Har gjort unna vårservice på landeveissykkelen, og oppdaget stygge sår i kjedestaget etter subbing av dekk. På den ene siden ser det ut som inntil 1mm karbon er "spist" opp, mens på den andre siden er det nok mer en lakkskade. Ser også ut som det har begynt å bli noe sprekkdannelse rundt såret, men er litt usikker på om dette er riper/lakkskade eller reelle sprekker.

Årsaken er nok svært liten klaring på begge sider med 24mm continental force dekk, og jeg merker at det subber dersom jeg står og trår på hardt. Ramma er en 6-7 år gammel Bianchi 928.

Uansett, så merker jeg at jeg litt skeptisk til å dunre avgårde 70km/t med tegn til sprekkdannelse og svekket kjedestag, så jeg vurderer ny ramme. Mulig at det er helt bagatellmessige skader, men for psyken er det uansett et problem når tanken for rammebrekkasje i høy fart først har satt seg.

Har en ny ultegra 6800 gruppe og 2 år gamle Mavic Cosmic SL hjul som blir med over, så jeg ser hovedsaklig etter ny ramme og ikke ny sykkel. Bruk blir 90% 2-3 timers treningsturer i Trondheimsområdet. Mulig jeg ser etter en comfort-racer, men det er ikke et absolutt must da jeg ikke kommer til å kjøre de aller lengste turene.

De som står på blokka nå er:
- Canyon Ultimate CF SLX - lang leveringstid i min størrelse
- Cervelo R3 fra bikeshop
- Scott Addict 10 fra westbrokercycles
- Scott Solace 10 fra westbrokercycles (de har ikke størrelsen min)
- HongFu FM066 eller FM069

Hvile andre bør være med på lista? Er litt skeptisk til kina-karbon, så jeg heller mest mot kjente merker fra butikk i europa. Evt hvor får man kjøpt rammer (de fleste selger kun hele sykler).