|
Sutretråd - Parkeringsbot
|
Sutretråd - Parkeringsbot
18/02/2014 13:39
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Når begynner det å bli mange som sutrer over å ha fått parkeringsbøter når de har ikke har parkert ifølge reglementet. Tenkte vi kunne samle disse i en tråd. Værsågod. 
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
Re: Sutretråd - Parkeringsbot
[Re: cvrokka]
18/02/2014 13:45
|
GeirK
More than words
|
More than words
Når begynner det å bli mange som sutrer over å ha fått parkeringsbøter når de har ikke har parkert ifølge reglementet.
Hvis det er ditt inntrykk, har du nok ikke lest trådene skikkelig. Prøv igjen!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
18/02/2014 13:57
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Neida, den funker fint denne.  Kjør på.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
18/02/2014 17:04
|
Espen
More than words
|
More than words
Riktignok fra noen år tilbake.
Snørydding i gata her. Midlertidige skilter med parkering forbudt fra 07:00 - 16:00. Sikkert et standardskilt som de bruker over alt.
- Oppstart 07:00 og jeg hadde parkert bilen et annet sted. - Snørydding ferdig 10:00. - Espen kjører ut en tur kl. 15:00 og er tilbake 15:30. - Parkerer i gata, sammen med mange andre. - 15:45, samtlige får bot.
Kan legge til at dette er et rolig område nesten 10km utenfor sentrum. Bodd her i 15 år og ALDRI sett en parkovakt.
Hele området var måkt ferdig for mange mange timer siden.
Greit at det formelt sett er forbud enda, men dette er ikke innafor ok etter mitt syn.
e
|
|
|
[Re: Espen]
18/02/2014 17:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
18/02/2014 18:10
|
Espen
More than words
|
More than words
|
|
|
[Re: GeirK]
18/02/2014 18:27
|
Dan
More than words
|
More than words
Var den første virkelig berettiget sutring? Hvis det stemmer at man plikter å sjekke bilen sin minst en gang i døgnet når man står parkert på offentlig vei så har jo bileieren dummet seg ut når han langtidsparkerer. Og på en måte håper jeg det er slik. Det ville jo være håpløst å få gjort vedlikehold på gater og veier hvis biler ikke kan taues som har stått der flere døgn før og etter at skiltene settes opp.
|
|
|
[Re: Dan]
19/02/2014 07:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
|
|
|
19/02/2014 12:22
|
Svekling
Medlem
|
Medlem
Parkeringsduden bør kunne hoste opp en hjemmel hvis han mener at du har parkert for lenge. Hvor står det at bilen må sjekkes/flyttes en gang i døgnet når den står lovlig parkert og den ikke er i veien for opprydding eller at eier av andre grunner bør forstå at bilen står i veien for noen?
|
|
|
[Re: Svekling]
19/02/2014 12:29
|
Dan
More than words
|
More than words
Parkeringsduden bør kunne hoste opp en hjemmel hvis han mener at du har parkert for lenge. Hvor står det at bilen må sjekkes/flyttes en gang i døgnet når den står lovlig parkert og den ikke er i veien for opprydding eller at eier av andre grunner bør forstå at bilen står i veien for noen? Her er et utdrag fra Oslos parkeringsbestemmelser: "§ 12. undersøkelsesplikt Senest 24 timer etter at parkeringsregulerende skilt er oppsatt, må fører/eier av kjøretøyet rette seg etter de nye bestemmelsene." Det betyr at hvis du ikke sjekker minst en gang i døgnet at ingen skilt har kommet opp så har du feilparkert hvis det har kommet opp skilt i mellomtiden.
|
|
|
19/02/2014 12:47
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Uberettiget sutring kombinert med berettiget? sutring fra min side.
Her om dagen parkerte jeg ulovlig, vel vitende. Jeg hadde stått på omtrent samme sted noen dager tidligere uten trøbbel og tenkte at parkeringsvaktene her i Barcelona ikke var så nøye.
Jeg parkerte i en loading-zone der det kun var lov å stå i 30 minutter av gangen, og da med en slik pappklokke i ruta. Jeg stod der en time.
