Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Kan alle løfte hånden og takke?

Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: larsdx] #1929226 02/03/2015 07:39
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsdx
Hvorfor skulle jeg gjøre det?

Litt som med barn. I stedet for å slå de når de gjør noe galt, kan du rose dem når de gjør noe riktig.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: Alpers] #1929227 02/03/2015 07:45
thomasengen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Alpers
Hvorfor skulle jeg gjøre det?

Litt som med barn. I stedet for å slå de når de gjør noe galt, kan du rose dem når de gjør noe riktig.

Korrekt yes yes (utover at "å slå" bør endres til "å kritisere" ICON_WINK )

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: thomasengen] #1929230 02/03/2015 07:51
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men det er vel ikke mitt ansvar å oppdra bilister? Jaja. Folk får gjøre som de vil.

Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: thomasengen] #1929232 02/03/2015 07:58
S
Skoje Offline
Ivrig
Ivrig
S
Er vel ikke snakk om å "oppdra" bilister. Er snakk om høflighet og samspill i trafikken. Samhandling er noe av det viktigste i trafikken for å unngå uønskede hendelser.

Vil vel tro at det er like mange syklister som bilister som trenger litt oppdragelse når de er ute i trafikken om man ser på det på den måten.

Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: thomasengen] #1929240 02/03/2015 08:11
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Var ikke jeg som trakk inn barneoppdragelse. Er ellers absolutt ikke aggressiv i trafikken.

Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: larsdx] #1929244 02/03/2015 08:17
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men det er vel ikke mitt ansvar å oppdra bilister?

Det er mye en kan gjøre uten at det er definert som ens ansvar. Eksempelvis hilse blidt til bilister som viser hensyn. Kanskje bilisten forteller om det til en sykkelhater, og kanskje hateren gradvis endrer mening?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: larsdx] #1929260 02/03/2015 08:30
Dan Offline
More than words
More than words
Det er mulig jeg er femi, men dette forstår jeg ikke poenget med. Jeg hilser når noen stopper for meg selv om de ikke trenger å gjøre det. Ikke ellers. Hvorfor skulle jeg gjøre det?

Du takker ikke i butikken når du får tilbake vekselpengene selv om det selvfølgelig er den butikkansattes plikt å gi deg dem og alt annet ville være ulovlig tyveri? Eller når du er på restaurant så takker du ikke når maten blir satt på bordet siden det å sette mat på bordet er det som må forventes av en servitør?

Det er mye her i verden som man har rett på, som f eks å ikke bli kjørt ned av noen som har vikeplikt, men som man likevel kan takke for. Som andre sier, normal høflighet.

Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: thomasengen] #1929279 02/03/2015 08:53
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg nikker "takk" når noen har gjort noe ekstra for å hjelpe meg eller ta hensyn til meg. Kunne ikke falle meg inn å sykle rundt og vinke til alle andre trafikanter.

Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: larsdx] #1929285 02/03/2015 08:56
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Men det er vel ikke mitt ansvar å oppdra bilister? Jaja. Folk får gjøre som de vil.

Nei, det er ikke ditt ansvar isolert sett, men dette blir en veldig ego-holdning. Hva om alle tenker som deg, hvordan tror du syklister fremstår for andre da? Hvis flertallet av syklister hadde hilst og vært vennlige i trafikken, får alle det mye bedre. Tilsvarende med bilister, det er ikke mitt ansvar når jeg kjører bil å slippe en på sykkel over et fotgjengerfelt, men det koster meg ingenting, og gjør det mye hyggeligere for syklisten. Et lite vink tilbake koster heller ingenting for syklisten, og gjør kanskje at bilisten neste gang også slipper frem en uten at han må gå av og ta seg retten til fotgjengerne.

Lars Olav
Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: thomasengen] #1929291 02/03/2015 09:07
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Støtter som nevnt å hilse til både bilister, fotgjengere og andre syklister når noen er hyggelige og tar hensyn, uavhengig av hva trafikkreglene måtte si.

Da jeg kjørte MC var det forresten helt vanlig å hilse på alle andre MCere. Skapte trivsel og styrket følelsen av samhold. Savner den samhørigheten blant syklister.

Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: Sepeda] #1929294 02/03/2015 09:10
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Sepeda

Da jeg kjørte MC var det forresten helt vanlig å hilse på alle andre MCere. Skapte trivsel og styrket følelsen av samhold. Savner den samhørigheten blant syklister.

Vepsebol-alarm!

Det har vært diskutert mange ganger. Søk it up! ICON_WINK

Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: Dan] #1929306 02/03/2015 09:32
V
Viktor4u Offline
Entusiast
Entusiast
V
Sitat: Dan

Du takker ikke i butikken når du får tilbake vekselpengene selv om det selvfølgelig er den butikkansattes plikt å gi deg dem og alt annet ville være ulovlig tyveri? Eller når du er på restaurant så takker du ikke når maten blir satt på bordet siden det å sette mat på bordet er det som må forventes av en servitør?

Er det jeg som ikke forstår denne teksten, eller er det jeg som er "gammeldags" jeg takker alltid når jeg får igjen veksel fra damen bak kassa, ( Ikke når det er en slik automat), jeg takker når servitøren kommer med maten, og serverer. Takker når noen sender noe over bordet, selv om det er guttungen som jeg kjenner godt osv. Dette er slik som gjør en liten forskjell, og er sikker på at det løfter stemningen.

Praktiserer det samme i trafikken, når jeg sykler eller kjører bil, og jeg er en pendler med ganske så grei Audi, så jeg ser mye rart i traffikken hver dag, fra begge leire

Mange ganger ser jegmedsyklister som kommer i mot, som jeg løfter handen, smiler og hilser til, som helt sikkert ser at jeg hilser, men som ignorerer dette totalt. Det blir litt merkelig, er også tidligere MC fører, der var det å hilse helt vanlig. Det samme skjer i skiløypene, de aller aller fleste sier hei når man møtes eller passeres, men ikke når man sykler.

Så medsyklister, hvis dere ser en halvfet sak som sykler på Hurumlandet, som vinker og hilser til alle så er det veldig stor sannsynlighet at det er undertegnede, for jeg kommer alltid til å hilse på alle !

Viktor4u

2018 Ski - Birken
2018 Løp - Birken
2018 Sykkel - Elgrittet Valdresrittet Grenserittet Birken
Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: Viktor4u] #1929308 02/03/2015 09:37
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Viktor4u
Er det jeg som ikke forstår denne teksten, eller er det jeg som er "gammeldags" (...)

Spørsmålene var retorisk ment, så dere er enige yes Hyggelig å høre at du hilser - vi får ha fellesskapet "syklister som også kjører MC" ICON_SMILE

Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: thomasengen] #1929311 02/03/2015 09:46
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Selvfølgelig hilses det ICON_SMILE

Har noen ganger gått til jobb, og syntes det er påfallende å se hvor mange som hater det de driver med. Om det er å sitte på sykkelen, eller i bilen ser de rett og slett drit misfornøyde ut. Får de en blid hils av en takknemlig syklist, fotgjenger eller Gid forby - bilist - hvem vet hva det kan gjøre med deres dag videre?

I skogen er vi jo alle på hils, men i trafikken kan det til tide virke som om det er full krig...

Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: thomasengen] #1929316 02/03/2015 09:58
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Tror man ferdes i trafikken i tre forskjellige moduser.
Høfflig, nøytral og uhøfflig.
Høfflig: Man hilser.
Nøytral: Man ser rett frem og gir ingen signaler til resten av verden.
Uhøfflig: Man hytter knyttneven i hytt og gevær. Banner og fordømmer alle som kommer i veien enten man har loven på sin side eller ikke.

Hvilken modus har dere og finnes der flere modus?

Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: anonym] #1929341 02/03/2015 11:09
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: anonymous
Tror man ferdes i trafikken i tre forskjellige moduser.
Høfflig, nøytral og uhøfflig.
Høfflig: Man hilser. Selv når situasjonen ikke tilsier at det er normal skikk
Nøytral: Man ser rett frem og gir ingen signaler til resten av verden. Man hilser kun når folk viker, selv om de ikke trenger det
Uhøfflig: Man hytter knyttneven i hytt og gevær. Banner og fordømmer alle som kommer i veien enten man har loven på sin side eller ikke. Dette er for meg mer ras*h*l-oppførsel. Uhøflighet er å sykle, uten å hilse eller gi signaler når folk stopper, eller viker, samt gir plass.

