jeg kunne jo spurt Canyon direkte, og kommer til å gjøre det, men vi kan jo ikke gå glipp av litt god gammeldags synsing.
Jeg er på jakt etter en rimelig nedoverorientert 29er til stibruk. I den forbindelse er det lite som slår Canyon på "bang for the buck". Det som har gjort meg litt reservert er at jeg helst skulle hatt den litt slakkere. Etter å ha tittet litt på EX-versjonen av Spectral AL 9.9, slo det meg at geometrien må være annerledes på den enn på de andre versjonene. Grunnen er at de har satt på en FOX 34 med 140mm vandring i stedet for en fox 32 med 130mm vandring. I A-C-lengde skiller det 22mm på de gaflene, og det gjør en hel del med geometrien på sykkelen. Se vedlagt bilde:
Spørsmålet mitt er om dere tror at Canyon har tatt høyde for dette og laget rammen litt annerledes på EX, eller om deres geometritabell rett og slett er feil når de har samme mål på alle versjonene?
Du kan ta et tegneprogram og måle vinkelen. Mål f.eks slope på top tube mot en linje igjennom navene. Det ser ut som om de har valgt samme str på alle rammer.
Du kan ta et tegneprogram og måle vinkelen. Mål f.eks slope på top tube mot en linje igjennom navene. Det ser ut som om de har valgt samme str på alle rammer.
Smart, på øyemål ser faktisk EX slakkere ut enn de andre. Da lyver geometritabellen ganske kraftig. Har sendt en mail, så vi får se hva de svarer.
Copy-paste på geometritabell, tipper jeg. De kjører 150-gaffel på 9.0 EX, og har samme geo oppgitt. Og det er den du vil ha
Jepp, mistenker det, gitt. Forresten, jeg glemte å skrive at det var sirkushjul jeg snakket om.
Det eneste som bekymrer meg litt er at krankhuset blir høyere. BB-drop blir på 25mm, vs. 38mm på Cube Stereo 29 eller Spec Stumpjumper FSR EVO 29. Hmm, vanskelige greier dette her...
Og når jeg har deg på tråden, trekker de alt med en gang eller først når sykkelen sendes?
Og når jeg har deg på tråden, trekker de alt med en gang eller først når sykkelen sendes?
Vet ikke, spør Eva.
Du kan jo også vurdere Banshee Prime, som er mye for pengene med DBAir CS som mulighet. Men da blir det litt mer peeng med ramme og gaffel og hjulsett og og
Vet ikke, spør Eva.
Du kan jo også vurdere Banshee Prime, som er mye for pengene med DBAir CS som mulighet. Men da blir det litt mer peeng med ramme og gaffel og hjulsett og og
Spør sjæl!
Banshee Prime ser jo fin ut, men jeg vil tro den er ganske mye tyngre og en del dyrere. Tanken bak Spectral er at den er en meget god ventepølse til flere produsenter kommer med slakke og lave 29ere med korte kjedestag. BMC Trailfox har egentelig perfekt geometri, men det sitter litt langt inne å fleske ut over 50k for den sykkelen når man får så utrolig mye for pengene andre steder. Sykkelen jeg venter på, og kommer til å vente på en god stund, er en Turner Spot 29 carbon.
Sykkelen jeg venter på, og kommer til å vente på en god stund, er en Turner Spot 29 carbon.
Men Intense Carbine 29 finnes jo nå, kan'ke bli mye mer rett enn det om du skal ha en groving med sirkushjul, spør du meg.
Njæ, lange kjedestag og ikke så lavt krankhus ble litt turnoff når prisen er som den er. Om jeg skal opp i det prisleiet går jeg heller for Trailfoxen.
Fikk akkurat svar fra Canyon, de har bruk samme geometritabell på alle modellene, men bekrefter at gaffelen er høyere og vil medføre en styrevinkelendring på -1.
Det er jo fine greier, men jeg er bekymret for krankhushøyden. Etter mine beregninger er den 11.8 mm høyere enn Specialized SJ FSR EVO 29. Det kan høres lite ut, men en slik endring i krankhushøyde hadde ekstremt mye å si for min nåværende stisykkel. Så er spørsmålet, er SJ EVO 29 ultralav, så 11.8 mm ikke er noe å bekymre seg for, eller er jeg i old-schoolverden med stylefølelse på sykkelen?
Kanskje jeg bare skal gå for BMC Trailfox TF01, der "stemmer" vinklene og kjedestagslengden, selv om det virker litt ekstravagant å svi av 20 000 ekstra for noen millimeter og bittelitt lavere totalvekt...
Joa, Enduro ser jo grei ut, men da er jeg prisgitt Commandpost og et "evil empire"-image... Dessuten er den såpass dyr at jeg kan vurdere andre dyre spesialmerker.
WFO9 ser bra ut på papiret, men hvordan er demperopphenget? Fikk ikke Jet9 RDO kritikk for det?
Ultra-hysterisk-super-duper-kosmisk-subberasfalten-i-fartsdumper-lav er den ikke, men det er en absolutt laveste fullboingen jeg har vært borti med sirkushjul.. Som allsidig stisykkel hadde det vel ikke plaget meg om den var en cm høyere, men med hovedfokus på nedoverdundring, så har EVO'en helt super krankhushøyde!