Jeg ble taua bort. Som fortjent, kan vi kanskje si. Jeg banna og sverta, men tok all skyld selv. Det var bare å bite seg i hånda ta taxi til inntauingsparkeringen og rekke barnehagen før den stengte.
Det jeg derimot lurer på: Bilen ble bulket under borttauingen. Er det greit? Er jeg rettighetsløs når jeg har gjort noe ulovlig? Bør noen gi meg erstattning eller oppreisning? Eller er det en ekstra støyt som man må ta med regnskapet hvis man velger å parkere ulovlig. Ja, jeg kan bli taua, og ja, bilen kan bli skadet under tauingen?
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
19/02/2014 13:09
|
cvrokka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det jeg derimot lurer på: Bilen ble bulket under borttauingen. Er det greit? Er jeg rettighetsløs når jeg har gjort noe ulovlig? Bør noen gi meg erstattning eller oppreisning? Eller er det en ekstra støyt som man må ta med regnskapet hvis man velger å parkere ulovlig. Ja, jeg kan bli taua, og ja, bilen kan bli skadet under tauingen?
Du har vel krav på erstatning for å få rettet skadene fra tauefirmaet. Problemet blir vel å bevise at skadene oppsto når de holdt på med bilen?
|
|
|
19/02/2014 13:28
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Du har vel krav på erstatning for å få rettet skadene fra tauefirmaet. Problemet blir vel å bevise at skadene oppsto når de holdt på med bilen? Høres ut som en kjempegod måte å lære spansk på, spør du meg, kanskje katalansk om du er heldig. Skikkelig krangling med folk som nok er over snittet vant med krangel også :-D Tar du utfordringen Øyvind?? :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
19/02/2014 15:30
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Vanskelig å si hva som gjelder i spania. I norge er den alminnelige formuleringen at 'Borttauing skjer for eiers regning og risiko' (Det står også i veitrafikklovens paragraf 37 som hjemler borttauing i norge) Jeg antar det er gjenstand for en rimelighetsvurdering så de kan neppe skrote bilen helt uten å bli stilt til ansvar, men jeg ser ikke bort i fra at noen småskader er noe man må ta på egen kappe.
|
|
|
19/02/2014 19:44
|
bvp
Avhengig
|
Avhengig
Ble imponert over Q-park i fjor jeg, min bror ble syk og måtte oppsøke legevakta i Romerike Helsebygg i Lillestrøm, de ville han skulle legges inn på Ahus og de rekvirerte ambulanse, han insisterte på at han skulle kjøre selv fordi han ikke ville ha bilen stående utenfor legevakta pga. parkeringsselskapet men legevakta satte seg helt på bakbeina og de varsla Q-park om at pasienten var innlagt men gebyr fikk han likevel, han tok kontakt med legevakta som på ny tok kontakt med Q-park men da fikk han bare purring fordi han ikke hadde betalt, ny kontakt med legevakta som igjen kontakter Q-park, etter ett par uker kom det ett brev fra Q-park som fortsatt sto på sitt fordi de mente "alvorlighetsgraden ikke var tilstrekkelig dokumentert" fra legevakta og de annså seg som ferdig med saken fra sin side, da ringte han og gjode dem oppmerksom på at de ikke hadde rett til å se hans journal og at videre diskusjoner fikk de ta gjennom pressen, da tok det bare noen dager før Q-park trakk saken.
I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.
T.C. Lemmons
|
|
|
19/02/2014 21:27
|
2fat4hills
Entusiast
|
Entusiast
Fikk bilen taua for noen år siden ifbm. vårrengjøring i gata. Såpass lenge siden, så jeg husker ikke nøyaktig hvilke papirer det stod i - men alle små og (u)synlige skader/riper på bilen var nedskrevet. Litt Googling ser også ut til å bekrefte at borttauingsselskapet kan stilles til ansvar ved skader, naturlig nok. "Eiers regning og risiko" - er ikke det litt typisk private/cowboy skilter? Spania sa du? 
|
|
|
[Re: 2fat4hills]
19/02/2014 22:07
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Fikk bilen taua for noen år siden ifbm. vårrengjøring i gata. Såpass lenge siden, så jeg husker ikke nøyaktig hvilke papirer det stod i - men alle små og (u)synlige skader/riper på bilen var nedskrevet. Litt Googling ser også ut til å bekrefte at borttauingsselskapet kan stilles til ansvar ved skader, naturlig nok. "Eiers regning og risiko" - er ikke det litt typisk private/cowboy skilter? Spania sa du?  Fra veitrafikkloven: § 37.Fjerning og forvaring av kjøretøy m.m.
