Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skal jeg kjøpe Canyon Spectral 9.9 EX?

Skal jeg kjøpe Canyon Spectral 9.9 EX? #1748910 24/02/2014 18:13
G_jang Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hei

Vet det har gått et par tråder om samme sykkel, men føler ikke helt jeg har fått svaret eller blitt overbevist. Jeg har store planer om å kjøpe meg en Canyon Spectral AL 9.9 EX (29"), str M. Det er jo alltid gøy å lese manges gode refleksjoner om hvorfor man skal velge en sykkel, eller eventuelt ikke velge den.

Jeg har hatt Canyon tidligere og kjenner til deres sans for kvalitet. I dag har jeg en Niner RIP og kjenner til gleden av store hjul på stiene i Nordmarka, Lillo og Østmarka hvor jeg bruker den mest. Den neste tiden skal jeg flytte til Spania og vil nok oppleve helt andre stier der riktignok.

Er det et godt valg å kjøpe akkurat denne sykkelen, eller ville noen heller valgt et annet alternativ (som bør kunne konkurrere på pris)?

Og, er det lurt å bestille den med levering til Spania (Barcelona), eller er det lite å spare i forhold til Norge? Vet det er lite forskjell på VAT, og i det store og hele er det kanskje ikke så mye sett i forhold til at det sikkert er mer tungvint å fortolle i Spania.

Re: Skal jeg kjøpe Canyon Spectral 9.9 EX? [Re: G_jang] #1749144 25/02/2014 11:18
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
20mm mer vandring og litt annen geometri kan jo gi en skikkelig bombesykkel om det er det du er ute etter. Dette avhenger vel helt av terrenget, så uten å vite mer om det blir det vanskelig å kommentere.

EX-modellen er vel greit nok priset i forhold til de andre modellene, men beregnet for grovere stisykling med litt ekstra vandring og demper som tar unna noe mer. Lekker sak!

Fortolling innad i EU slipper du å tenke på.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Skal jeg kjøpe Canyon Spectral 9.9 EX? [Re: G_jang] #1749248 25/02/2014 15:49
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Det er drøyt 1000kr å spare på å sende til spania, men det er kanskje to ulemper. Det ene er at pengene går til en annen stat, istedet for å finansiere velferdsstaten Norge. Det andre er vel at du kanskje mister 5 års reklamasjonsrett hvis sykkelen ikke bestilles til Norge, men dette er jeg ikke helt sikker på, kanskje noen andre vet mer om dette?

Re: Skal jeg kjøpe Canyon Spectral 9.9 EX? [Re: G_jang] #1749272 25/02/2014 17:14
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Du bestiller uansett fra et utenlands foretak uansett, så det er tyske regler som gjelder. De har 19% moms i Tyskland, og den trekkes fra ved salg til Norge, slik at du betaler norsk moms ved fortolling inn i Norge. Kjøper du fra Spania, betaler du tysk moms og det er ingen fortolling mellom EU-landene.

Derfor vil det lønne seg å få den sendt til Spania, da du betaler mindre moms.

Rettighetene er de samme uansett hvor du kjøper fra.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Skal jeg kjøpe Canyon Spectral 9.9 EX? [Re: G_jang] #1749277 25/02/2014 17:32
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Tyske regler gjelder i tyskland, norsk lov (herunder forbrukerkjøpsloven) gjelder i norge, det må vel også canyon forholde seg til når de markedsfører seg mot norske kunder og har en norsk nettside eller en nettside oversatt til norsk som man kan kjøpe fra, og så lenge norge er medlem av eøs, det har EU bestemt. Om du fortsatt får disse rettighetene om du bestiller til spania er jeg usikker på, men tviler på det.

Re: Skal jeg kjøpe Canyon Spectral 9.9 EX? [Re: Paulus] #1749310 25/02/2014 19:19
G_jang Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Takk, jeg var ikke klar over at det gikk tollfritt mellom EU land. Jeg har faktisk sendt to forespørsler til norsk support på Canyon, men de har skuffende nok ikke svart på dette. Tror jeg må sjekke det litt nøyere, for i tilfelle vil det jo være et momsbeløp å spare på levering til Spania.

