Ståa i norsk terrengsykling?
|
Re: Ståa i norsk terrengsykling?
[Re: HNK]
20/02/2014 12:14
|
josse
|
Kunne populariteten for terrengsykling sett annerledes ut om godeste Julien Absalon eller Nino Schurther var norske? Jeg mener absolutt!
Det har vel ikke hjulpet nevneverdige at hverken Gunn-Rita eller Rune Høydal var norske. De har da vært like store som Julien og Nino?
|
|
|
[Re: josse]
20/02/2014 12:38
|
olechr
More than words
|
More than words
Kunne populariteten for terrengsykling sett annerledes ut om godeste Julien Absalon eller Nino Schurther var norske? Jeg mener absolutt!
Det har vel ikke hjulpet nevneverdige at hverken Gunn-Rita eller Rune Høydal var norske. De har da vært like store som Julien og Nino? Gunn Rita er på samme nivå. Rune har vært god men ikke så god som de 2 gutta der. Rune var jo utrolig god i verdenscup men fikk det aldri til i OL noe som var dumt. Samtidig når Rune holdt på så var jo ikke mtb sykling i nærheten av det det er i dag her hjemme. Hadde man hatt en Rune pr dags dato så hadde det fort blitt mer smell over det.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: KKippernes]
20/02/2014 12:40
|
olechr
More than words
|
More than words
Se på kombinert gutta i dag. Det laget med minst ressurser i OL av de Norske gjør det sjukt bra. Hvorfor? Alle sammen bor på samme sted og trener sammen.
|
|
|
[Re: ]
20/02/2014 12:47
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har du spurt som privatperson, eller via din klubb? Kan ikke se jeg har snakket et ord om verv, kun valg av klubb. Flere av dine naboklubber er relativt godt informert, og selvfølgelig representert på tinget hvor dette presenteres i detalj; http://www.sykling.no/organisasjon/Sider/Forbundsting.aspx
|
|
|
20/02/2014 12:49
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Finnes det andre kondisutøvere i OL med medalje som ikke er helproffe? Finst det kondisidrettar som er mindre enn kombinert?
|
|
|
20/02/2014 12:51
|
olechr
More than words
|
More than words
Men bare sånn kort Øystein. Hvorfor kan ikke det ligge ute på nettsidene? Regnskap og budsjett for året som var?
For en del år siden husker jeg vi fikk tak i det som klubb. Noe som ikke var enkelt. Og når vi først fikk det så var det veldig tydelig at det ble brukt mye mindre penger på mtb enn hva som var budsjettet. De som styrte da er ikke med mer og en av de ble jo tatt for doping. Og vet at det ikke er slik nå. Men hvorfor kan ikke det ligge ute egentlig?
|
|
|
20/02/2014 13:41
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det ligger som grunnlagsmateriell for forbundsting, så annenhvert år er det i hvertfall mulig å sett på tallene. Mulig søkefunksjonen på sykling.no har blitt bedre så man faktisk kan finne det.
De årene det ikke er forbundsting inviteres alle klubber og regioner til "fellesmøte" hvor budsjett og regnskapstall fremlegges, så det gjelder i realiteten hvert år. sykling.no er en tragedie, det jobbes med ny nettside på en helt annen plattform
|
|
|
20/02/2014 14:04
|
olechr
More than words
|
More than words
[quote=olechr]
Satsingmessig forøvrig: Om man er ung og satsende og ønsker seg en konkurransedyktig startposisjon internasjonalt, er 2014, året. Alle NC XCO er UCI-ritt, så her er det rankingpoeng å hente.
