Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skivebremser til CX/racer - hva fungerer?

Skivebremser til CX/racer - hva fungerer? #1744726 13/02/2014 09:21
L
Lektoren Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
L
Hei på dere

Jeg bruker min kjære Ridley Crossbow til pendling, vintertrening og litt sti. Om sommeren er det kult med cantileverbremser, og noen ganger om vinteren, men med det føret vi har hatt i vinter, har jeg nok opplevd bremseeffekten som litt vel varierende. Av og til har det blitt mer spennende enn en middelaldrende lektor med forsørgeransvar setter pris på.

Så neste vinter lurer jeg på om jeg skal investere i en cx med skivebremser. Men hva fungerer? Er f eks Avid BB7 en helt OK brems, eller må jeg se meg om etter noe hydraulisk? Eller bør jeg vente til neste generasjon skivebremser for cx/landevei ser dagens lys?

bill. mrk. "Usikker"

Re: Skivebremser til CX/racer - hva fungerer? [Re: Lektoren] #1744730 13/02/2014 09:29
BetongApe Offline
Avhengig
Avhengig
Avid BB7 er helt OK, og har den fordelen at den er kompatibel med "alt" av bremsehendler. Det er litt styr å få spesielt bakbremsen til å hugge skikkelig (fordi det er flere segmenter med kabelstrømpe), men det lar seg også gjøre (for eksempel ved å ha strømpe hele veien).

Re: Skivebremser til CX/racer - hva fungerer? [Re: Lektoren] #1744736 13/02/2014 09:40
B
Begbie82 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Hei på deg,

Jeg kjøpte meg min første CX nå nettopp, Merida CX 3 2014 med mekaniske skivebremser.

Jeg var rundt å sjekket flere plasser(blant annet Oslo Sportslager og Spinn) som anbefalte mekaniske bremser. De begrunnet det med at hydrauliske bremser kunne fryse i minus grader. Selv om det er -5 ute så er effektive kuldegrader mye mer når du sykler.

Synest teoriene hørtes fornuftig ut, kan ikke backe den opp med fakta. Anbefaler deg allefall å lese deg opp om det er noe i dette før du evt kjøper det ICON_SMILE

Re: Skivebremser til CX/racer - hva fungerer? [Re: Begbie82] #1744765 13/02/2014 10:39
gare Offline
More than words
More than words
Effektive kuldegrader er kun interessant for oss mennesker(selv om man kan diskutere en viss effekt av konveksjon om man ønsker det, men fartsvind kjøler ikke ned mekaniske komponenter mer ned enn den temperaturen som er der). Når det virker med hydraulikk for "alle"(i hvertfall innen relativt normale vintertemperaturer, sånn for å unngå bla. a. Supernalle sine innvendinger i Alaska i minus 30), så er dette neppe noen viktig innvendig mot hydraulikk.
Når det er sagt fungerer BB7 veldig bra, kan være litt krøkkete å sette opp, og hyler litt mer enn jeg liker(sikkert bare mine egene brukerfeil), men det bremser godt nok, og på en CX gir det betydelig enklere muligheter for å komme seg over på skivebremser i og med at man slipper å kjøpe nye hendler.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Skivebremser til CX/racer - hva fungerer? [Re: Begbie82] #1744766 13/02/2014 10:40
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Etter å ha nesten havnet under en bil i vinter med det som omtales som de beste canti bremser (is på felgen) , er jeg over på skiver igjen.... Natt og dag!

Jeg ha prøvd BB7 road, men de shimano wirebremsene jeg har nå er veldig bra. Ikke helt hydraulisk bra, men bedre en bb7 bra. De er også lettere å justere inn når klossene blir slitt.

(og bråker ikke som bb7)

Redigert av RobG; 13/02/2014 10:42.

#Pedalenkrs
Re: Skivebremser til CX/racer - hva fungerer? [Re: RobG] #1744775 13/02/2014 11:11
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Støtter Rob her. De mekaniske skivebremsene fra Shimano som står på min Cube Cross Race Disc er gode. Det nærmer seg 2.000 km på den nå, bremsene har jeg ikke rørt ennå bortsett fra sentrering da jeg satte sykkelen sammen fra esken den kom i.

RoyE

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Skivebremser til CX/racer - hva fungerer? [Re: Lektoren] #1744776 13/02/2014 11:11
ket Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg var rundt å sjekket flere plasser(blant annet Oslo Sportslager og Spinn) som anbefalte mekaniske bremser. De begrunnet det med at hydrauliske bremser kunne fryse i minus grader.

Tøv fra ende til annen, vann fryser til is. Bremsevæske fryser ikke og mineralolje fryser først ved -30.

Re: Skivebremser til CX/racer - hva fungerer? [Re: Lektoren] #1744785 13/02/2014 11:26
L
Lektoren Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
L
Takk for gode svar. Da kan det kanskje bli til at jeg skaffer meg en ny Ridley med skivebremser (den gamle ramma og gaffelen mangler fester for dette), selv om den har Avid BB7. Bremsene må bare være gode nok til at jeg kan stoppe når jeg må.

