Må jeg kalibrere den for hver tur, eller holder det med en gang hvis alle turene har samme startpunkt? Ser at når jeg ikke har på høydekorrigeringene, så er høyeste punkt i løypa feil, når jeg går inn på ett offentlig topokart etter turen for å sammenligne. Nå er jo ikke det sååå viktig da, det viktigste er at antall høydemeter er riktig :o)
Hvis du lagrer dine vanligste startpunkter (f.eks. oppkjørsla) med en oppgitt høyde, vil den automatisk kalibrere når du starter der.
Totalt antall høydemeter for turen blir riktigst med barometrisk måling, såfremt været/lufttrykket ikke forandrer seg drastisk i løpet av turen. Målinger basert på korreksjon ved hjelp av kart o.l. slik som Strava og Garmin stadig prøver på, ser ut til å overestimere antall høydemeter med rundt 100%. Det er derfor ganske ubrukelig her i Norge hvor kartgrunnlaget deres er fryktelig dårlig. I USA har de tilgang på bedre kart som gir litt bedre resultater.
Skal du på 18-timers tur der været forandrer seg mye underveis kan du selvsagt gå inn og kalibrere av og til, men på de fleste korte (1-4t) sykkelturer trenger du ikke å bry deg nevneverdig om værskiftene

Det du eventuelt bør legge merke til er at i skikkelig sølevær kan porene på Edge bli fylt med vann, slik at lufttrykkmålingen blir ubrukelig. Har opplevd dette én gang i løpet av et par år, så problemet er ikke veldig stort