Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Anbefalinger ved Rimini

Anbefalinger ved Rimini #1746367 17/02/2014 22:11
runermm Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Til sommeren er tanken at familien på tre tar turen til Italias østside, fortrinnsvis i en liten badeby sør for Rimini (antagelig Pesaro, Fano eller Senegállia). Er det noen som har leid hus/leilighet i dette området som vil anbefale noe konkret? Skulle du mene at et helt annet område i Italia er best å dra, så tar jeg innspill på det også.

Re: Anbefalinger ved Rimini [Re: runermm] #1746390 17/02/2014 23:34
mogens Offline
Besatt
Besatt
Jeg har vel vært 10-12 ganger på sommerferie i Italia, og en gang var vi 2 uker i Cattollica, rett sør for Rimini. Jeg må vel medgi at jeg ikke synes dette området var så veldig sjarmerende. Strekket Rimini-Riccione-Catollica er ekstremt turistifisert og verken byene eller naturen rundt var veldig spennende. (Riccione var riktignok ganske fin.) Synes heller ikke vannkvaliteten var så veldig god med tanke på bading. Litt utfor stranden var det bølgebrytere som gjorde at det samlet seg ganske mye rusk og rask nær stranden.
Har i ettertid hørt at det skal være bedre badevann litt lenger sør, men vet ikke hvor mye lenger sør en må i så fall.

For å ikke bare være negativ, så er det et greit utgangspunkt for å besøke byer som Bologna og Ravenna (god togforbindelse), og heller ikke Firenze er så langt unna.
Riccione er kjent for å ha en av de beste mote-handlegatene i landet utenom Milano og Roma. Ellers så tar man jo gjerne en tur til tøyselandet San Marino som ligger rett i nærheten (og i praksis er en stor taxfreebutikk).

Mine favoritter er Sicilia (øst) og Sardinia (både øst og vest), men på fastlandet har jeg vært aller mest begeistret for kysten i Liguria, øst for Genova. Har bodd i Sestri Levante og hatt det som utgangspunkt for dagsturer til Cinque Terre-byene, Rapallo og Portofino. Her holder også badevannet god kvalitet, om ikke like krystallklart som på Sardinia. På samme tur bodde vi så noen dager i Viareggio på kysten i Toscana. Denne byen var forsåvidt ikke så veldig spennende og det var ekstremt langgrunt på stranden, men greit utgangspunkt for dagsturer med tog til Pisa og Lucca. Vi avsluttet den turen i Firenze.

Ellers, tja, har feriert i Grado, innerst i Adriaterhavet, med avstikkere til Venezia, Udine og Trieste, og ved Gardasjøen, med turer til Dolomittene, Venezia og Verona, og et par ganger i Roma. I motsetning til alle disse så kan man vel si at jeg opplevde Rimini-området som mer generisk "Syden" uten like mye av de kvaliteter jeg ellers forbinder med Italia.

Nå er det ikke meningen å skremme noen vekk, og det kan hende de stedene du nevner er finere enn der vi bodde. Men jeg ville forsøkt å sjekke litt i forkant med tanke på vannkvaliteten, for jeg syntes ikke det var noe særlig kjekt å bade ved Cattollica.

Og siden du spør om andre områder, så ville Liguria vært mitt førstevalg blant de plassene jeg har besøkt, såfremt vi holder oss til fastlandet.

For min del blir det en uke på Sicilia med guidet fjellvandring, sykling og kajakk i regi av danske Topas.dk til sommeren. Var med på tilsvarende opplegg med dem på Sardinia sist sommer, og det var helt topp. Har også booket "Bike&Hike"-tur med dem på Mallorca til påsken.

Redigert av mogens; 18/02/2014 09:44.

Moderator  support