Har også kikket litt på Canyon Inflite. Den kommer jo med Shimano BR-CX77, så den burde i alle fall kunne stoppe. Er imidlertid usikker på om jeg vil bort fra Ridley, siden geometrien til min Crossbow fungerer så glimrende i løst og ulendt terreng.

Uansett har jeg mange måneder å tenke på, så får jeg heller være überforsiktig når føret er skummelt så lenge, og kanskje la sykkelen stå når det er størst fare for ising. (Må legge til side en 10 - 15 k før jeg handler.)

Re: Skivebremser til CX/racer - hva fungerer? [Re: Lektoren] #1744812 13/02/2014 12:06
T
Toillball Offline
Entusiast
Entusiast
T
Dersom bremsevæska fryser så må alle bilene slite skikkelig... Hverken mineral eller bremsevæske fryser, bremsewirer derimot!

Mini V-bremser også et bedre alternativ enn cantilever hvis du vil ha mere bremsekraft.

Re: Skivebremser til CX/racer - hva fungerer? [Re: Toillball] #1744817 13/02/2014 12:12
L
Lektoren Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
L
Jeg har lurt på å prøve mini V, men tror ikke jeg får plass til dem på bakramma. Det er et alternativ foran.

Re: Skivebremser til CX/racer - hva fungerer? [Re: Lektoren] #1744831 13/02/2014 12:38
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Lektoren
Jeg har lurt på å prøve mini V, men tror ikke jeg får plass til dem på bakramma. Det er et alternativ foran.

Er det fester kan du jo se om du kan bruke long-reach racerbremser?

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Skivebremser til CX/racer - hva fungerer? [Re: ket] #1744834 13/02/2014 12:41
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ket
Jeg var rundt å sjekket flere plasser(blant annet Oslo Sportslager og Spinn) som anbefalte mekaniske bremser. De begrunnet det med at hydrauliske bremser kunne fryse i minus grader.

Det er vel så enkelt som at butikker ikke kan anbefale noe de ikke har på lager. Etter SRAMS fadese og Shimanos forsinkelser på hydrauliske skivebremser til landevei/ SK er det klart man heller vil selge noe annet.

Personlig er jeg ikke i tvil om hva jeg skal ha på mine neste sykler.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Skivebremser til CX/racer - hva fungerer? [Re: Alpers] #1744848 13/02/2014 13:01
L
Lektoren Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
L
Sitat: Alpers

Interessant. Hva, og hvorfor?

Re: Skivebremser til CX/racer - hva fungerer? [Re: Alpers] #1744858 13/02/2014 13:24
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Sitat: ket

Det er vel så enkelt som at butikker ikke kan anbefale noe de ikke har på lager. Etter SRAMS fadese og Shimanos forsinkelser på hydrauliske skivebremser til landevei/ SK er det klart man heller vil selge noe annet.

tror du det er en mulighet for at skivebremser begynner å bli standardutstyr på neste års sykler eller må man vente til UCI aksepterer det? Kommer ikke til å kjøpe noe ny sykkel før skivebremser er tilgjengelig (til en ok pris). shimano sin testmodell har jo fått mye skryt

Redigert av peterpan; 13/02/2014 13:25.
Re: Skivebremser til CX/racer - hva fungerer? [Re: Lektoren] #1744911 13/02/2014 15:28
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Lektoren

Interessant. Hva, og hvorfor?

Skivebremser. Bedre modulasjon, du styrer hele greiene med en finger, mindre vedlikehold, enklere klosseskifte, samme klosser uansett felgtype.

Jeg kjøper ikke landeveissykkel med skivebremser nå, men om ett år eller to, ja. Hjulene er fortsatt litt tunge og underutviklet. På en SK kunne jeg fint kjøpt hydraulisek skivebremser allerede.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Skivebremser til CX/racer - hva fungerer? [Re: Alpers] #1744989 13/02/2014 19:08
J
jarra... Offline
Fersking
Fersking
J
Dette ser også intr. ut?:
https://www.trpbrakes.com/category.php?productid=1198&catid=206

Wire fra hendel ned til kaliper som er hydraulisk.

Kom igjen!
Re: Skivebremser til CX/racer - hva fungerer? [Re: ket] #1745046 13/02/2014 21:19
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Hei,

Hvis noen har fortalt deg at hydrauliske skivebremser fryser i normal vinterkulde, har du blitt feilinformert. Det er beklagelig.

Når det gjelder cyclocross-sykler i moderat prisleie (ca. 10-15 000,-) er ikke hydraliske noe alternativ enda, fordi dette er såpass nytt og enda ikke tilgjengelig på sykler i denne prisklassen. Det er uten tvil fremtiden og en løsning som etter hvert kommer til å bli veldig god (slik man er vandt til på vanlige terrengsykler).

