Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skjermer til Cyclocross

Skjermer til Cyclocross #1753266 07/03/2014 09:44
A
Aare Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Jeg sykler med cyclocross til jobben, og etter utallige dager med regn begynner jeg å bli lei av å bli våt bak. Jeg tenker derfor å montere skjermer, men det er ikke så lett å finne noe som passer (Cantilever bremser, ikke noen hull/skruefester).
Er det noen som har erfaring med disse, eller som har andre forslag?

http://bikeshop.no/Sykkel/TILBEH%C3%98R/Skjermer/Landevei/hybrid-28-/SKS/SKS-Race-blade-XL-28-Skjermsett-Sort--700-32-35--307-gram-SKS00028-p0000009613

Redigert av Aare; 07/03/2014 17:24.
Re: Skjermer til Cyclocross [Re: Aare] #1753978 09/03/2014 08:58
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg bruker den nye skjermen fra bender fender. Holder meg fin og tørr, selv om jeg hopper og spretter litt på vei til jobben.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Skjermer til Cyclocross [Re: Aare] #1754219 09/03/2014 21:00
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har race blade XL. Funker bra bak på min sykkel, men forskjermen funker ikke fordi det er en bøy på gaffelen min. (http://thickbikes.com/blog/wp-content/uploads/2013/02/IMG_2976.jpg)

Det passer vel greit om gaffelen din er rett. Fine skjermer, så det var surt at det ikke passer.

Jeg leter fortsatt etter forskjerm som passer på min CX. (Cantilever bremser, ikke noen hull/skruefester).

-Tobias

Redigert av tobiast; 09/03/2014 21:01.
Re: Skjermer til Cyclocross [Re: Aare] #1754822 11/03/2014 07:06
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er Race Blade enkle å ta av og på etter behov?

Re: Skjermer til Cyclocross [Re: Aare] #1755023 11/03/2014 13:45
sykkelthomas Offline
Fersking
Fersking
Har brukt disse et par år og er veldig fornøyd med dem, må stripses et par steder så de ikke skramler, men det gjør ikke meg noe http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/a...artnr=PLANET015

Re: Skjermer til Cyclocross [Re: skubisan] #1755055 11/03/2014 14:49
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: skubisan
Er Race Blade enkle å ta av og på etter behov?

Ja, veldig. To gummibånd på hver side.

-Tobias

Re: Skjermer til Cyclocross [Re: Aare] #1755764 13/03/2014 10:05
A
Aare Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Takk for innspill. Jeg forsøker meg med en bestilling på Racer Blade. Det blir spennende å se om jeg klarer å feste skjermene.

Re: Skjermer til Cyclocross [Re: Aare] #1913353 19/01/2015 12:37
P
Playmoon Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Får jeg kombinert 42mm pigg (Marathon Winter) med:
- SKS Race Blade?
- Planet Bikes Speed Quick On?

Strava | Bianchi Oltre XR2 | Gavia CX Ultimate | Canyon Nerve
Re: Skjermer til Cyclocross [Re: Aare] #1913362 19/01/2015 12:49
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Har brukt ass saver uten særlig suksess. Gir en viss beskyttelse, men blir våt bak når det høljer.

Derimot er jeg meget fornøyd med den enkle Neoguard for stiv gaffel, se http://www.rapidracerproducts.com/NeoGuardRigid.htm

Fungerer utmerket både på cx, landeveissykkel og mtb med stiv gaffel, forutsatt skivebremser. Burde fungere også med canti. Helt slutt på å få søle og skitt i ansiktet. Bare viktig å få riktig størrelse og feste den så nært dekket som mulig.

Finnes også for dempegaffel - det er originalen.

Fikk min på Milslukern.

Re: Skjermer til Cyclocross [Re: Playmoon] #1913371 19/01/2015 13:13
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Playmoon
Får jeg kombinert 42mm pigg (Marathon Winter) med:
- SKS Race Blade?
- Planet Bikes Speed Quick On?

Hadde Raceblade en stund på cx. De skjermet utmerket, men i mitt tilfelle ble det litt for mye tåoverlapp - føttene kom i konflikt med skjermen ved manøvrering i lav fart, som mellom biler i sentrum.

Kommer an på sykkelmodellen og størrelsen på føttene, vil jeg anta.

Usikker på om skjermene tar 42mm piggdekk. De er tiltenkt smalere dekk, men XL-versjonen oppgis å ta dekk opptil 35mm. Hør evt. med forhandler/nettbutikk.

Re: Skjermer til Cyclocross [Re: Sepeda] #1913390 19/01/2015 14:06
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg synes RaceBlade XL er alt for smale til 35mm dekk. De må hvertfall monteres ganske langt ut fra dekket. Og hvis du har skivebremser med slangen på baksiden av gaffelbeinet så bli det også trøbbel. På min Kona så er festet for slangen akkurat der foten på skjermen skal være.

Re: Skjermer til Cyclocross [Re: Playmoon] #1913396 19/01/2015 14:23
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Har nettopp bestilt Zefal No Mud fra Bike24 for bakhjulet på mtb (29er bygget om til bruks/by/vintersykkel). Kan også brukes på fremhjulet, men der ville jeg heller satt på en Neoguard.

Er laget for 26", men jeg har lest rapporter fra brukere som sier det fungerer utmerket for 28" og endog 29" om man vil ha skjermen tett til dekket.

Kan muligens være en løsning for brede dekk på cx uten skjermfeste.

Visstnok ikke helt enkelt å feste. Har som sagt ennå ikke prøvd det.

