Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Steinslip ski XXL

Steinslip ski XXL #1749417 25/02/2014 22:51
A
axel74 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Hei

Lurer litt på å slipe skiene mine ettersom de sto å tørket uten lagringsvoks i sommer. Etter litt søk på nettet varierer prisene rimelige mye. De kjente spesialforetningene ligger på rundt 500-600 mens xxl bare skal ha 200-300,-

Er det så stor forskjell på kvaliteten på slip eller er det noen som har høye marginer?

mvh Axel

Re: Steinslip ski XXL [Re: axel74] #1749440 26/02/2014 06:55
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sliping av ski er håndverk, og min erfaring er at pris spiller liten rolle. I disse tider før de store turrennene har spesialforetningene haugevis av ski de skal slipe for mosjonister, og denne "masseproduksjonen" går utover kvaliteten. Jeg har ikke prøvd XXL-slip selv, men tviler på at det er den store forskjellen akkurat nå. Hadde du levert inn skiene tidligere i vinter, eller aller helst i høst, er jeg ganske sikker på at en renomert sliper hadde vært bedre!

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: Steinslip ski XXL [Re: axel74] #1749442 26/02/2014 06:57
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Og btw: Ikke kast bort penger på varmeskap, infrarød og sånt tull. Få de slipt og lagt et lag med voks, resten av jobben tar du selv!

Re: Steinslip ski XXL [Re: axel74] #1749471 26/02/2014 08:05
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Men årsaken til at du vurderer slip er at skiene sto uten lagringsvoks i sommer...?
Jeg har ikke ett fiber i kroppen som ville vært bekymret for det..

Re: Steinslip ski XXL [Re: axel74] #1749518 26/02/2014 09:33
A
axel74 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Merker at glien er betraktelig dårligere og at sålen ikke er helt plan. Samtidig som gråskjær i sålen er jeg derfor usikker på hva jeg skal gjøre. Prøver nok å mette de skikkelig med voks.

Re: Steinslip ski XXL [Re: axel74] #1749525 26/02/2014 09:56
O
oladonk Offline
Avhengig
Avhengig
O
Jeg har ett atomic klassisk par som jeg kjøpte av en US landslagsløper i 1999, De skiene var VELDIG gode på kaldt føre, men vekta gjorde at de ikke passa å i 04-05 ble de tur/påske ski. De har stått uten sommer glider siden da, kun glidet de 3-4 ganger side 2005. Men fant ut jeg ville bytte bindinger på de i vinter, fikk målt opp spenn på nytt å har gått 3-4 turer på kaldt føre,, av alle ting var skiene fortsatt veldig gode å gå på å gliden var også meget bra sammenlignet med de jeg gikk i lag med

tror selve skiparet har mye å si her.......

Ola
Re: Steinslip ski XXL [Re: axel74] #1749599 26/02/2014 13:15
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
UHMWPE har tilnærmet null okisidering når det ikke utsettes for UV-lys og oppbevares i romtemperatur.

Sitat: http://www.beatriceco.com/bti/porticus/bell/pdf/plastics.pdf
In the dark and at normal ambient temperatures, the reaction between polyethylene and oxygen proceeds slowly or not at all.

Sitat: http://www.skimd.com/faq.php
Are my bases “dry” when they become gray and hairy?

NO! Bases become gray and hairy when they have become “abraided” from snow crystals. Bases are plastic and snow is sandpaper. When the amount of skiing you do exceeds the amount you’re waxing, you get gray hairy bases. Petroleum distillate bases do not oxidize! A brand new pair of skis on the rack from 20 years ago will have as dark and rich a base as it does today. Oxygen does not eat plastic, friction does!

Re: Steinslip ski XXL [Re: JayTe] #1749603 26/02/2014 13:29
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: JayTe
Sliping av ski er håndverk, og min erfaring er at pris spiller liten rolle. I disse tider før de store turrennene har spesialforetningene haugevis av ski de skal slipe for mosjonister, og denne "masseproduksjonen" går utover kvaliteten. Jeg har ikke prøvd XXL-slip selv, men tviler på at det er den store forskjellen akkurat nå. Hadde du levert inn skiene tidligere i vinter, eller aller helst i høst, er jeg ganske sikker på at en renomert sliper hadde vært bedre!

