Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Billig parkering i Lillestrøm?

Billig parkering i Lillestrøm? #1749340 25/02/2014 20:24
haavardhun Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Fruen begynner neste uke å jobbe på Romerike helsebygg, like ved Lillestrøm stasjon. Hun skal ha vikariat der i 1,5år, så permanent parkeringsplass er et must. Eneste mulighet da er q-park såvidt jeg kan se, de skal melke oss 840kr +mva per måned for trang plass i parkeringshus. Noen som vet om noen alternativer i rimelig gåavstand, event har plass til låns? Eller er det bare å ta tak i anklene og si "værsågod" til q-park?

grove sykler og mørk musikk
Re: Billig parkering i Lillestrøm? [Re: haavardhun] #1749351 25/02/2014 20:36
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Det er et helvete i Lillestrøm med parkering. På baksiden av messeområdet i boligområdet der, så er det muligheter. Men i store deler av villabebyggelsen er det også parkering forbudt. Rundt Åråsen er det parkometer og dillogdall overalt. Du må lissom ut mot fetsundsiden for å få parkert, Lillestrøm er et jævla høl sånn sett. Hva med å ha en sykkel på henger, eller sykkel stående låst i villabebyggelsen, og sykle siste stykket til stasjonen?

Re: Billig parkering i Lillestrøm? [Re: haavardhun] #1749360 25/02/2014 20:43
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Bussen og tog tar 30 minutter fra Ammerud til Lillestrøm. Men det er kanskje ikke et alternativ?

-Tobias

Redigert av tobiast; 25/02/2014 20:44.
Re: Billig parkering i Lillestrøm? [Re: haavardhun] #1749371 25/02/2014 20:57
haavardhun Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Pluss et kvarter og gå til buss fra huset vårt, og hun er avhengig av å ikke følge rutetider med tanke på hente i barnehage osv. Hun er fastlege som medfører en del møter og hjemmebesøk også. Men tanken er god

Re: Billig parkering i Lillestrøm? [Re: haavardhun] #1749416 25/02/2014 22:48
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sykle?

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Billig parkering i Lillestrøm? [Re: haavardhun] #1749420 25/02/2014 23:01
haavardhun Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
sikkert mulig noen dager, men det tar for lang tid med familie-logistikken

Re: Billig parkering i Lillestrøm? [Re: haavardhun] #1749457 26/02/2014 07:40
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
hehe ... du får ikke svarene du ønsker, skjønner jeg. Og egentlig har ikke jeg noe mer å bidra med heller. Når jeg likevel fortsetter å skrive, er det fordi jeg syns dette er en spennende problemstilling. Jeg mener at man bør forsøke å begrense hverdagsbilisme og jeg tror at et effektivt grep er å gjøre det dyrt og vanskelig å parkere på jobb. I så måte er deres situasjon av interesse.

Hvor dyrt må det være før dere velger alternativ transport?

Personlig har jeg ikke hatt trøbbel med å levere i barnehage og forholde meg til kollektivruter. Men nå bor jeg et sted hvor det er ganske hyppige avganger.

Jeg har også noe møtevirksomhet på jobben, men da tar jeg kollektivt, sykler eller kjører taxi. Det funker egentlig bedre enn bil, for da slipper jeg den eveindelige letingen etter parkeringsplass.

Jeg ville gjort en av to:
1) Kjøpt en billig sykkel og syklet frem og tilbake til bussholdeplassen. Da tar turen dit kun noen minutter og totalen blir marginalt mer enn bilturen.

2) Syklet hele veien. Selv om turen i seg selv tar noe lengre tid enn med bil (20 minutter mer hver vei kanskje?) vil kanskje totalen gå ut på ett hvis man driver med idrett og som en følge av transportsyklingen kan droppe et par-tre treninger i uken. Hvis man ikke vil trene er el-sykkel et alternativ. Disse er jo utrolig fleksible på alle måter og du kan enkelt holde 25km/t i snitt. Dermed vil turen gå unna på rundt 40 minutter?

