Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Byggetråd, Giant Propel

Byggetråd, Giant Propel #1753291 07/03/2014 10:37
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
X
Xenon Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
X
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
Hei og hopp!

Siden jeg nå skal gjøre noe jeg aldri har gjort før, bygge sykkel fra bunn, tenkte jeg å slå det sammen med noe annet jeg heller aldri har gjort før - lage en byggetråd ICON_SMILE

Det som er i bestilling:
Giant Propel Advanced (sort ramme med rød dekor)
Shimano Ultegra 6800 (39/53 og 11/28)
Verktøysett

Det som skal bestilles:
Zipp SL Sprint stem (120mm lengde)
Zipp SLC2 styre (42cm bredde)
SlamThatStem-styrelager-ring

Det jeg har selv:
Zipp 404 Tubular
Elite Sior Mio flaskestativ
Garmin Edge 510 med barfly-feste
Fizik Antares sadel

Giant Propel kjøpes fordi jeg har hatt Giant TCR, så jeg trives med merket. Foreløpige testresultater ang. aerodynamikk er jo også veldig lovende ICON_SMILE
Fargekombinasjonen passer også godt med lagfarger og personlig preferanse ang. utseende ICON_SMILE

Jeg er usikker på om jeg kommer til å bruke SlamThatStem, men aero-sykler har ofte litt høy front, og jeg liker godt å sitte lavt.

Ultegra kjøpes av praktisk/økonomiske hensyn. Etter 5 år på Dura-Ace skal det bli godt å slippe å være über-redd for gruppesettet sitt ICON_WINK

Zipp stem og styre kjøpes av fjolle-hensyn. Ikke trenger jeg det, ikke kommer jeg til å utnytte 50% av hva det er godt for - men jeg har lyst på det ICON_SMILE

Om jeg kjøper bremsene Belkin kjørte med i fjor er usikkert, iogmed at jeg ikke velger topprammen med karbonbremser. Ikke-ISP-utgaven har alu-bremser.

Bilder kommer etterhvert, når jeg har mottatt de fleste delene! Må også minne meg selv på å være flink til å ta bilder underveis i prosessen ICON_SMILE

Så da sier jeg god helg, og "pat-on-the-back" til meg selv!

Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: Xenon] #1753298 07/03/2014 10:50
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
X
Xenon Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
X
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
Ramme:



Redigert av Xenon; 07/03/2014 10:56.
Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: Xenon] #1753299 07/03/2014 10:53
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 753
M
MortenRE Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
M
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 753
Lykke til! Blir spennende å følge.

Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: Xenon] #1753329 07/03/2014 12:00
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,550
goerbi Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,550
Kult, byggetråder er alltid gøy. Å bygge sykkel er utrolig morsomt (men tidkrevende, og i blant ganske dyrt) ICON_WINK


Hjelperytter for Landevei!
Landevei.no
TVK Elite
Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: Xenon] #1753361 07/03/2014 12:42
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
X
Xenon Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
X
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
Da er ramme og godsaker hentet hos SykkelBjørn i Skien ICON_LAUGH
(minus krank og krankgir, men det kommer)

Foreløpig i pappen, så jeg får ta en "unboxing" når jeg kommer hjem!

Teaser:


Redigert av Xenon; 07/03/2014 12:43.
Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: Xenon] #1753362 07/03/2014 12:43
Registrert: Feb 2007
Innlegg: 434
thomand Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Feb 2007
Innlegg: 434
Denne blir gøy å følge. Utrolig tøff sykkel. Har sansen for valg av utveksling, og 6800 gruppa girer som fløte. Kan bli bra detta ICON_SMILE


If in doubt, flat out
Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: Xenon] #1754338 10/03/2014 09:14
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
X
Xenon Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
X
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
Fikk pakket opp, og startet bygging i helga (selv om sjonglering mellom kone, barn (2år) og sykkel ikke er verdens letteste :))
SlamThatStem kommer i posten fra Canada!

