Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Swix kombi roto-børst t15hs (hestehår/stål)

Swix kombi roto-børst t15hs (hestehår/stål) #1750439 28/02/2014 12:40
M
Marøder Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Har denne rotobørsten som skal gi "world cup finish"...

Det er en kombibørste; hestehår og stål. Anbefaling er først bruk av stål for å åpne opp belegget, deretter hestehår etter voksing før man avslutter med stål. Har pusset stålbørsten med slipepapir#100.

Opplever at stålbørsten tar mye bedre enn hesthårsbørsten. Når jeg avslutter med stål fjernes mye av voksen og overflaten på skia blir mattere enn etter at jeg har brukt hestehårsbørsten (da ser den blank og fin ut). Ser ut som om børsten "tar for mye". Skal det være slik? Kan ikke være mye voks igjen i porene etter bruk av stålbørsten...

Re: Swix kombi roto-børst t15hs (hestehår/stål) [Re: Marøder] #1750453 28/02/2014 12:56
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Det skal ikke ligge masse voks igjen utenpå sålen. Du skraper jo først av det du klarer med sikle, bruker grov børste for å ta bort det den tar, og så finere børste igjen...

Re: Swix kombi roto-børst t15hs (hestehår/stål) [Re: Marøder] #1750490 28/02/2014 14:01
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Stålbørsten er litt farlig. Sluttet med den etter litt drøy børsting på et par Redline. Mange som dropper denne. Kjør evt ved lavt turtall.

Re: Swix kombi roto-børst t15hs (hestehår/stål) [Re: Marøder] #1750509 28/02/2014 14:50
M
Marøder Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Ja, man sikler av mesteparten. Det som forundrer meg er at stålbørsten som brukes til slutt "tar" bedre enn hestehårsbørsten. Jeg forventer at sistebørsten (stål) skal ta minst (siste finish). Da skal man jo glatte belegget mest mulig. Samme prinsipp som når man sliper noe; først med grov korning, til slutt med fin.

Har også Redline. Synes sålen ble vel matt etter å ha brukt stålbørsten til slutt. Er det dette du erfarte sls?

Re: Swix kombi roto-børst t15hs (hestehår/stål) [Re: Marøder] #1750574 28/02/2014 19:37
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Stålbørsten kan fort harve opp sålen. Derfor skal den kjøres med lav hastighet.
Jeg sikler og børster noen titalls ski i hektiske rennuker. Omtrent slik:
1. Sikling av kantene
2. Midtrandssikling
3. Sikler skiene på normal måte
4. Ofte en ekstra runde på hver side av midtranden. Sikler genrelt ganske forsiktig
5. Manuell stålbørste, 5-8 drag
6. Hestehårsbørste til det er rent og pent
7. Evt noen ekstra drag med stålbørsten der det er litt gjenværende voks
8. Nylonbørste

Tar vel 2-3 min pr ski
Bruker jeg ikke rotor så tar jeg gjerne kun stålbørste + nylon

Det over gjelder sistelaget. For evt tidligere gliderlag bruker jeg kun stål etter sikling. Merk at manuell fin stålbørste er noe helt annet enn den grove stålrotoren.

Og ja, Redlinen ble helt matte. Brukte en time på å sikre meg at skiene var glatte og fine, inkl 2 ekstra HF-lag. Har brukt stålrotoren etter dette også, men da på maks 100 rpm og etter å ha pusset børsten med sandpaoir for å sløve spissene litt

Re: Swix kombi roto-børst t15hs (hestehår/stål) [Re: Marøder] #2529180 06/01/2019 20:30
T
Team Tonga Offline
Fersking
Fersking
T
Bruker først en fin stålbørste manuelt etter sikling så ønsker jeg en god rotobørste med hestehår for å lette jobben. Gjerne en kombibørste med nylon.
Har noen et godt tips om merke? Er det forskjell på kvaliteten på børstene?

Re: Swix kombi roto-børst t15hs (hestehår/stål) [Re: Marøder] #2529290 07/01/2019 12:39
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Swix sin er veldig bra i forhold til en rekke andre jeg har brukt.

Re: Swix kombi roto-børst t15hs (hestehår/stål) [Re: Marøder] #2529384 07/01/2019 20:13
T
Team Tonga Offline
Fersking
Fersking
T
Takk for tips Sls.

Når du skriver at du bruker prosedyren over på siste laget.
Gjelder det da pulver? Børster du pulver først med fin stålbørste? Så hestehår og nylon? Eller snakker du da om siste laget med voks?

