Døm selv. Her er det flere enn Kilian Martin som har gjort en flott jobb, men det er noe ved dette teknisk fantastiske, og likevel så understata, uttrykket som griper meg.
Liker hvor tydelig det kommer fram i filmene hans at han har en bakgrunn som danser. Og ikke minst at fyren ikke ser ut til å være så opptatt av hvordan skatere flest bruker brettet, men heller gjør sin egen greie. Forøvrig noe av det peneste fra den fyren!
Fint presentert, gode prestasjoner på brett og i filmprodukjonen. Blir kanskje litt for mye freestyle feeling i kjøringen, eller for lite rått street uttrykk, for min personlige smak.
Skateboard er generelt en undervurdert sport, utenfor miljøet. Av de ulike sportene jeg har prøvd meg på oppgjennom årene er skateboard den desidert vankeligste å mestre godt. Fant etterhvert ut at jeg ikke hadde det som skulle til for å komme meg videre fra et visst nivå.
Liker best å se streetskating med stilfulle utøvere som Eric Koston eller gode gamle Jamie Thomas ut fra store trapper osv. Er endel år siden jeg var oppdatert på skateboard, så er sikkert andre stjerneskudd nå som tar sporten til nye høyder.
Selv om jeg er snøfjølkjører, og hater runkepelling på asfalt (sk8), så finner jeg videoen vakker. Det tilfører en opplevelse, både av utøveren, men også "smaken" av bakgatene i india som vi masseturister sjelden/aldri ser.
Minnet fra USA er LA med hjemløse som faktisk bor under motorveien og dytter sine eiendeler i en handlevogn lenge etter normal sengetid. Mye sterkere enn 4x NY.
Ang filmingen. Gopro og "follow me" stativ (tror ike det er brukt her) er forøvrig meget virkningsfullt. Elsker det! Og filming med droner.
Kommersielle Art of flight fra redbull media house (her snakker vi STORT budsjett fra redbull media house) . Det er kontrasten til "India filmen" https://www.youtube.com/watch?v=kh29_SERH0Y
Jeg mener absolutt skate kan være kunst (eller i alle fall nært opptil), men ikke det her. En krøkkete, middelmådig Rodney Mullen wannabe blir ikke kunst bare fordi det er filmet i super slowmo og det er mye farger på skjermen. Da setter jeg heller på et klipp med Rodney, eller, enda bedre, Richie Jackson eller Louie Barketta, og en Sony Bravia-reklame.
For alle Rodney Mullen fans, inkludert meg selv, er denne videoen herlig. http://www.youtube.com/watch?v=uEm-wjPkegE Revenge of the nerd, liksom. Jeg husker jeg så Rodney live i Oslo City da Skateboard ble lovlig i Norge. Selv om jeg aldri ble noe til skater var det en tilnærmet livsendrende opplevelse.
Jeg mener absolutt skate kan være kunst (eller i alle fall nært opptil), men ikke det her. En krøkkete, middelmådig Rodney Mullen wannabe blir ikke kunst bare fordi det er filmet i super slowmo og det er mye farger på skjermen. Da setter jeg heller på et klipp med Rodney, eller, enda bedre, Richie Jackson eller Louie Barketta, og en Sony Bravia-reklame.
Så mange ord for å beskrive at du ikke har peiling...hva er vitsen?
Rodney Mullen er en fin fyr det, men Kilian Martin er på ingen måte en wannabee, og Rodney Mullen lagde såvidt jeg kan huske ikke særlig mye kunst ut av filmene sine. Har inntrykk av at "spin to win"-mentaliteten i ungdomsidretten generellt har gått litt ut på dato, og du kan fint være innovativ uten å pakke mest mulig ting inn på kortest mulig tid.
Jøss. Rodney Mullen! Finnes han enda? Han var jo liksom sjefen på freestyle-skating da jeg kjøpte mitt første skateboard i ...Uff, jeg er gammel, 1988.
Om Rodney Mullens gamle filmer er kunst eller ikke, kommer vel bare an på hvordan man definerer kunst. For meg er det jævlig mye mer kunst å bare se en fyr som ikke bare er en dritgod skater, men også kreativ nok til å faktisk finne opp alle triksene 90% av alle triksene som gjøres i street skating den dag i dag.
Rodney Mullen fra Second Hand Smoke, som kom ut i '94. 20 år siden. Bedre skating enn Kilian Martin. Case closed.
Du klarer ikke å nyte en film fordi en annen fyr i litt av samme sjanger ikke har funnet opp absolutt alle triksene sine selv? Den videoen du viser til er jo kliss lik alle street-videoer fra 90-tallet (og jeg gir beng i om det så innebærer at det er de andre som har kopiert ham), mens Kilian Martin ser ut til å prioritere visuell presentasjon framfor "se så mange triks jeg kan da!"....Men likevell wannabee altså... Idiot..
da jeg kjøpte mitt første skateboard i ...Uff, jeg er gammel, 1988.
1988? Kiddo. Jeg kjøpte brukt skateboard i 1980 tror jeg. Husker ikke merket, men det var et signaturbrett med Trucker Tracks og Kryptonite-hjul. Rams opp noen helter fra 1980 skal jeg se om jeg husker hvilken signatur det var.
da jeg kjøpte mitt første skateboard i ...Uff, jeg er gammel, 1988.
1988? Kiddo. Jeg kjøpte brukt skateboard i 1980 tror jeg. Husker ikke merket, men det var et signaturbrett med Trucker Tracks og Kryptonite-hjul. Rams opp noen helter fra 1980 skal jeg se om jeg husker hvilken signatur det var.
Trucker Tracks, du liksom... Tracker Trucks, mann!
Alva, Peralta, Adams, Caballero, Guerrero, Hawk, Mountain er de jeg kommer på i farta som var aktive på den tida.
Kunst eller ei, er vel "filmskaperen" og ikke skateren som skal ha cred om det er poenget?
Mullen var jo smoothere for 20 år siden enn han Killian er i dag.
Jeg reagerte først og fremst på at denne personen oppi her følte behovet for å rakke ned på noen fordi det ikke var hans personlige favorittskater. At jeg syns Danny McAskill er bedre trialsyklist enn Chris Akrigg betyr ikke at jeg ikke kan nyte en video av Akrigg.
Rodney er på ingen måte favorittskateren min (ballettskate er litt kjedelig i lengden), men skatingen hans er mye nærmere hva jeg vil kalle kunst enn det denne Kilian Martin holder på med. Og det var jo skate som kunstform som var diskusjonstemaet her, var det ikke? Fittefjes.
Re: Rullebrett - en kustform?
[Re: Dan]
#175545312/03/201413:32