Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ene låret blir utkjørt lenge før det andre.

Ene låret blir utkjørt lenge før det andre. #1750501 28/02/2014 14:26
F
Fransemann Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
F
Som sakt så blir det ene låret utkjørt en god stund før det andre. Merker dette spesielt godt på landevei-sykkelen etter 3mil++ , nesten så jeg må minne meg selv på for vær rev at jeg må ta litt hardere i med en som ikke er så sliten.

Som "long time" freerider i offpisten med snowboard så lurte jeg på om dette kunne ha noe med saken og gjøre.

Sykler sykt mye mer enn hva jeg går på snowboard, så jeg skulle tro dette ikke ville være relevant, men man vet jo aldri.

Go big or go home.
Re: Ene låret blir utkjørt lenge før det andre. [Re: Fransemann] #1750580 28/02/2014 19:54
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Å gå på snowboard blir jo ikke lange turen da de som regel er under 2 m lange.-)

Jeg kjenner at jeg blir mere sur i venstre en i høyre ben spesielt under oppvarmingsfasen ved rullesykling. Merker dette aldri ute. Jeg har tolket dette som at venstre ben er lenger ute i kretsløpet en høyre ben og at det da er dårligere oksigentransbort hit. Noe alla samme som at man kjenner det i venstre arm ved hjerteinfarkt. Mulig jeg er helt på bærtur her men som vvs/maskiningeniør har jeg tenkt på det som trykkfallet i et rørsystem. Så dette må sees på som høyst ukvalifisert sulling og jeg ønsker ikke å legge meg ut med noen leger på dette feltet.

Selv har jeg kjørt mye snowboard og som regular kjører biter det jo mye i bakere ben etter en stund men har aldri tenkt på det i forhold til sykling

Redigert av neistein; 28/02/2014 23:31.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Ene låret blir utkjørt lenge før det andre. [Re: neistein] #1750620 28/02/2014 21:07
J
JohnØ Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
J
Har det samme problemet, fysiopytten mener det er grunnet tidligere strekk i det ene låret son gjør at muskulaturen er skadet. Han foreskrev styrketrening og tøying på begge lår!
Dette skal få i orden blodomløpet i muskulaturen igjen!
Har litt tro på dette ! Kan det være slik for deg også?

Re: Ene låret blir utkjørt lenge før det andre. [Re: Fransemann] #1750684 01/03/2014 05:43
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Dette er faktisk noe som en wattmåler kunne vært brukendes til, hadde den vært brukendes.... Måle forskjellen mellom bena.
Er som regel skjevheter. Typisk løfteproblem det derre. Merks raskere på løfting, da man bare trenger å legge på noen ekstra skiver på stanga før man befinner seg i grenseland. Som igjen gir utslag i teknikken. Og aller vanligste er skjevhet i løft. Typisk nok, hos den ubevisste, gir dette seg først utslag i slitasje/overbruk av andre siden. Ikke nødvendigvis ben. Kan like gjerne være rygg, skulder.
Så for å følge den logikken, så vil jeg konstantere en skjevhet i bruk. Skyldes dette over- eller underbruk ? Dunno, you tell us.

Du må analysere mens du sykler, spesielt når det litt tungt. Ofte da man glemmer analyse og fokuser på pust. Er albuvinklingen ulik, håndledd ulik. Bruker du mer tær på ene fot enn andre. Er hofteplassering før nedtråkk ulik på hver fot. Etceterus. Gjør du alt teknisk rett, så vil du likevel bli mer sliten i det ene ben oftest. De fleste har et ben som er markant svakere. Og det tar langt tid å jevntrene dem.

Redigert av Abit; 01/03/2014 05:46.
Re: Ene låret blir utkjørt lenge før det andre. [Re: Fransemann] #1750685 01/03/2014 06:13
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Tren litt på sletta og analyser i motbakker. Det er i motbakker det går oppover, uansett hva reklamen måtte si.. Men det er i når man nærmer seg terskel, at svakhetene (antatt være på den ene siden) må begynne å kompenseres. Skulder flytter seg kanskje lengre frem, albuen dreies i ulike vinkel ift til andre. T.o.m bicepsbruk vil påvirke tråkk. Landevei er den beste plass å trene på dette, da bevegelser og feilbevegelser repeteres jevnt over. Slike ting som gjør døla-idretten sykling også litt interessant intellektuelt ICON_SMILE

En gammel bruddskade i en stortå har ødelagt mye for meg. Også en hamstringsstrekk i samme ben. Ødelagt fordi jeg la til meg uvaner. Tåa var jo vond å bøye, og hamstrings var som nålestikk å strekke. Men bevissthet funker. Tar tid da.

Redigert av Abit; 01/03/2014 06:17.
Re: Ene låret blir utkjørt lenge før det andre. [Re: Fransemann] #1750834 01/03/2014 15:46
F
Frode_Roesand Offline
Entusiast
Entusiast
F
Tidligere skade/betennelse/overbelastning kan påvirke. Behandling av muskulatur med nåler (med eller uten strøm) og/eller hard massasje/trigger massasje kan definitivt hjelpe deg da. Tøying/bevegelighetstrening har aldri skadet noen ICON_SMILE

Alternativt kan det hende det ligger nerver i klem i nedre del av ryggen eller hofte/sete. Det vil påvirke kraftutvikling, og kan selvfølgelig redusere muskelmasse over tid også. Allikevel vil du legge mest merke til den slags symptomer du selv nevner. Manuell terapeut og/eller kiropraktor kan vel som regel hjelpe til med det.

Har det litt slik selv, men ikke nødvendigvis at benet blir "utkjørt". Mer at det blir "surt". Spesielt besøk på spinning timer med brede tanteseter provoserer fram den følelsen du beskriver. Venstrefoten "surner" mens høyre kjennes bra ut. Da vil man også bruke beina feil for det blir naturlig å belaste det benet som funker hardere...

CK Elverum / Hagen sport - Elverum
Re: Ene låret blir utkjørt lenge før det andre. [Re: Frode_Roesand] #1752601 05/03/2014 20:50
L
lian Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
L
Problemet kan muligens skylde svekket blodtilførsel ut til beinet.
Anbefaler denne artikkelen; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15233596

For egen del ble det dessverre blodpropp i lysken og 2 operasjoner etterfulgt av sykkelforbud fra lege :-(

OP

Moderator  support