Over redigerte jeg litt, utifra hva min mening om kategoriene er.

Redigert av Gew88; 02/03/2015 11:10.

Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: anonym] #1929355 02/03/2015 11:29
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous

Det finnes i hvert fall én modus til og det er "jeg er ikke sur på deg, men neste gang må du se deg for litt bedre, for hvis ikke jeg hadde bremset så ville du ha kjørt meg ned selv om du har vikeplikt". Kort sagt, man trenger ikke alltid å være aggresiv når man blir feilbehandlet. Man kan være oppdragende vennlig også.

Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: Dan] #1929387 02/03/2015 12:03
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det finnes i hvert fall én modus til og det er "jeg er ikke sur på deg, men neste gang må du se deg for litt bedre, for hvis ikke jeg hadde bremset så ville du ha kjørt meg ned selv om du har vikeplikt".

Om du klarer å formidle det resonnementet med et blikk eller tegn er du god ICON_WINK Dette lyder mer som "banke høflig på ruten og snakke om det", som selvsagt også er en opsjon, men som ikke alltid lar seg gjennomføre i praksis. For øvrig enig i tanken!

Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: Sepeda] #1929393 02/03/2015 12:11
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Sepeda
Om du klarer å formidle det resonnementet med et blikk eller tegn er du god ICON_WINK

Jeg er dritgod. ICON_SMILE Steg 1 er å sykle slik at det ser ut som at det var nære at det smalt selv om man hadde full kontroll hele tiden. Deretter smiler man litt skrått men hyggelig slik at det ikke ser ut som "åh så snill du er som stopper for meg, takk!" men heller "din feil, ikke gjør det igjen, men det er greit, vi lever begge to".

Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: Dan] #1929395 02/03/2015 12:12
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
yes ICON_GRIN

Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: thomasengen] #1930224 03/03/2015 20:41
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I dag var det en bilist som stoppet, selv om han kanskje hadde rukket å kjøre ut før meg. Han hadde vikeplikt. Jeg vinket ikke.

Jeg er en egoist!

Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: larsdx] #1930229 03/03/2015 20:49
thomasengen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
I dag var det en bilist som stoppet, selv om han kanskje hadde rukket å kjøre ut før meg. Han hadde vikeplikt. Jeg vinket ikke.
Jeg er en egoist!

Ikke en plikt å hilse. Bare at det hjelper på og da vil han/hun kanskje også neste gang stoppe opp også for en syklist/fotgjenger/løper(?). Men nå kanskje han tenker "hvilken egoist" og gidder ikke neste gang ICON_WINK
Jeg irriterer meg alltid hvis jeg i en smal vei og som sjåfør i en bil, kjører til siden slik at den andre bilen kan passere meg motsatt vei, og han/hun ikke hilser som takk (like mange av begge). At man ikke setter pris på velvillighet irriterer meg - og det igjen irriterer meg for kanskje jeg da etterhvert ikke gidder å ta hensyn til andre - for ingen andre gjør det? Er det slik vi ønsker det?
se også artikkelen; http://www.rightonconsulting.no/oppfore-seg-som-folk-3/

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: thomasengen] #1930231 03/03/2015 20:52
H
helgerg Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Har hatt litt følgende strategi i det siste; hilser når biler oppfyller vikeplikt eller ellers er hensynsfulle. Eksempel er de som setter på blinklys men faktisk venter til jeg har syklet forbi i sykkelfeltet.

Damen som begynte å krangle når jeg vennlig spurte om hun kunne flytte bilen fra sykkelfeltet og ropte etter med fikk oppleve GoPro-video delt på Facebooksiden til arbeidsgiver (siden bilen var registrert på finansieringsselskap men hadde firmalogo), som førte til at hun ringte svært opphisset før det endte med å beklage hennes egen oppførsel.

Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: larsdx] #1930298 04/03/2015 06:03
Dan Offline
More than words
More than words

Jeg er en egoist!

Jeg begynner å lure på om det er en bevisst handling for deg å ikke hilse. Du får det til å høres ut som at du er en sur bilisthater, og da har jeg jo ikke en gang sett deg i virkeligheten, så man kan jo tenke seg hvordan bilistene oppfatter deg der du kommer med hodet dypt mellom skuldrene, et olmt blikk og snerrende munn. Siden de sitter i bil så hører de ikke knurringen. ICON_WINK

Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: Dan] #1930325 04/03/2015 07:32
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg er en egoist!

