Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Feilmontering av Dynafit

Feilmontering av Dynafit #1750837 01/03/2014 15:53
okl Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Litt oppgitt nå....

En kompis og jeg har kjøpt nye Völkl Nanuq og Dynafit Radical ST. Dette er ikke kjøpt samme sted, og vi har derfor levert ski og bindinger for montering et sted hvor de burde ha greie på slikt. Vi leverer selvfølgelig også støvlene. De monterer og vi henter.

Men: Først oppdager min venn at det er mange ekstra hull i skien som er plugget. De sier de har brukt feil mal i første forsøk, beklager så veldig og skal skaffe nye ski. Mine ski ser tilsynelatende OK ut. Nye ski kommer, og min venn ser på at de monterer. Det går lynfort ved hjelp av mal, men uten å sjekke noe som helst med sko, verken underveis eller etterpå.

Jeg har ikke prøvd mine ski enda, men min venn prøvde sine i helgen. Blir litt overrasket på toppen da han ikke får festet den ene skoen fordi den ikke treffer pinnene på bakbinding. Får tvunget det på plass, men da løser skien ut hele tiden. Kommer seg ned ved å låse frontbinding.

Da jeg hører dette, sjekker jeg også mine ski. En sko/binding er perfekt (selvfølgelig den jeg testet da jeg fikk det levert), men den andre bommer med nesten en "pinnebredde".

På telefon er møntøren litt oppgitt, for "de har jo bare fulgt malen". (Slett hastverksarbeid, spør du meg). Men de skal fikse det, sier de.

Da kommer endelig spørsmålet: Kan dette fikses? Jeg ser kun to muligheter:

1) Plugge de nødvendige hullene og bore på nytt omtrent samme sted for å vri en binding slik at det matcher. Ser for meg at dette ikke vil være holdbart da man delvis må bore og feste i pluggen.
2) Flytte binding 1-2 cm bakover og plugge gamle hull. Dette vil vel flytte boot center (eller hva det heter) og er vel heller ikke optimalt.

Noen som har erfaring på området?

Øystein

Re: Feilmontering av Dynafit [Re: okl] #1750839 01/03/2014 15:55
okl Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Vedlegg
bilde 1.jpg (110.4 KB, 3536 nedlastinger)
Feilmontert binding
Redigert av okl; 01/03/2014 15:56.
Re: Feilmontering av Dynafit [Re: okl] #1750848 01/03/2014 16:33
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Er du sikker på at det ikke noen fram-og-tilbake justeringsmuligheter i bindingen? Jeg monterte mine Dynafitbindinger selv i fjor (aldri gjort det før, fulgt oppskrift fra WildSnow), og da var det bare to ferdige sett med hull å velge mellom på skia. Ett sett for "små" støvler, ett sett for store. Finjusteringen mener jeg at jeg tok etterpå.

ETA: dette var altså montering på Dynafitski.

Re: Feilmontering av Dynafit [Re: okl] #1750853 01/03/2014 16:56
okl Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hvilke bindinger var det? Tror ikke det er justeringsmuligheter på radical ST

Men siden mine ikke er dynafit ski, så det var borring av hull. Vil helst la de som monterte fikse det, så skrur ikke noe selv. Ikke enda, i hvert fall.

Re: Feilmontering av Dynafit [Re: okl] #1750854 01/03/2014 17:01
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du skal kunne justere litt, uten at jeg er sikker på hvor mye, men jeg har i alle fall justert opp en halv skostørrelse på mine uten problem.

Men, det skulle ikke være nødvendig. For meg høres det ut som den som har montert ikke bør montere flere bindinger uten tilsyn av en som kan det.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Feilmontering av Dynafit [Re: okl] #1750859 01/03/2014 17:07
okl Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Enig...

Men mente du justering i lengden? Hos meg er det sideveis siden enten for- eller bakbinding nå er montert skjevt.

Re: Feilmontering av Dynafit [Re: okl] #1750861 01/03/2014 17:10
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ahh, ja kun lengden.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Feilmontering av Dynafit [Re: okl] #1750872 01/03/2014 17:55
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Ja, jeg tror sideveis justering må gjøres under montering ja. Jækla irriterende da!

Re: Feilmontering av Dynafit [Re: okl] #1750887 01/03/2014 18:19
M
maple Offline
Entusiast
Entusiast
M
ser ut som du har såpass smale ski at du kanskje kan sjå om skoa står skeivt på skia? isåfall er det frambindinga som er feilmontert og du er nødt til å flytte boot center for å få retta det opp. viss det er bakbindinga som er skeiv så er det lettare å rette opp, då denne kan flyttast og så justerast til rett sålelengde (+/- 25 mm justering på radical ST)

Re: Feilmontering av Dynafit [Re: okl] #1750902 01/03/2014 18:39
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Hvis sideforskyvninga er sånn ca 5mm, er dette noe du kan rette opp med litt kløkt, selv om de som monterer burde gjort det for deg. Marker opp senter på skia, løsne skruene på frembidingen slik at den kan vrikkes litt frem og tilbake, sett i skoen og lås tåa, rett opp frembindingen og skru fast.

