99%. Jeg syntes det er mye teitere med de på 50 år som trur trondheim-oslo er et proff ritt og oppfører seg som om de er proffer bare mye mer hovent. Så smell til med eller uten klubb. Du tar feil Ole. Etter Helgøyatråkket i fjor ble jeg fortalt av to ifra sykkelforbundet at jeg måtte sykle for klubben jeg har lisens hos å bruke klubbdrakta. Jeg ville ikke reklamere for en av sponsorene, så drakta var kastet, så det ble ikke flere ritt det året. I år blir jeg klubbløs med engangslisens.
|
|
|
[Re: suzuki421]
23/03/2014 06:21
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[Du tar feil Ole. Etter Helgøyatråkket i fjor ble jeg fortalt av to ifra sykkelforbundet at jeg måtte sykle for klubben jeg har lisens hos å bruke klubbdrakta.
I turritt? Høres snodig ut...
|
|
|
23/03/2014 08:37
|
hulken
Avhengig
|
Avhengig
Ikke snodig det.
http://sykling.forbundetonline.no/loverogregler/Documents/26%20-%20RTT%20(Turritt%20Terreng)%202011%20-%20V2.pdf
Les paragraf 2
Mener det ble innført når aldersklassene i turritt ble mer interessant enn eliteklassen. Her er ikke NCF konsekvente uansett...
Hulken
|
|
|
[Re: hulken]
23/03/2014 13:15
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ikke snodig det.
http://sykling.forbundetonline.no/loverogregler/Documents/26%20-%20RTT%20(Turritt%20Terreng)%202011%20-%20V2.pdf
Les paragraf 2
Mener det ble innført når aldersklassene i turritt ble mer interessant enn eliteklassen. Her er ikke NCF konsekvente uansett... Joda, den kjenner jeg selvfølgelig. Hvor leser du der at NCF kommer med draktkrav? Det står at KLUBBEN skal godkjenne hvorvidt rytter med aktiv lisens kan bruke annet enn klubbdrakt i turritt, det er noe helt annet.
|
|
|
24/03/2014 07:48
|
hulken
Avhengig
|
Avhengig
Ok. Hvem i klubben godkjenner, og må du ha det skriftlig? Jeg setter det litt på spissen.... Men har du ikke fått noen godkjennelse kan du bli disket i aldersbestemt?
Hulken
|
|
|
[Re: hulken]
24/03/2014 11:37
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ok. Hvem i klubben godkjenner, og må du ha det skriftlig? Jeg setter det litt på spissen.... Men har du ikke fått noen godkjennelse kan du bli disket i aldersbestemt? Først; Her snakker vi turritt/turklasser (med "aldersbestemt" menes ofte ungdomsklasser). Nå snakker jeg kun for egen klubb, men her gir styret en generell disp etter gitte kriterier. Har aldri sett eller hørt at dette har vært noe problem...
|
|
|
|
|