Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ladetid for el. bil (f.eks Tesla)

Ladetid for el. bil (f.eks Tesla) #1755449 12/03/2014 13:31
M
MortenAD Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Det finnes etterhvert mange forskjellige el. biler, og det er mange varianter å velge mellom i forhold til valg av system (effekt) for hjemmelading.

Har sette at det anbefales lading med 400V (trafo + ladeenhet) og at jo høyere effekt, jo bedre (kortere ladetid).

Noen som har erfaringer med det ene eller det andre? Evt trafostørrelse i KW eller sikringstørrelse i enfase/trefase?

Redigert av MortenAD; 12/03/2014 13:33.
Re: Ladetid for el. bil (f.eks Tesla) [Re: MortenAD] #1755456 12/03/2014 13:36
Rene Offline
Besatt
Besatt
Hvilken bil skal du lade, og hva har du tilgjengelig i sikringsskapet ditt? Er hovedsikringen din 2, 3 eller 4 moduler bred?

Re: Ladetid for el. bil (f.eks Tesla) [Re: MortenAD] #1755498 12/03/2014 15:00
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg lader min Leaf på 10 amper enfase. Lader uten problemer opp bilen natta over. Har du en Tesla, så kan det bli litt smått.

Re: Ladetid for el. bil (f.eks Tesla) [Re: MortenAD] #1755522 12/03/2014 16:36
erlingba Offline
.
.
Et raskt søk på nett viste at ladestasjoner for hjemmebruk kun bruker 1 fas på 230V. Da får du 7,2kW ut av en 32A kurs. Hvis du har en 3-fas uttak i garasjen kan du jo vurdere å montere en trafo hvis du trenger maks ladeeffekt, men det koster nok litt.

Re: Ladetid for el. bil (f.eks Tesla) [Re: MortenAD] #1755546 12/03/2014 18:04
M
MortenAD Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
OK! Dårlig formulert spørsmål.
Det jeg er på jakt etter er brukererfaringer med lading av el-bil, og gjerne fra Tesla. Jeg vil vite hvor lang tid det tar å lade med de forskjellige ladealternativene, for det finnes masse forskjellige løsninger på dette, som koster alt fra kr.0 - 40 000,- (og her mener jeg at man spesifiserer ladetype med spenning og ampere).
Har man f.eks tilgang på 16A, 25A eller 32A enfase/trefase 230V/400V, så tar det x-antall timer å lade etter x-antall kjørte km.

Hvilken løsning er den perfekte kombinasjon av økonomi og tilfredshet? (om den finnes?)

Redigert av MortenAD; 12/03/2014 18:05.
Re: Ladetid for el. bil (f.eks Tesla) [Re: Dexter] #1755644 12/03/2014 21:40
S
samuel Offline
Avhengig
Avhengig
S
Sitat: Dexter
Jeg lader min Leaf på 10 amper enfase. Lader uten problemer opp bilen natta over. Har du en Tesla, så kan det bli litt smått.

Her tar du feil. Når du lader din Leaf i 5 timer får Teslaen like mye strøm på sitt batteri. Enkelte mener at du kommer like langt med like mye strøm på de to bilene.
Det som er sant er at det tar over 30 timer å lade ett helt tomt Tesla 85kw batteri fullt på 13 ampere. Til gjengjeld kan du kjøre 500km (tilsvarende at en Leaf kan kjøre 190km). Kjøre min Tesla fra Norefjell til Asker og med det forbruket kunne jeg ha kjørt 450 km.

På en Tesla Supercharger tar det en time å lade ett paddeflatt batteri hel fullt.

På denne siden er det en kalkulator på lading av Tesla med eller uten hurtiglader.
http://www.teslamotors.com/no_NO/charging

Jeg kjører ca 50 km om dagen og 13A holder masse hjemme. Er vell ca. 4t det trengs å lade på 13A

Så se på kjøremønsteret ditt og se om det du har holder. Trengs det mer så er det bare å bla opp.

Re: Ladetid for el. bil (f.eks Tesla) [Re: samuel] #1755716 13/03/2014 08:44
Janost Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: samuel

Her tar du feil. Når du lader din Leaf i 5 timer får Teslaen like mye strøm på sitt batteri. Enkelte mener at du kommer like langt med like mye strøm på de to bilene.