Jepp. Det er noe jeg har jobbet litt for. Enkelt og greit fordi hvorfor bruke masse penger på at kanskje 1 skal få poeng når man kan bruke lite på at mange får poeng. Neste år kan man få ca 220 poeng på hjemmebane. Det er nok til at man som u23 står veldig bra på start i VM Hafjell. Og vinner man ikke Norgescup er det ikke poeng å dra ut heller. Så dette blir veldig bra. Har vel aldri ligget så til rette som det gjør nå for utøverne. Det er ikke som langrenns opplegget men utøverne er heller ikke på det nivået så det matcher bra. Man har i 2014 såpass bra at hvis man som utøver er god nok til å bli proff så har man nok muligheter til å vise seg frem.
|
|
|
20/02/2014 14:21
|
olechr
More than words
|
More than words
Poengene i Norge er dyre for alle som ikke bor her. Skulle det komme noen er det topp for da slipper vi å dra ut for matching
|
|
|
20/02/2014 15:19
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det sånn da at jeg kan få skaffet meg tall over f.eks engangslisens pr. arrangement?
Reise/oppholds-kostnader pr. arrangement?
Jeg har jo f.eks litt interesse av å se f.eks hvordan de 8 milionene i reise i 2013 ble brukt.
Det er ikke lett å se hva de 13 mill til toppidrett ble brukt, og om reise ifbm med det er innbakt i de 8 mill'ene.
Da er du nok på en detaljeringsgrad som kun presenteres på forespørsel i forbindelse med regnskapsgjennomgangen på tinget. Når det er sagt er vel reise og oppholdskostnader i forbindelse med internasjonale samlinger ig ritt (jfr. VM i Sydafrika) den vesentligste kostnaden hos "sport". Mitt tips til deg er; ta kontakt med styret ditt, og si "jeg synes det er på tide at klubben benytter sin rett og mulighet til påvirkning av norsk sykkelsport, så jeg vil gjerne representere min klubb på neste forbundsting!" (en gang må jo bli den første for de små grønne fra "den andre byen"...) 
|
|
|
[Re: Tobben63]
21/02/2014 10:48
|
Tobben63
Entusiast
|
Entusiast
Ok, hva konkret må til. Jeg har en sønn på 14 år (15 i mars) som har lyst å satse aktivt på terrengsykling. Vi bor i terrengsykkelmekkaet (not) Hordaland. Her er det få ritt for en 15 åring så vi må "ut" for å finne konkurranse å måle ham mot. Her hjemme arrangeres Continentalcup med 5 ritt i løpet av sesongen. Denne har han vunnet sammenlage de to årene han har vert med. Det skal sies at han ikke har hatt mange motstandere i sin klasse. Han har fram til høsten 2013 ikke trent regelmessig/organisert. Men har trent regelmessig styrke/teknikk/spinning 4 -5 ganger i uken fra høsten 2013.
Hvor mye/hva bør han trene? Hvilke ritt bør han kjøre?
Jeg har ikke allverdens økonomi men skjønner at vi må over fjellet og muligens sørover til Haugesund/Stavanger (videre) for å finne ritt der han får motstand. Jeg har prøvd å plukke ut noen ritt det det ser ut som hovedvekten er på terreng og ikke grus eller lignende. Det er også en fordel med to ritt pr helg pga økonomi. Om det er fornuftig eller sunt for en 15åring er en annen sak. (vi har heldigvis en gammel bobil så overnatting blir rimelig).
Jeg har luftet "prosjektet" vårt mot mulige sponsorer men ingen har bitt på enda forståelig nok, vi har ikke noe å vise til. Jeg har derfor også tilbudt ytterveggene på bobilen som reklameplass og forklart at vi vil oppsøke sykkelrelaterte miljøer, men foreløpig ikke noe hjelp der.
Punktene som Olr Kristian Fagerli lister opp er jo fornuftig, men jeg skulle gjerne hatt noe mer konkret hva som bør gjøres.
Vi er medlem i CK Henie (jeg "trener" MTB rekruttene der) men det er begrenset kompetanse på et helhetlig opplegg for en ung MTB syklist med talent og potensiale. Han har fått god støtte og hjelp til styrketreningen i vinter av en erfaren landeveissyklist i klubben.