Hvis ett av disse alternativene velges får man i tillegg en bonus i form av at man kan være en bedrevitende antibilist på internettforum ;-)

-Tobias

Redigert av tobiast; 26/02/2014 08:00.
Re: Billig parkering i Lillestrøm? [Re: haavardhun] #1749477 26/02/2014 08:15
haavardhun Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Mange gode innspill, og ja, jeg får ikke de svarene jeg vil ha:-) er også enig i at bilisme bør begrenses, i så måte kjører hun el-bil uten at jeg skal gå inn på diskusjonen om det er noe bedre:-)

Hun jobber gjerne 8-16, og jeg jobber turnus som noen ganger gir logistiske utfordringer. Barnehage åpner ikke før 7:30, da rekker som regel ikke jeg levere, og om hun skal rekke bhg, buss/tog og være på kontoret kl 8 blir det umulig, også med sykkel.
Nå er nok jeg en anelse sprekere, sykler til jobben og kunne sikkert klart dette med el-sykkel om det var meg det gjaldt.

Hva gjelder hjemmebesøk og møter så kan det være over alt i hele Skedsmo og Romerike, så kollektivt er ikke et alternativ. Som fastlege er alle slike turer"tapsprosjekt" så det gjelder at man kommer fort frem og tilbake for å tape minst mulig penger, taxi går i så fall av egen lomme, så det utgår også. Vi må nokk bare finne oss i at det er dyrt og leve med det:-)

Re: Billig parkering i Lillestrøm? [Re: haavardhun] #1749497 26/02/2014 08:46
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
@tobiast: Mange fagre ord om reduksjon av hverdagsbilisme du kommer meg og jeg er helt enig med deg. Synes likevel bedrevitenheten blir litt i overkant i dette tilfellet. Kan på samme måte som deg "skryte av" at bil er totalt uaktuelt for meg da jeg bor på Ammerud og jobber i sentrum. Bakgrunnen for dette er at det er T-bane/rødbusser/grønnbusser som går tilnærmet "hele tiden" og buss 31 går til og med døgnet rundt. Sykkel tar for øvrig 20 min på en fantastisk effektiv og godt vedlikeholdt g/s-veg langs RV4.
Sett i lys av dette blir mitt "billøse" liv derfor knapt noe å skryte av, men snarere en "no-brainer".
Problemet til Lillestrøm er derimot at kollektivtilbudet er redusert til buss 2 ggr i timen og er i tillegg litt "melkerute" over Skjetten etc. Dette innbærer at gjennomsnittsreisetiden til/fra jobb fort blir en del minutter lenger, og dermed et vrient alternativ med 2 barn i barnehage. Mht. sykkel er det fin sykkelvei over Gjelleråsen, over Hvam og f.eks Skjetten/Nebbursvollen inn til Lillestrøm, men dette er vel en 16-17 km og med dusj/skift etc. blir det tidsmessig ugunstig.

Vel, tilbake til topic: Hva med parkering innimellom noe sted på Rælingssiden av elva da? Er det noen muligheter der?

Re: Billig parkering i Lillestrøm? [Re: haavardhun] #1749500 26/02/2014 08:54
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: haavardhun
...i så måte kjører hun el-bil......
Da er vel kommunal p-plass trikset. Det er dog få av dem siden Skedsmo kommune har satt bort tilnærmet alle plassene sine til et privat selskap og de driftes deretter.
Fant dette da:

Vedlegg
Parkering i Lillestrøm.jpg (114.95 KB, 12365 nedlastinger)
Redigert av ELO73; 26/02/2014 08:54.
Re: Billig parkering i Lillestrøm? [Re: haavardhun] #1749503 26/02/2014 09:00
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Jeg tror rett og slett du skal være veldig heldig eller veldig sleip om du skal parkere billigere enn det du nevner. Jeg forstår det sånn at ansatte i helsebygget ikke får rimeligere parkering i kjelleren på helsebygget? Jeg pleier å parkere i kjelleren på Byhaven, men det er vel heller ikke billigere. Skjønt det går jo an å undersøke om det er mulig å leie langtidsplass der for en litt rimeligere penge.

Eller flytt nærmere, om det er et alternativ.

Re: Billig parkering i Lillestrøm? [Re: haavardhun] #1749504 26/02/2014 09:01
haavardhun Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sjekka det ut, man må betale for plassen, men får strømmen gratis, så det blir enda dyrere tror jeg, og såvidt jeg kan se er det bare 4 plasser i hele Lillestrøm

edit: neon flere plasser, men ikke noe å basere seg på

vi flytter ikke for et vikariat på 1,5år:-) som sagt får vi bare godta prisen, dette var mer for å høre om det fantes andre alternativ eller om noen hadde privat til leie, vi skal nokk overleve dette greit:-)

Redigert av haavardhun; 26/02/2014 09:10.

