Sko er sjelden bedre eller dårligere enn hverandre, men de har ulike egenskaper. En sko kan være stiv, lett, luftig, varm, myk, komfortabel, billig, dyr, kjapp å ta av å på etc etc.
Satt på spissen: En vintersko med masse foring og myk såle er superbra til vintersykling. Den er myk i sålen så den blir god å gå med, og varm så du ikke fryser i kulda. Den er konge til vintersykling. Men, en kar som skal sykle Tour de France synes denne skoen suger, naturlig nok.
En karbonsko er i så måte ikke nødvendigvis bedre enn den rimelige, men: Den er trolig litt lettere, og sålen vil kanskje være stivere. Dette er egenskaper mange syklister liker. På en litt dyrere sko er ofte stoffet/ kunstlæret mer behagelig, noe som gjør at de som sykler mye/ lenge foretrekker litt mer kvalitet i skoen.
Å få vondt i føttene på spinning er ganske normalt. Spinning er en annerledes belastning på kroppen enn vanlig sykling. Du har ingen naturlige pauser med avlastning, og i tillegg har du et tungt svinghjul som drar beina dine rundt enten du vil eller ei. Føttene dine belastes hardere enn utendørs, og det er på legger og føtter den nye belastningen kjennes best.
Når det gjelder stiv såle: En karbonsåle er ofte litt stivere enn en såle i plast, grafitt, etc etc. Noen liker slike stive såler, andre ikke. Personlig kan jeg godt bruke en stiv karbonsåle, men det forutsetter at jeg har en god innersåle. Aller best liker jeg dog sko som ikke er så enkle å få tak i lenger, som er stive under selve klossen, men litt mykere mot kantene.
Når du kjøper sko er det langt viktigere at skoen sitter godt slik at du har det behagelig, enn at skoen har karbonsåle og er coooool.
Lykke til i jakten.