Elon Must og Tesla er riktignok genial, men de klarer ikke å få forbruket til en Tesla Model S like lavt som en mye lettere bil som Leaf... Det er tross alt 700kg mer som skal flyttes..

Så on-topic:
Jeg kjører ca 80 km daglig med min Nissan Leaf. Ladetiden min på 10A lader varierer fra 5-10 timer avhengig av temperatur, slaps/regn/snø mengder, hvor tung høyrefoten min er, vind, ++++ Hvilken ladeløsning som passer for deg kommer an på hvor langt du skal kjøre (enten i gjennomsnitt eller på maks) og hvor lang tid du har tilgjengelig for at bilen skal lade. Selv klarer jeg meg fint med 10/16A lading, men valgte å legge opp en egen 16A kurs til Leafen. Kablingen økte jeg fra 2,5mm2 til 4mm2 for å unngå fare for oppheting i vegg.

Hvis du skal legge opp med Trafo ville jeg lagt den nærmest mulig sikringsskapet..

Redigert av Janost; 13/03/2014 08:47. Rediger grunn: Mer info.

BRUK HJELM!! Det er vondt nok lell.. ICON_SMILE
Re: Ladetid for el. bil (f.eks Tesla) [Re: Janost] #1755811 13/03/2014 11:40
S
samuel Offline
Avhengig
Avhengig
S
Leste bare at det var noen som hadde brukt mindre strøm med Teslaen sin enn med Leafen de eier når de kjører på motorveien i 100-110km/t. Jeg har ikke Leaf så jeg har ikke peiling. Har kun sittet på i en Leaf taxi på vinteren. Fiffig konsept. Håper han har hurtiglader :-)

Bare lurer hvor mye KW bruker du i timen.
Jeg har bare hatt bilen i 2 uker og turen med minst forbruk lå på 170Wh/km. med forbikjøringer og litt kø Kjørte totalt 100km.
Når jeg kjører fra Asker til Oslo med småkjøring ol. ligger jeg nå på ca. 210-220Wh/km.
Jeg mener også at en bil med så mye hester skal også benytte seg av dem.

Re: Ladetid for el. bil (f.eks Tesla) [Re: samuel] #1755876 13/03/2014 13:11
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: samuel
Sitat: Dexter

Det som er sant er at det tar over 30 timer å lade ett helt tomt Tesla 85kw batteri fullt på 13 ampere. Til gjengjeld kan du kjøre 500km (tilsvarende at en Leaf kan kjøre 190km). Kjøre min Tesla fra Norefjell til Asker og med det forbruket kunne jeg ha kjørt 450 km.

På en Tesla Supercharger tar det en time å lade ett paddeflatt batteri hel fullt.

På denne siden er det en kalkulator på lading av Tesla med eller uten hurtiglader.
http://www.teslamotors.com/no_NO/charging

Jeg kjører ca 50 km om dagen og 13A holder masse hjemme. Er vell ca. 4t det trengs å lade på 13A

Så se på kjøremønsteret ditt og se om det du har holder. Trengs det mer så er det bare å bla opp.

Det er jeg klar over. Tenkte mer på at jeg kjører kortere med en Leaf. Hvis du har en Tesla og skal kjøre langt en helg, så kan det være greit å starte med fulle batterier, og da kan 10A bli litt smått.

Re: Ladetid for el. bil (f.eks Tesla) [Re: MortenAD] #1755958 13/03/2014 15:42
Rene Offline
Besatt
Besatt
Å lade Tesla kan gjøres på mange måter, la oss gå gjennom de vanligste for hjemmeinstallasjon. Ladehastighet oppgis i km/t, dvs antall km man lader per time. Kommer selvfølgelig an på hvordan man bruker høyrefoten, hvordan været er, dekktype osv, men Tesla sin typical funker til forslaget.

Vanlig schuko 16A kurs: Tesla lader (foreløpig) med 13A, og gir 13 km/t.
Har du IT-nett kan du få raskere lading på to måter.
32A 1-fase (blått adapter til Tesla): 32 km/t. Dette er en sjelden plugg som du må få lagt opp spesifikt for å lade bilen.
Trafo fra 230 > 400 V og type 2 lader: 11 kW/22 kW. Lading enten 50 eller 100 km/t, kommer an på om du har enkel- eller dobbeltlader i bilen. Dyrt.
Har du TN-nett er det enkleste å legge opp en 3-fase 16A kurs (400V, rød plugg). Dette gir deg med rødt adapter ca 50-55 km/t. Legger du opp en 3-fase 32A kurs med en type 2 ladestasjon og har dobbeltlader kan du lade med 100 km/t (22 kW).