Re: Billig parkering i Lillestrøm? [Re: haavardhun] #1749554 26/02/2014 11:12
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Det pleier stå biler mellom nedre Rælingsvei og Nitelva, over gangbrua fra Helsebygget. Sånn i området rundt renseanlegget. Ev. er det en liten grusplass noen 100 meter mot Rælingentunnelen, også mellom elva og veien. Er fler som bruker disse, alternativt står det fiskere parkert der. Går jo an å sjekke.

Du har jo også pendlerparkeringa rett på andre siden av jernbanelinja - verdt å sjekke ut reglene for å stå der.

Edit: Hva er akseptabel gangavstand? Det er en plass opp bak NAF-bygget som sjelden er full (ved barnehage) men det blir en 10'ich min med bratt bakke å gå.

Redigert av Kakachka; 26/02/2014 11:18.
Re: Billig parkering i Lillestrøm? [Re: ELO73] #1749563 26/02/2014 11:38
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: ELO73
@tobiast: Mange fagre ord om reduksjon av hverdagsbilisme du kommer meg og jeg er helt enig med deg. Synes likevel bedrevitenheten blir litt i overkant i dette tilfellet.

Joa, kan være enig i det: Med lite fleksible jobber som krever at du er fysisk tilstede og tilsvarende lite fleksible barnehager blir det vanskelig. Men på generell basis virker det som om folk er veldig lite villige til å bruke litt mere tid på reising for å unngå å bilbruk. Og i tillegg virker det som om mange ikke ser alternativene og bare fokuserer på at de MÅ bruke bilen, uten å ha reflektert noe mer over hvilke alternativer som finnes. Personlig syns jeg at 20 minutter ekstra hver vei burde være en no-brainer hvis man kan la bilen stå. Jeg har mange bekjente, flere av dem med ganske god tid, som syns 20 minutter ekstra hver vei er HELT uakseptabelt og derfor velger bilen.

-Tobias

Re: Billig parkering i Lillestrøm? [Re: haavardhun] #1749667 26/02/2014 16:24
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Fruen begynner neste uke å jobbe på Romerike helsebygg, like ved Lillestrøm stasjon. Hun skal ha vikariat der i 1,5år, så permanent parkeringsplass er et must. Eneste mulighet da er q-park såvidt jeg kan se, de skal melke oss 840kr +mva per måned for trang plass i parkeringshus. Noen som vet om noen alternativer i rimelig gåavstand, event har plass til låns? Eller er det bare å ta tak i anklene og si "værsågod" til q-park?

Er dette her så gæernt å betale da? 50,- dagen for å stå innendørs rett ved toget i Lillestrøm, en by 11 min unna Oslo sentrum. Hva synes du er rimelig å betale?

Re: Billig parkering i Lillestrøm? [Re: haavardhun] #1749811 26/02/2014 21:09
haavardhun Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
jeg synes at jeg aldri skulle spurt her.... jeg har jo sagt at jeg godtar ringenes tilstand, er lite kjent så var mest for å høre om det fantes alternativ

Re: Billig parkering i Lillestrøm? [Re: Hvilepuls] #1749817 26/02/2014 21:15
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Hvilepuls
Lillestrøm er et jævla høl sånn sett

Punktum.

De bygde en togstasjon der for lenge siden, resten er en misforståelse!

No added style
Re: Billig parkering i Lillestrøm? [Re: Hvilepuls] #1749839 26/02/2014 21:51
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hvilepuls
Lillestrøm er et jævla høl sånn sett.

Jeg støtter den. Alle som bor i området vet jo at Strømmen er det egentlige sentrumet på Romerike.

Tellegrensene som eksisterte i 700 år (frem til ca. 1980) viser befolkningen på Strømmen vs. Lillestrøm (prøv å gjett hvem som ville ha bort dem). Lillestrøm er som nevnt en togstasjon, og som ikke hadde noen spesiell eksistens før den tid (Lillestøm-navnet kom med stasjonen).