Mekaniske skivebremser er rimelige, solide og robuste og er på mange måter (selv om bremsekraft, modulasjon og følelse ikke kan sammenligned med de beste hydrauliske systemene) supre bremser til typisk vinterpendlig og treningsturer langs veien. En fordel vs. sine hydrauliske brødre er at de mekaniske bremsene har mindre problemer med trege stempler/subbing etter litt tids bruk i salt og slaps.

Med vennlig hilsen Are, Oslo Sportslager.

/Are Nicolai
Re: Skivebremser til CX/racer - hva fungerer? [Re: Alpers] #1745048 13/02/2014 21:25
N
nicolai Offline
N
I utgangspunktet finnes det få landeveissykler eller cyclocross-sykler med hydrauliske skivebremser. De få som er tilgjengelig er gjerne ikke vanlige å anbefale/se på til de som er interesserte i f.eks en typisk cross-sykkel til pendling og treningsturer ellers.

Som nevnt er det generelt helt uproblematisk å bruke hydrauliske bremser på vinteren, slik at dette er selvfølgelig ingen god grunn.

Helt personlig syns jeg skivebremsenes tydelige innrykk på normale cyclocross-sykler (mekanisk og evnt. hydraulisk) har gjort denne typen sykler langt mer interessante som pendler og brukssykler hele året rundt.

Ellers stod jeg ved valget i år, og velger av samme grunner som deg å utsette innkjøpet av landeveissykkel med hydrauliske skivebremser et par sesonger.

Sammenlignet med toppbremser (DA/Record/SR osv) syns jeg ikke mekaniske skivebremsvarianter, eller conversion-løsninger er noe å satse på på en toppsykkel).

Vekt, følelse osv er så bra på de beste landeveisbremsene at det er hydraulisk som gjelder hvis det skal være noe å bytte til!

Are, Oslo Sportslager

/Are Nicolai
Re: Skivebremser til CX/racer - hva fungerer? [Re: nicolai] #1745110 14/02/2014 07:59
L
Lektoren Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
L
Alt i alt virker det jo ganske lurt å vente noen år, sånn at jeg kan få meg en CX med skikkelige, hydrauliske skivebremser. Men jeg må jo overleve fram til da, og da lurer jeg på om det er mye å vinne på å bytte til f eks sånne mini-V? Jeg tror ikke jeg vil gå for long-reach. Jeg er litt for glad i brifterne mine til det. '

P.S. Bremsene jeg lenket til har fått gode kritikker, ogs skal visstnok stoppe sykkelen effektivt. Tenker det blir de som blir løsningen.

Redigert av Lektoren; 14/02/2014 08:10.
Re: Skivebremser til CX/racer - hva fungerer? [Re: nicolai] #1745136 14/02/2014 08:44
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: nicolai

Sammenlignet med toppbremser (DA/Record/SR osv) syns jeg ikke mekaniske skivebremsvarianter, eller conversion-løsninger er noe å satse på på en toppsykkel).

Vekt, følelse osv er så bra på de beste landeveisbremsene at det er hydraulisk som gjelder hvis det skal være noe å bytte til!

Are, Oslo Sportslager

Her er jeg helt enig med deg. En sak er at det av og til blir litt jallamekk, en annen sak er at det ikke fungerer spesielt bra. Vi har prøvd noen landeveisvarianter med mekaniske skivebremser og det fungerer ikke særlig godt. Det verken bremser eller modulerer spesielt bra, og er i tillegg tungt.

Når så vi sist en terrengsykkel med mekaniske skivebremser som fungerte strøkent?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Skivebremser til CX/racer - hva fungerer? [Re: Alpers] #1745243 14/02/2014 12:17
L
Lektoren Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
L
Hysj, Alpers! (FB-mafiaen kan høre deg!)

Re: Skivebremser til CX/racer - hva fungerer? [Re: Lektoren] #1755766 13/03/2014 10:08
L
Lektoren Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
L
Da har jeg fått testet TRP CX9 på noen turer. De var ikke fullt så enkle å installere som mange sier, siden de krever svært liten klaring til felgen, så her må du ha rette hjul, og jeg mangler justeringsskruer på vaieren (sånn går det, når man tar vekk barnehendlene). Men med litt fikling, ble det bra.

Dom? Svært mye bedre bremsekraft enn med cantilever, og ikke så håløst å modulere, heller, i alle fall ikke så lenge føret er tørt. Ulempen er liten klaring til felgen, som i praksis vil si at du får subbing straks det er vått, og hver gang du reiser deg og trår. Det er ikke egentlig noe stort problem, men litt irriterende kan det være.

Nei, det er nok skivebremser som er framtida på CX-er som brukes som vintersykler i Norge, men TRP-ene er gode nok til at jeg kommer til å bruke dem en god stund. Nå er det i alle fall ikke direkte farlig å sykle på vått føre, lenger.

Moderator  support, Valentino