Styre og stem er så godt som bestilt, men det er visst ikke bare bare å finne Zipp på lager i Norge ICON_SMILE

Noen bilder fra helga:

Ramme:

Redigert av Xenon; 10/03/2014 09:14.
Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: Xenon] #1754340 10/03/2014 09:15
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
X
Xenon Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
X
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
11-delt herlighet på ritthjul:

Vedlegg
zipp 11.jpg (421.11 KB, 2258 nedlastinger)
Redigert av Xenon; 10/03/2014 09:15.
Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: Xenon] #1754341 10/03/2014 09:17
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
X
Xenon Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
X
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
...og treningshjul:
(Baller fort på seg ja)


Vedlegg
Vision 11.jpg (386.71 KB, 2187 nedlastinger)
Redigert av Xenon; 10/03/2014 09:17.
Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: Xenon] #1754342 10/03/2014 09:19
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
X
Xenon Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
X
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
Fått skrudd av "integrert" sensor fra Giant:

Redigert av Xenon; 10/03/2014 09:19.
Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: Xenon] #1754343 10/03/2014 09:20
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
X
Xenon Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
X
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
Flaskeholdere på plass:

Redigert av Xenon; 10/03/2014 09:20.
Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: Xenon] #1754344 10/03/2014 09:21
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
X
Xenon Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
X
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
Og bakveksler:

Redigert av Xenon; 10/03/2014 09:21.
Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: Xenon] #1754347 10/03/2014 09:22
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
X
Xenon Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
X
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
Top-cap'en som fulgte med fra FSA er ganske lav, men nå kommer uansett SlamThatStem i posten, så da får jeg heller ta en vurdering etterhvert ICON_SMILE

Vedlegg
fsa cap.jpg (161.31 KB, 2211 nedlastinger)
Redigert av Xenon; 10/03/2014 09:23.
Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: Xenon] #1757848 18/03/2014 10:44
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
X
Xenon Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
X
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
Litt lenge siden oppdatering nå (siden jeg har blitt logget av forumet hele tiden ref. http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1754044#Post1754044 ).

Venter fortsatt på krank og krankgir, samt styre og stem - men gaffel, setepinne og kranklager er iallefall på plass!

Fant også ut at Giant har overdimmensjonert styrerør 31.8mm istedet for "vanlig" 28mm, så stem'et har blitt byttet ut med et Giant Contact slr-stem.

SlamThatStem-cap'en har kommet i posten, men også denne må modifiseres litt for å passe 31.8mm styrerøret - slipe/graveringsmaskin er innkjøpt til formålet ICON_SMILE

Jeg har også gått til innkjøp av Osymetric-ringer, så da skal det ikke være så farlig å gå i brudd ICON_TONGUE (Foreløpig lesing forteller også at de ikke er så ille å spurte med, så det skal bli moro)!

Et litt dårlig bilde ble det denne gangen, men jeg skylder på lysforhold og mobil-kvaliteten ICON_WINK

Foreløpig:

Vedlegg
ramme gaffel setepinne.jpg (544.64 KB, 2139 nedlastinger)
Redigert av Xenon; 18/03/2014 10:45.
Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: Xenon] #1758190 18/03/2014 19:37
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 299
*Erlend* Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 299
oooh tysker

Du bør glede deg til å prøve den! Fikk min Propel Advance 2 fredag kveld, har brukt den 3 av 3 mulige ganger, stortrives på den(har selv også en TCR) ICON_SMILE

Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: Xenon] #1758216 18/03/2014 20:03
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
X
Xenon Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
X
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
Da har jeg "modda" (som kidsa sier) SlamThatStem-cap'en så den passer styrerøret mitt!
Først et før-bilde:


Redigert av Xenon; 18/03/2014 20:03.
Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: Xenon] #1758218 18/03/2014 20:04
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
X
Xenon Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
X
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
Så et etter-bilde.