Rett opp hælstykket på samme måte, sikte mot f.eks støvlehel.

Er nok ganske mye å hente dersom både frem og bakbinding er skrudd fast på måfå. Bindingsskruene sentrerer skjelden bindingen 100% og dynafit er ganske følsomme for akkurat dette.

Sjekk også at glipa mellom støvel og binding er rett, (5,5mm hvis jeg ikke husker feil), ellers kan du lett miste ski.
Dersom butikken ikke engang klarer å rette opp i sine egne feil, bør du fortelle hvilken butikk det er slik at folk kan holde seg unna..

Re: Feilmontering av Dynafit [Re: henrikh] #1750922 01/03/2014 19:35
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Må han ikke da til med litt lim i skruehullene? Eller holder det å skru?

Re: Feilmontering av Dynafit [Re: okl] #1750938 01/03/2014 20:33
okl Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk for alle råd!

Dersom det går å løsne bindinger og deretter stramme til med sko montert hadde det jo vært fantastisk. Men som lph sier: da må det vel lim til? Og kan det være nok å gå på med 4 skruer pr binding?

Skal diskutere litt med kompis og evt montør. Vet ikke helt om jeg vil oute montør før jeg ser hvordan de løser problemet. Men send pm hvis du er i monteringsfase og har konkret spørsmål :-)

Re: Feilmontering av Dynafit [Re: okl] #1751021 02/03/2014 08:36
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Frykten for litt for mange monteringshull er sterkt overdrevet så lenge man passer på å plugge de gamle.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Feilmontering av Dynafit [Re: okl] #1751049 02/03/2014 11:05
okl Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Enig i det, men min bekymring er om det går å montere delvis i gamle hull, eventuelt hvor langt fra ønsket posisjon jeg må og hvilken påvirkning det har på kjøreegenskaper.

Re: Feilmontering av Dynafit [Re: okl] #1751117 02/03/2014 14:42
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
....og hvilken butikk er det snakk om?
Jeg hadde ikke gitt meg på dette før jeg hadde fått nye ski og fått de montert et annet sted.

Re: Feilmontering av Dynafit [Re: sanouka] #1751169 02/03/2014 18:30
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: sanouka
Frykten for litt for mange monteringshull er sterkt overdrevet så lenge man passer på å plugge de gamle.

Jepp, men overlapp mellom høl er ikke like problemfritt, og jeg hadde vært bra skuffa hvis jeg fikk utlevert en sveitserost når jeg ga fra meg ett par uborra ski. Feil skjer, og det er sikkert ikke første gang det skjer. Hvordan butikken håndterer fuckups som dette sier jo ganske mye om hvor seriøse de er..

Nye ski eller en saftig nedskjæring i pris er vel fair (for å kompensere for verditapet bl.a. . Kjøpe ski som er borret en gang er ikke noe problem, rundt 2-3 bindingen begynner det å skurre hos meg ihvertfall, og gir ikke mye for de lenger da)

Re: Feilmontering av Dynafit [Re: okl] #1751174 02/03/2014 18:43
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: okl
Enig i det, men min bekymring er om det går å montere delvis i gamle hull, eventuelt hvor langt fra ønsket posisjon jeg må og hvilken påvirkning det har på kjøreegenskaper.

Lurer litt på noe av det samme. Klarte tydeligvis ikke å teite skruene nok da jeg monterte bindiger sist.. usikker på om jeg ikke borret dypt nok. Så på ene bindingen er det et par skruer som har en mm "slakk". Kan jeg skru opp, borre litt dypere i de hullene og montere på nytt, eller må jeg flytte bindingene?

Re: Feilmontering av Dynafit [Re: okl] #1751184 02/03/2014 19:02
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Vært borti det samme selv, flere ganger. For meg endte det med at jeg kjøpte Dynafit med hull (men de har ikke hull lenger).

Ville ha prøvd følgende:
- se om problemet er det samme også om du bytter sko/ski. Det kan skyldes at en skjevhet i skoen. Mine første dynafit-sko var b-vare og bindingen måtte monteres skjevt. De fungerte bra etterhvert...
- hullene du har er trolig bra nok, feilen er trolig at frambindingen har vridd seg når de har skrudd til bindingen.

Montering fram/tilbake fungerer, og var løsningen på ett par, men skiene endret helt karakter - naturlig nok.

Re: Feilmontering av Dynafit [Re: Mr.Jacobsen] #1751213 02/03/2014 20:00
G
grigri Offline
Entusiast
Entusiast
G
For grunne hull fikser du lett med å ta av bindingen og bor litt dypere, bruk sakteherdende epoxylim når du monterer på nytt. Dersom det er brukt epoxy forrige gang varmer du skruene med ei loddepenn før demontering.