Hvordan børster du evt pulver?

Re: Swix kombi roto-børst t15hs (hestehår/stål) [Re: Marøder] #2529392 07/01/2019 21:21
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Interessant å se sine gamle innlegg:-)

Jeg er vel nesten som halvproff prepper nå vinterstid, men kan meddele at jeg fremdeles bruker samme oppskrift. Punkt 7 behøves veldig sjeldent ved bruk av Swix rotorbøste. Egentlig kun for knallharde grønne glider eller kaldpulver.

Jeg brenner alltid pulver to ganger, men gitt at jeg legger pulver på noen hundretalls ski i løpet av vinteren, så har jeg rimelig god erfaring med hvordan jeg unngår å brenne sålen.

Jeg bruker midtrandsikling og drar veldig lett over overflaten på pulveret med en sikling. Så bruker jeg samme type rotorbørste (hestehår + nylon kombi), men jeg har en egen som jeg kun bruker på pulver og topping.

Det jeg nevnte mht sistelaget var egentlig mest at det ikke er helt nødvendig med finishbørstingen på annet enn siste lag voks. Det skal dog sies at jeg nå oftest bruker hestehår og nylon på alle lag. Det er imidlertid ikke nødvendig med mye gliding. Etter renn renser jeg med glidsonerens. Så legger jeg en hard rennglider (HF for de over 16) og så legges den dagsaktuelle glideren før neste renn. Ofte fluid-glider som dagsaktuell glider. Pulver på toppen for de som har lov. Jeg bruker aldri fast glider som er varmere enn fiolett.

Stålbørsting gjør jeg forøvrig alltid med håndbørste, og strengt tatt er det vel en kobberbørste jeg bruker. Rotorstål har jeg ikke brukt siden 2014.

Redigert av sls; 07/01/2019 21:23.
Re: Swix kombi roto-børst t15hs (hestehår/stål) [Re: Marøder] #2529431 08/01/2019 08:44
M
Marøder Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Re fluid glider... tror det blir mer og mer vanlig å bruke dette... bruker selv Vauthi sin, meget enkelt. Og gir god glid.

Re: Swix kombi roto-børst t15hs (hestehår/stål) [Re: sls] #2530559 15/01/2019 12:27
E
ErlingKa Offline
Fersking
Fersking
E
Hva bruker du av glider i bunn? Tenker ikke på dagsaktuell glider, men laget under der.
Jeg har tidligere brukt LF6, men har fått høre at det bør være hardt/grønn (stort sett kunstsnø i løypene) uavhengig av temperatur og har gått over til LF grønn, f.eks LF Polar fra Vauhti. Er anbefalingen generelt hardt/grønn eller er det kun spesielt om løpet går på kunstsnø?
Noen som har peiling på Vauhti UF flytende, ved hvilken temperatur og karakteristikk av snø går man over fra UF LDR til UF Cold?
Er det UF LDR som gjelder ved kunstsnø/grov snø uansett kulde eller går man over til UF Cold når det blir kaldt nok uansett? Og UF Cold ved finsnø / gammel finsnø?

Re: Swix kombi roto-børst t15hs (hestehår/stål) [Re: sls] #2530565 15/01/2019 12:49
T
tth Offline
Fersking
Fersking
T
Sitat: sls

Stålbørsting gjør jeg forøvrig alltid med håndbørste, og strengt tatt er det vel en kobberbørste jeg bruker. Rotorstål har jeg ikke brukt siden 2014.

Litt nysgjerrig på hvorfor du ikke bruker rotorstål, veldig mange bruker jo Red Creek eller Star sin rotorstål med godt resultat.

Re: Swix kombi roto-børst t15hs (hestehår/stål) [Re: Marøder] #2530584 15/01/2019 13:48
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Jeg leggers tort sett halvharde glidere i bunnen. De hardeste krever ekstremt mye jobb ved sikling, børsting, som ikke kun er positivt for sålen.

Vedrørende UF LDR mot UD cold så må man nesten teste seg fram på det gitte føret. I utgangspunktet skal de fungere best slik som skissert over.

Rotorstål kan relativt enkelt gi småskader/småhår i sålen, og jeg føler ikke det gir noe bidrag utover de 3-5 dragene man trenger med en god, stor håndbørste. Metallbørsten bruker jeg mest for å få grovløsnet litt etter sikling, mens hestehårsrotoren greit tar selve børsteprosessen. Det siste sparer man enormt mye tid på ved bruk av rotor.

Redigert av sls; 15/01/2019 13:48.

Moderator  support