Politiet kan kreve fjernet, eller om nødvendig fjerne eller ta i forvaring kjøretøy a. som er plassert i strid med bestemmelse i eller i medhold av denne lov, eller b. som er plassert slik at det ellers er til hinder for trafikken eller for snøbrøyting eller annet arbeid på veg, eller c. som er plassert på privat eller offentlig eiendom til skade eller ulempe for eier eller bruker eller mot dennes forbud.
Står kjøretøyet på et område som ikke er åpent for alminnelig trafikk, gjelder dette bare dersom eier eller bruker av grunnen krever at kjøretøyet blir fjernet.
Myndighet etter første ledd bokstav b kan også utøves av regionvegkontoret.
Kongen kan, etter uttalelse innhentet fra vedkommende politimester, bestemme at myndighet etter første ledd også skal kunne utøves av kommunen.
Den som skal føre tilsyn med overholdelsen av regler gitt med hjemmel i § 8, har tilsvarende rett til å fjerne, kreve fjernet eller ta i forvaring kjøretøy som er parkert i strid med disse regler.
Kjøretøy som er tatt i forvaring etter denne paragraf kan selges dersom det ikke er hentet innen 3 måneder etter at eieren i rekommandert brev er varslet om forvaringen og om at kjøretøyet vil bli solgt dersom det ikke blir hentet. Dersom eieren eller adressen hans ikke er kjent, kan varselet kunngjøres i pressen eller på annen måte. Finner politiet eller regionvegkontoret at kjøretøyet må anses som vrak, kan det avhende kjøretøyet på hensiktsmessig måte uten hensyn til fristen foran og om nødvendig uten varsel til eieren.
Reglene i lov 29. mai 1953 om rett for handverkarar o.a. til å selja ting som ikkje vert henta, gjelder tilsvarende for salg etter fjerde ledd og for betaling av salgssummen.
Kjøretøy som er tatt i forvaring, står for eierens regning og risiko.
Krever eieren tilbake et kjøretøy som politiet eller regionvegkontoret er i ferd med å fjerne eller har tatt i forvaring, må han først betale de utgifter som politiet eller regionvegkontoret har hatt i samband med fjerningen og forvaringen. 0 Endret ved lover 13 mars 1981 nr. 6, 4 juli 1991 nr. 49 (ikr. 1 jan 1994), 28 apr 1994 nr. 9 (ikr. 1 mai 1994), 17 des 2010 nr. 91 (ikr. 17 des 2010 iflg. res. 17 des 2010 nr. 1613).
Min uthev. Noe usikkert om dette kan tolkes til at eier også tar risikoen ved selve tauingen i.h.t. loven. Men 'egen regning og risiko' er nok ikke bare cowboy.
|
|
|
20/02/2014 08:45
|
2fat4hills
Entusiast
|
Entusiast
Ja sant.. regning kan det vel ikke være noe tvil om. Risiko er litt mer åpent for tolkning? Kommunene har også lov til å taue bort ulovlig parkerte biler hvis de har søkt Vegdirektoratet om dette. Kostnadene til borttauing og administrasjonsgebyr må betales av deg sammen med tilleggsavgiften. Blir bilen stående på borttauingstomten en tid, må det betales døgnavgift. Hvis bilen din blir skadet under borttauing, kan borttauingsselskapet blir erstatningsansvarlig. Selv om det er kommunen som har bestilt borttauingen, kan du normalt ikke holde kommunen ansvarlig for skader. Kommunen har bare rett til å taue bort bilen, dersom dette er nødvendig for eksempel fordi parkeringen hindrer trafikken eller det skal feies i gaten. Først skal kommunen prøve å komme i kontakt med eieren av den feilparkerte bilen. fra http://www.juss.info/parkering-hvilke-regler-gjelder/
|
|
|
|
|