Han er motivert og vil dette (satse) selv men har vel ikke helt tatt innover seg hva dette krever og at søvn/(rett)mat kreves og at PC spill må minimeres, tiden bør brukes til skolearbeid.
Håper på fornuftige begrunnede innspill til trening/ ritt. Noen som kan gi noen svar på denne?
Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
|
|
|
22/02/2014 08:56
|
Kusken
Fersking
|
Fersking
Ole Christian har mange gode poeng. Og erfaringer fra ritt i utlandet. Men har vi noen ryttere som ønsker og bli en 100% utøver og ofre alt for og nå toppen? Velge bort venner, fritid, kjærester, sosialt liv , festligheter osv. Sier ikke at de skal trene døgnet rundt, men ikke bruke energi på forstyrrende elementer. Fokus fokus fokus  Bare se på Bjørndalen hvordan han velger sporten og jakten på og bli best på alle punkter. Mannen sover jo i bobilen sin når han er på besøk hos familien sin på Simostranda! Tror alle som vil bli best må ta stilling til om de er villig til og gå all in. Personlig har jeg aldri hatt dette ønske og ikke minst viljen. Mistenker at mange andre ryttere også liker det gode livet ved siden av syklingen. Cafe stop under trening og et glass vin på kvelden er jo ikke og forakte:)
|
|
|
[Re: Kusken]
22/02/2014 13:41
|
olechr
More than words
|
More than words
Ole Christian har mange gode poeng. Og erfaringer fra ritt i utlandet. Men har vi noen ryttere som ønsker og bli en 100% utøver og ofre alt for og nå toppen? Velge bort venner, fritid, kjærester, sosialt liv , festligheter osv. Sier ikke at de skal trene døgnet rundt, men ikke bruke energi på forstyrrende elementer. Fokus fokus fokus  Bare se på Bjørndalen hvordan han velger sporten og jakten på og bli best på alle punkter. Mannen sover jo i bobilen sin når han er på besøk hos familien sin på Simostranda! Tror alle som vil bli best må ta stilling til om de er villig til og gå all in. Personlig har jeg aldri hatt dette ønske og ikke minst viljen. Mistenker at mange andre ryttere også liker det gode livet ved siden av syklingen. Cafe stop under trening og et glass vin på kvelden er jo ikke og forakte:) Jepp det er slik. De beste de har det gøy. Men de trives med å være seriøse mer eller mindre hele året. Det er noe som kan læres opp til en viss grad og man kan absolutt vokse det på seg. De syntes ikke nødvendigvis det er noe stress å ikke være med kompisene på byen osv. For meg er det dette som er det største talentet man kan ha som utøver. Å sykle fort i aldersklasser er ikke talent. Det kan du gjøre fordi du er tidelig utviklet eller bare trent mer. Derimot å kunne leve som en idrettsutøver det er det som gjør deg god på sikt. Og har du da andre du kan trene å gjøre dette sammen med så er veien sjukt mye kortere enn alene. Dette blir bare viktigere og viktigere. Enkelt og greit fordi denne grensen flyter seg hele tiden. Første året jeg kjørte World cup var det fest etter hver world cup. Og de som da hadde vært med noen år mente det da var skikkelig tamme fester. Nå er det ikke fest etter noe annet enn VM som er siste løpet. Så det som holdt for 10 år siden det holder ikke i dag. Det som holder i dag kommer ikke til å holde om 10 år. Dvs de som er råest i dag, blir standarden på hvordan man trener, spiser, tenker osv. Men vi har en utøver i terreng i Norge som anntagelig er balnt de råeste innen MTB og jeg trur blant de råeste her hjemme uansett idrett og det er Gunn Rita (og Kenneth). De vet akkurat hva de skal gjøre for å lykkes til en hver tid. Sikkert derfor hun er en legende innen mtb også.
|
|
|
22/02/2014 13:46
|
olechr
More than words
|
More than words
|
|
|
|
|