Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trening/konkurranse - bytte av hjulsett alu/karbon

Trening/konkurranse - bytte av hjulsett alu/karbon #1749172 25/02/2014 12:34
H
hakonrossebo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Har kjørt med Mavic Ksyrium Elite S alu hjulsett de siste årene og har vært fornøyd med dette. Vurderer å investere i et tabular Zipp 404 karbon hjulsett eller tilsvarende for bruk i konkurranser. Ser at mange anbefaler clincher hjulsett til trening siden dette er mer praktisk i forbindelse med punkteringer osv. Hvoran fungerer dette i praksis? Bytter en lett mellom 2 hjulsett med hver sin kassett, hva gjør en i såfall med karbon egnede bremseklosser som kan få aluminium spon og ødelegge karbon hjul? Ender en ofte opp med å bare bruke det ene hjulsettet siden dette er det letteste/tøffeste/minst stress?

Re: Trening/konkurranse - bytte av hjulsett alu/karbon [Re: hakonrossebo] #1749175 25/02/2014 12:47
Duken Offline
Entusiast
Entusiast
Ja ikke noe stress å bytte. Skifter du kjede regelmessig er det ikke noe problem at du har flere kasetter med ulik bruk (tidsmessig). Bremseklosser skiftes på 5 min og evt justering på bremser (om det er ulik bredde på felg) går raskt. De fleste bruker vel litt tid til service og vedlikehold før ritt uansett.

Lykke til:)

Re: Trening/konkurranse - bytte av hjulsett alu/karbon [Re: hakonrossebo] #1749198 25/02/2014 13:43
bogey Offline
Entusiast
Entusiast
Som det sies er det ikke noe kav å bytte, men jeg må likevel kommentere noe trøbbel jeg hadde.

Når jeg kjøpte sykkelen min fulgte det med et sett med Mavic-hjul (Ksyrium SR). I tillegg hadde jeg på det tidspunktet også et sett med Zipp 404. Jeg merket at når jeg skiftet fra Mavic til Zipp så var ikke girene "i sync". Grunnen var at Mavic-settet hadde en spacer bak kassetten som gjorde at kassetten i praksis stod lenger ut enn den gjorde på Zipp-hjulene. Jeg orket ikke justere girene for hver gang jeg byttet hjulsett så jeg endte opp med å selge Mavic-settet og kjøpte istedenfor et sett med HED Ardennes. Her var det ikke en slik spacer som det var på Mavic-settet og da var gir helt "i sync".

Cannondale Synapse Ultegra Di2 Disc
Gavia CX Pro
Re: Trening/konkurranse - bytte av hjulsett alu/karbon [Re: bogey] #1749227 25/02/2014 14:27
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: bogey
Som det sies er det ikke noe kav å bytte, men jeg må likevel kommentere noe trøbbel jeg hadde.

Når jeg kjøpte sykkelen min fulgte det med et sett med Mavic-hjul (Ksyrium SR). I tillegg hadde jeg på det tidspunktet også et sett med Zipp 404. Jeg merket at når jeg skiftet fra Mavic til Zipp så var ikke girene "i sync". Grunnen var at Mavic-settet hadde en spacer bak kassetten som gjorde at kassetten i praksis stod lenger ut enn den gjorde på Zipp-hjulene. Jeg orket ikke justere girene for hver gang jeg byttet hjulsett så jeg endte opp med å selge Mavic-settet og kjøpte istedenfor et sett med HED Ardennes. Her var det ikke en slik spacer som det var på Mavic-settet og da var gir helt "i sync".

Jeg vet jo ikke hva slags trøbbel bogey hadde med sine hjul - men i praksis så dreier justering av gir seg om å vri en justeringsskrue et sted mellom en kvart til en hel omdreining. Den jobben tar nøyaktig 2 sekunder.
Personlig ville jeg si at det største peset trolig blir å bytte bremseklosser (og kanskje fintune sentrering av bremser) - men som nevnt over er dette unnagjort på 5 minutter.

Sistnevnte har jeg ingen erfaring med, ettersom det aldri har falt meg inn å eie et hjulsett med karbonbremsebane - men å ha mer enn ett hjulsett mener jeg er et minimum av ekstrautstyr for en person som bruker sykkel til både trening og konkurranser (mosjonsritt).
Hvis jeg eier et hjulsett som er litt bedre enn middels ville det aldri falt meg inn å bruke dette til mengdetrening i regnvær, på saltede veier eller på rulle.
Uansett, om du skal sykle et ritt, er det skrekkelig å oppleve dagen før (eller samme dag) at en eike/eieknippel har tatt kvelden - eller en punktering 10 minutter før start.
Da kan det være greit å eie mer enn ett sett med hjul, så er iallefall rittet reddet for den gangen.

Re: Trening/konkurranse - bytte av hjulsett alu/karbon [Re: hakonrossebo] #1749347 25/02/2014 20:32
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har valgt den enkle løsningen: Kjører med tub karbonhjula hele tiden. I tillegg har jeg en reservesykkel (sjarmerende stålramme) som står med kompatibelt utstyr. Ryker noe på rittsykkelen plukker jeg fra reservesykkelen.

Det er for mye mas å bytte bremseklosser. Og jeg kjøper ikke dyre hjul for å IKKE bruke dem :-) Nå skal det sies at jeg kjører på kinakarbon, men planen er å oppgradere og videreføre strategien over.

