Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Bredbeint tjukkas i emning (?)

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1761556 24/03/2014 23:13
VegardSkedsmo Offline
Avhengig
Avhengig
Tøft! Med så pene skjøter kan du nesten lure folk til å tro at den er laget av karbon ICON_SMILE

Hva er forresten ca materialkostnader på rammen?

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: VegardSkedsmo] #1761744 25/03/2014 11:20
_Moe_ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: VegardSkedsmo
Tøft! Med så pene skjøter kan du nesten lure folk til å tro at den er laget av karbon ICON_SMILE

Huffda! ICON_WINK

Sitat: VegardSkedsmo
Hva er forresten ca materialkostnader på rammen?

Jeg har ikke ført nøye regnskap, men rør, smådeler, dropouts og sånt har kosta under $200 + frakt + mva, så ett eller annet sted mellom 1500,- og 2000,- tenker jeg. Av annet forbruksmateriell til lodding, pussing sliping og sånt, så går det et par hundrelapper. Det jeg har kjøpt inn av verktøy, deler til å lage jiggen og annet som kan brukes når (!) jeg lager en ny ramme kommer i tillegg, og det er dette som (kan) tømmer lommeboka.

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1762733 27/03/2014 09:12
_Moe_ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I mangel av et 190mm bakhjul, så laget jeg et par adaptere bare for å se hvordan det ser ut med et hjul der bak. Adapterne er litt lealause, så det er litt vanskelig å se om hjulet er helt sentrert og om det står helt rett i ramma ennå, men det ser greit ut med plass så langt. Dekket er et 4" Dillinger på 100mm felg, og det er veldig grovt regna 30 mm rom totalt mellom dekk og kjedestagene.

Roomster ICON_SMILE

Jada, jada - piggene er av nå.

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1766125 03/04/2014 09:39
progres Offline
Besatt
Besatt
Utrolig flott arbeid dette _Moe_ ! Forslaget om å ganske enkelt polere den og lakkere er slett ikke så dumt - i alle fall som en enkel og god dokumentasjon på den handtverksmessige kvaliteten du har levert ICON_SMILE
Gleder meg virkelig til du ferdigstiller den, og vi får de det endelige resultatet

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1767369 05/04/2014 18:03
_Moe_ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Nei, klarlakkert inviterer man til å studere detaljene, og de er ikke så bra at jeg synes de er verdt det. Hvis helheten blir bra og jeg kanskje klarer å treffe noe som er bra med egenskapene (på noen punkt har jeg avveket en del fra de fleste andre fatbikes), så blir det dumt å bare diskutere hvor uheldig jeg var med den ripen der, den lille bulken eller at kanten på loddingene ikke er helt jevne. Jeg vil ikke at ramma skal gi seg ut for å være noe mer enn en er; et amatørprosjekt laget med relativt enkle midler laget av en som har gjort dette en gang tidligere og dermed har en viss idé om hva som skal til, men som har mye igjen å lære. Og når man har mye igjen å lære, så er det jo bare å sette i gang å øve ICON_LAUGH

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1767371 05/04/2014 18:10
_Moe_ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
og øve

og øve

og øve

og øve

Bildene er ganske avslørende, mye av dette ser bedre ut på en meters avstand og med ikke helt nypussede briller ICON_SMILE

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1770171 10/04/2014 17:56
_Moe_ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Egentlig skulle jeg ha lodda på kabelstoppere og skivebremsfeste søndag, men dels har jeg klart på klossete måte først å miste ramma ned på en ambolt og på skruestikka, deretter å klemme noen stygge bulker i overrøret på grunn av ødelagte klosser som jeg bruker når ramma skal settes fast frown
Jeg har derfor bestemt meg for å bytte overrøret, jeg har et ekstra liggende, men så ble jeg syk. Derfor stoppet det brått opp, men nå har jeg i alle fall en bitteliten oppdatering.

Jeg bestilte et verktøysett fra Tsjekkia for å rense opp gjengene og frese krankhuset. Settet ble sendt den 2/4 og gikk ut av Tsjekkia den 3. Jeg tror den ble lasta opp på en gammel Tatra, for først i dag ankom den kongeriket. Litt mer presist, i dag litt etter kl 10. Klokka 12 var den klarert for å befordres videre, og kl 18:15 i kveld henta jeg pakka på post i butikk et sted utafor tigerstaden. Det utskjelte norske postvesenet bytta ut Tatraen med en Ferrari, så nå har jeg testa kranken i ramma. Det er forholdsvis god plass både til krankarmer og krankklinge(r).

Da håper jeg at jeg innen utgangen av påsken har bytta overrør, lodda på det som skal loddes på - og endelig bestemt meg for hvilken farge det skal bli til slutt.

Verktøy ICON_LAUGH

Bredbeint? Ja, definitivt!

Og i dag trykket jeg "kjøp" for en gaffel og et rødt styrelager fra CK. På bildene synes det godt at rødt ikke nødvendigvis er et entydig begrep hos de ulike fabrikkene, men det ser faktisk ikke så ille ut i virkeligheten.
Gaffelen får gjøre nytta så lenge det er vanskelig å finne egnede rør til en egen gaffel. Jeg satser på å få denne på en sti nær meg før jeg jobber videre med gaffelspørsmålet.