Uspesifisert slip er vel ikke håntverk - det finnes ikke en slip som er god for alt....?

Steinslip ski [Re: jaknudsen] #1749607 26/02/2014 13:37
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg vokser/glider skiene mine når sålen er grå og når jeg setter dem bort etter vinteren,
har aldri levert skiene mine til slip eller brukt dyr glider.
På tørr snø er det ikke så mange som glir fra meg.

Yngste sønn arvet ett par Madshus ski etter bror sin og behandlet skiene lite bra (bygde hopp når første snøen kom og landet på bart gress) tross det hadde skiene sykt bra gli når de var 6-7år gamle. Gled lett i fra de som trente aktivt og hadde nyere ski doublefinger

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Steinslip ski XXL [Re: hilmer] #1749669 26/02/2014 16:26
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: hilmer

Uspesifisert slip er vel ikke håntverk - det finnes ikke en slip som er god for alt....?

Riktig, det finnes ikke, men det å få en plan såle og jevn struktur over hele skien er håndverk. Det er ikke akkurat bare å pælme skien inn i maskinen og trykke på knappen.

Redigert av JayTe; 26/02/2014 16:27.

Re: Steinslip ski XXL [Re: jaknudsen] #1749671 26/02/2014 16:28
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
Sitat: jaknudsen
UHMWPE har tilnærmet null okisidering når det ikke utsettes for UV-lys og oppbevares i romtemperatur.

Sitat: http://www.beatriceco.com/bti/porticus/bell/pdf/plastics.pdf
In the dark and at normal ambient temperatures, the reaction between polyethylene and oxygen proceeds slowly or not at all.

Sitat: http://www.skimd.com/faq.php
Are my bases “dry” when they become gray and hairy?

NO! Bases become gray and hairy when they have become “abraided” from snow crystals. Bases are plastic and snow is sandpaper. When the amount of skiing you do exceeds the amount you’re waxing, you get gray hairy bases. Petroleum distillate bases do not oxidize! A brand new pair of skis on the rack from 20 years ago will have as dark and rich a base as it does today. Oxygen does not eat plastic, friction does!

Interessant og litt artig at det bekrefter mine mistanker. Synes det var litt pussig at de kunne stå på terrassen fra april til november uten antydning til "oksidering". Men så snart jeg gikk en mil på ski, var det hvite flekker der.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Steinslip ski XXL [Re: axel74] #1749894 27/02/2014 07:27
Cantona Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har XXL Lade sin mediumslip på treningsskia skøyting.
Dette er et gammelt (men godt brukt) godpar fra tidl. jr. landslagsløper og ble meget bra etter slip. Løftet kvaliteten etter slipen.
Gutta på Lade anbefales!

Har også en kollega med tilsvarende skimodell med XXL sin kaldslip. Den tror jeg virkelig er bang for buck. Han hadde mye bra ski på utenbysjobb på Tynset i fjor vinter.

Barberer legga:)
Re: Steinslip ski XXL [Re: Goldrush] #1749918 27/02/2014 08:15
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Goldrush

Interessant og litt artig at det bekrefter mine mistanker. Synes det var litt pussig at de kunne stå på terrassen fra april til november uten antydning til "oksidering". Men så snart jeg gikk en mil på ski, var det hvite flekker der.

Det kan ju bero på vad man menar med oxidering. Jag tog fram några alpin och telemarkski för några dagar sen och jag fick för mig att belaget såg värre ut än sista gången de bruktes för ett eller ett par år sedan. Det var inga tydliga vita fläcker men de såg torra och lite grå ut.

Jag tror att något händer med belaget när ski står lagrade men hur mycket kan nog bero både på själva belaget och strukturen. Mina ski verkar iallafall uppföra sig olika med tanke på gråhet och vita fläkar.

Re: Steinslip ski XXL [Re: axel74] #1749919 27/02/2014 08:17
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Angående xxl så tror jag att det beror mycket på butikken. Nu vet jag inte hur det är med ski men sykkel verkstaden i en del xxl butikker har iallafall väldigt kunnigt folk.

Re: Steinslip ski XXL [Re: axel74] #1749923 27/02/2014 08:24
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Hvor vanskelig er det å slipe et par ski? XXL bruker anerkjente slipemaskiner (ref de selv). Er det ikke bare å stille inn maskinen på ett mønster og deretter føre skien gjennom slipemaskinen? Kan skjønne at noen mønstre er bedre enn andre, men default har vel disse maskinene flere gode mønstre installert fra fabrikk.