Re: Skjermer til Cyclocross [Re: Sepeda] #1913453 19/01/2015 16:27
P
Playmoon Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Sitat: Sepeda

Derimot er jeg meget fornøyd med den enkle Neoguard for stiv gaffel, se http://www.rapidracerproducts.com/NeoGuardRigid.htm

Fungerer utmerket både på cx, landeveissykkel og mtb med stiv gaffel, forutsatt skivebremser. Burde fungere også med canti. Helt slutt på å få søle og skitt i ansiktet. Bare viktig å få riktig størrelse og feste den så nært dekket som mulig.

Mulig min tekniske forståelse er mangelfull, men med den utformingen vil jeg da fremdeles bli klissbløt på beina når det regner..?

Re: Skjermer til Cyclocross [Re: Sepeda] #1913456 19/01/2015 16:31
P
Playmoon Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P

Hadde Raceblade en stund på cx. De skjermet utmerket, men i mitt tilfelle ble det litt for mye tåoverlapp - føttene kom i konflikt med skjermen ved manøvrering i lav fart, som mellom biler i sentrum.

Kommer an på sykkelmodellen og størrelsen på føttene, vil jeg anta.

Usikker på om skjermene tar 42mm piggdekk. De er tiltenkt smalere dekk, men XL-versjonen oppgis å ta dekk opptil 35mm. Hør evt. med forhandler/nettbutikk.

Jeg har en Gavia CX Ultimate i L (57 i følge Bikeshop, 58 i følge Gavia). Store sko har jeg vel også, men jeg liker å ha pedalen ganske langt fremme under fotbladet. Dog, sykkelen er ikke ferdig montert enda, altså må jeg ta en liten runde og måle dette.

Re: Skjermer til Cyclocross [Re: skubisan] #1913458 19/01/2015 16:32
P
Playmoon Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Sitat: skubisan
Jeg synes RaceBlade XL er alt for smale til 35mm dekk. De må hvertfall monteres ganske langt ut fra dekket. Og hvis du har skivebremser med slangen på baksiden av gaffelbeinet så bli det også trøbbel. På min Kona så er festet for slangen akkurat der foten på skjermen skal være.

Da avskrives vel RaceBlade ganske greit... Skivebremse-kablen vil trolig bli en utfordring. Mange faktorer å få kontroll over her...

Re: Skjermer til Cyclocross [Re: Playmoon] #1913466 19/01/2015 16:55
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider

Derimot er jeg meget fornøyd med den enkle Neoguard for stiv gaffel

Mulig min tekniske forståelse er mangelfull, men med den utformingen vil jeg da fremdeles bli klissbløt på beina når det regner..?

Etter min erfaring blir man ikke nevneverdig tørrere på føttene av fullskjerm foran versus Neoguard. Spruten går delvis opp og treffer under rammen og delvis kastes den forover gjennom gaffelen og blåser opp i ansiktet (i en viss fart) om den ikke stoppes underveis. Neoguard er den enkleste løsningen jeg har funnet.

Min opplevelse er at man blir våt på føttene av selve regnet og dessuten sprut sideveis fra forhjulet gjennom sølepytter o.l., som uansett ikke stoppes av skjerm.

Mulig at jeg tar feil. Bruker sykkelklær og merker egentlig ikke om jeg blir litt skitten eller våt på buksen.

Har ikke lagt merke til at jeg er blitt våtere på føttene etter at jeg gikk over til Neoguard. Samtidig er det ingen tvil om at fullskjermer gir best beskyttelse. Utfordringen er manglende skjermfeste.

Jeg har en Gavia CX Ultimate

tommelopp

Den ble utsolgt før jeg fikk anskaffet meg et eksemplar. Mye sykkel og lite vekt for pengene!

Re: Skjermer til Cyclocross [Re: Sepeda] #1913547 19/01/2015 21:35
P
Playmoon Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Ja,

Derimot er jeg meget fornøyd med den enkle Neoguard for stiv gaffel

Etter min erfaring blir man ikke nevneverdig tørrere på føttene av fullskjerm foran versus Neoguard. Spruten går delvis opp og treffer under rammen og delvis kastes den forover gjennom gaffelen og blåser opp i ansiktet (i en viss fart) om den ikke stoppes underveis. Neoguard er den enkleste løsningen jeg har funnet.

Min opplevelse er at man blir våt på føttene av selve regnet og dessuten sprut sideveis fra forhjulet gjennom sølepytter o.l., som uansett ikke stoppes av skjerm.

Mulig at jeg tar feil. Bruker sykkelklær og merker egentlig ikke om jeg blir litt skitten eller våt på buksen.

Har ikke lagt merke til at jeg er blitt våtere på føttene etter at jeg gikk over til Neoguard. Samtidig er det ingen tvil om at fullskjermer gir best beskyttelse. Utfordringen er manglende skjermfeste.

Jeg har en Gavia CX Ultimate

tommelopp

Den ble utsolgt før jeg fikk anskaffet meg et eksemplar. Mye sykkel og lite vekt for pengene!

Skjønner. Men jeg vil nok forsøke å få litt mer skjerm over hjulet. Har imidlertid tatten nærmere titt på Aerlite-gaffelen som CX Ultimate er utstyrt med: det er jo ikke bare en solid dimensjon, men også en trekantet konstruksjon... Lukter Reodor lang vei nå...

Veldig fornøyd med sykkelen ellers. Med tanke på prisen den ligger ute for nå, og at jeg både får dekket rammen fra oppgjør etter en krasj med gammelraceren og kan ta med Ultegra-delene over derfra til CX'en, blir det en meget god løsning.

Moderator  support, Valentino