Siden jeg nå skal gjøre noe jeg aldri har gjort før, bygge sykkel fra bunn, tenkte jeg å slå det sammen med noe annet jeg heller aldri har gjort før - lage en byggetråd
Det som er i bestilling: Giant Propel Advanced (sort ramme med rød dekor) Shimano Ultegra 6800 (39/53 og 11/28) Verktøysett
Det som skal bestilles: Zipp SL Sprint stem (120mm lengde) Zipp SLC2 styre (42cm bredde) SlamThatStem-styrelager-ring
Det jeg har selv: Zipp 404 Tubular Elite Sior Mio flaskestativ Garmin Edge 510 med barfly-feste Fizik Antares sadel
Giant Propel kjøpes fordi jeg har hatt Giant TCR, så jeg trives med merket. Foreløpige testresultater ang. aerodynamikk er jo også veldig lovende Fargekombinasjonen passer også godt med lagfarger og personlig preferanse ang. utseende
Jeg er usikker på om jeg kommer til å bruke SlamThatStem, men aero-sykler har ofte litt høy front, og jeg liker godt å sitte lavt.
Ultegra kjøpes av praktisk/økonomiske hensyn. Etter 5 år på Dura-Ace skal det bli godt å slippe å være über-redd for gruppesettet sitt
Zipp stem og styre kjøpes av fjolle-hensyn. Ikke trenger jeg det, ikke kommer jeg til å utnytte 50% av hva det er godt for - men jeg har lyst på det
Om jeg kjøper bremsene Belkin kjørte med i fjor er usikkert, iogmed at jeg ikke velger topprammen med karbonbremser. Ikke-ISP-utgaven har alu-bremser.
Bilder kommer etterhvert, når jeg har mottatt de fleste delene! Må også minne meg selv på å være flink til å ta bilder underveis i prosessen
Så da sier jeg god helg, og "pat-on-the-back" til meg selv!
Fikk pakket opp, og startet bygging i helga (selv om sjonglering mellom kone, barn (2år) og sykkel ikke er verdens letteste :)) SlamThatStem kommer i posten fra Canada!
Styre og stem er så godt som bestilt, men det er visst ikke bare bare å finne Zipp på lager i Norge
Venter fortsatt på krank og krankgir, samt styre og stem - men gaffel, setepinne og kranklager er iallefall på plass!
Fant også ut at Giant har overdimmensjonert styrerør 31.8mm istedet for "vanlig" 28mm, så stem'et har blitt byttet ut med et Giant Contact slr-stem.
SlamThatStem-cap'en har kommet i posten, men også denne må modifiseres litt for å passe 31.8mm styrerøret - slipe/graveringsmaskin er innkjøpt til formålet
Jeg har også gått til innkjøp av Osymetric-ringer, så da skal det ikke være så farlig å gå i brudd (Foreløpig lesing forteller også at de ikke er så ille å spurte med, så det skal bli moro)!
Et litt dårlig bilde ble det denne gangen, men jeg skylder på lysforhold og mobil-kvaliteten
Kanskje et litt dumt spørsmål, men hva hjelper Osymetric-skivene til med. Blir tråkket litt lettere eller hva skjer liksom? Og man merker vel forskjell?
Osymetric forteller at det redusererer laktatnivået med noen prosent (10%), det skaper ett rundere tråkk, og utnytter flere små muskelgruppem. Osymetric hevder også at det øker watten din. De fortalte at da Wiggins byttet fra Osymetric tilbake til runde klinger, mistet han ca 30 watt.
Ovaliserte klinger gir deg et effektivt tyngre gir i den fasen av tråkket hvor foten angriper pedalarmen mest mulig normalt, og et lettere gir i den fasen hvor det er vanskelig å gi noe særlig bidrag (det såkalte nullpunktet).
Ellers var vel mye av den opplevde økningen av effekt på terskel artefakter knyttet til effektmålere som antar konstant vinkelhastighet gjennom tråkket (i.e. SRM).
Kanskje et litt dumt spørsmål, men hva hjelper Osymetric-skivene til med. Blir tråkket litt lettere eller hva skjer liksom? Og man merker vel forskjell?