Redigert av Marøder; 27/02/2014 08:24.
Re: Steinslip ski XXL [Re: Marøder] #1749927 27/02/2014 08:29
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag tror att det är mer av ett hantverk att slippa ett par ski och att det inte bara är att ställa in maskinen.

Re: Steinslip ski XXL [Re: Marøder] #1749954 27/02/2014 09:42
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: Marøder
Hvor vanskelig er det å slipe et par ski? XXL bruker anerkjente slipemaskiner (ref de selv). Er det ikke bare å stille inn maskinen på ett mønster og deretter føre skien gjennom slipemaskinen? Kan skjønne at noen mønstre er bedre enn andre, men default har vel disse maskinene flere gode mønstre installert fra fabrikk.

Sitat: DN artikkel
- Vi er mange her som kan slipe ski - i teorien. Men det er bare to-tre av gutta som slipper til ved slipemaskinen. Å slipe langrennsski er et delikat håndverk, sier Aamodt.

Hele artikkelen

Re: Steinslip ski XXL [Re: JayTe] #1750025 27/02/2014 11:48
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: JayTe
Sitat: Marøder

Sitat: DN artikkel
- Vi er mange her som kan slipe ski - i teorien. Men det er bare to-tre av gutta som slipper til ved slipemaskinen. Å slipe langrennsski er et delikat håndverk, sier Aamodt.

Hele artikkelen

Tviler forsåvidt ikke på at det er et håndverk å slipe ski, men å bruke en sportsbutikk-kis til å underbygge den påstanden funker dårlig. Han tjener jo på å få dette til å høres innmari flott ut... Da kan jo han skru opp prisen, for alle vet jo at skikkelig håndverk koster.

Re: Steinslip ski XXL [Re: Øyvind V] #1750030 27/02/2014 11:58
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: Øyvind V

Tviler forsåvidt ikke på at det er et håndverk å slipe ski, men å bruke en sportsbutikk-kis til å underbygge den påstanden funker dårlig. Han tjener jo på å få dette til å høres innmari flott ut... Da kan jo han skru opp prisen, for alle vet jo at skikkelig håndverk koster.

Beklager da, tok det første jeg fant!

Sitat: NRK

– Det å slipe ski er ikkje berre å kjøpe seg ei slipemaskin til ein million og byrje å slipe og tru at ein gjer det best. Det er eit handverk, og du må ha blikk for å vite kva du skal gjere. Det går mykje på erfaring, seier den tidlegare racingsjefen til skifabrikken Madshus

Hele artikkelen

Re: Steinslip ski XXL [Re: axel74] #1750040 27/02/2014 12:12
magic Offline
Besatt
Besatt
Jeg gikk i mot alle anbefalinger for 2 år siden og kjøpte ski på XXL. Takket ja til kaldslip og grunnprepp, og har vært fornøyd siden. De glir bedre enn de fleste jeg har gått tur sammen med siden da, men stort sett går jeg alene og har ikke gått renn med de, så sammenligningsgrunnlaget er noe tynt.

Jeg tør påst at en XXL-slip helt sikkert er ok for en mosjonist som går noen turer om vinteren og kanskje slenger seg med på et renn hvert skuddår. Og en kan jo håpe at de hos XXL også etterhvert lærer seg håndverket, om de ikke bytter jobb for ofte da.

Men det er klart, det finnes helt sikkert de som er flinkere og sliper bedre uten at jeg vet noe som helst om sånt ICON_SMILE

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Steinslip ski XXL [Re: axel74] #1750133 27/02/2014 16:30
A
axel74 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Blir jo nesten skremt når man leser på Bull, over hvor viktig og hvilket vanskelig håndtverk det er å slipe ski. Ender nok opp med xxl da det ikke er noe ekstreme ski som skal slipes. Går heller ikke renn så om det ikke er super dupert går det sikkert greit.

Takk for hjelpen.

Re: Steinslip ski XXL [Re: fredriks] #1750234 27/02/2014 20:06
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
Sitat: fredriks
Sitat: Goldrush

Det kan ju bero på vad man menar med oxidering. Jag tog fram några alpin och telemarkski för några dagar sen och jag fick för mig att belaget såg värre ut än sista gången de bruktes för ett eller ett par år sedan. Det var inga tydliga vita fläcker men de såg torra och lite grå ut.

