|
Top Gear misfornøyd med syklisters trafikkadferd
|
Top Gear misfornøyd med syklisters trafikkadferd
03/03/2014 19:45
|
helomoto
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
Re: Top Gear misfornøyd med syklisters trafikkadferd
[Re: helomoto]
03/03/2014 19:56
|
brandonman:)
Ringrev
|
Ringrev
Dette er jo så f*ckings sant! Her om dagen syklet en gammel dame på sin stygge, rusten bysykkel med hjelm fra 90-tallet på utsiden av bussen jeg satt på, hun syklet altså på høyre side av bussen som ventet på grønt lys for å svinge til høyre, så tok hun en svær venstre sving rett foran bussen i stor fart med sommerdekk på glatt sludd. Jeg må innrømme jeg krysset fingrene i en hundredels sekund for at hun skulle bli truffet av noe svært i motsatt retning.... Er syklist selv, men det er noen tullinger som ikke har noe som helst å gjøre i trafikken!
|
|
|
03/03/2014 20:24
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hahaha, har hatt en uhøytidelig undersøkelse om trafikkregler og bilister når jeg jobbsykler (kosesykling skjer i skogen og der er det overraskende få biler å finne). Antatt at det er ca. like mange bilister som kjører forbi som det er møtende kan jeg konkludere at alle som kjører forbi brytter veitrafikloven; enten fordi de ikke bruker blinklys, krysser dobbelsperrelinje eller de trenger ikke å bruke blinklys fordi de ikke skifter fil (men da passerer de for nært og brytter en annen regel). Av de få som allikevel passerer med god margin og faktisk bruker blinklys er det sikkert 9 av 10 som babler i telefonen (ikke handsfree) så dermed kan vi alt konkludere at 50 av bilisten jeg møter brytter veitrafikkloven. Gjenstår de som kommer imot. En av fem babler i telefonen, 1 av 10 mangler minst et lys, gjerne flere (noen med tysk(?)importerete biler trur at de ikke trenger lys i det hele tatt). Er de flere biler etter hverandre (ca. to av tre ganger) så holder den/de bakerste garantert for lite avstand til bilen foran. Og så har vi en av to som helt åpenbart ikke holder fartsgrensen.
Det uhøytidelige resultatet er at 8-9 av 10 bilister brytter veitrafikkloven idet de passerer meg. Litt ekstrapolering sier meg at at jeg bare ser en brokdel av deres totale strabasser og dermed er konklusjonen at alle bilister dritter i loven og er en gjeng med duster som ikke kan trafikkreglene.
Og nei, jeg er ikke et forumtroll og ja, jeg holder på å lage popcorn; noen som vil ha?
|
|
|
[Re: brandonman:)]
03/03/2014 20:31
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Dette er jo så f*ckings sant! Her om dagen syklet en gammel dame på sin stygge, rusten bysykkel med hjelm fra 90-tallet på utsiden av bussen jeg satt på, hun syklet altså på høyre side av bussen som ventet på grønt lys for å svinge til høyre, så tok hun en svær venstre sving rett foran bussen i stor fart med sommerdekk på glatt sludd. Jeg må innrømme jeg krysset fingrene i en hundredels sekund for at hun skulle bli truffet av noe svært i motsatt retning.... Er syklist selv, men det er noen tullinger som ikke har noe som helst å gjøre i trafikken! Kan du nevne hvilke regler hun brøt? Jeg synes også reglene gir sykelister litt vel mye rettigheter og hun benyttet seg av de. Selv ville jeg ikke syklet slik.
|
|
|
04/03/2014 09:03
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da kan vi jo benytte denne siden til å sende en hilsen til de to soppene på racersykkel opp Byåsveien (Trondheim) i går ettermiddag. Det gikk i joggetempo og de hadde store problemer med å se at trafikklysene var røde. Skjerpings.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: anonym]
04/03/2014 09:10
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Kan du nevne hvilke regler hun brøt?
Denne kanskje? § 3.Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret
|
|
|
04/03/2014 09:59
|
Søgnerider2
Medlem
|
Medlem
Dette klippet er et utdrag av flere klipp som vises i episode 5 sesong 21, gikk på BBC 2 på søndags kveld, som vanlig er det mest svada og artig underholdning. Likte det siste klippet de lagde, som da også er konklusjonen. Se den, den gir litt til både syklist og bilfører.
|
|
|
[Re: anonym]
04/03/2014 11:18
|
Ringrev
|
Ringrev
Dette er jo så f*ckings sant! Her om dagen syklet en gammel dame på sin stygge, rusten bysykkel med hjelm fra 90-tallet på utsiden av bussen jeg satt på, hun syklet altså på høyre side av bussen som ventet på grønt lys for å svinge til høyre, så tok hun en svær venstre sving rett foran bussen i stor fart med sommerdekk på glatt sludd. Jeg må innrømme jeg krysset fingrene i en hundredels sekund for at hun skulle bli truffet av noe svært i motsatt retning.... Er syklist selv, men det er noen tullinger som ikke har noe som helst å gjøre i trafikken! Kan du nevne hvilke regler hun brøt? Jeg synes også reglene gir sykelister litt vel mye rettigheter og hun benyttet seg av de. Selv ville jeg ikke syklet slik. Nå har jeg ikke studert jus, men man trenger ikke mange hjerneceller for å skjønne det er galt. Hun skulle syklet på venstre fil for å svinge av til venstre istedet for å sykle på høyre siden av bussen som sto på høyre fil. Hun hadde også stor fart på svingen og ikke noe piggdekk...
|
|
|
[Re: brandonman:)]
04/03/2014 15:59
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Nå har jeg ikke studert jus, men man trenger ikke mange hjerneceller for å skjønne det er galt. Hun skulle syklet på venstre fil for å svinge av til venstre istedet for å sykle på høyre siden av bussen som sto på høyre fil. Hun hadde også stor fart på svingen og ikke noe piggdekk...
Nå er det lovt for sykelister å passere på høyre siden av andre kjøretøyer, selv om man skal svinge til venstre i krysset, men jeg tror du som buss har vikeplikt for sykelen på høyre side kun om der er markert sykelfelt. Men er enig med at overhøvding adferd ikke er til det beste for resten av sykelistene i landet..
Redigert av anonym; 04/03/2014 15:59.
|
|
|
04/03/2014 17:06
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Det er lov (Men ikke særlig lurt) å svinge til venstre fra en plassering helt til høyre. Da får man imidlertid vikeplikt for absolutt alle. § 18.Særlige bestemmelser for syklende 1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel. 2. Syklende som vil svinge til venstre, kan fortsette å holde til høyre på vegen og svinge der det er hensiktsmessig. Syklende har da vikeplikt for annen trafikant. Slik svinging kan gjøres uten hensyn til hva som er angitt om valg av kjørefelt ved offentlig trafikkskilt eller ved oppmerking på veg, når det ikke spesielt retter seg mot syklende.
|
|
|
04/03/2014 17:12
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Her om dagen syklet en gammel dame på sin stygge, rusten bysykkel med hjelm fra 90-tallet på utsiden av bussen jeg satt på, Hadde hun syklet på innsiden av bussen hadde jeg skjønt at du ble i irritert, men øh..... på utsiden, what's the fuzz?
|
|
|
11/03/2014 15:30
|
Ringrev
|
Ringrev
Jeg mente høyre fil, på høyre siden av bussen for å svinge til venstre...
|
|
|
|
|