Re: Feilmontering av Dynafit [Re: okl] #1751231 02/03/2014 20:23
G
grigri Offline
Entusiast
Entusiast
G
Dette bør butikken rette opp, men det virker egentlig som om du ikke bør slippe de samme folka borti skia dine.......Få det du har betalt for jobben tilbake og få noen andre til å gjøre det skikkelig. Eller gjør det selv.
Pga muligheten for skjevheter i støvlene eller støvlenes inserts bør man egentlig ikke borre mha jigg for dynafit. Små skjevheter kan rettes opp som henrikh sier ved å stramme skruene med støvelen i bindingen.
Dersom hullene er borra korrekt i forhold til støvelens midtmerke men ellers litt avvikende slik at bindingene tvinges altfor skjevt når skruene strammes kan du rette opp dette også.
-Fyll hullene med epoxy, la herde.
-Imens du venter på herdingen skriver du ut riktig mal.
-Sørg for at skias overdel er plan.
-Mål opp og merk.
-Mål to ganger til.
-Bor
Dersom du får delvis hull i hull og tviler på styrken, -forsikre deg om at binding/sko treffer 100% og monter inserts.

Re: Feilmontering av Dynafit [Re: grigri] #1751277 02/03/2014 21:56
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: grigri
For grunne hull fikser du lett med å ta av bindingen og bor litt dypere, bruk sakteherdende epoxylim når du monterer på nytt. Dersom det er brukt epoxy forrige gang varmer du skruene med ei loddepenn før demontering.

Thanks. Kun brukt trelim sist gang, så det skal gå fint!

Re: Feilmontering av Dynafit [Re: okl] #1751283 02/03/2014 22:22
okl Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Masse gode råd her. Takk!

Kan legge til at jeg har sjekket begge skoene på begge skiene. Samme ski har problem uavhenging av hvilken sko. Siden kompisens ski har det samme problemet er jeg rimelig sikker på at det er monteringen og ikke skoen som er problemet. Uansett burde man jo (har jeg lært etter å ha studert youtube) sjekke hvor hælen treffer før bakbinding monteres.

Vi har sanket sammen utstyr herfra og derfra, så det er grunnen til at vi henvendte oss til en "proff" for montering. Så de eneste kronene han har fått er noen hundrelapper for montering.

Burde vel få ny ski av ham og deretter gå til et annet sted.

Re: Feilmontering av Dynafit [Re: okl] #1752719 06/03/2014 08:29
okl Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Liten update:

Fikk ordnet problemene i går. Tok med ski og sko og var tilstede under hele prosessen. De tok av bindninger og sjekket i forhold til dynafit-jiggen de bruker på skiene. Alt ser helt ok ut, men beviselig er det jo skjevt. Kunne kanskje ane en skjevhet på ett av hullene. Prøver å stramme skruer i en annen rekkeføge med skoen på og får rettet mye av skjevheten, men det er fremdeles noe igjen.

Løsningen blir å være dønn nøyaktig i forhold til malen og borre opp med større bor og inserts. Bruker bedre skruer enn de medfølgene torcx-skruene og får strammet alt i riktig posisjon.

Så dette ble en god løsning, og det ble håndtert meget bra når det først hadde skjedd.

Så moralen er at selv med fabrikkmal må man være pinlig nøyaktig på Dynafitbindinger :-) ...og ikke minst sjekke med sko på under/etter montering...

Nå gleder jeg meg til å prøve de nye skiene (konvertert fra telemark). Vi skulle egentlig til Sunnmøralpene neste uke, men har måttet endre planer og drar nå til Vatnehalsen hotell ved Myrdal stasjon og går turer i nærheten av Flåm og Finse.

Øystein

Re: Feilmontering av Dynafit [Re: okl] #1752728 06/03/2014 08:46
G
grigri Offline
Entusiast
Entusiast
G
Flott at det løste seg så greit!

Til dynafit/techbindinger er det ekstra viktig å sjekke med sko før/under/etter montering.
Jeg pleier å montere frambindingen først for å ha mulighet for å korrigere for skjeve støvler. Noe skjevhet kan man jo korrigere ved tiltrekkingen av skruene, men noen ganger er det ikke nok.
Greit å vite når man handler nye støvler og får funksjonsproblemer med bindinger som har fungert utmerket før..........

Re: Feilmontering av Dynafit [Re: okl] #1753181 07/03/2014 06:59
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Bruksanvisningen jeg fulgte fra Wild Snow spesifiserte det, når jeg tenker etter, at man skulle bare feste bakbindingen lett først, stramme frontbinding, og så ikke skru fast bakbindingen endelig før man hadde sjekket med støvlen på plass. Så det er tydeligvis litt sideslakk som kan tas opp der.

Så bra at det ordnet seg. Det blir gøy å teste nytt system :-)

Moderator  support