20mm ekstra vandring og enda grovere, høres jo bare ende morsommere ut spør du meg :-)

Re: Skal jeg kjøpe Canyon Spectral 9.9 EX? [Re: G_jang] #1749317 25/02/2014 19:35
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
For å svare kort-kort på spørsmålet om reklamasjonsrett: norsk forbrukerkjøpslov gjelder selv ved bestilling fra Canyon, om Canyon er klar over det dersom du må reklamere er dog et annet spørsmål.

Re: Skal jeg kjøpe Canyon Spectral 9.9 EX? [Re: G_jang] #1749355 25/02/2014 20:39
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: G_jang
Takk, jeg var ikke klar over at det gikk tollfritt mellom EU land. Jeg har faktisk sendt to forespørsler til norsk support på Canyon, men de har skuffende nok ikke svart på dette. Tror jeg må sjekke det litt nøyere, for i tilfelle vil det jo være et momsbeløp å spare på levering til Spania.

20mm ekstra vandring og enda grovere, høres jo bare ende morsommere ut spør du meg :-)

Er vel ikke toll til Norge på sykler uansett. Du vil vel kun spare 6% moms på å bestille til Spania ?

eller tenker jeg helt feil.

Re: Skal jeg kjøpe Canyon Spectral 9.9 EX? [Re: kjasmas] #1749374 25/02/2014 21:01
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: kjasmas
For å svare kort-kort på spørsmålet om reklamasjonsrett: norsk forbrukerkjøpslov gjelder selv ved bestilling fra Canyon, om Canyon er klar over det dersom du må reklamere er dog et annet spørsmål.
sikker?

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Skal jeg kjøpe Canyon Spectral 9.9 EX? [Re: baronKanon] #1749381 25/02/2014 21:06
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: baronKanon
sikker?

Ja

Re: Skal jeg kjøpe Canyon Spectral 9.9 EX? [Re: G_jang] #1749387 25/02/2014 21:20
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K
Innad i EU betalar ein vel moms til det landet ein bestiller frå. Bestiller du til Noreg vil du betale 1.25/1.19 gongar meir enn du vil til Spania.

Om du har planar om å ta med deg sykkelen til Noreg utan å fortolle den som flyttegods eller slikt vil du uansett måtte smugle den inn ulovlig om du ikkje skal betale 25% moms på toppen av pris med tysk moms.

Ser du skal flytt til Spania, så då er den saken grei, du sparer vel muligens noko fortolling og frakt også, men dette vert berre litt

Redigert av khadgar; 25/02/2014 22:17. Rediger grunn: ja
Re: Skal jeg kjøpe Canyon Spectral 9.9 EX? [Re: kjasmas] #1749423 25/02/2014 23:34
perbl Online
More than words
More than words
Ja

Her må et nesten en kilde til før alle er overbevist.

Per B.
Re: Skal jeg kjøpe Canyon Spectral 9.9 EX? [Re: perbl] #1749450 26/02/2014 07:20
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: perbl
Ja

Her må et nesten en kilde til før alle er overbevist.

En kilde er ikke lett å angi, dette er Eu-rett i sin uoversiktlige form inkludert verneting og lovvalgsspørsmål.

Et sentralt moment er at Canyon retter seg mot det norske marked med feks en nettside på norsk etc.

I mange tilfeller vil svaret på lovvalgsspørsmålet i slike tilfeller være enten at norsk preseptorisk lovgivning gjelder eller at norske preseptoriske regler som gir forbruker bedre vern enn de nasjonale reglene får sin anvendelse.

Re: Skal jeg kjøpe Canyon Spectral 9.9 EX? [Re: khadgar] #1749980 27/02/2014 10:13
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg mener disse rettighetene ligger under Romakonvensjonen.