Jeg begynner å lure på om det er en bevisst handling for deg å ikke hilse. Du får det til å høres ut som at du er en sur bilisthater, og da har jeg jo ikke en gang sett deg i virkeligheten, så man kan jo tenke seg hvordan bilistene oppfatter deg der du kommer med hodet dypt mellom skuldrene, et olmt blikk og snerrende munn. Siden de sitter i bil så hører de ikke knurringen. ICON_WINK

Du glemte røyken som spruter ut av neseborene! Men noen bilisthater er jeg vel ikke. Jeg skjønner bare ikke helt vitsen i å hilse på folk som gjør som de skal i trafikken. Det var alt.

Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: larsdx] #1930376 04/03/2015 08:47
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Du glemte røyken som spruter ut av neseborene! Men noen bilisthater er jeg vel ikke. Jeg skjønner bare ikke helt vitsen i å hilse på folk som gjør som de skal i trafikken. Det var alt.

Tror ikke dere er så uenige. Vi må alle bruke skjønn og bestemme når det er naturlig å hilse. Særlig i tett bytrafikk kan man naturlig nok ikke hilse på alle, selv om de ekstra hensynsfulle alltid fortjener en hilsen og et smil.

Ble selv tutet på av en buss i dag - og bussjåføren hadde helt rett. Jeg var litt for bråkjekk, feilberegnet hastigheten ved en forbikjøring og kom nesten i klemme mellom bussen og møtende trafikk. Litt for Premium Rush, om du forstår hva jeg mener. Tror det er en bieffekt av å bruke Ortlieb Messenger Bag ICON_GRIN Da gjelder det å hilse et ydmykt "Beklager - min feil - skjønner godt at du tuter" og satse på at kroppsspråket er forståelig.

Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: thomasengen] #1930384 04/03/2015 08:54
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ute på bygda er det sikkert annerledes ja. Jeg sykler ikke landevei, bare transport. Blir som på fjellet, straks man er utenfor sivilisasjonen er det naturlig å hilse på folk.

Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: thomasengen] #1930551 04/03/2015 14:29
Raoul Duke Offline
Avhengig
Avhengig
Foretrekker egentlig at bilene ikke stopper når jeg skal over en fotgjengerovergang på sykkel. Det er jeg som har vikeplikt, og forutsigbarhet i trafikken er viktigere enn å spare et par sekunder.

Så jeg antar jeg bør gi de som stopper for meg fingeren for å oppdra dem?

"Everybody has a plan until they get punched in the face"

- Mike Tyson
Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: thomasengen] #1930579 04/03/2015 15:45
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
I strålende vær i dag, var det to kjøretøy som fikk en velfortjent hilsen fra meg.

På dette bildet kom den en Felleskjøpet kraftfor bil imot. Han stoppet der jeg har tegnet pilen. Alternativet var at han holdt seg til trafikkreglene og vi ville møtt hverandre på den bruen som er ca 3 meter bred.

På bilde to, så kom det en buss fra høyre. Han stoppet og slapp meg først igjennom krysset. Han skulle svinge til venstre og jeg hadde vikeplikt. Jeg hadde ingen problemer med å stoppe, så kudos til han..

Bildene er hentet fra Google Streetview og representerer ikke dagens forhold med super is på veiene.

Redigert av anonym; 04/03/2015 15:50.
Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: Raoul Duke] #1930583 04/03/2015 16:02
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Sitat: Raoul Duke
Foretrekker egentlig at bilene ikke stopper når jeg skal over en fotgjengerovergang på sykkel. Det er jeg som har vikeplikt, og forutsigbarhet i trafikken er viktigere enn å spare et par sekunder.

Så jeg antar jeg bør gi de som stopper for meg fingeren for å oppdra dem?

Fritt etter hukommelsen mener jeg at dette ikke nødvendigvis er riktig, men at veitrafikkloven kun sier at fotgjengeroverganger skal krysses i gangfart? Noen som kan si noe om dette uten alle forbehold jeg har tatt?

Det med fingeren er jeg helt sikker på at ikke er riktig.

Redigert av Boas; 04/03/2015 16:02.
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support