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1770471 11/04/2014 08:25
wasrud Offline
Veteran
Veteran
aiai..kjipt med bulkeuhell. Du får se på det som ytterligere trening i rammebygg. Fin påskeaktivitet det :-)

Vær en snill syklist :-)
https://instagram.com/jwasrud/

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: wasrud] #1771199 12/04/2014 19:06
_Moe_ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: wasrud
Du får se på det som ytterligere trening i rammebygg.

Jepp. Ikke moro å sette saga i overrøret i dag, men jeg fikk i det minste se hvordan loddinga ble da jeg gjorde første forsøket. Noe av det viktigste når man slaglodder er at loddet flyter godt ut og at det blir et lite bånd på innsida også. Som man ser av videoen tidlig i tråden, så skal dette gå ganske raskt, for når ramma er spent opp i jiggen, så har ikke rørene mulighet til å utvide seg.

Etter at overrøret var fjerna, så var det dette som møtte meg, og det var jeg fornøyd med ICON_SMILE Her har det flytt godt inn på innsida som det skal.

Her er omtrent bare fargen igjen av messingloddet, men stripa av enden på overrøret er fortsatt synlig, noe som betyr at det har vært god tilpasning mellom overrør og styrerør.
Denne loddinga burde ha holdt hele rammas levetid, hadde det ikke vært for uhellene med overrøret- Nå gjelder det at det neste forsøket blir minst like bra.

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1773673 19/04/2014 12:04
_Moe_ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
ICON_SMILE ICON_SMILE ICON_SMILE

Snart der nå. Det står igjen å lodde på skivebremsfestet og lakkere ramma.

Jeg har jo hatt god hjelp da ... ICON_LAUGH

... Klippet inn det over fra en PM, derfor står det at jeg har igjen å sette på skivebremsfestet, men nå er det gjort. Da er det bare litt pussing, brotsjing, planfresing og lakkering som står igjen før montering.

I tillegg til å lage sykkelen, så har jeg måttet lage litt verktøy underveis. Her har jeg laget en jigg for skivebremsfestet. Jeg klemte en papplate mot feste og dropout på en av de andre syklene, og brukte avtrykket som mal. Etter å ha laget denne ganske enkle saken, så ble den testa på den nevnte sykkelen før jeg brukte den til å neste skivebremsfestet. Etter å ha lodda det på, så har jeg satt det tilbake her for å se om alt er rett og på rett plass. Fordi det leder bort mye av varmen, så kan det ikke være montert på skivebremsfestet når jeg gjør selve loddinga.

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1773675 19/04/2014 12:27
Dan Offline
More than words
More than words
Gleder meg veldig til å få se denne ferdig lakkert og montert! ICON_SMILE

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1773678 19/04/2014 13:18
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fantastisk bra prosjekt!

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: Dan] #1773763 19/04/2014 21:02
_Moe_ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Dan
Gleder meg veldig til å få se denne ferdig lakkert og montert! ICON_SMILE

Det gjør jeg også ICON_SMILE

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1796672 28/05/2014 11:23
wasrud Offline
Veteran
Veteran
åssen går det med bygginga? Blir det noe ferdig sykkel?

Vær en snill syklist :-)
https://instagram.com/jwasrud/

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1797012 28/05/2014 21:30
_Moe_ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ramma er ferdig den, men jeg hadde tenkt å få den pulverlakkert. Dessverre er det ingen som tilbyr det i nærområdet, og alternativene passa dårlig for meg. Etter litt om og men og noen e-poster som ikke ble besvart har jeg bestemt meg for å gå for Biltema-bokser for å få sykkelen ut der den hører hjemme, men den siste tida har vært viet andre prosjekter og litt kajakkpadling på sjøen.

Dessuten har jeg ikke fått bygget meg noen hjul ennå. Resten av spesialdelene, inkl. gaffel, er i hus, men jeg er i økonomisk motfase med de butikkene som har aktuelle felger, dvs. at de har felger inne når jeg er blakk, men er tomme når jeg er stinn av penger (noe jeg forøvrig aldri er, men det hender at det er mer enn bare møll i lommeboka ... ICON_SMILE ).

Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1797265 29/05/2014 16:34
Werner Offline
Kan jeg endre denne selv??
Kan jeg endre denne selv??
Denne tråden har gitt meg tilbake troen på forumet igjen ICON_SMILE Den beste tråden på veldig lenge! Flott arbeid og ramma blir nydelig! Spent på videre oppdateringer!

Mvh:

Werner

Sjekk ut www.flowsport.no - netbutikken for sykkelfolket av sykkelfolk:-)
Re: Bredbeint tjukkas i emning (?) [Re: _Moe_] #1873009 13/10/2014 12:55
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Hvordan går det med dette prosjektet? Venter i spenning på oppdatering av en av de mest spennende trådene jeg har lest! ICON_SMILE

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support