Jag tror att något händer med belaget när ski står lagrade men hur mycket kan nog bero både på själva belaget och strukturen. Mina ski verkar iallafall uppföra sig olika med tanke på gråhet och vita fläkar.

Nettopp, har samme erfaring når det gjelder ulike ski og hvite flekker. Noen ski kommer det aldri hvite flekker på, mens andre kommer det etter få kilometer uavhengig av hvordan de er behandlet (steinslipt og glidet eller stålsiklet og børstet). Innbiller meg at dette sier noe om kvaliteten på sålen.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Steinslip ski XXL [Re: JayTe] #1750253 27/02/2014 20:38
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Fardal jobber jo på Bull Ski og Kajakk, så det blir jo også egenreklame. Ingen tvil om at han er dyktig, men det gikk jo uansett dritt med slipingen i OL.
Som skitrener og smører er jeg relativt oppegående på ski og sliping. Ingen tvil om at slip kombinert med trykksoner har mer å si enn man først tror. Hvorvidt man f.eks klarer å skille ulike kaldsliper fra hverandre er en annen sak. Da er man inne på et nøyaktighetsnivå som en uten landslagets skipark neppe klarer å teste opp mot hverandre på en meningsfull måte.
Jeg mener det finnes ihvertfall 10+ butikker i Østlandsområdet som er dyktige på sliping. Det er ingenting i veien for at en butikk som XXL kan konkurrere mot spesialistbutikken på ting som ski- og sykkelverksted. Det handler jo først og fremst om å ansatte og evt også lære opp de riktige folkene. Uansett så er ikke sliping sååå fantastisk vanskelig. Selv er jeg ikke blant de mest fingernemme, men å operere en slipemaskin tror jeg det finnes tusentalls av nordmenn som har talent til. Man trenger definitivt ikke å ha merittliste som skiløper for å mestre dette. faktisk vil jeg tro at folk med en del andre ferdigheter er bedre egnet til å gjøre dette - selv om de kanskje aldri har hatt et par ski på beina.

Re: Steinslip ski XXL [Re: axel74] #1750279 27/02/2014 21:28
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Om skisliping er et sånn fryktelig vanskelig håndverk, burde det da ikke vært fagbrev på området? 3 års videregående skole og greier?
Bare lurer litt om dette ikke er like enkelt som nøkkelsliping.

Re: Steinslip ski XXL [Re: axel74] #1755791 13/03/2014 10:58
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Siden det er jeg som sliper ca 50% av langrennsskia som leveres fra verkstedet på XXL Lade kan jeg jo by på mine $0,2: Langrennsslip er i høyeste grad et håndverk og jeg skal være så ydmyk og si at vi på verkstedet på Lade neppe er landets beste eller i verdensklasse eller noe i den duren. Det vi dog leverer er et fullgodt resultat til de resterende 99% der ute.
Maskinene vi bruker i de fleste varehus i kjeden er Wintersteigers Sigma SBi, i følge Wintersteiger verdens mest populære slipemaskin målt i produsert antall. Maskinen er konstruert for å håndtere alt fra langrennski til snowboard og vil således ikke ha den samme nøyaktigheten på langrennski som "worldcupmodellen" Race NC. Prisen på maskina vår er vel ca en femtedel etter hva jeg erfarer, noe som fører til at vi kan ha maskiner utplassert lokalt og den tar bare opp mye plass på et relativt trangt og koselig verksted (i motsetning til en Race NC som tar opp VELDIG mye plass).
Vi har investert i en ny diamantmodell fra Wintersteiger som skal gi ekstra nøyaktige strukturer på langrennsski og vi som jobber med maskinen er veldig beviste på å jobbe metodisk og nøyaktig når vi sliper langrennsski for å gi et fullgodt produkt for vår målgruppe.
Prisene vil etter min erfaring avhenge av etterspørselen på slip hos verkstedet, samt en avveining på avskrivningskostnader på en dyr eller en grisedyr slipemaskin, personalkostnader og selvsagt et ønske om fortjeneste.

Mvh Peter Lütken
Verkstedleder, XXL Lade

Recovery-mode

Moderator  support