Re: Skal jeg kjøpe Canyon Spectral 9.9 EX? [Re: kjasmas] #1750061 27/02/2014 13:12
perbl Online
More than words
More than words
I mange tilfeller vil svaret på lovvalgsspørsmålet i slike tilfeller være enten at norsk preseptorisk lovgivning gjelder eller at norske preseptoriske regler som gir forbruker bedre vern enn de nasjonale reglene får sin anvendelse.

Inntil noen er i stand til å grave fram en klar kilde eller vise til rettspraksis på dette, er jeg noe avventende med å stole på dette.

Per B.
Re: Skal jeg kjøpe Canyon Spectral 9.9 EX? [Re: perbl] #1750322 28/02/2014 07:39
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: perbl

Inntil noen er i stand til å grave fram en klar kilde eller vise til rettspraksis på dette, er jeg noe avventende med å stole på dette.

Ingen kilde slik du "krever", men her er det noe som belyser det litt mer:

- PP fra professor Cordera Moss

Eksamensoppgave vedrørende temaet

Som du kanskje ser finnes det ingen entydig kilde, men relevante kilder er romakonvensjonen, Luganokonvesnsjonen m.v. Dette er heller ikke noe som dras inn for retten titt og stadig, antakelig grunnet at formuesverdiene er lave.

Jeg kan gjerne snu spørsmålet ditt: gi meg en klar kilde eller rettspraksis som viser ditt synspunkt.

Re: Skal jeg kjøpe Canyon Spectral 9.9 EX? [Re: kjasmas] #1750361 28/02/2014 09:06
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Vanlig praksis er at man er gitt lover og regler i landet man handler i, d.v.s. i dette tilfellet Tyskland. De gir jo ingen inntrykk av at handelen foregår med en norsk part, og alle priser er oppgitt uten moms..

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Skal jeg kjøpe Canyon Spectral 9.9 EX? [Re: baronKanon] #1750378 28/02/2014 09:23
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: baronKanon
Vanlig praksis er at man er gitt lover og regler i landet man handler i, d.v.s. i dette tilfellet Tyskland. De gir jo ingen inntrykk av at handelen foregår med en norsk part, og alle priser er oppgitt uten moms..

Helt enig om man fysisk handler i Tyskland - Canyon retter seg imidlertid mot bl.a. norske kunder osv. gjennom sin markedsføring etc. Canyon vet jo selvsagt at kunden er norsk utifra leveringsadresse etc.
Det at forbrukere står i en særstilling i slike tilfeller fremgår jo eksempelvis av tvisteloven § 4-5 (7) hvor forbruker i enkelte tilfeller kan anlegge søksmål i sitt alminnelige (bopel) verneting og ikke tvistelovens alminnelige regler om saksøktes verneting.

For det første er det som jeg skrev ikke sikkert Canyon vet dette selv engang. For det andre vil tysk forbrukerrett antakelig gi mye av det samme vernet som etter norsk forbrukerrett. I tillegg har Canyon antakelig gode garantier/kunderservice og det er ikke snakk om så mye penger at det vil lønne seg og dra slike tilfeller inn for retten. Spørsmålet har sånn sett liten praktisk betydning.

Det vil uansett i slike tilfeller lønne seg å klage gjennom ECC-nettverket, inngangen til nettverket her i Norge vil være Forbruker Europa.