Det ble vanvittig lavt ICON_SMILE


Edit: Det er striper i fett som synes, ikke riper i styrerøret ICON_SMILE

Redigert av Xenon; 18/03/2014 20:06.
Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: Xenon] #1758219 18/03/2014 20:07
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
X
Xenon Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
X
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
Jeg fikk også Osymetric-skivene i posten i dag.
Valgte 52/38-utveksling da sykkelen ikke bare skal brukes på flate ritt og tempo ICON_SMILE

Redigert av Xenon; 18/03/2014 20:07.
Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: *Erlend*] #1758221 18/03/2014 20:09
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
X
Xenon Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
X
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
Sitat: *Erlend*
oooh tysker

Du bør glede deg til å prøve den! Fikk min Propel Advance 2 fredag kveld, har brukt den 3 av 3 mulige ganger, stortrives på den(har selv også en TCR) ICON_SMILE


Takk for det ICON_SMILE
Jeg verker etter å få den ferdig, men Shimano klarer ikke å levere krank og krankgir... æsj

Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: Xenon] #1758323 18/03/2014 22:50
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 11
B
Bhar Offline
Fersking
Offline
Fersking
B
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 11
Jeg har Propel Advanced SL1. Fy flate for en sykkel! Det er bare å spenne gleden.

Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: Xenon] #1758904 20/03/2014 00:47
Registrert: May 2013
Innlegg: 31
T
Tore M. Offline
Fersking
Offline
Fersking
T
Registrert: May 2013
Innlegg: 31
Kanskje et litt dumt spørsmål, men hva hjelper Osymetric-skivene til med. Blir tråkket litt lettere eller hva skjer liksom? Og man merker vel forskjell?


Hard Rocx Superleggera
Kirk Special
Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: Xenon] #1758910 20/03/2014 05:49
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862
Spartacus! Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862
Osymetric forteller at det redusererer laktatnivået med noen prosent (10%), det skaper ett rundere tråkk, og utnytter flere små muskelgruppem. Osymetric hevder også at det øker watten din. De fortalte at da Wiggins byttet fra Osymetric tilbake til runde klinger, mistet han ca 30 watt.



Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: Spartacus!] #1758933 20/03/2014 06:56
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
I
imag Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
I
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
Det over var da utrolig omtrentlig.

Ovaliserte klinger gir deg et effektivt tyngre gir i den fasen av tråkket hvor foten angriper pedalarmen mest mulig normalt, og et lettere gir i den fasen hvor det er vanskelig å gi noe særlig bidrag (det såkalte nullpunktet).

Ellers var vel mye av den opplevde økningen av effekt på terskel artefakter knyttet til effektmålere som antar konstant vinkelhastighet gjennom tråkket (i.e. SRM).

Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: Tore M.] #1758964 20/03/2014 08:00
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
X
Xenon Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
X
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
Sitat: Tore M.
Kanskje et litt dumt spørsmål, men hva hjelper Osymetric-skivene til med. Blir tråkket litt lettere eller hva skjer liksom? Og man merker vel forskjell?


Som Spartacus! og imag sier: De påstås å gjøre nedtråkket tyngre og baktråkket lettere. Men det foreligger ingen dokumentasjon for at det fungerer. Froome/Wiggins/Millar/Nordhaug/m fler. bruker eller har brukt det. Placebo-effekten er godt nok for meg ICON_SMILE
(Pluss skremselseffekten det har på kamerater/konkurrenter ICON_WINK )

Det kan leses litt her:
http://cyclingtips.com.au/2012/09/osymetric-gimmick-or-miracle/

Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: Xenon] #1758980 20/03/2014 08:19
Registrert: May 2013
Innlegg: 31
T
Tore M. Offline
Fersking
Offline
Fersking
T
Registrert: May 2013
Innlegg: 31
Hmmm. Kanskje dette er noe jeg må prøve ut også. Har nok en stor skremselseffekt på kompisene, det er sikkert. Og hvis store-gutta bruker de, så bør det jo være en eller annen liten effekt.


