Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ultranørding: La oss snakke om kjedestag

Ultranørding: La oss snakke om kjedestag #1753698 08/03/2014 14:07
jens fredrik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jepp, som tittelen sier tenker jeg mye på kjedestag om dagen. Alt for mye?

Grunnen er at jeg skal ta spranget over på fulldempet 29er av den semi-grove til grove typen. I den forbindelse har jeg stirret på så mange geometritabeller at hornhinnen er i ferd med å løsne.

Uansett. Jeg legger merke til to ting:
1. Det ser ikke ut til at de forskjellige produsentene er enige om hva som er god geometri for ett spesifikt formål. Lange overrør, korte overrør, lavt, høyt, slakt, bratt osv. Det er mye forskjellig der ute. Det tyder nok bare på at konseptet er ganske nytt og uprøvd.
2. Kjedestagslengden varierer kraftig. Fra over 460mm hos noen til rekordkorte 435mm hos andre.

Spørsmålet mitt er: Hvor godt merker man en slik forskjell? Det er jo snakk om flere titalls mm, noe som f.eks. merkes godt på krankhushøyde.

I min jakt på min perfekte geometri* (på papiret) er det nærmeste jeg har kommet BMC Trailfox 2014 som kombinerer ultrakorte kjedestag med relativt lavt krankhus, slakk styrevinkel og langt overrør. De har også kombinert det med en relativt åndssvak pris, men det er ikke så relevant her inne.

De aller fleste andre har ganske mye lengre kjedestag. Hvor godt vil slikt merkes på en 29er til stibruk?

*Min referanse på god 29er-geometri er Scott Scale som har relativt slakke vinkler, korte kjedestag og langt overrør kombinert med kort stem. Det synes jeg funker meget bra.

Re: Ultranørding: La oss snakke om kjedestag [Re: jens fredrik] #1753722 08/03/2014 15:04
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Må det være fulldemper?

Re: Ultranørding: La oss snakke om kjedestag [Re: jens fredrik] #1753749 08/03/2014 16:27
Bjørn B Offline
Ivrig
Ivrig
Fiksa denne for deg!
Sitat: jens fredrik

2. Kjedestagslengden varierer kraftig. Fra over 460mm hos noen til rekordkorte 435mm 430mm på Specialized Enduro.

Kort og gæli:

Korte kjedestag gjør sykkelen mer leken ved at det er lettere å få opp forhjulet og ta korte svinger, noe som sikkert er fint på 29".
Lange kjedestag gir økt stabilitet og vil ha mindre problemer med steiling i bratte klatringer. Den økte stabiliteten er nok en fordel først når det går skikkelig fort nedover, spesielt siden 29" i seg selv gir økt stabilitet.

Bjørn

Insta: @bjornballangrud

Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel
Løypelegger Ultrabirken
Re: Ultranørding: La oss snakke om kjedestag [Re: jens fredrik] #1753798 08/03/2014 17:38
K
Kamao Offline
Ringrev
Ringrev
K
Men merker man forskjell fra 430mm til la oss si 440mm?

Re: Ultranørding: La oss snakke om kjedestag [Re: jens fredrik] #1753799 08/03/2014 17:38
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Langt overfor, lav krank og slakk styrevinkel gjør ihvertfall at jeg føler det er lettere å holde forhjulet nede. Viktigheten av langt kjedestag for god klatre-egenskaper blir da mindre viktig. Behovet før økt stabilitet i høy hastighet er også begrenset - selv kjenner jeg bare på det behovet når i ren utforsammenheng.

Forøvrig ville jeg vært litt forsiktig med for lavt krankhus da det kan gjøre det vanskelig å løfte fronten når det er bratt. Det samme gjelder lange kjedestag også.

Ut på tur!

Re: Ultranørding: La oss snakke om kjedestag [Re: Kamao] #1753832 08/03/2014 19:02
jens fredrik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Kamao
Men merker man forskjell fra 430mm til la oss si 440mm?

Er nok mest det, ja. Hvor mye har hver mm å si?

Jeg hadde glemt at Enduro var så kort, Bjørn. Tror noen man vil merke forskjellen mellom 350, 340 og 330? Dette blir jo skikkelig millimetergnukking.

Det er forresten kult hvordan BMC har fått til så korte kjedestag selv med minilinkoppheng, de har lagt linken oppå krankhuset for å få det til. Ett sted går grensen for korte kjedestag...

Re: Ultranørding: La oss snakke om kjedestag [Re: jens fredrik] #1753865 08/03/2014 20:05
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
jeg har justerbar kjedstaglengde på min Ritchey. Via sliding dropouts. Når jeg bygde den satte jeg den selvsagt opp med så korte lengder som mulig. , hat jo allid lest at det er viktig. Når jeg skulle trekke henger for første gang ble jeg skikkelig deppa av at jeg ikke fikk montert den uten å skyve dropouten bakover. Men må man så må man.