Re: Skal jeg kjøpe Canyon Spectral 9.9 EX? [Re: G_jang] #1750427 28/02/2014 11:31
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
DinSide hadde dette sitatet i en av sine saker om forbrukerrettigheter;
"Om kjøp av varer i EU
Roma-konvensjonen fra 2009 bestemmer at det i EU er forbrukerens stats regler som gjelder når forbruker inngår avtale med en næringsdrivende i et annet EU land. Dette skjer ikke alltid i praksis. Dessuten har EU-statene fått innarbeidet et minimumsnivå i forbrukerkjøp med blant annet 2 års reklamasjonsrett.
Ved netthandel fra en utenlandsk nettside vil loven til det landet nettstedet rettes mot, gjelde."

http://forbrukereuropa.no/no/handel/29-handel/handle-i-utlandet/49-handle-i-utlandet

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Skal jeg kjøpe Canyon Spectral 9.9 EX? [Re: kjasmas] #1750436 28/02/2014 12:17
perbl Online
More than words
More than words
Jeg kan gjerne snu spørsmålet ditt: gi meg en klar kilde eller rettspraksis som viser ditt synspunkt.

Vel, det virker som at din vurdering går litt på tvers av det som er gjeldende oppfatning her på forumet, derav oppfordringen om å komme med kilder som bekrefter det.

Men jeg ser av det du linker til at det virker å være litt mindre klart enn jeg har antatt innen EU. Så får lese meg litt opp på det, greit å lære noe nytt.

Redigert av perbl; 28/02/2014 12:18.

Per B.
Re: Skal jeg kjøpe Canyon Spectral 9.9 EX? [Re: G_jang] #1750454 28/02/2014 12:56
O
oyvlie Offline
Avhengig
Avhengig
O
Det er mulig dette er off-topic: Ja, du skal kjøpe Spectral 9.9 EX!

Jeg har bestilt, stusselig lang leveringstid er eneste drawback for meg.

- Øyvind
Re: Skal jeg kjøpe Canyon Spectral 9.9 EX? [Re: oyvlie] #1837867 15/08/2014 08:39
N
nilsmagnus Offline
Medlem
Medlem
N
Har du fått testet sykkelen nå? Hvordan funker den i bruk på sti, grus, oppover, nedover etc?

Vurderer å kjøpe en selv, men har lyst å høre noen erfaringer før jeg evt svir av 30 lapper på en ny sykkel.

Signatur her
Re: Skal jeg kjøpe Canyon Spectral 9.9 EX? [Re: G_jang] #1838142 15/08/2014 16:52
K
kirderf Offline
Avhengig
Avhengig
K
Jeg får en 8.9 en av de nærmeste dagene...

Re: Skal jeg kjøpe Canyon Spectral 9.9 EX? [Re: G_jang] #1838339 16/08/2014 08:10
O
oyvlie Offline
Avhengig
Avhengig
O
Jepp, jeg har kjørt den i noen mnder. Er godt fornøyd! Brukte litt tid på å finne sweetspot for gaffelen. Satt opp tunge nedoverdekk, så den er ikke noe monster på grus og annen transport, men på sti er den herlig, både oppover og spesielt nedover. Etter at en test antydet at spectralen er kort har dette blitt adoptert som den store sannhet. Jeg kan med sannhet si at jeg ikke merker noen nervøsitet eller ustabilitet i lav hastighet, og i høy fart går det på skinner. Jeg har rimelig godt sammenligningsgrunnlag etterhvert. Den korte geometrien gjelder i hovedsak 27,5-varianten, og er slik jeg leser det ikke like uttalt på 29-eren. I tillegg motvirker egenskapene til 29-hjul eventuelle uønskede egenskaper i kort ramme. Resultatet er for meg en kjapp og leken storhjuling.

Har vært i dolomittene med den i sommer, med både topptur og heisbasert. Den er svært allsidig, og godt komponert. Fikk kjørt endel intervaller i motbakke også, men det har jeg absolutt bedre verktøy til. Til fjellturer og raske stiturer er den uovertruffen. I descend-modus får jeg flashback til DH i ungdommen. Jeg fastholder at du ikke finner bedre stisykkel for 30k. 34-gaffel er nok en stor fordel, jeg opplever i allefall det til mitt bruk. Ingen juks i maskineriet, drivverk og bremser funker topp.

Det skal nevnes at jeg har andre hjul på, mest for blingfaktor. I ettertid en helt unødvendig oppgradering.

- Øyvind

Moderator  support