Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Søre Ål-runden 2014 - noen som hadde gode ski???

Søre Ål-runden 2014 - noen som hadde gode ski??? #1748535 23/02/2014 17:28
Sidsel Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hei,
Slet meg rundt Søre Ålrunden på tidenes mest bakglatte ski for min del. Ønsker å få noe læring ut av slitet og lurer på om noen som hadde gode ski som kan si hva de valgte av ski/prepp? Jeg lot zeroskia ligge igjen i bilen fordi sporene så veldig blanke ut (testet de ikke engang, læringspunkt nr 1...), men har vel på følelsen at det hadde vært det beste valget, selvom jeg aldri har fått helt dreis på zeroskia - synes ofte det blir glatt.

Noen som hadde gode eller ok ski som kan dele hva de gjorde?

Re: Søre Ål-runden 2014 - noen som hadde gode ski??? [Re: Sidsel] #1748542 23/02/2014 17:42
Kermit Offline
Fersking
Fersking
Jeg gikk på rubbski, og det fungerte godt, selv om det innimellom var glatt med disse også. Gikk ut i løsnøen mellom sporene de gangene det ble for glatt i bakkene. Av erfaring synes jeg voks sjelden eller aldri fungerer spesielt godt på det føret som var på lørdag. Var nok uansett ikke lett å få gode ski på lørdag, men jeg er nesten sikker på at rubb var det beste alternativet.

Re: Søre Ål-runden 2014 - noen som hadde gode ski??? [Re: Sidsel] #1748560 23/02/2014 18:08
Sidsel Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Det iset ikke da du gikk ut av sporene? Jeg turte ikke ta rubbskia pga de blanke sporene og fordi jeg tenkte at det ville ise i løssnøen. Men det fungerte altså... Rubbet du opp rubben med noen spesielt papir? Du brukte også zerospray antar jeg for å unngå ising i løssnøen?

Da blir det rubbtesting ved neste anledning på slikt føre. Vil ikke gå 4 mil på så dårlige ski en gang til...

Re: Søre Ål-runden 2014 - noen som hadde gode ski??? [Re: Sidsel] #1748579 23/02/2014 19:18
Kermit Offline
Fersking
Fersking
Skiene ble tatt rett ut av posen, de var ferdig preppet, og ikke brukt reserverpar på Holmenkollmarsjen ICON_SMILE

De var rubbet med fint sandpapir, korningsgrad 100, ennå finere papir øverst i rubben. Hadde litt fluorpulver i rubbesonen. Hadde ikke problemer med ising.

Anbefaler deg å teste det ut, jeg har ihvertfall hatt bra nytte av disse skiene ved en rekke anledninger dette året. Jeg har forøvrig også hatt dårlige ski på dette rennet før, så jeg skjønner godt frustrasjonen din ICON_WINK

Re: Søre Ål-runden 2014 - noen som hadde gode ski??? [Re: Kermit] #1748582 23/02/2014 19:23
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg gikk ikke i år, men dette rennet har vel gitt meg mitt livs dårligste smøreopplevelse på renn noen gang ja...

Re: Søre Ål-runden 2014 - noen som hadde gode ski??? [Re: Sidsel] #1748583 23/02/2014 19:25
Sidsel Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Takk for tips, da skal rubbskia klargjøres!

Re: Søre Ål-runden 2014 - noen som hadde gode ski??? [Re: Sidsel] #1749507 26/02/2014 09:12
R
Ryetrond Offline
Medlem
Medlem
R
Jeg presterte å ikke ta med Zero skiene på lørdag, ikke helt enkelt å skjønne i etterkant!? Hadde på forhånd smurt opp en Rode ski og en Swix ski basert på Yr værvarsel, ikke antydning til feste på noen av skiene. Vurderte sporene som så glasserte at det ville bli vanskelig å få feste med voks, utfordringen ville selvsagt bli tørrsnø i høyden. Tok sjansjen på klister (Rode Multigrade) og 'dekket' 2 ganger med Hydrex mot ising, hadde med gul Skigo HF og kork på lomma. Fungerte bra i sporet men ble helt katastrofe i småbakkene der de foran hadde gått fiskebein og hakket i filler løypa. Det endte etterhvert opp med ukjente dimensjoner kladding på toppen av fiskebeinbakker og som etterhvert gikk over til ising. Med så mye 'ugrei' skigange meldte en lyskestrekk seg skikkelig etter drøyt halvgått løp så det var bare å roe ned og labbe rundt. Så kommer det interessante. Jeg stoppet ved en matstasjon (der hadde de veldige gode lefser, forsynte meg godt) og la på gul Skigo HF. Dette fungerte faktisk veldig bra, utrolig irriterende der og da at jeg ikke gjorde dette før start. Denne voksen tåler veldig godt tørrsnø og sitter godt på blanke spor. Brukes i tillegg tynt lag med klister (flere typer kan brukes) så sitter skiene enda bedre på blanke spor. Tror faktisk dette hadde vært innertier på lørdag!

Re: Søre Ål-runden 2014 - noen som hadde gode ski??? [Re: Sidsel] #1749524 26/02/2014 09:54
J
Johan Leistad Offline
Fersking
Fersking
J
Sitat: Sidsel
Hei,
Slet meg rundt Søre Ålrunden på tidenes mest bakglatte ski for min del. Ønsker å få noe læring ut av slitet og lurer på om noen som hadde gode ski som kan si hva de valgte av ski/prepp? Jeg lot zeroskia ligge igjen i bilen fordi sporene så veldig blanke ut (testet de ikke engang, læringspunkt nr 1...), men har vel på følelsen at det hadde vært det beste valget, selvom jeg aldri har fått helt dreis på zeroskia - synes ofte det blir glatt.

Noen som hadde gode eller ok ski som kan dele hva de gjorde?

Jeg gikk på rubb. Brukte fint papir (tror det var 150) rubbet først i "fiskebein" bakover og dro papiret rett nedover smøresonen tilslutt og la deretter på et lag med Zero-Spray fra Swix. Hadde spikerfeste, men til gjengjeld merkbart dårligere gli enn de jeg gikk rundt.
Eneste problemet med ising hadde jeg på den veien som er ca midtveis i rennet, her slet jeg med ising på den ene skia i ca 1km.
Tredje året jeg går, og de to forrige gangene har jeg mer eller mindre måtte stake hele rennet.
Blanke spor er forresten ikke dårlig for rubbski, glipper det så må du nok rubbe litt mer bare yes

Re: Søre Ål-runden 2014 - noen som hadde gode ski??? [Re: Sidsel] #1750748 01/03/2014 11:21
Sidsel Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Tusen takk for tilbakemeldinger! Jeg hadde Rode Viola Extra med Rød Skigo LF oppå. La også bittelite Skigo gul foran ved bindingen, men det kan da virke som at jeg var for "gjerrig" med den. Men syntes det skurte litt på flatene og la skylda for det på det lille panikklaget med rød og gul (som jeg aldri hadde prøvd før...). Men det var nok tykkelsen på vokslaget som var problemet tror jeg. Jeg hadde forresten litt mindre håpløse ski mot slutten - men første to - tre mila var helt forferdelig skimessig.

Ift rubb så tar jeg til meg det at blanke spor ikke er lik håpløse forhold for rubbski - jeg trodde at blanke spor var nogo for rubb - men så feil kan man ta... Bestemte meg for å lære litt av denne turen... Gikk en skitur på torsdag og var stiv og støl enda etter all stakingen... Så det ble iallfall treningseffekt :-)

Moderator  support