De fleste klarer seg helt fint med vanlig stikk til å lade bilen om de ikke bruker den veldig mye i det daglige. Har du TN-nett hjemme kan det være verdt det å legge opp et 400V 16A punkt for å fullade bilen fra tom på 9 timer.
Har du lyst å bruke litt ekstra penger setter du opp en type2 ladestasjon og forer den med mest mulig juice, slik at du har en fast kabel stående hjemme og den medfølgende ladekabelen kan ligge fint i bilen. Veldig praktisk.

Re: Ladetid for el. bil (f.eks Tesla) [Re: MortenAD] #1756019 13/03/2014 18:50
olavjoergensen Offline
Ringrev
Ringrev
Er du sikker på 22KW ? Det er helt sinnsykt....
22 KW er ca hva man beregner som max effekt tilgjengelig for en 250 kvm enebolig.

Det ene spørsmålet er jo hva el.installasjonen i huset kan takle
Det andre sprørsmålet er hva som skjer med strømnettet her til lands når hele nabolaget etterhvert skal lade bilene sine noenlunde på likt

Setter man inn trafo på 230 volt nett for å få 400 så skal fortsatt effekten leveres på 230volt siden. Det vil si at om man etterspør 32amp 3-fas på 400 volt siden så må man levere 55amp på 230volt siden

Hjulbygger på hobbybasis
Re: Ladetid for el. bil (f.eks Tesla) [Re: MortenAD] #1756153 14/03/2014 07:32
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Jeg har gammelt IT-nett og lader med 16A(13A) og lader Tesla. Fungerer prikkfritt og har foreløpig ikke savnet noe større sikring.
Det er tross alt gjennomsnittet av det daglige forbruket man skal lade opp, noe som for oss dreier seg om 5-10 mil. Vi setter bilen til lading i fire-fem tida og det er ferdigladet mellom åtte og 2-3 på natta.
Jeg kan virkelig anbefale bilen, men jeg anbefaler i samme slengen å ikke la kjerringa bruke den. Det kan bli steike dyrt!

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Ladetid for el. bil (f.eks Tesla) [Re: MortenAD] #1756183 14/03/2014 08:38
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Hjemme har du 220volt. Ladehastighet blir da
10A (10*220) på 2.200watt. Det blir 2,2kw i timen
16A blir 3520watt, 3,5kw i timen

Dette får du som regel ut av stikkontakten hjemme, på 2,5mm2 kabel og . På en 16A sikting. Batteripakke på 85kwh som Tesla har, får du da 85/3,5=24,3timer om tanken er HELT tom. Det er den aldri.

Kjører du 10mil daglig (tror det er et normalt snitt) trenger du 1,5 til 3kw pr mil, maks 30kw. Det er fullt på 10timer maks på 16A(3500watt/3,5kw) stikkontakt.

Oppgi ladehastighet i kilometer i timen er flåsete. Jeg klarer åå bruke 5kw maksimalt på mila i Leafen, og ned i 1,5kw på mila som er et godt utgangspunkt. KMT i ladefart avhenger av kjørestil og komfortforbruk på varme. Jeg vil vite det ABSOLUTTE KW inn på batteriet i timen. Ikke omregnet via et RELATIVT forbruk (kmt).

Normal ladetid på 16A på vår Leaf er 3-4 timer på 3,5kw=10-14kw benyttet av pakke på 24kwh.

Mer at da benytter du intern ombordlader i bilen. Den er begrenset på både Tesla og Leaf ut fra hvilken modell (og ekstrautstyr), om du i skal lade via stikkontakt virkelig kjapt.

På eksterne hurtigladere som leverer 410volt og 110A og får 45kw i timen. Hurtiglading er den "hellige gralen" med elbiler. Full tank på en time, eller 20minutter..

På alle reportasjene om nye E-Golf, har jeg enda ikke sett hvor stort batteri den har. 0-100 tider fokuseres det på, mens batteripakkens størrelse, (DET VIKTIGSTE) på en elbil, UTELATES. Batteripakkens størrelse MÅ oppgis klart og tydelig.

