Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Varmepumpe; Anbefalinger/Styr unna.

Varmepumpe; Anbefalinger/Styr unna. #1754656 10/03/2014 17:35
J
JessheimFixed Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Hei allvitende forumfolk.
Vurderer å installere varmepumpe i tilbygg i stue.
Liker verken designet eller støyen fra de varmepumpene jeg har sett med egne øyer, så må overtales.
Rommet som skal varmes opp er rundt 40 kvm.
Er det egentlig noe poeng i et så lite rom? Alternativer? Vurderer varmekabler i gulv, men blir jo litt kost på dette også om man ikke kjøper det billigste rælet på byggmax.

Re: Varmepumpe; Anbefalinger/Styr unna. [Re: JessheimFixed] #1754959 11/03/2014 11:53
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Hadde en Foma 5500 5,5kw, den gikk i syv vintre før den begynte å ise, men varmet fortsatt noe/nok. Ferdigfylte gassrør, funket ned til -16grader. Kunne betalt noen tusenlapper for service, men kjøpte heller ny (sjekk nypris under) Kostet 9900.- den gang= 1400.- året. Bruk og kast, men servicepriser er hinsides, og norske lønninger ergode.

Har en Hyundai 5kw nå, fra netthandelen.no og betalte 5300.- med frakt. Ferdigfylte gassrør og selvmontering på under 1 time (fjernet bare den gamle). Clean utseende, fatisk pen. Min første Hyundai... Den er nå ett år. funker og til -16. Meget fornøyd!

Jo, jeg glemte det, jeg fikk 1500.- rett i foret av naboen for den gamle varmepumpen. Han har pumpe til 23.000 og syntes min var et kupp..

Beste med varmepume er at ikke varmen står å stanger i taket. Jeg liker komforthevingen på luften, og at den vil sirkulere mye mer. I tillegg fjerner/filtrerer den støv. men klart, vår varmer tross alt opp hele 1etg på ca 100kvm brutto grunnflate, og bruker kun varmekabler i underetasje (kjellergolv).

Gulvvarme med nattsenking og/eller varmepumpe er de to tingene jeg KUN ville brukt. Rimelig strøm på å bruke.

Ebeco Foil kit med digital termostat koster ca 5000.- + elektriker+ golvlegging og listing.

Re: Varmepumpe; Anbefalinger/Styr unna. [Re: JessheimFixed] #1754993 11/03/2014 12:56
2
29" mannen. Offline
Entusiast
Entusiast
2
Har den samme Foma saken, funket som fjell siden 06/07. Venter vel at den skal smelle en dag, ser ikke med glede imot en investering på høyde med en Canyon Nerve AL 7.9 :-)
Er jo ikke så godt vant, så hvis du mener en Hyundai er fult på høyden kunne jo det sikkert vært noe. Men trodde det var slik at man ikke kunne montere slike selv lenger??

Re: Varmepumpe; Anbefalinger/Styr unna. [Re: JessheimFixed] #1755008 11/03/2014 13:20
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sikkert kommet noen nye regler. Alle kan operere ett håntakt på ett rør. Er det elopplegget? det var heller ingen koblinger. Plug and play.

Hyundaien er noget svakere i varme, men den drar og mindre strøm fra kontakten. Designet på Hyundaien er nesten litt Iphone elegant. Funker helt fint. Min innedel er mye mer elegant (firkantet, og har blanke lister og ser dollar ut) enn denne, men utedelen ser lik ut.
https://www.netthandelen.no/auction/12592337

Jeg hadde nok heller puttet 5lapper i en aircondition enn varmekabler i gulv. Men levetiden på varmekabler er lenger. varmekabler gir og problemfri varme i -25 i lange perioder. Så det er en avveining hva som passer TS best.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Varmepumpe; Anbefalinger/Styr unna. [Re: JessheimFixed] #1755032 11/03/2014 14:13
J
JessheimFixed Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Takk for svar!
Så litt på netthandelen, men ble litt bekymret over denne tråden på boligforumet;

http://www.byggebolig.no/luft-luft-varmepumpe/hyundai-artful-inverter-'gjor-det-selv-varmepumpe'/100/

Liker ikke helt bruk-og-kast mentaliteten som råder blant rimelige varmepumper, tror jeg legger varmekabler ala ebeco foil kit, og fyrer vedfyrt når det trengs.
Allikevel har det begynt å gå opp et lys for meg at det kunne vært greit å kjøle ned stuen om sommeren også, da store deler av tilbygget blir foldedører og store vinduer...
hmm... decissions decissions.

Re: Varmepumpe; Anbefalinger/Styr unna. [Re: JessheimFixed] #1755059 11/03/2014 14:54
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: JessheimFixed
Takk for svar!
Så litt på netthandelen, men ble litt bekymret over denne tråden på boligforumet;

http://www.byggebolig.no/luft-luft-varmepumpe/hyundai-artful-inverter-'gjor-det-selv-varmepumpe'/100/

Liker ikke helt bruk-og-kast mentaliteten som råder blant rimelige varmepumper, tror jeg legger varmekabler ala ebeco foil kit, og fyrer vedfyrt når det trengs.
Allikevel har det begynt å gå opp et lys for meg at det kunne vært greit å kjøle ned stuen om sommeren også, da store deler av tilbygget blir foldedører og store vinduer...
hmm... decissions decissions.

Dette skjer og dyre pumper. Sjekk gjengangeren "isklump".

Naboen har hatt service på sin dyre pumpe av akkurat samme grunn som min billige. Det er en pumpe som går 24/7 i hardt klima (også sommeren hos oss), så jeg forventer slitasje. Resirkulerer riktignok (naboen overtar i tillegg).

Re: Varmepumpe; Anbefalinger/Styr unna. [Re: JessheimFixed] #1755109 11/03/2014 16:19
Pedalsyre Offline
Veteran
Veteran
Jeg har støpt ned kabler i tilbygg. 2sløyfer på ca 1400w hver. Bruker bare den ene, så ligger den andre som reserve om noe skulle skje. Rimelig "forsikring" å legge to motfor å måtte pigge opp gulvet om noe skulle skje.

Dette er bare en støpt såle, liggende på finnfoam plater, ( med to av sidene mot yttervegg. ) jeg ble anbefalt av elektrikkeren å ikke bruke nattsenking, men jevn varme med gulvføler siden "vinninga gikk opp i spinninga" da man skulle varme opp igjen all støpen hver morgen. Nå har jeg ubegrenset tilgang på gratis ved, så kablene funker bare som lunhetsskapende.

Mvh

det er i motbakke du når toppen i livet...
Tidligere nick: Helium team carbonium.

Moderator  support