Neste gang jeg skulle ut hadde jeg ikke tid til å stille den tilbake og fryktet at alt skulle bli tregt og dumt og ikke virke. Konklusjonen ble at min sykkel ble litt mer "balansert" og slett ikke dårligere til å klatre. Ikke kjente jeg noen andre negative effekter heller. De gangene jeg har giddet å flytte på droputene harforskjellen vært til å oppdage

Redigert av larsb; 08/03/2014 20:11.
Re: Ultranørding: La oss snakke om kjedestag [Re: jens fredrik] #1753867 08/03/2014 20:14
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sånn med en gang. Men så har de blitt borte for meg. Jeg tror ikke jeg kunne kjenne forskjell i en blindtest faktisk.

Så min konklusjon er at det ikke spiller all verdens rolle om kjedestag er en cm lengre eller kortere. Det samme fant jeg ut når jeg hadde racer med justerbare endestykker (nå på norsk).

Beklager to innlegg og skrivefeil. Nettbrettet har gått i vranglås

LarsB

Re: Ultranørding: La oss snakke om kjedestag [Re: jens fredrik] #1753870 08/03/2014 20:22
_Moe_ Offline
Entusiast
Entusiast
Møt "Ultimate Tight Ass", sykkelen som er laget av en veldig inspirerende amerikansk sykkelbygger som ønsket mer kontakt med bakhjulet. Nå er dette en stiv bakramme, men et kjedestag på 410mm (CC fra nav til krank) er nok det korteste på noen 29" med plass til 2,1" dekk.

Livet er for kort for lange kjedestag devilsmile

Edit: Begynte på dette før LarsB kom med sin kjedelige konklusjon om at du ikke merker forskjell. ICON_WINK

Redigert av _Moe_; 08/03/2014 20:33.
Re: Ultranørding: La oss snakke om kjedestag [Re: jens fredrik] #1753871 08/03/2014 20:22
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
På min Intense Tracer 29 kan jeg justere dempinga fra 5"-5,5". Samtidig endres kjedestaget med ca 20mm og krankhøyden med ca 5mm. (Skyt meg om jeg huser feil.)
Ja, jeg merker definitivt forskjell når jeg skifter stilling på demperen, men om det er dempevandring, kjedestag eller krankhøyde isolert sett er vanskelig å si. Med lang vandring blir den mer sedat i tråkket, og kjennes tyngre i motbakker, og tregere i tekniske partier, men den blir mer fartsstabil nedover og tolerer mer rufsete kjøring. Med kort vandring er den mer progressiv og snerten, lettere å dra med seg i lav fart og knotete partier, men kjennes mer nervøs nedover.
Så konklusjonen er kanskje jatakk, begge deler?

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Ultranørding: La oss snakke om kjedestag [Re: _Moe_] #1753877 08/03/2014 20:36
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
korte kjedestag skarrem ha, men bremseslangene får være viltvoksende som bare det :-)

Re: Ultranørding: La oss snakke om kjedestag [Re: larsb] #1753885 08/03/2014 20:49
_Moe_ Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: larsb
korte kjedestag skarrem ha, men bremseslangene får være viltvoksende som bare det :-)

LarsB, du er en dølling i høy hatt!

Det viktige er å vite at korte kjedestag er bedre enn lange, og så bruke hele byggelånet for å skaffe seg en sykkel med de korteste staga som finnes. Da har man det beste, og du vet det!

Dette er det samme prinsippet som gjør A/B-testing av rådyre høyttalerkabler, blindtesting av dyre/billige viner, øl, whisky og liknende til en øvelse for dølle typer som bare tenker på å utfordre allerede fastslåtte sannheter. De tenker mer på å spare penger enn på vissheten om at de har gjort det dyreste og beste valget.

Mon tro hva sånne folk driver med i arbeidstida? Jobber'em i bank eller? ICON_LAUGH

Re: Ultranørding: La oss snakke om kjedestag [Re: jens fredrik] #1753892 08/03/2014 21:11
alltid_motvind Offline
Entusiast
Entusiast
Hvis Hans Dampf-dekket subber borti fremgiret (for de av oss som fortsatt bruker det) eller krankhuset er kjedestaget for kort! ICON_WINK
(Min regel)

Bedre med tøff sykkel enn syk tøffel!
Re: Ultranørding: La oss snakke om kjedestag [Re: jens fredrik] #1753908 08/03/2014 22:17
tron Offline
Besatt
Besatt
Jeg merket godt 10 mm på utforsykkelen i hvert fall, der jeg har justerbare dropouts. På lengste innstilling er den kjip å løfte opp på bakhjulet, og merkbart tregere å kaste rundt svinger i lav fart. Merker dog fint lite forkjell når det gjelder stabilitet i høy fart, men det er sikkert fordi jeg ikke kjører fort nok.

Jeg ville nok hatt kortest mulig setestag på en 29-er, men sjekk nøye at det er plass til skikkelige dekk før du går for ramma med de korteste stagene.

Moderator  support