I finans, så er det å annonsere for sparekonto, uten å oppgi renten man får.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Ladetid for el. bil (f.eks Tesla) [Re: silverwrx] #1756191 14/03/2014 08:57
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Sitat: silverwrx
*snipp*
På alle reportasjene om nye E-Golf, har jeg enda ikke sett hvor stort batteri den har. 0-100 tider fokuseres det på, mens batteripakkens størrelse, (DET VIKTIGSTE) på en elbil, UTELATES. Batteripakkens størrelse MÅ oppgis klart og tydelig.

24,2 kWh f.eks her ?

Sindre R.

Re: Ladetid for el. bil (f.eks Tesla) [Re: sindrer] #1756208 14/03/2014 09:14
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sindrer
*snipp*

24,2 kWh f.eks her ?

I norsk test takk. Jeg og klarer å goooogle..

Tross alt, de klarer å legge ut bestillingstallene *knegg*

Kjøp nye Audi A4 TDi, btw 10 liters drivstofftank er greit å nevne liksom. Det er ganske relevant å oppgi KW i batteriet da kjørelengden varierer med kjørestil og varmeapparatbruk (mer enn høydemeter og tyngde på kjøretøy. Høydemeter får man igjen 1/2 til 3/4 igjen ved nedoverbakker, økt vekt på kjøretøy i aks fås igjen i stor grad igjen ved regenerering).

"not so quick 0-100 på 10,4sek". Har enda ikke tapt noen duell med Leafen. Skal piske og gire en fossilbil bra, når elbilen har 270nm konstant fra 0-150kmt, det er min Leaf erfaring.

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Ladetid for el. bil (f.eks Tesla) [Re: silverwrx] #1756214 14/03/2014 09:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
økt vekt på kjøretøy i aks fås igjen i stor grad igjen ved regenerering).

Du ser med andre ord ingen vesentlig endring i rekkevidde hvis du fyller bilen til maks totalvekt?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Ladetid for el. bil (f.eks Tesla) [Re: MortenAD] #1756226 14/03/2014 09:51
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Tesla Perpentum Mobile! Wow! ICON_SMILE

Re: Ladetid for el. bil (f.eks Tesla) [Re: GeirK] #1756230 14/03/2014 09:57
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK
økt vekt på kjøretøy i aks fås igjen i stor grad igjen ved regenerering).

Du ser med andre ord ingen vesentlig endring i rekkevidde hvis du fyller bilen til maks totalvekt?

Nei, 4personer i bilen gir ikke noe vesentlig rekkeviddeforandring. Dette er ikke en normal fossilbil, du regenererer ved bremsing og nedoverbakker halvparten av det det koster å sette den i bevegelse.

Så å bygge en elbil i carbonfiber er ambisiøst, men vil ikke gi like stor effekt. Men jo klart, jo lettere jo bedre. Men regenereringen fucker til det vi har lært fra fossilbiler uten denne muligheten. Du får tilbake si minst halvparten av vektøkningen. All honnør til engineering-approachen til BMW for carbonfiber bruken I3, men som tesla har funnet ut: Aluminium er lettere og ikke minst billigere å bruke enda. I3s mest innovative side er levert i en modell der du ikke får full effekt for vektbesparelsen, ironisk nok.

For å forklare det enkel. Sykkelrelatert. Tenk deg på sykkel og sykkelhenger på 25kg
. Jævlig tung å sette i gang, men på HELT flatmark, nesten ingen ekstra kraftbruk. Bakker derimot blir jæskla tungt, (ok her regenererer du på elbil, dvs at du får MER kw inn på en tung bil og du kan regne med minst halvparten ladet tilbake på batteriet).

Luftmotsnad når du sykler i 20kmt, ingen, mens i 40kmt så er det som en "vegg". Å ligge i dragsuget med elbil, er og lik som sykkel.

Elbilens akilleshæl er 1. Luftmotstand 2. Varmebruk i sterk kulde. Om du har 500kg ekstra i bilen på langtur merker du ikke like mye som endring i hastighet og varmebruk. varme og hastighet kan doble forbruket, det klarer du ikke å gjøre med 500kg ekstra i bilen. Vi har mye bakker i norge, men ikke så mange, og man må nedover (regenerering) også.

Samme med start/stopp. Tung tesla bruker noe mer, men regenereringen reduserer effekten av den økte vekten i bilen.