- Voltaire
Re: Billig parkering i Lillestrøm? [Re: haavardhun] #1749852 26/02/2014 22:10
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig

Redigert av ELO73; 26/02/2014 22:11.
Re: Billig parkering i Lillestrøm? [Re: haavardhun] #1749906 27/02/2014 07:45
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Kontrer med statsbanken og clooney:
http://www.youtube.com/watch?v=C_8TGTKdrlY

Men Statsbanken har ikke de beste vilkår, de får man i den lokale sparebanken i omerådet:
http://www.norskfamilie.no/aktuelt/2014/jan/30/norges-beste-banker-2013/

Merk at det heter Lillestrøm Torv. Ikke Torg. Av den enkle grunn at det var TORV handel der i gamle dager. Og når det var flom i Lillestrøm (før flomvollen og reguleringen av vassdraget), så satte beboerene i Strømmen alle kranene åpne for å gjøre flommen værre. Skikkelig godt norsk samarbeid med andre ord.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Billig parkering i Lillestrøm? [Re: haavardhun] #1749916 27/02/2014 08:05
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sjekka det ut, man må betale for plassen, men får strømmen gratis, så det blir enda dyrere tror jeg, og såvidt jeg kan se er det bare 4 plasser i hele Lillestrøm

Det er mange kommunale parkeringsplasser i sentrum, ved kinoen, så det skal ikke by på så mye problemer. Ved kino/sentrum kan du vel stå 11timer gratis med elbil. 4 treg-ladeplasser, de pleier å være opptatte med lading hele tiden, og man må være der før 7 for å få sikret plass tenker jeg. Kun benyttet et par ganger jeg. Ellers er det 1 chademo hurtiglader der med 2 plasser og 30minutter begrensning. Den er ofte opptatt i "peak hours" men lett å få en skvett, og 20min gir fort 80% der. Den er kjapp. Den har jeg benyttet MYE.

Ellers er det flere kommunale plasser nærmere helsebygget. Parkering med elbil er en fryd i Lillestrøm. Lett å få plass på de store i sentrum iallefall, værre i kinotiden 17-21, men da er det ofte ledig elbilladeplass igjen. Fra helsebygget til sentrum (som blir en kjøremessig liten omvei) så er det 5-7min gange. Men jeg tipper det finnes noen kommunale nærmere.

Du har og Nissan forhandler 1000meter unna helsebygget med hurtiglader, og norges største kjøpesenter SS med ladestasjoner (kun benyttet en gang, da ver det gratis, men fiffig sms løsning for åpning av stolpe).

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Billig parkering i Lillestrøm? [Re: silverwrx] #1750089 27/02/2014 14:29
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: silverwrx
Og når det var flom i Lillestrøm (før flomvollen og reguleringen av vassdraget), så satte beboerene i Strømmen alle kranene åpne for å gjøre flommen værre. Skikkelig godt norsk samarbeid med andre ord.

Seriekobling av hageslanger er god dugnadsånd. For utenforstående så ligger Lillestrøm betraktelig lavere enn Strømmen. Lillestrøm blir derfor av mange på Strømmen konsekvent omtalt som Sumpa, og egner seg vel strengt tatt best til risdyrking.

- Voltaire
Re: Billig parkering i Lillestrøm? [Re: supernalle] #1750460 28/02/2014 13:03
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
"Plankebyen" og "Måsan" er også vanlige navn... På den annen side sies det at enkelte ledere for kommunale/fylkeskommunnale bedrifter i Lillestrøm nektet å ansette strømlinger fram til 1970-tallet, så en kan vel ikke si annet enn at det var et hjertelig fiendskap mellom de to nabogrendene. Tilstanden er noe bedre nå - i det minste på overflaten. ICON_WINK

Re: Billig parkering i Lillestrøm? [Re: Lektoren] #1750495 28/02/2014 14:11
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Lektoren
"Plankebyen" og "Måsan" er også vanlige navn...

Ikke av strømlinger.

Sitat: Lektoren
var et hjertelig fiendskap mellom de to nabogrendene

Hjertelig og hjertelig. De hadde en fast slossplass hver lørdag. En slags forgjenger til casuals fra begge sider.

Lillestrømlinger har prøvd å ødelegge Strømmen i lang tid. F.eks. ved å flytte rådhuset til dit, ikke ha studiespesialiserende videregående skoler på Strømmen, legge hovedveiene rundt Strømmen, flytte alskens negative institusjoner til Strømmen, en overdreven fortetting av Strømmen, legge kjepper i hjulene for fotballsatsingen på Strømmen, og stryker fortsatt kandidater på valglister med adresse fra Strømmen. Dette driver de med der. Fryktelige smålige mennesker, og de gjør det den dag i dag.

Men det de driver med er fånyttes. Strømmen er likevel det reelle setrumet på Romerike. Det er lite grunn til å bevege seg ned i Sumpa.

- Voltaire

Moderator  support