-Tobias

Redigert av tobiast; 25/02/2014 20:37.
Re: Trening/konkurranse - bytte av hjulsett alu/karbon [Re: hakonrossebo] #1749413 25/02/2014 22:25
asbjorjo Offline
Ringrev
Ringrev
Du ender opp med å ta det "beste" settet oftere en du tror, hehe.

Ellers er det lite stress å bytte mellom hjul. Har gjort det uten problemer med hjul/nav fra Zipp, Mavic, Campagnolo, Shimano, DT, etc på 10- og 11-delt fra alle de tre store uten problemer.

Så lenge du ikke driter deg ut og glemmer den tynne avstandsskiven bak Shimano 10S kassetter (ja, den skal være der i tillegg til den feite fra Mavic), går det knirkefritt.

Om du føler for det kan du skifte bremsebelegg når du bytter mellom alu og karbon. Om du ikke føler for det kan du drite i det, men ikke regn med å finne belegg som fungerer kanonbra på begge materialer i regn. ICON_WINK

Re: Trening/konkurranse - bytte av hjulsett alu/karbon [Re: hakonrossebo] #1749492 26/02/2014 08:38
A
AllanHov Offline
Avhengig
Avhengig
A
Nå er det nok litt mer knotting for meg å bytte bremseklosser på min Shiv, med bakbremsene ned ved kranken, men jeg syntes det er for mye stress å bytte bremseklosser, og justere desse (forskjellig felgbredde på konkurransehjulsett og treningshjulsett) til at jeg gjør det ofte. Det blir treningshjulene helt til det nærmer seg konkurransesesong, og da blir det som regel konkurransehjul til sesongen er over.

Det letteste er vel å sykle rundt med et godt aluclincher-hjulsett hele tiden. Det hadde jeg definitivt gjort om jeg ikke hadde deltatt i det som i praksis er 180 km TT, der selv små forbedringer kan gi en ok tidsgevinst. Hvis du er fornøyd med hjulsettet ditt så vil jeg med andre ord anbefale å la vær å kjøpe et nytt, og eventuelt bytte til en råere aluclincherhjulsett når du har "brukt opp" det du har.

www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: Trening/konkurranse - bytte av hjulsett alu/karbon [Re: hakonrossebo] #1749523 26/02/2014 09:50
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: hakonrossebo
Ender en ofte opp med å bare bruke det ene hjulsettet siden dette er det letteste/tøffeste/minst stress?
Jeg er veldig opptatt av å skaffe meg så få driftsoppgaver som mulig; jeg synes faktisk det er et godt prinsipp på alle områder, inkludert jobb. Derfor er mitt personlige svar et Ja på ditt spørsmål her. Jeg trener såpass ofte at jeg vil ha minst mulig friksjon når jeg drar ut - et opplegg som krever bytter og innstillinger osv før hver tur er utelukket for meg. Jeg bruker feks butylslanger og ikke lateks - så slipper jeg unna med å pumpe dekk én gang per uke i stedet for hver dag.

Tursyklist og hobbytriatlet.
Re: Trening/konkurranse - bytte av hjulsett alu/karbon [Re: Erlend L] #1749535 26/02/2014 10:26
E
eracing Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: Erlend L
Sitat: hakonrossebo
Ender en ofte opp med å bare bruke det ene hjulsettet siden dette er det letteste/tøffeste/minst stress?
Jeg er veldig opptatt av å skaffe meg så få driftsoppgaver som mulig; jeg synes faktisk det er et godt prinsipp på alle områder, inkludert jobb. Derfor er mitt personlige svar et Ja på ditt spørsmål her. Jeg trener såpass ofte at jeg vil ha minst mulig friksjon når jeg drar ut - et opplegg som krever bytter og innstillinger osv før hver tur er utelukket for meg. Jeg bruker feks butylslanger og ikke lateks - så slipper jeg unna med å pumpe dekk én gang per uke i stedet for hver dag.

Enig i alt unntatt bruk av butyl!

Giant Propel
Trek Stache 7
Re: Trening/konkurranse - bytte av hjulsett alu/karbon [Re: hakonrossebo] #1749549 26/02/2014 11:00
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg bytter litt mellom karbon høyprofilhjul og aluminium lavprofilhjul (begge pariser). Men ser jeg kjører mer og mer på carbonhjulene da sykkelen blir mye kvikkere og morsommere.

Min filosofi er at livet er for kort til å sykle rundt på kjipe hjul.

Re: Trening/konkurranse - bytte av hjulsett alu/karbon [Re: hakonrossebo] #1749609 26/02/2014 13:41
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Enig at livet er for kort til å sykle rundt på kjipe hjul. Dette inkluderer clincher.

Har derfor gode, rimelig lette og sterke tubular til trening (Campa Eurus / Fulcrum Zero) - det gir topp kjørefølelse bare jeg har gode dekk. (Sliter ut dekkene fra konkurransehjulene).

Foran de viktige konkurransene (Ironman - 180km TT) hiver jeg på konkurransehjulene - tubular karbon med nye Veloflex. Er for gjerrig til å slite ut nye Veloflex og 20.000kr hjulsett på trening.

Vinterstid brukes andre sykler mest.

Moderator  support, Valentino