Jeg byttet dimensjon fra 195/65-16 til 235/40-18 på Leaf. Fikk en umiddelbart en endring i rekkevidde på 5%. 4% på 24kw, omtrenkt 1,2kw på hele batteripakken, eller 1mils endring. Så det sier hvor små endringer du kan gjøre før du får "vesentlig" endring i rekkevidde. Tenk og på skistativ og skibokser på maks rekkevidde.

Jeg er en geek som har ligget under LMP biler på goodwood og beundret engeneeringen, og Tesla er NYDELIG designet under med hensyn på luftflow under bilen. Det er i racing klasse. Der er ikke Leaf like god (men bra).

Continental mener at myke dekksider er best i energimessig sammenheng. Smale dekk med høy profil. Det blir mer varme i dekksidene, men energien går ikke opp i støtdempere. Enn så lenge så er støddemping ikke med i regenerering av energi.

Jeg tror Tesla er veldig god på regenerering av varmeenergi. Du bruker 1,5kw til fremdrift, og fort 3kw til oppvarming på vinteren for å kolde kupeen varm i si -15grader!Så dette er viktig i Norge. Leaf har et innfløkt stort vannkjølesystem, men det er IKKE varmebeskyttet, slanger ligger eksponert i fronten til -15grader. Jeg tror at man ser store forbedringer i Tesla her på noen få minusgrader, de elektriske tilleggs varmeelementene benyttes ikke i like stor grad spm på leaf. Samtidig, motorkjølingen på Leaf har kortere vandring.

Vinterkjøring. 2,2tonn ligger normalt trygt med godt feste. Lastebiler på 50tonn har 2 fremdriftshjul, og trykket på drivende aksel er viktig (løfte boggi). Cluet er mest mulig trykk/vekt akselen gir høyere marktrykk. 2,2tonn er ikke så ille på vinteren. Samme med bobilen vår på 3,5tonn og bakhjulstrekk, med 2,5tobnn på bakaksel så oppfører den seg som en Subaru på bakkestart, og bambi på isen på nedoverbakker med kun 1tonn på foraksel. Store SUVer som er tunge, amerikanere, er irriterende trygge på vinterføre. bakker og igangsetting som er det "svake punktet" om de er på grensen av friksjonen.

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Ladetid for el. bil (f.eks Tesla) [Re: silverwrx] #1756601 15/03/2014 13:45
M
MortenAD Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Fant en tabell for ladetid her.

Vedlegg
image.jpg (249.07 KB, 2169 nedlastinger)
Re: Ladetid for el. bil (f.eks Tesla) [Re: silverwrx] #1756647 15/03/2014 16:02
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K

"not so quick 0-100 på 10,4sek". Har enda ikke tapt noen duell med Leafen. Skal piske og gire en fossilbil bra, når elbilen har 270nm konstant fra 0-150kmt, det er min Leaf erfaring.

Fornuftig sett er det vel muligens 60-100 i forbindelse med forbikjøring som betyr noko.
0-100 har vel egentlig mest relevans for skryting of litt for underholdningsverdien i ein bil. Dieselbil er typisk kjedelig med korte gir som når turtalssperra plutselig(Mulig store dieselmotorar hjelp på dette?). Bensinbil er artig sidan det kjem meir og meir. Elbil er artig, men sidan ein har konstant trykk i ryggen kan det på ein måte verte litt statisk.

Uansett, det å referere til eit dreiemoment er egentlig meiningslaust utan informasjon om girkasse og utveksling i bilen.

Re: Ladetid for el. bil (f.eks Tesla) [Re: MortenAD] #1757293 17/03/2014 12:05
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Ellers så har Jula både fine 16A og 32A byggestrømsbokser som kan brukes på garasjevegg.
http://www.jula.no/byggsentral-230-v-32a-402392

Både 220v*16A på den ene, og 220v 32A på den utgående modellen.

Utsolgt flere steder for 32A boksen. Lørenskog har ikke igjen, selv om de mente det på nett.

Biler med mindre batteripakker (under 25kw) lar seg fint lade på 16A, men jo høyere jo bedre! Dette har jeg egentlig ikke peiling på, men driver å dimensjonerer strøm til garasje med leilighet i, og det blir jo som et hus det, når man skal dimensjonere for fremtidig elbilinstallasjon. Lang og dyr inntakskabel..

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..

Moderator  support