Som Spartacus! og imag sier: De påstås å gjøre nedtråkket tyngre og baktråkket lettere. Men det foreligger ingen dokumentasjon for at det fungerer. Froome/Wiggins/Millar/Nordhaug/m fler. bruker eller har brukt det. Placebo-effekten er godt nok for meg (Pluss skremselseffekten det har på kamerater/konkurrenter )
Hmmm. Kanskje dette er noe jeg må prøve ut også. Har nok en stor skremselseffekt på kompisene, det er sikkert. Og hvis store-gutta bruker de, så bør det jo være en eller annen liten effekt.
Jeg skal ikke bestride det vitenskapelige grunnlaget Osymetric bruker for å hevde dette - men jeg undres over hvorfor det i det hele tatt finnes runde drev - og ikke minst hvorfor det finnes profesjonelle ryttere (ganske mange faktisk), som får bedre betalt jo fortere de sykler, som ikke benytter seg av denne signifikante fordelen?
10% laver laktat, og 30 watt økt effekt må da utvilsomt være svært avgjørende i en konkurranse?
(Når det er sagt så har jeg absolutt lyst til å prøve dette jeg også)
Osymetric har meg bekjent vært litt skjemmet av dårlig kvalitet og manglende stivhet, noe som i kombinasjon med den variable høyden av kjederingen når den passerer inne i buret på framskifteren kan kompromittere girskift foran ganske solid.
Jeg tester i år Rotor QXL, som er mindre firkantede enn Osymetric, og som i tillegg er laget for å tåle girskift. Enkelt å få framgiret til å skifte som man vil er det dog ikke.
At ringene skal gi meg noen grad av gratis fart eller effekt eller noe sånt har jeg ingen forventninger om, likevel er inntrykket så langt positivt etter vel en måneds bruk.
Jeg har brukt Rotor q-rings og qxl-rings i en årrekke og i fjor prøvde jeg også Osymetric. De siste månedene har jeg gått tilbake til vanlige runde drev i ett forsøk på å redusere smerter i ett kne.
Jeg har lest "alt" av tilgjengelige tester på nettet og disse testene, sammenholdt meg mine egne erfaringer, gjør at jeg er sikker på at de effektøkningene som noen hevder man oppnår ikke er reelle. Rotor har også, særlig det siste året, sluttet å hevde at man får mer effekt. Den effektøkningen som måles bl.a. med SRM-krank, skyldes at den matematiske algoritmen som SRM benytter er laget for runde drev. Ovale drev får pga sin utforming litt andre innputt i utregningene enn runde drev og watten som kommer ut blir tilsynelatende høyere. Jeg har selv testet dette og de ovale drevene gir meg høyere watt, men farten øker ikke, pulsen som jeg ligger på er lik og tiden jeg bruker er den samme, ergo er det ingen reell forskjell. Hvis drevene faktisk gav 10% høyere watt så er jeg også ganske overbevist om at det hadde vært få syklister i pro-touren som hadde brukt vanlige runde drev.
De ovale drevene gir et litt annet tråkk som kan være godt for muskulaturen, men svært ovale drev kan også lede til kneproblemer. Wiggo sluttet med sine Osymetric-drev pga kneproblemer. Jeg likte godt minde vanlige q-rings, men fikk kneproblemer etter å ha syklet med qxl-rings i en sesong. Det er ikke sikkert qxl-ringene er årsaken til problemene, men smertene i kneet har blitt betydelig mindre allerede 6 uker etter at jeg gikk tilbake til vanlige runde klinger.
Jeg har lest "alt" av tilgjengelige tester på nettet og disse testene, sammenholdt meg mine egne erfaringer, gjør at jeg er sikker på at de effektøkningene som noen hevder man oppnår ikke er reelle.
Mitt inntrykk er at de (få) som jeg har syklet sammen med og som har asymmetriske drev av ett eller annet slag, har større problemer med girskift og kjeder som faller av.
Det hjelper ikke med 10 % høyere watt hvis du står med henda i drivverket halvveis opp i bakken.