Hard Rocx Superleggera
Kirk Special
Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: Xenon] #1758983 20/03/2014 08:24
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
Jeg skal ikke bestride det vitenskapelige grunnlaget Osymetric bruker for å hevde dette - men jeg undres over hvorfor det i det hele tatt finnes runde drev - og ikke minst hvorfor det finnes profesjonelle ryttere (ganske mange faktisk), som får bedre betalt jo fortere de sykler, som ikke benytter seg av denne signifikante fordelen?

10% laver laktat, og 30 watt økt effekt må da utvilsomt være svært avgjørende i en konkurranse?

(Når det er sagt så har jeg absolutt lyst til å prøve dette jeg også)

Redigert av thamg; 20/03/2014 08:25.
Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: thamg] #1759018 20/03/2014 09:00
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
I
imag Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
I
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
Osymetric har meg bekjent vært litt skjemmet av dårlig kvalitet og manglende stivhet, noe som i kombinasjon med den variable høyden av kjederingen når den passerer inne i buret på framskifteren kan kompromittere girskift foran ganske solid.

Jeg tester i år Rotor QXL, som er mindre firkantede enn Osymetric, og som i tillegg er laget for å tåle girskift. Enkelt å få framgiret til å skifte som man vil er det dog ikke.

At ringene skal gi meg noen grad av gratis fart eller effekt eller noe sånt har jeg ingen forventninger om, likevel er inntrykket så langt positivt etter vel en måneds bruk.

Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: Xenon] #1759042 20/03/2014 09:27
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
O
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
Jeg har brukt Rotor q-rings og qxl-rings i en årrekke og i fjor prøvde jeg også Osymetric. De siste månedene har jeg gått tilbake til vanlige runde drev i ett forsøk på å redusere smerter i ett kne.

Jeg har lest "alt" av tilgjengelige tester på nettet og disse testene, sammenholdt meg mine egne erfaringer, gjør at jeg er sikker på at de effektøkningene som noen hevder man oppnår ikke er reelle. Rotor har også, særlig det siste året, sluttet å hevde at man får mer effekt. Den effektøkningen som måles bl.a. med SRM-krank, skyldes at den matematiske algoritmen som SRM benytter er laget for runde drev. Ovale drev får pga sin utforming litt andre innputt i utregningene enn runde drev og watten som kommer ut blir tilsynelatende høyere. Jeg har selv testet dette og de ovale drevene gir meg høyere watt, men farten øker ikke, pulsen som jeg ligger på er lik og tiden jeg bruker er den samme, ergo er det ingen reell forskjell. Hvis drevene faktisk gav 10% høyere watt så er jeg også ganske overbevist om at det hadde vært få syklister i pro-touren som hadde brukt vanlige runde drev.

De ovale drevene gir et litt annet tråkk som kan være godt for muskulaturen, men svært ovale drev kan også lede til kneproblemer. Wiggo sluttet med sine Osymetric-drev pga kneproblemer. Jeg likte godt minde vanlige q-rings, men fikk kneproblemer etter å ha syklet med qxl-rings i en sesong. Det er ikke sikkert qxl-ringene er årsaken til problemene, men smertene i kneet har blitt betydelig mindre allerede 6 uker etter at jeg gikk tilbake til vanlige runde klinger.

Redigert av Open 1.0; 20/03/2014 09:28.
Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: Open 1.0] #1759049 20/03/2014 09:39
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
A
anonym5 Offline
Anonym5
Offline
Anonym5
A
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
Sitat: Open 1.0
Jeg har lest "alt" av tilgjengelige tester på nettet og disse testene, sammenholdt meg mine egne erfaringer, gjør at jeg er sikker på at de effektøkningene som noen hevder man oppnår ikke er reelle.


Mitt inntrykk er at de (få) som jeg har syklet sammen med og som har asymmetriske drev av ett eller annet slag, har større problemer med girskift og kjeder som faller av.

Det hjelper ikke med 10 % høyere watt hvis du står med henda i drivverket halvveis opp i bakken.


Anonym5
Re: Byggetråd, Giant Propel [Re: Xenon] #1759075 20/03/2014 10:10
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Kult med byggetråd. Super lekker ramme og hjul.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino